Jump to content

Krävs order för att ta vapenlåset ur AK4

NisseNord

Hur är det på ditt HV förband  

90 members have voted

1. 1. Hur är det på ditt HV förband

• Ja, därför görs vapenvård i anslutning till övningarna.
      9
    • Nej, för att göra vapenvård hemma får man ta ut låset.
      81

Recommended Posts

Eftersom jag inte fick något svar på min fråga i Enskild skjutning-tråden och det var första gången som jag hörde talas om detta så blev jag nyfiken om hur det ligger till ute i landet. Jag försökte också hitta några officiella regler men det gick jag bet på, så om någon sitter inne med papper på vad som egentligen gäller vore det trevligt att få reda på det.

Jag håller med Nifelhel.

När övn är slut så är det ofta prio på understödsvapen och annan utr som har varit med. Det man hinner oftast med så är det att lägga in lite clp i vapnet för att låta det verka tills dess att man kommer hem och kan göra riktig vård på vapnet.

För en snabbvård i fält på 10 min är ej alltid bra när man kan göra en riktig på 30-60 min hemma som kan bli bättre än en stressad vård i fält

Mvh

404 Skenberg

Det är sagt att Låset enbart får tas ur på order. Fast vem kan kontrollera detta när man är hemma och under 30-40minuter vårdar vapenet samt lite allmänt fippel. Man ska ha en grym otur ifall man då blir utsatt för en kontroll av vapenförvaringen, samt att då bli anmäld till säk-officeren på MD-grp...

Jag tar ur låset och genomför daglig tillsyn lite nu och då.

I mitt kompani finns det tid för vapenvård direkt efter övning, beroende på det stora antalet som har kassunförvarade vapen. Det är dock givetvis tillåtet att vårda sitt vapen hemma och i samband med detta ta såväl i som ur vapenlåset.

@FSatan

Källa på vem som påstår att man inte får ta ut låset hemma?

För mig verkar det så korkat att det förefaller vara en skröna, dvs ingen har läst det i reglementent eller sett den skriftliga orderna utan bara hört det av någon kompis, övningsledare, överförsiktigt befäl etc.

Källa frågas, kom!

/EU2

Har inte heller hört eller läst något om att man inte skulle få ta ut låset för att vårda hemma.

Vi har heller aldrig fått uttrycklig order att ta ur eller sätta i låset, utan det görs på smidigaste sätt när transporten till övningsplatsen upphört.

Enda källan jag har till detta är när jag fick ut låset för en massa år sedan, då fick vi ut en lapp där det stod "Låset får endast tas ur vapnet på order". Det är det senaste jag har hört från ngt officiellt håll. Åter till sak frågan. Att ta ur låset hemma anser jag inte vara ngt fel. Samt att jag anser att sannolikheten att bli anmäld för det är mikroskopisk. Än så länge har jag inte haft ngt oplanerat besök av min kompch som vill se hur jag löser vapenförvaringen. Utan det har bara varit besök när jag byt lägenhet osv. Så jag tar ur vapenlåset när jag skall vårda vapnet hemma osv.

Så jag kanske gör rätt eller fel genom att göra så. Fast vem bryr sig och vem kan kontrollera det?

Tillägg>

Ja jag röstade på följande alternaitv:Nej, för att göra vapenvård hemma får man ta ut låset.

Edited by Fk Satan

H SÄK VapAm

4.4.2

”Om ett patronlägeslås har tilldelats vapeninnehavaren, skall det alltid vara påmonterat på vapnets huvuddel, när skjutvapnet inte är i bruk.”

(3 kap. 12 § FIB 2000:1) Försvarsmaktens interna bestämmelser om hantering, förvaring och transport av skjutvapen och ammunition.

”När bostaden inte står under omedelbar uppsikt skall ytterdörrar

vara låsta och fönster stängda. Ett skjutvapen skall förvaras delat

med vital vapendel på ett annat ställe än vapnets huvuddel. Har patronlägeslås

tilldelats, skall det vara påmonterat på vapnets huvuddel.

Ammunitionen skall förvaras för sig. Förvaringsställen skall

väljas så att obehöriga får svårt att finna dem.”

Gick igenom HSÄK VapAm och hittar endast att patronlägeslåset skall vara isatt då vapnet inte är i bruk (vård = bruk?)

Mvh disaster

Hmm blir en intressant fråga rörande bruk. Denna fråga ämnar att bli av det akademiska slaget. Men vad krävs för att få bruka sitt vapen inom FM? borde då bli en rimlig fråga för att kunna svara på vad bruk är. Ifall bruk endast avses övningsverksamhet vilken är sanktionerad av FM, eller ifall bruk av vapen kan ske på eget initiativ. Helt klart en akademiskt rolig fundering som totalt saknar ngn form av praktisk betydelse.

En annan fråga är ju hurvida man ska montera vapenlåset på ett ovårdat vapen.

Enligt instruktionsboken till AK4B ska patronloppet vara väl vårdat innan man låser vapnet.

Själv så plockar jag ut låset ur vapnet när jag kommit till samlingsplatsen där jag också monterar underbeslaget.

Efter övningen delar jag vapnet men sätter inte i låset förän jag vårdat vapnet när jag kommit hem.

Eftersom jag ju hela tiden aldrig är en armlängd bort från vapnet under bilfärden hem så är det ju ganska meningslöst med lås i eftersom det borde vara ganska uppenbart för en vapentjuv att killen som håller i vapnet också har nyckeln till det på sig.

Alltså fyller låset en funktion först när vapnet ska förvaras vilket också är tanken bakom låset.

Vad jag har förstått så skall den största orsaken till att vapenlåset kärvar och/eller fastnar i vapnet vara att vapnet är ovårdat.

Vi har ibland fått order att inte sätta i låset direkt efter en övning om vi inte fått tid till att vårda vapnet.

Alltså jag "her" i vapenlåset när jag kommit hem och smekt min AK4 :) ren.

Enligt instruktionsboken till AK4B ska patronloppet vara väl vårdat innan man låser vapnet.

Själv så plockar jag ut låset ur vapnet när jag kommit till samlingsplatsen där jag också monterar underbeslaget.

Efter övningen delar jag vapnet men sätter inte i låset förän jag vårdat vapnet när jag kommit hem.

Eftersom jag ju hela tiden aldrig är en armlängd bort från vapnet under bilfärden hem så är det ju ganska meningslöst med lås i eftersom det borde vara ganska uppenbart för en vapentjuv att killen som håller i vapnet också har nyckeln till det på sig.

Alltså fyller låset en funktion först när vapnet ska förvaras vilket också är tanken bakom låset.

Och att vapnet ska ha lås monterat under transport till och från övningen gäller inte för dig då??

Då är det bättre att snabbt vårda patronläget och ta resten när man kommit hem.

Och att vapnet ska ha lås monterat under transport till och från övningen gäller inte för dig då??

Jo nog är det väl bra, men risken ter sig som relativt stor, för den harige, att man inte vårdar patronläget tillräckligt och att vapenlåset då fastnar.

:) Jag är en av alla dem som är halv rädd att låset ska fastna, fjantigt... jag vet.

Enligt transportbestämelseran ska låset vara anbringat vid transport vilket är stenhård kontroll på vid mitt kompani. Därför avsätts alltid tid till vård av patronläget efter övning, resten får man göra hemma.

*Tanke*: Om buset skulle försöka ta vapnet under transport så e de bara å drämma till pipan i höjd med låset ordentligt så är vapnet obrukbart, lite svårt om låset inte sitter i å man måste börja fippla med det först.

Jo nog är det väl bra, men risken ter sig som relativt stor, för den harige, att man inte vårdar patronläget tillräckligt och att vapenlåset då fastnar.

:) Jag är en av alla dem som är halv rädd att låset ska fastna, fjantigt... jag vet.

Dom allra flesta lås jag sett som fastnat är inte pga skit, låset klarar en del innan det blir kärvt, har själv provat...

Utan det är oftast fel monterat, snet i satt eller inte tryckt i botten innan man låser osv. osv..

Dom allra flesta lås jag sett som fastnat är inte pga skit, låset klarar en del innan det blir kärvt, har själv provat...

Utan det är oftast fel monterat, snet i satt eller inte tryckt i botten innan man låser osv. osv..

OK. Skönt med någon som lugnar mig lite. Har annars bara hört de negativa erfarenheterna. :)

OK. Skönt med någon som lugnar mig lite. Har annars bara hört de negativa erfarenheterna. :)

Kolla alltid oringarna innan låses monteras in... skadade? byt! Reservdelar finns att plocka ut och ha med...

Krävs order för att ta vapenlåset ur AK4

Hur är det på ditt HV förband

Ja, därför görs vapenvård i anslutning till övningarna. [ 7 ] [12.07%] IDIOTI!!!!!

Nej, för att göra vapenvård hemma får man ta ut låset. [ 51 ] [87.93%] Den ENDA fungerande lösningen

Totala röster: 58

Jag har så vitt jag kan påminna mig aldrig fått höra att jag inte skulle få ta ut låset på eget bevåg. Ingen har heller sagt att jag inte får ta isär vapnet hemma. Jag skall dock ta upp frågan med befälet, jag vill åtminstone veta huruvida jag bryter mot reglementet eller ej...

Har inte heller fått någon information eller order om att vapenlåset inte får tas ur på egen hand vid vård i hemmet (MD N). Vård av personligt vapen görs i hemmet eller, vid större övningar/utbildning (typ ombeväpningshelg hos MD-grp), i gemensam vårdlokal.

Innan låset kom så uppmuntrades hvsold vid introutb att regelbundet göra vård och idka 'materiellkännedom' (isär-ihop) i hemmet för att inte tappa kunskapen. Vad jag vet så har inget annat sagts efter att låset delades ut.

Hos mig ges det tillfälle (för de som vill) att göra vapenvård på övningsplasten (HV-gård, kasern). Själv väljer jag (liksom de flesta andra) att göra min vård hemma, har alltid låset i till och från övningar och har inte haft några problem (pepparpeppar, ta i trä) med att låset skulle fastna p g a ett för dåligt grovvårdat patronläge.

Lite personligt ansvar att se till att man har ett vårdat och fungerande vapen borde de flesta kunna ges. Grpmtrl o understödsvapen hjälper alla självklart (?) till med men att öva vård av personligt vapen känns som slöseri med övningstid. Specielt när befäl och instruktörer inte ens bryr sig om att visitera vapnen...

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Innan låset kom så uppmuntrades hvsold vid introutb att regelbundet göra vård och idka 'materiellkännedom' (isär-ihop) i hemmet för att inte tappa kunskapen. Vad jag vet så har inget annat sagts efter att låset delades ut.

Detta gjordes även när jag gick introutb för något år sedan. "När ni nu sitter och vårdar hemma på köksbordet..." eller något i den stilen sa instruktörerna. Skulle man inte få ta ur låset skulle de inte ha sagt så.