Jump to content

Stridsknivar

Guest Lt. payne

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Funderar på ett ämne som dykt upp flera gånger,stridsknivar..

Om tex. lilla Kalle från Hoppisjön skulle tycka att han har behov av en sån anser jag att han bör tänka igenom det här.

(Mina personliga åsikter bara,inget personligt mot någon.)

1:Kalle har(troligtvis högst) 12 månaders militärtjänstgöring.

2:Kalle har(troligtvis) inte sett eller deltagit i ett krig och har

ingen eller liten erfarenhet av döda kroppar och den ångest

som finns i samband med detta.

Den fiende som Lilla Kalle tänker köra stridskniven i är:

1:Vältränad=stark,både fysiskt och psykiskt.

2:Välmotiverad=bryr sig inte om vem eller vad som står

i vägen för honom.

3:Välutbildad=Han kommer inte att försätta sig eller sin grupp

i risk för handgemäng.

Vad bör Lilla kalle göra istället?

Jo,Kalle SKA se till att kunna sin uppgift och sitt vapen så bra

Att fienden inte kommer att ha en möjlighet att utföra sin uppgift.

Obs! denna tråd är menad som en debatt för och emot stridsknivar,inget annat

Någon annans åsikt om knivar?

Min åsikt kan väl vara..

Att vilken annan kniv som helst också gör skitont att få i sig?

Så sedan får väl lilla Kalle överväga om han tycker att han är så duktig i stridsknivshantering att det är värt att skaffa en kniv enbart för en fiende, som han inte kommer möta på stridsknivsavstånd..

Håller med och tycker att du på ett bra sätt radat upp det som talar emot stridsknivsanvändning.

Som jag ser det så är en utav de få gånger man skulle använda kniven som ett vapen är t ex när man får eldavbrott på mycket korta avstånd men då har man ju sin AK att använda som "slagträ", att då dra kniv ...... tja....

Att tro att man använda kniven att skära halsen av vaktposter som man ser i div amerikanska filmer är som Lt Payne säger en grav överskattning av sin egen förmåga och en lika grav underskattning av lede fi. Samt det faktum att du måste vara väldigt, väldigt duktig och ha en hel del tur för att ha ihjäl någon med kniv ljudlöst (egen teori, ingen erfarenhet av knivmord).

Att då ha en kniv som är jättebra att skära halsen av folk med (oftast är ju dessa knivar tveeggade modeller) men som är värdelösa när en kniv behövs annars dvs 99.999999999999% av gångerna kanske är lite tveksamt..........

Kommer fi så nära att man måste använda kniv har man misslyckats som soldat och förtjänar lite pisk.....   ;)

Sedan att stridsknivarna är estetiskt tilltalande knivar enligt mig är en annan sak........  Tycker t ex att Fällknivens G1 är tjusig men användningsområde =  0

Bamse  / som tycker att måste man utöva handgemäng gäller endast  KLAS !!!!

Hej,

Jag håller med, en tveeggad stridskniv tror jag man har enormt liten användning för.

Smyga på vaktposter är enormt svårt..

Att träna med kniv tycker jag är vettigt, likaså tycker jag det är vettigt att träna de olika distanserna i "kampsport"/martial arts, kanske inte för att det är så troligt att jag behöver det, men skulle jag behöva det så är jag glad att jag har övat.

All ev. handgemängsträning tror jag, som det kallades under GU "ökad dådkraft" mao, mer/högre självförtroende. Vilket ju knappast kan vara en nackdel.

Kunskap i handgemäng är ju dugligt för det civila också, tyvärr.

Att ha en kniv enbart för handgemäng tycker jag blir för tungt att bära på, men det finns ju dem som tycker att man skall ha en kniv enbart för strid, och inte till något annat.

Jag har hellre en kniv av bra kvalité som "duger" till både och.

Jag gillar utseendet på ex: Garm, dock tycker jag att formen är mindre bra till brukskniv, men givetvis finns de dem som tycker att det är skitbra att ha 2 eggar, en blir slö, använd den andra..

Jag vill ha en fet rygg på mina knivar.

Givetvis skall man kunna sitt vapen fett bra, men om då är jag glad om/att jag har tränat och har en kniv... Murphy ni vet, den gamle optimisten... :D

Mao, visst kan man använda en stridskniv till div. men så enormt lämplig är den nog inte, jag använde en garm senast i Kosovo, öppnade godispåsar/brev/kapade snören etc. mest för att den var kul och liten och smidig att ha tillgänglig.

Hade några fällknivar till hands om det behövdes skäras ordentliga saker.

Ursäkta om det blev svamligt...

V.g. definiera "stridskniv".

Min pluton införskaffade gemensamt SOG Ranger och övade näst intill idioti strid/handgemäng med kniv och andra tillhyggen. Givetvis är det mitt mål att oskadliggöra Fi på så långt håll som möjligt, men ibland fordras det att vi kan nyttja tysta medel.

När det gäller dubbeleggade knivar anser jag användningsområdet vara tämligen begränsat, och mera benäget att vara skadligt för användaren än en tänkt Fi - en tung, tjock och skarp all-round-kniv kan däremot vara sav stort värde.l

Vidare anser jag att ingen bör anskaffa kniv på eget bevåg inför eller under lumpen - oftast brukar befälen själva ta upp den frågan när det det är aktuellt (hos oss iaf) och ingen bör öva handgemäng med tillhyggen på eget bevåg, eftersom det i princip undantagslöst slår helt djävla tokfel ändå! (kolla bara på geeksen som försöker härma Jet Li på stan, jmf med dem som KAN..)

I strid spelar det ingen större roll om Fi får en dubbeleggad "stridskniv" eller en morakniv i sig - det som spelar roll är var sticket/skäret sitter, hur djupt och vad man har förstört i kroppen, etc, etc.

Så vad är poängen, förutom en tom ballhetsfaktor som ingen blir imponerad av ändå?

Definitionen på stridskniv i den här diskussionen har väl varit tveeggad "dolk", typ Garm, Gerber MkII etc.

Lite beroende på hur man har tränat så tycker jag att tveeggat kan ge fördelar.

För mig är stridskniv den kniv jag använder (skulle använda) i "strid", vass och hållbar, mer behövs inte.

Hur menar du att man inte skall träna handgemäng på eget bevåg?? :)

Hur menar du att man inte skall träna handgemäng på eget bevåg?? :)

Kanske att man skall träna det under "ordnade" former?

Inte en hoper FBU-ungdom som råkar hugga varandra i huvet

med fält-spaden under träningens hetta......

Ang stridskniv: Jag tror att alltför många har den berömda

dolken från WWII på näthinnan och ser den som en symbol för

allt "tufft" i det militära

Vänta med att köpa en svin dyr kniv till EFTER ni ryckt in.

Då vet nu vad som behövs och kanske har fått bra tips.

Eller lyssna på vissa på det här forumet......

Det varkar som om dom som KAN mest inte har dom största

knivarna.......Sannolikheten att du som Vpl idag kommer att

möta en spetznaz-grp i skogen är..Ja..Liten.

(Och skulle du det, så spring)

Så du behöver inte vara RÄTT utrustad från första dag...

:P    :p    :p

Silen:

Haha, jo på sätt och vis borde väl en gammal rostig, men vass, fogsvans funka bäst..!! :)

Annars är jag inne på 2Sharps och rille116's spår, "stridskniv" = nåt man sett David Niven med i nån gammal krixarulle eller i Hobbexkatalogen.. För mig är en "stridskniv" helt enkelt den kniv jag avser skära sönder Fi med, och det inkluderar det mesta från moraknivarna för 19:- på Statoil till Cold Steel Trailmaster..

Med "träna på eget bevåg", hehe, avsåg jag mycket riktigt spånen som tittat på "Walker - Texas Ranger" några gånger extra och sedan står och viftar lite ballt framför spegeln med kräft-besticken...lite DeNiro-varning där.. :D

Gotcha; gotcha.. ;) nä, håller med, handgemäng skall ske under ordnade former. Skall man dessutom blanda in spadar och andra tillhyggen så är det lätt att det går illa om man inte har koll.

Silen; det skall ju gå att komma igenom kläder etc. jag vill inte att fi skall få ont, han skall bara dö.

Smärta skall man inte lita på, vare sig i självförsvar eller handgemäng. (är min mening/idé)

Om man kommer i handgemäng så borde det bästa väla vara att hugga mot ansiktet. Själv så skulle jag nog föredra KLAS framför kniv, är ju bara svinga på. Chansen att skada borde väl vara stor.

Såg en dokumentär på TV om Afghanistan häromkvällen, där får man se ganska förbannad kille, hålla i pipan och dänga sin AK47 i huvet på en fånge. Det verkar funka också =)

Okej, jag ger mig in på detaljer då jag finner det osmakligt. Men en vanlig morakniv/klas/AK borde väl fungera lika bra som något annat tillhygge då den svenske soldaten mej veterligen inte utbildas på "knivstrid" speciellt. Efter vad jag vet är det i närstrid mest obeväpnad närstrid samt närstrid med AK5 som tillhygge. Pipstöt någon?

Om man kommer i handgemäng så borde det bästa väla vara att hugga mot ansiktet. Själv så skulle jag nog föredra KLAS framför kniv, är ju bara svinga på. Chansen att skada borde väl vara stor.

Jo, men det behöver ju inte vara dödande för att du hugger mot ansiktet.

Nackdelen med allt som är längre [KLAS] kan vara att i ett trångt utrymme är det inte funkis, mao om gäller :/ jag gillar kniv för att det är snabbare, och missar man tycker jag det är snabbare/lättare att gå på igen, KLAS vill ju gärna fortsätta...

Under GU (93/94) träande vi handgemäng och där ingick kniv, jag har efter GU tränat detta själv på ett eller annat sätt.

Och, som någon annan påpekade, givetvis lägger man inte ifrån sig sin AK (motsv.) och drar kniv... en av de sista utvägarna såklart.

Kniven kan ju vara betydligt farligare för Kalle skälv än för lede FI. När vi utbildade 7,5-10 mån VPL lärde vi enbart ut handgemäng med vapen. Sparka mot knäna och kör pipan eller stocken i fejset på FI. Anledningen till detta var som flera varit inne på redan i denna diskussion att Kalle får bara ett par timmars utbildning i handgemäng och Handgemäng är något som är oerhört svårt och något som bör undvikas i det längsta gör en vanlig värnpliktig soldat. Risken är ju stor att den man skall slåss med är en special tränad soldat som har flera hundra timmars utbildning på handgemäng och hur man möter en motståndare med kniv.

Guest Lt. payne

Med stridsknivar menade jag de knivar som olika tillverkare vill att du ska tro att du smyger bättre och blir en kallblodigare mördare bara för att du har en sån kniv.(ok,jag vet lite överdrivet men vill bara förtydliga.)

Det finns olika fabrikat men grundtypen är dubbelslipad i svärds-storlek.

Personligen är jag tveksam till att såna knivar har ett realistiskt användningsområde.

Jo det finns ett användningssätt,som mognadsmätare! Inget personligt D!

Med stridsknivar menade jag de knivar som olika tillverkare vill att du ska tro att du smyger bättre och blir en kallblodigare mördare bara för att du har en sån kniv.(ok,jag vet lite överdrivet men vill bara förtydliga.)

Det finns olika fabrikat men grundtypen är dubbelslipad i svärds-storlek.

Personligen är jag tveksam till att såna knivar har ett realistiskt användningsområde.

Jo det finns ett användningssätt,som mognadsmätare! Inget personligt D!

Ok, jaaa... det håller jag ju med om..

Mindre knivar med dubbelslipning tycker jag absolut har ett syfte, typ Garm.

Men för stor blir bara fånigt...

Med risk att bli idiotförklarad av 2Sharp så undrar jag syften han tänker på. Som det inte finns lämpligare knivar för.

Med risk att bli idiotförklarad av 2Sharp så undrar jag syften han tänker på. Som det inte finns lämpligare knivar för.

Nähä, inte skulle jag idiotförklara dig :)

Väljer man en [strids-]kniv som är slipad på båda sidor typ Garm så finns det vissa fördelar gentemot en enkelslipad.

Vissa tekniker med kniv lämpar sig mer bra med en kniv som är tveeggad. :)

Det finns förespråkare för stridsknivar på förband i vårt avlånga land. Jag har lite svårt att se värdet med det möjliga undantaget av att en kniv går att dölja lättare än en tex spade. Men efter att ha hört några intressanta historier om patienter med knivskador så tror jag att det handlar mycket om motivationen för vissa mäniskor har en otrolig "överkapacitet" även om de borde vara döda med tanke på skadorna. Jag kan köpa att man har tex en Garm som yttersta nödförsäkring i krig men att bära en i fredstid nja..

Guest Lt. payne

Jag tänker så här:

Dubbelslipad kniv-huvudsakligt användningsområde sätta vaktpost ur spel.(jag tror att köpare och försäljare menar det.)

Problem ett: komma tillräckligt nära utan upptäckt.

Problem två:att vara så träffsäker att man träffar någon av de

punkter på en kropp som ögonblickligen tystar en människa,punkterna ska helst vara utan någon form av skydd.

Problem tre:att själv ha den fysiska styrkan att ta emot en fallande död kropp och samtidigt ta emot tappad utrustning

för att undvika ljud som drar till sej uppmärksamhet.

Problem fyra:att ligga i fas med tid så att man kan utnyttja

det "hål" i säkerheten som man skapat.Man gör ju detta med ett syfte,eller?

Jag försöker inte utge mej för att vara någon form av expert på detta,ni kan säkert hitta motargument.

Jag försöker bara visa att dubbelslipade knivar troligen bara kan användas i Hollywood.

Problem fyra: Som psykiskt frisk svensk värnpliktig tror jag inte att man i krig skulle klara av påfrestningen att smyga sig på någon och i praktiken skära halsen av någon. Det ska man npog ha förberetts ganska länge på eller så ska man kanske vara ärrad veteran innan det blir aktuellt.

Jag påpekar återigen här att jag inte har någon erfarenhet av militär utbildning. Men sannolikheten att jag hamnar inom armlängdsavstånd med en fiende och ingen av oss använder vårt skjutvapen måste väl vara väldigt liten. Att i ett sånt läge ställa sig upp (fr man kan väl inte ligga ned och fäktas?)och vifta med kniv måste väl göra att man utsätter för fiendens kollegors direkta uppmärksamhet.

Med din beskrivning Payne så kan jag, utan erfarenhet, säga att det känns som att "stridsknivar" är detsamma som stora jeepar en gång var om ni förstår vad jag menar... :D

• 11 months later...
Om man kommer i handgemäng så borde det bästa väla vara att hugga mot ansiktet.

Halsen ,Bålen i stort ,grenen är alla tacksamma ställen att angripa vid knivfight. Beror ju lite på hur situationen ser ut.

Ibland måste man gå på andra delar på kroppen för att man helt enkelt inte kommer åt.

"Krav Maga" har ju blivit officielt hangemängssystem inom förvarsmakten, Fördelen med det är att det går ganska snabbt att lära sig grunderna och bli hyfsad om man verkligen vill.

:)

-Kommer FI med knutna nävar - Dra din kniv... :dong:

-Kommer FI med kniv - Plocka fram AKn... :lol:

-Kommer FI med AK - Ropa på pansar... :wub:

-Kommer FI med pansar - Gå med i NATO! 0:)

Allvarligt talat är en kniv hos en otränad person att föredra om motståndaren också är otränad och saknar kniv.

Är FI "spetznäza" (motsv) torde denne busenkelt vända den mot dig. Har själv tränat Combat Sombo (under 90-talet) blev med tiden ganska bra på att "skada" motståndaren med dennes kniv utan att han tappade greppen om den. Det fanns 3 avslut på den tekniken: nödvärn, polisiärt samt militärt. Det militära avslutet var att man skar upp halsen på FI. "Ta ett steg åt sidan då det kan spruta en del blod ur halspulsådern" var ett varningens ord från den öststatsutbildade instruktören. (Innan moralens väktare 0:) hoppar in kan jag avslöja att utbildningen var för militär personal och inget som lärdes ut till "mannen på gatan") Gmfr med Krav Maga som också har 3 "nivåer" på sin utbildning liknande ovanstående.

Många dicipliner inom närstrid/själförsvar har mycket effektiva tekniker mot "vardagsbuse" :) med kniv. Om busen håller kniven med bladet "nedåt" (om ni fattar) så vet han antagligen vad han håller på med... Retirera! :lala:

Jag anser att "stridskniv" är "overkill". En vass "vanlig" kniv duger i närstrid när allt annat är slut/borta och FI är lika obeväpnad.

Har bara lyckats "överrumpla" :ph34r: vaktpost med "kniv" (Tuschpenna) två gånger av 25 seriösa försök de senaste 18 åren! (Skulle nog undvika den manövern i skarpt läge :/ ).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...