Jump to content

leopardvagnarna leasade el köpta

Guest mattep74

Recommended Posts

Guest mattep74

diskuterar på ett ungdomsforum(hint bjarne:)) om det svenska försvaret och en av mina meddebattörer föreslog detta forum.

Frågan är, är leopardvagnarna köpta el leasade av försvaret? Har för mig att de var på nyheterna när de skaffades och att de leasades av tyskarna

Om nu inte ÖB tvingas spara in stridsvgnsförmågan dvs... :blink:

Ehh, dom är väl fortfarande leasade respektive köpta oavsett vad som eventuellt händer med stridsvagnarna i framtiden?

Tänk till lite innan du postar Hendrix.

Enligt vad jag hört så var anledningen till att Strv 121 inte köptes utan hyrdes, att det i den tyska författningen stod att Bundeswehr inte fick sälja krigsmateriel vidare till andra länder.

Anledningen till att tyskarna över huvud taget var villiga att överlåta 121:orna till Sverige var enligt samma källa något nedrustningsavtal som sa att Tyskland måste minska antalet stridsvagnar.

Vårat köp av ryska pansarfordon skall tydligen också ha skett av samma anledning.

Anledningen till att tyskarna över huvud taget var villiga att överlåta 121:orna till Sverige var enligt samma källa något nedrustningsavtal som sa att Tyskland måste minska antalet stridsvagnar.

Vårat köp av ryska pansarfordon skall tydligen också ha skett av samma anledning.

CFE-avtalet, Conventional Forces Europe, medförde nedskärningar i bland annat antalet stridsvagnar för de flesta NATO- och fd WP-länder. Om det var CFE eller allmän nedrustning som fick Tyskland att rea ut sina Leo 2or vete tusan, de hade gott om Leo 1or också som de hade kunnat avveckla för att uppfylla CFE. Jag lutar mer åt att de skar ner så pass mycket att de hade fler Leo 2or än vad organisationen krävde.

Beträffande ryssvagnarna så var anledningen att de fick tyskarna i och med återföreningen och dessa hade de definitivt inga behov av. Så de hade varit till salu även utan CFE.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...