Jump to content

Vapentillverkning i Växjö


Haegg

Recommended Posts

Den vapenhärva (bra ord för övrigt) som avslöjades utanför Växjö för några år sedan har nu fått en fortsättning. Enligt Aftonbladet har en av de dömda personerna i det fallet fortsatt i den illegala vapenbranschen. Han ska ha importerat vapendelar från USA och sedan satt ihop dem till fungerande vapen.

 

Exakt hur mycket hemslöjderi som mannen la ner på de här "smålands k-pistarna" kan jag inte avgöra. Idéen att ge dem egna vapennummer känns väl inte helt lyckat från den gripnes perspektiv.

 

NYHETER-04s06-vapen2-927_368.jpg

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,640651,00.html

Link to comment
Share on other sites

Hur är det dom säger, är man smart nog för att kuna lura polisen så är man smart nog att inte vara kriminell...

 

Sicken stjärna alltså. Att numrera vapnen låter mer än lovligt dumt.

En hel del TEC9 över de där K-pistarna, speciellt den oerhört korta piplängden. Svårt att tänka mig att precisionen var något vidare då kulspetsen nästintill måste stick ut ur pipan då kulan är i loppet. Men samhällsfarliga element lär väl knappast ta det under beaktande...

Link to comment
Share on other sites

Sicken stjärna alltså. Att numrera vapnen låter mer än lovligt dumt.

En hel del TEC9 över de där K-pistarna, speciellt den oerhört korta piplängden. Svårt att tänka mig att precisionen var något vidare då kulspetsen nästintill måste stick ut ur pipan då kulan är i loppet. Men samhällsfarliga element lär väl knappast ta det under beaktande...

För att smä på det hela så saknar k-pistarna riktmedel men som sagt, det kanske inte är något som tas i beaktande i den undre världen. Undrar om de har både automat och enskottsläge?

Link to comment
Share on other sites

Det stod i artikeln att man har kunnat identifeira dom verktyg som använts för att prägla numret i vapnen.

Jovisst, men det finns säkert 1000 andra sätt att säkerställa att vapnet har gjorts i just den verkstaden, i just den svarven, av just den mannen och med just dessa verktyg :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Det stod i artikeln att man har kunnat identifeira dom verktyg som använts för att prägla numret i vapnen.

Jovisst, men det finns säkert 1000 andra sätt att säkerställa att vapnet har gjorts i just den verkstaden, i just den svarven, av just den mannen och med just dessa verktyg :)

Det finns inte säkert..: Det finns.....

Du skulel bara veta vad et svarvstål kan berätta ;-)

Link to comment
Share on other sites

Att han numrerade vapnen och sparade verktygen som han använde för numreringen lär inte försvåra utredningen. Jag har svårt att se syftet med att förse illegala vapen med individnummer. När han dessutom hade sparat information om sina affärstransaktioner på sin dator får man väl ändå tillstå att han hjälpt Polisen mer än han hade behövt göra.

Link to comment
Share on other sites

När han dessutom hade sparat information om sina affärstransaktioner på sin dator får man väl ändå tillstå att han hjälpt Polisen mer än han hade behövt göra.

Vad är det för fel på brottslingarna egentligen?

 

KRYPTERA FÖR HE****E! ;-)

 

Fasen... man skanske skulle bli konsult! :)

Link to comment
Share on other sites

Här i Staterna sälj SPAREPART-Kits som har ett komplett vapen men lådan eller vad man kallar skiten som slutstycket åker kana i är avbränd med gassvets enligt spec.Det roliga är att man ofta på samma blad i tidningen kan köpa lådan utan hålen uttagna men märkta var dom skall göras ;)

Det finns allt från svenska/Egyptiska k-pistar o finska ditå till 50 cal Tunga SPRUTOR....

Smidigt sett att få tag på vad man vill ha utan att det finns papper på det.

 

Kanske herr vapentillverkare i småland andvänt sådana delar.

MVH

Olaevil

Edited by olaevil
Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Styr upp diskussionen lite. Detta är inte markan. Sitter ni på seriös info eller nåt annat vettigt som ni vill delge, shoot. Allehanda tramsande och spekulationer undanbedes.

 

 

mvh

 

lokalvården

Link to comment
Share on other sites

Hupp!!

Jag är väl en av de få här som faktiskt haft ett utav de där vapnen i min hand.

Vapnet är tungt, har kort pipa(ca4cm), endast fullauto, svenska k-pist magasin, ljuddämpare, inga riktmedel.

Mekanismen påminner om kpist m45. I den första serien som han gjorde innan han åkte in första vevan i fängelse så hade han oräfflade pipor. Vilket medförde att det precisionen var ungefär som att kasta spjut i Tingstadstunneln. Kulan började tumla redan när den lämnade pipan. I serie 2 så hade han köpt in räfflat pipämne ifrån USA.

 

Så nu kan ni sluta spekulera...

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Har Nifelhel någon mer info?

 

Ex ang utgångshastighet och "precision" (om man nu får tala om det med 4 cm oräfflad pipa?) vilken eldhastighet hade det ? lättskjutet, svårskjutet ??

 

Vapnet låter, på Nifelhels beskriving, inte "ofarligt" men nästintill på mer än 5 m håll ?

 

Provsköt ni något ? vilken precision hade det? gick det att få nån mätning på utgångshastighet i kronograf ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fått skjuta med vapnet. Men jag vad jag vet så är det ju samma typ av mekanism som i kpisten(i stort sett kopierat slutstycket). Håller man inte i vapnet så reser det sig en del. Utgånghastigheten låg på strax under 200m/s. Den är inte helt ofarlig på nära håll. Det är det den är byggd för, mycket eld på kort tid. Lätt att gömma osv. Busar i allmänhet kan inte skjuta ifrån början så om det är kass precision verkar inte bekomma dom något.

 

Patronerna är hemmaladdat med egengjutna kulor i rent bly. Då dessa anpassar sig bättre i en inte helt rätt pipa i jmf med en helmantlad kula som är mindre flexibel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...