Jump to content

Fästanordningar till tex SV2K

Dajo

Recommended Posts

PALS ALICE osv...

Vad finns det för olika "fästanordningar" och vad är kompatibelt med vad?

Hur fungerar dom?

Bilder?

Vi (HV) kommer att få ut SV2K inom en inte alltför avlägsen framtid och det kan ju vara bra att veta vad som passar till vad...

Alice clips: metallclips

26-3070_s.jpg

Malice:

Plastremmar med samma funktion. Sitter som berget.

maliceclipon.jpg

Finns i 2 längder.

Pals/Molle: Remmar på baksidan av fickor anpassade för remmar som är 25mm med 25 mm mellanrum. Fickan flätas typ fast.

Går oftast att fästa på Sv2k också.

PALS1.jpg

PALS2.jpg

PALS3.jpg

PALS4.jpg

PALS5.jpg

PALS7.jpg

Sen har vi ju recons fickor som passar till Sv2k:

Recon

Combatkits fickor:

Combatkit

Sedan finns det fler ställen med fickor.

Säg vad du skall ha för ficka så hittar vi oftast det. :)

Vilket system är det som SV2k är tillverkad för?

Jag har en amerikansk 1liters fältflaska med fodral som fästs med ALICE som jag gärna har kvar när jag lämnar in stridsbältet och får ut västen i oktober.

Sedan ska jag ha en magdumpväska/påse, ammoficka (7.62 askar) och ev någon bra väska till RA135 om man inte kan fixa till dom medföljande väskorna till Sv2k på något vettigt sätt.

Vilken fästanordning ska jag hålla utkik efter?

Edited by Dajo

Fältflaskan kan du sätta fast med aliceclipsen.

Skulle dock rekommendera denna då det inte sticker lika mycket i ögonen på folk med ett utländskt flaskfodral. Antar att det står US på den.

Recon flaskficka.

Som magdump kan jag rekommendera Maxpedition rollypolly.

Fästs med Malice.

Liten när den inte används.

Rollypolly

D-gear har även Maliceclips.

Radiofickan har jag inget bra svar på faktiskt ännu.

Fältflaskan kan du sätta fast med aliceclipsen.

Skulle dock rekommendera denna då det inte sticker lika mycket i ögonen på folk med ett utländskt flaskfodral. Antar att det står US på den.

På flaskan står det US samt artikelnummer och fodralet är dessutom i woodland camo.

I "min" HVbataljon har vi inga problem med egen utrustning så länge den inte är allt för iögonfallande och den inte kan utgöra något säkerhetsrisk.

egna kängor (svarta), egen ryggsäck (grön), vapenremmar, handskar, samt egna fickor till stridsbältet förekommer frekvent.

Blir det för mycket eget så blir det ju inget bra då plutonen ser ut som någon form av milis men lite här och där gör ingenting så länge prylarna inte hindrar eller är farliga på något sätt.

När Recon skriver "Fästanordning på baksidan med två stycken band". Är det Molle/PALS dom menar då?

Som magdump kan jag rekommendera Maxpedition rollypolly.

Fästs med Malice.

Liten när den inte används.

Rollypolly

D-gear har även Maliceclips.

Den såg riktigt bra ut faktiskt... Precis vad jag letade efter.

Edited by Dajo

När Recon skriver "Fästanordning på baksidan med två stycken band". Är det Molle/PALS dom menar då?

Ja man kan säga att det är samma princip.

Lite annorlunda avstånd på flätningen då Recons fickor är mer anpassade för Sv2k remmarna som är 50 eller 60 mm breda.

Jag fotar en Reconficka från baksidan imorgon.

Insomnia är besvärligt, men jag tänkte ändå bjuda på en bild på min en Recon-ficka:

reconcombi_back_t.jpg

Det är ett långt band upptill, ett kortare nedtill, och när man för in dem under den horisontella remmen och fäster kardborren så sitter det som berget. Recon är lite speciella då deras fickor är anpassade för både SV2K och deras egen PALS-variant.

När det sen gäller fästen så har jag provat MALICE, kardborre och PALS, och det är i ungefär den ordningen jag föredrar dem. MALICE sitter hur bra som helst!

@Fu Kjellberg

Ledsen att man stal showen, men jag hoppas ändå att du (eller någon annan) kan svara på om man behöver vertktyg för att lossa ALICE-clips.

Edited by Sg Toll

@Sg Toll

Du måste inte ha verktyg för att lossa aliceclips. Det är som en skena med en handel som förs in i en fast hondel(!)

hur som helst så är jag inte någon större anhängare av aliceclips. Malice slår dem med hästlängder. De har en tendens att gå upp utan att man vill det, vilket är det samma som obra i min bok.

någon bra väska till RA135 om man inte kan fixa till dom medföljande väskorna till Sv2k på något vettigt sätt.

Jag kollade lite på denna.

Den kan kanske passa till Ra135.

Det rör sig om mm på höjden.

Har för mig att en kompis har denna. Skall fråga och kanske eventuellt kan testa med en Ra 135.

6c6a413c8b5c36b1335005f19bac18a6.jpg

Länk till fickan.

Du kan ju också fästa småfickor på utsidan av denna.

• 5 months later...
någon bra väska till RA135 om man inte kan fixa till dom medföljande väskorna till Sv2k på något vettigt sätt.

Jag kollade lite på denna.

Den kan kanske passa till Ra135.

Det rör sig om mm på höjden.

Har för mig att en kompis har denna. Skall fråga och kanske eventuellt kan testa med en Ra 135.

6c6a413c8b5c36b1335005f19bac18a6.jpg

Länk till fickan.

Du kan ju också fästa småfickor på utsidan av denna.

Gammal tråd, men hur gick det, Kjellberg? Funkade en 135 i denna ficka?

Mvh