Jump to content

Haubits 77A

joppe

Recommended Posts

Haubitsen är ett eget fordon när den självkörs och för att få framföra ett fordon krävs förarbevis för fordonet i fråga. Därmed ska det vara förarbevis för att få framföra haubits. Jag har då ett i alla fall

Haubitsen är ett eget fordon när den självkörs och för att få framföra ett fordon krävs förarbevis för fordonet i fråga. Därmed ska det vara förarbevis för att få framföra haubits. Jag har då ett i alla fall

Nu senast, 04-05 på ArtReg i Kristinehamn så gavs inga ut för FH77a. Jag hittar inget i instruktionsboken om att det krävs förarbevis för att få köra, det kanske skiljer sig mellan Adam och Bertil?

Det brukar inte stå i I-boken om man behöver förarbevis.

Jag har kollat igenom SÄKI art och trafik och jag kunde inte hitta något specifikt angående haubits 77. Det jag kan tänka mig är att den går som motorredskap och isåfall krävs förarbevis.

The Swede :baskerPa:

Det finns inga förarbevis på Haubits 77 A och B, däremot KAN man dela ut ett utbildningsbevis om befälen tycker om att skriva lappar till alla personer som genomfört körprov. Jag har dock aldrig sett behovet av att dela ut det. Haubitsen är ett eget fordon men det behövs inget förarbevis på fordonet för att framföra det, ungefär som en cykel. Däremot behövs det utbildning på pjäsen för att få framföra det, precis som cykel.

Skälet till att det inte finns några förarbevis på pjäsen är att det inte finns något krav på körkort. Hade det funnits ett förarbevis hade det säkerligen renderat i ett körkortskrav, vilket skulle vara olyckligt.

Det brukar inte stå i I-boken om man behöver förarbevis.

Jag har kollat igenom SÄKI art och trafik och jag kunde inte hitta något specifikt angående haubits 77. Det jag kan tänka mig är att den går som motorredskap och isåfall krävs förarbevis.

The Swede :baskerPa:

En av uppgifterna i min befattning var att köra Fälthaubits 77A pos. Varken jag eller någon annan utbildad på systemet fick ut förarbevis för FH77A oavsett om man var SysTek, PlutCh/Stf PlutCh, Riktare eller Pjäsgruppchef. Det nämndes aldrig något om förarbevis eller körprov under min värnplikt, vilken jag muckade från för mindre än en månad sen. Få riktare (de som oftast körde) hade körkort. Alla andra i plutonen som hade i uppgift att köra något annat än pjäs (hjullastare, tgb13, scania 124 eller tgb40) hade körkort när de rykte in och fick ut förarbevis för resp. fordon. I-boken var den enda källan jag kände till med information om haub 77 därför kollade jag i den.

softfeel :baskerFN: <--Mörkblå.

ändring. Lade till lite.

Edited by softfeel

Det finns inga förarbevis på Haubits 77 A och B, däremot KAN man dela ut ett utbildningsbevis om befälen tycker om att skriva lappar till alla personer som genomfört körprov. Jag har dock aldrig sett behovet av att dela ut det. Haubitsen är ett eget fordon men det behövs inget förarbevis på fordonet för att framföra det, ungefär som en cykel. Däremot behövs det utbildning på pjäsen för att få framföra det, precis som cykel.

Skälet till att det inte finns några förarbevis på pjäsen är att det inte finns något krav på körkort. Hade det funnits ett förarbevis hade det säkerligen renderat i ett körkortskrav, vilket skulle vara olyckligt.

Det stämmer icke då jag som sagt har förarbevis på 77:an precis som resten av behöriga inom bat.

inte heller 03/04 delades det ut förarbevis på Fh77 på A9...

har det delats ut (vilket det tydligen har) måste det vara nån tillfällig grej.. inte heller jag har hört talas om att det skulle vara reglementerat att dela ut förarbevis på Fh77.

dock sker det som sagt förarutb på den.

Jag har förarbevis för haubits 77A. Har för mig att vi fick göra ett körprov också. Man skulle klara att köra genom en bana utan att köra på hindren som fanns längs banan. Man lade ner mycket tid för att lära oss riktare att framföra pjäsen på ett säkert sätt för att inte riskera andra personers liv och hälsa.

Jag låg inne som Gb/pj på haub.77A 93-94 på A9 och vi gjorde en del prov mm för att få förarbevis på pjäsen. Dessutom var vi tvungna att ha minst traktorkort för att få framföra härket. Det ställde till problem då en GB vid inryck inte hade körkort. Han blev då satt som riktare och fick lägga en massa tid på att läsa in traktorkortet när vi andra lekte arkiskt infanteri i skogen... Lucky bastard! :/