Jump to content

Nya "högflygande" spaningsresurser...


Maverick

Recommended Posts

Öb föreslår att FM skall köpa in en spanningssattelit för 0,5 miljarder.

Detta för att kunna skaffa strategiks "information" om platser i NordEuropa

 

Aftonbladets telegram

 

Alltså... Ett nytt sätt att stödja Saab Technology eller något vi verkligen behöver??

 

Det som gör mig undrandes (MEN som kan vara faktafel hos jornalisten) är ju att de begränsar användningsområdet till Nordeuropa.... :D

 

Det känns inte i min lilla hjärna som det mest troliga platsen som FM skall operera med en Stridsgrupp..... Eller som sagt.. Är det ett faktafel..

 

I min lilla värld trodde jag nämligen att en spaningssattelit rörde sig över jorden och inte låg "fast" som en kommunikationssattelit??

 

Hur mycket bättre kan Saab tech få en sattelit jämfört med kommersiella satteliter typ Spot???

Vi kan ju köpa rätt mycket kommersiella bilder för 0,5 miljarder. Dock kan vi inte få dem med minut/timmes fördöjning, kan det vara skäl nog att satsa på en egen sattelit??

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu gick det en säkring i Krooks hjärna.

Satellitplutonchef Krook anmäler sig för tjänstgöring! :}

 

Öhh :D

 

/Krook

Hmmm... Det finns ju redan Systemtekniker UAV...

Behövs det Systemtekniker Sat./Span. så är jag frivillig!

Link to comment
Share on other sites

Nu gick det en säkring i Krooks hjärna.

Satellitplutonchef Krook anmäler sig för tjänstgöring!  :}

 

Öhh  :D

 

/Krook

Hmmm... Det finns ju redan Systemtekniker UAV...

Behövs det Systemtekniker Sat./Span. så är jag frivillig!

Ja, det är uppfattat. Jag behöver en redig SYTE på mitt förband. :P

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att Håkan Syrén är den förre chefen för just MUST så kanske det är så att han själv har väldigt god koll på just vilka brister svensk underrättelsetjänst har? Att man sen kanske kan använda sateliten till att kolla när ryssarna tömmer tankarna i Östersjön är nog inte helt fel det heller.

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att Håkan Syrén är den förre chefen för just MUST så kanske det är så att han själv har väldigt god koll på just vilka brister svensk underrättelsetjänst har? Att man sen kanske kan använda sateliten till att kolla när ryssarna tömmer tankarna i Östersjön är nog inte helt fel det heller.

Fast det skulle kunna vara så att vi har tillräckligt med assets för att bedriva den här typen av inhämtning, det lilla glapp som vi har kanske inte fullt ut motiverar den kostnaden.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att Håkan Syrén är den förre chefen för just MUST så kanske det är så att han själv har väldigt god koll på just vilka brister svensk underrättelsetjänst har? Att man sen kanske kan använda sateliten till att kolla när ryssarna tömmer tankarna i Östersjön är nog inte helt fel det heller.

Fast det skulle kunna vara så att vi har tillräckligt med assets för att bedriva den här typen av inhämtning, det lilla glapp som vi har kanske inte fullt ut motiverar den kostnaden.

Kan man lägga ner miljardbelopp på ett regionalt försöksprojekt (Stockholms trängselavgifter) som ingen vill ha så borde ju detta som skulle kunna ha många användningsområden inte vara så svårt att få igenom. :P

 

Kan tänka mig många intressanta scenarion. Tänk om man kunde få förstahandsinformation från händelser och platser som bara typ USA mfl har.

Link to comment
Share on other sites

Vilka länder har egna spaningssatelliter?

De jag känner till är USA, Ryssland och Israel.

Det finns ett antal länder som har satelliter som kan användas för både civila militära ändamål. Vad gäller renodlade militära satelliter, så har exempelvis Frankrike åtminstone Helios (samarbetsprojekt med flera andra länder), Clementine och Cerise.

 

För att ge perspektiv på vad ett mindre land kan tänkas göra inom området, så kan man titta på Israel. De israeliska satellitprogram jag känner till är:

 

1. Ofek (Ofeq): Militära spaningssatelliter.

 

2. Eros: Civilt/militärt program med ImageSat International och Israel Aircraft Industries (IAI) som ansvariga, och med IDF som största (enda?) kund.

 

3. Amos: Militära kommunikationssatelliter.

 

4. TechSat: Civila forskningssatelliter.

 

Jag känner till följande uppskjutningar:

 

Ofek 1

Lyckad uppskjutning 1988-09-19.

Död 1989-01-14.

Ingen kamera.

 

Ofek 2

Lyckad uppskjutning 1990-04-03.

Brann upp i atmosfären 1990-07-09.

Ingen kamera.

 

??

Misslyckad uppskjutning 1991.

 

??

Misslyckad uppskjutning 1993.

 

??

1994-09-15

 

TechSat 1

Förstörd vid uppskjutning 1995-03-28.

 

Ofek 3

Lyckad uppskjutning 1995-04-05.

Brann upp i atmosfären hösten 2000 (1999?).

Kamera.

 

Amos 1

Lyckad uppskjutning 1996-05-16.

 

Ofek 4

Förstörd vid uppskjutning 1998-01-22.

Kamera och realtidsförmåga.

 

TechSat 2

Lyckad uppskjutning 1998-07-10.

Vetenskapliga uppdragen färdiga 2004-02, men fortfarande verksam för radioamatörer.

 

Eros-A1

Lyckad uppskjutning 2000-12-??.

 

Ofek 5

Lyckad uppskjutning 2002-05-28.

Färgkamera med 1 m upplösning.

 

Amos 2

Lyckad uppskjutning 2003-12-27.

 

Ofek 6

Förstörd vid uppskjutning 2004-09-06.

 

Som synes så är en inköpt satellit långt ifrån någon garanti för att man får en fungerande satellit. Vägen ut i rymden är lång och hård...

Link to comment
Share on other sites

Det här låter som ett aprilskämt. Jag kan förstå om Sverige går ihop med flera andra europeiska länder för att skjuta upp en spaningsatellit (för både civil och militär användning) men att på egen hand helt plötsligt ge sig på en rymdkapprustning låter helt befängt...

Link to comment
Share on other sites

Det här låter som ett aprilskämt. Jag kan förstå om Sverige går ihop med flera andra europeiska länder för att skjuta upp en spaningsatellit (för både civil och militär användning) men att på egen hand helt plötsligt ge sig på en rymdkapprustning låter helt befängt...

Varför skulle det vara en "rymdkapprustning", vi skaffar oss bara en ny kapacitet i all stillhet, inte försöker vi bräcka någon. Dessutom till ett mycket blygsamt pris i storleksordningen: en st. fpl 39. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dessutom till ett mycket blygsamt pris i storleksordningen: en st. fpl 39. ;)

Fast vi betalar inte med en 39a utan med "nya" pengar... Sedan undrar jag hur mycket den förmågan kommer att kosta att upprätthålla.

Link to comment
Share on other sites

Sedan undrar jag hur mycket den förmågan kommer att kosta att upprätthålla.

Titta på hur ofta Israel skjuter upp nya Ofek-satelliter. Ofek 7 ska visst enligt planerna skjutas upp kring 2007 - 2008. Om vi räknar med en ny svensk militär spaningssatellit var femte år, så skulle det då kosta cirka 100 miljoner kronor per år i satellithårdvara. Jag undrar hur stora de årliga löpande kostnaderna för markmaterielen och markpersonalen är?

Link to comment
Share on other sites

Titta på hur ofta Israel skjuter upp nya Ofek-satelliter. Ofek 7 ska visst enligt planerna skjutas upp kring 2007 - 2008. Om vi räknar med en ny svensk militär spaningssatellit var femte år, så skulle det då kosta cirka 100 miljoner kronor per år i satellithårdvara. Jag undrar hur stora de årliga löpande kostnaderna för markmaterielen och markpersonalen är?

Men skulle det räcka med en ny satellit vart femte år? Att döma av Israels schema så får man då glapp mellan olika satelliter. Och så fort en uppskjutning går åt fanders så blir det raskt behov av nya pengar, förmodligen "inom ram"...

Link to comment
Share on other sites

Men skulle det räcka med en ny satellit vart femte år? Att döma av Israels schema så får man då glapp mellan olika satelliter. Och så fort en uppskjutning går åt fanders så blir det raskt behov av nya pengar, förmodligen "inom ram"...

De flesta moderna spaningssatelliter verkar hålla åtminstone fem år, och oftast flera gånger längre, enligt de öppna källor jag sett. Säg att man har riktig otur och misslyckas med hälften av sina uppskjutningar. Då hamnar vi ändå "bara" på en prislapp på 200 miljoner kronor per år, d.v.s. ungefär 0,5% av den nuvarande totala årliga försvarsbudgeten, för själva satellithårdvaran. Prislappen för markmaterielen och markpersonalen lär väl knappast påverkas så mycket av misslyckade uppskjutningar. Jag undrar dock hur mycket själva uppskjutningen kostar?

 

Jag tror att en svensk spaningssatellit skulle kunna ge skapligt värdefulla förmågor som svenska försvaret inte har i dag, som exempelvis en möjlighet att visuellt och med olika typer av radar observera markmål inne i Ryssland. Det hjälper ju inte direkt att ha en fräck spaningskapsel till Gripen om det man vill titta på är 100 km inne i Ryssland, och det är förmodligen inga vackra ord som hörs i politikernas öron om någon föreslår att man ska skicka in en SSG-patrull 100 km in i Ryssland. Om man som nu slaktar försvaret, så blir ju behovet av extremt god förvarning mycket större än om man har ett kontinuerligt slagkraftigt och insatsberett försvar. En praktisk fördel med att ha en egen satellit är att man har full kontroll över den och även lättare kan dölja för andra vad man använder den till, än om man köper sina bilder från kommersiella aktörer. Israelerna verkar för övrigt enligt rykten börja nå de fysikaliska begränsningarna för fotosensorerna i Ofek, vilket i praktiken borde betyda att de kommer att kunna få bilder med en upplösning på 10 cm eller bättre. Jag undrar vilket sensorpaket de som föreslagit en svensk militär satellit har tänkt sig?

Link to comment
Share on other sites

Om man som nu slaktar försvaret, så blir ju behovet av extremt god förvarning mycket större än om man har ett kontinuerligt slagkraftigt och insatsberett försvar.

Undrar vilken upplösning som krävs för att se tio år in i framtiden? :P

 

Skämt åsido, visst är spaningssatelliter bra att ha. Men i dagens läge så spelar det ingen roll vilken förvarning vi får, vi har i alla fall skrotat förmågan att agera utan åratals förvarning. I alla fall mot hot där satellitspaning skulle kunna ge en förvarning.

 

För de insatser som är aktuella i den närmaste framtiden så känns det som att vi kommer att göra dessa i samarbete med länder som antingen har egen eller tillgång till andras satellitspaningsförmåga. Så varför ska vi då bygga upp en egen förmåga?

Link to comment
Share on other sites

Undrar vilken upplösning som krävs för att se tio år in i framtiden? :P

Det borde väl din kära försvarsminister ha väldigt bra koll på. :P ;)

 

Skämt åsido, visst är spaningssatelliter bra att ha. Men i dagens läge så spelar det ingen roll vilken förvarning vi får, vi har i alla fall skrotat förmågan att agera utan åratals förvarning. I alla fall mot hot där satellitspaning skulle kunna ge en förvarning.

 

Instämmer.

 

För de insatser som är aktuella i den närmaste framtiden så känns det som att vi kommer att göra dessa i samarbete med länder som antingen har egen eller tillgång till andras satellitspaningsförmåga.

 

I en del av dessa insatser, så kanske man dessutom klarar sig utmärkt utan satellitspaning, om man har tillgång till flygspaning med UAV och/eller flygplan.

 

Så varför ska vi då bygga upp en egen förmåga?

 

För att gynna SAAB och vara coola?

Link to comment
Share on other sites

Varför antar man alltid att nya saker ofelbart skall finansieras genom nedskärningar i sverige? Är varenda framtida krona redan intecknad?

1. Sveriges statsskuld är väl i storleksordningen 1000 miljarder kronor om jag inte minns helt fel. Vill du öka den ännu mer?

 

2. Sveriges skatter tillhör de högsta i världen. Vill du höja dem mer?

 

3. Sveriges ekonomiska tillväxt ser inte direkt hoppfull ut (jag tycker mig se ett samband till punkt 2). Hur ska den förbättras?

 

Så var ska pengarna komma ifrån om man inte skär ned på något annat?

Link to comment
Share on other sites

Varför antar man alltid att nya saker ofelbart skall finansieras genom nedskärningar i sverige? Är varenda framtida krona redan intecknad?

Jag antog ingenting om nedskärningar. Konstaterade bara att vi inte kommer att betala för en satellit med en 39a, utan med andra pengar som då inte kommer att kunna gå till något annat. I dagens försvarsekonomi anser i alla fall jag att det finns många andra saker att spendera 500 miljoner på innan man ska börja fundera på att skaffa sig satelliter.

Link to comment
Share on other sites

Det vore väldigt intressant att veta vad satellitanhängarna faktiskt vill ha den till, för jag hoppas och antar att de har något konkret i åtanke och inte bara vill ha den av "prylbögsskäl". Jag undrar om önskemålen om en satellit har något att göra med att man avskaffar Orion?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...