Jump to content

Upphöjda mönstringvärden

Recommended Posts

Jag pratade med en kille som nyligen muckat, han var skyttesoldat. Han hade fått en 6:a på synen, men de hade höjt hans värde till en sjua, eftersom han hade bra värden annars och var motiverad. Han sa även att denna förändring hade inträffat vid flera fall.

Jag vet också att de har höjt vissa inskrivningprov för tjejer, för att de ska kunna bli PB/KB. Vissa har höjt med 2 siffror.

Just för tillfället känns det bara tråkigt, och jag är besviken på min placering, men jag hoppas kunna ändra på den. Jag har redan skickat in ett långt brev direkt efter mönstringen, jag sa åt dom att jag ska göra ett nytt syntest på hemmaplan. De ringde till mej dagen efter, och sa åt mej att göra om synen...Den försäbttrades väldigt lite på ena ögat, har nu 0,5 på båda ögonen, man ska ha 0,7 på bästa ögat och minst 0,3 på den andra.

Jag skickade in mina synresultat hemirfån, och skrev en del text med, men har inte hört nåt från dem. Jag tänker ringa dem idag eller imorgon, blir otålig på att vänta över en vecka. Vet ni nån som har fått något mönstringvärde upphöjt? Jag har hört att man kan få det eftersom man presterat bra annars på testen och är motiverad.

Ett motto för pliksverket är ju "Rätt man på rätt plats", men det tycker inte jag att jag har nu.

Man får ha glasögon som skyttesoldat, men inte sämre än en sjua på syntestet...?!?!

Mina mönstringvärden:

Styrka 7

Kondis 8

Inskr. 5

Syn 6

Hörsel A

Psykolog 7,8

Detta borde annars räcka till skyttesoldat.

Ledsen att höra att det gick så för dig, kan ju också säga att jag vet flera som har fått värden upphöjda, och när jag mönstrade sa inskrivningsförättaren att han kunde höja med ett eller två steg.

Ps vad fick du för placering?

Lycka till!!!

Edited by M00nStalker

Ojdå...jag kommer inte ihåg vad min inskr. förettare sa för jag satt där med gråten i halsen. Jag ska försöka få tag i min inskriv. och prata med honom. Hoppas han har förståelse...

Jag var preliminärt placerad som bevakninggruppchef på LG, Kungsängen.

Vet du ifall nån har fått just synen upphöjd?

Jag ser 0,1 på båda ögonen och är inkallad som MP. Jag tror inte min syn är "höjd" utan att jag är inskriven trots synen.

Olof

Jag kunde inte bli MP pga min dåliga sån på 0,5 på båda :huh: konstigt!! Hur kunde du bli det? med 0,1 i syn så ser du väldigt dåligt utan glasögon/linser.

Jag får inte bara bli MP, jag måste ;)

Jag vet inte om dom muppade synundersökningen helt på mönstringen, vet bara att jag kravundersked, och att jag några månader senare fick 0,1 på båda ögonen vid en synundersökning då optikern "var snäll" då jag bara satte hälften på 0,1 raden.

Olof

Kinnunen, använder du glasögon eller linser?

Jag använder glasögon när jag kör bil, och borde använda annars också, men jag tycker jag klarar mej bra utan. Jag använder dom inte för tillfället, eftersom jag har gått i synstrejk. 0:)

Spelar det nån roll om jag använder glasögon eller linser?

Zil: Pardon?

Formellt ska det väl inte spela någon roll, men klart det blir mer praktiskt om du kan ha tex silikonlinser som sitter i en månad i streck (vissa kan, andra inte). De skulle ju kunna beakta det. Du kan kanske ringa och fråga helt enkelt.

Tilläggas bör att sådana linser är nästan dubbelt så dyra som vanliga, men är du beredd att betala så kan det vara en idé att pröva om de funkar på dig. Hos en seriös optiker är utprovningen gratis om de inte fungerar.

Jag har fortfarande en hel hög linser liggandes hos min optiker som ordinerade linsvila till följd av en ögoninfektion (bada aldrig i pool i bulgarien), som jag inte behövt betala.

Olof

Ok..det tål att tänkas på! Att de är dubbelt så dyra ska nog inte betyda så mycket, bara jag kan använda dom. Men en möjlighet är ju laseroperation. Tänk att du betalar 3000kr för linser/år, och om en operation kostar typ 15000-20000kr /jag tror det ligger där nånstans, rätta mej om jag har fel) så är jag uppe i den summan efter 5-6 år, så en operation är att tänkas på också, Skickade in ett brev till PV idag.

Senast jag kollade rekomenderades inte operation innan man fyllt 20 eftersom man fortfarande växer och synen kan fortsätta förändras.

Jag var tidigare väldigt intresserad av operation men efter att kollat upp riskerna har jag bestämt mig för att avvakta även om jag hatar mina glasögon. Men du kan ju göra en annan bedömning av värder/risk. Tex kanske du minskar risken för en för tidig död i hjärtattack genom en aktiv lump i stället för pizza på bevakning. Livet är fullt av val, vars resultat du aldrig kan veta på förhand. Därav ångesten.

För mig kostar silikonlinser 5000 om året, men jag är astigmatisk också, och min optiker kanske inte är den billigaste.

Olof

Edited by OlofMalmberg

Jag har alldrig använt linser, men hurdana är silikonlinser? Är det sånna där man kan ha på sej dygnet runt i en månad tex? har de nån annan funktion?

Du har inget procentantal som kan använda sånna? du sa att alla inte kan det.

Kinnunen, använder du glasögon eller linser?

Jag använder glasögon när jag kör bil, och borde använda annars också, men jag tycker jag klarar mej bra utan. Jag använder dom inte för tillfället, eftersom jag har gått i synstrejk. :blink:

Spelar det nån roll om jag använder glasögon eller linser?

Hade du glasögon på dig på mönstringen? Jag tycker bara det hela låter konstigt, jag hade glasögon och blev uttagen som skytteplutonsbefäl.

Jag väntade med ögonoperation tills jag var 22, ock kunde då finansiera det utan problem.

Silikonlinser andas bättre än vanliga, och släpper igenom mer syre till ögat. Du kan således ha dem längre än vanliga linser som gör ögon uttorkade. Man brukar byta en gång i månaden. Har inget procenttal på hur många som kan ha det. Man får helt enkelt pröva. Polarens flickvän hade först, det gick bra fram till pollensäsongen och då gick det inte längre, trots att hon inte är polleöverkänslig i vanliga fall.

Vanliga linser tror jag inte är att rekommendera under vpl.

Olof

Hade du glasögon på dig på mönstringen? Jag tycker bara det hela låter konstigt, jag hade glasögon och blev uttagen som skytteplutonsbefäl.

Jag väntade med ögonoperation tills jag var 22, ock kunde då finansiera det utan problem.

Ja, jag hade glasögon med mej, men man skulle se okorrigerat minst 0,7 på bättre ögat och minst 0,3 på det sämre. Jag tror kraven för synvärden har blivit hårdare. Det är mest finansieringen av dem jag är orolig för att jag inte kommer att klara, eller om det är värt i ett såhär tidigt skede. Vad jobbigt allt är, vill inte bli bevakninggruppchef, där jag är placerad nu, Stadsskytte eller skyttesoldat vill jag bli.

har nu 0,5 på båda ögonen,

omg, ok först och främst, hur fungerar det här systemet med 0,5 osv?

Jag tror jag har 0,7 då kan jag inte tänka mig hur jobbigt du måste se utan glasögon. BTW jag delar din sorg, jag fick bara välja skittjänster pga min hörsel ( B )

En annan sak jag har märkt är att "poängsystemet" vid mönstringen verkar vara olika på olika ställen, själv mönstrade jag i karlstad

Jag blir sjukvårdare med mina värden:

Styrka 8

Kondition 8

psykolog/test 6

Syn 6 (fick jag med 0,7 i syn?)

hörsel B (vilket sabbade allt för mig)

:blink:

har nu 0,5 på båda ögonen,

omg, ok först och främst, hur fungerar det här systemet med 0,5 osv?

Jag tror jag har 0,7 då kan jag inte tänka mig hur jobbigt du måste se utan glasögon. BTW jag delar din sorg, jag fick bara välja skittjänster pga min hörsel ( B )

En annan sak jag har märkt är att "poängsystemet" vid mönstringen verkar vara olika på olika ställen, själv mönstrade jag i karlstad

Jag blir sjukvårdare med mina värden:

Styrka 8

Kondition 8

psykolog/test 6

Syn 6 (fick jag med 0,7 i syn?)

hörsel B (vilket sabbade allt för mig)

:D

Vet du vad du kan göra? Du kan göra ett nytt hörseltest på hemmaplan, och kolla ifall du får bättre. Visste du innan att du har lite nessatt hörsel? Annars kan du "chansa" på hörseltestet, eftersom pipen kommer i jämn ordning. om du förstår...Äh, jag bär glasögon ibland. Har man 1,0 på syn så får man en nia. Gränse till et 8:an känner jag inte till. Det kan vara så att du ser 0,7 med ena ögat, och sämre än 0,3 med det andra. Då klarar du inte kraven, men ligger du mellan 0,3 och 0,7 med båda så borde du få en sjua på syn.

Vet du vad du kan göra? Du kan göra ett nytt hörseltest på hemmaplan, och kolla ifall du får bättre. Visste du innan att du har lite nessatt hörsel? Annars kan du "chansa" på hörseltestet, eftersom pipen kommer i jämn ordning. om du förstår...Äh, jag bär glasögon ibland. Har man 1,0 på syn så får man en nia. Gränse till et 8:an känner jag inte till. Det kan vara så att du ser 0,7 med ena ögat, och sämre än 0,3 med det andra. Då klarar du inte kraven, men ligger du mellan 0,3 och 0,7 med båda så borde du få en sjua på syn.

Jo det har jag gjort, på mönstringen fick jag inte ens göra lumpen sa dem, men så jävla dåligt hör jag inte så jag gjorde om testet på sjukhuset på hemmaplan och fick bättre, så jag skickade in dem nya värdena och dem ändrade till ett B.... Jo nu när jag tänker efter så skulle jag låtit fingrarna trycka loss lite grann, men va fan får kompensera min skittjänst nu med en utlandstjänst om jag får göra det då dvs. Synen därimot var det inga problem med tydligen, kraven var inte så höga på just det....

Man ska nog inte klassa en tjänst som "skittjänst" innan man har provat på den, (speciellt inte en sjukvårdstjänst :D8-/) ALLA och jag menar alla tjänster fyller en funktion, alltså kan man tillföra något vad man än gör även om en del tjänster kan kännas onödiga så är dom mycket sällan det (aldrig).

Edit: @slop vilken sjvtjänst fick du???

Edited by M00nStalker

Man ska nog inte klassa en tjänst som "skittjänst" innan man har provat på den, (speciellt inte en sjukvårdstjänst :D  8-/) ALLA och jag menar alla tjänster fyller en funktion, alltså kan man tillföra något vad man än gör även om en del tjänster kan kännas onödiga så är dom mycket sällan det (aldrig).

Edit: @slop vilken sjvtjänst fick du???

Det är sant, blev bara besviken, man hade ju andra förhoppningar liksom. Men man ska inte klaga, får ju 10 högskolepoäng i sjukvård och kanske kan vidarutbilda mig till ambulansförare på det så... ;)

min tjänst är plutonsjukvårdare

Problemt är väl egentligen ett överskott på värnpliktiga som mönstrar. Det är lika många som mönstrar nu som på 90-talet men det finns bara en bråkdel så många platser kvar. Då höjer man ganska naturligt kraven.

Men det betyder inte att man inte ska ge upp om man vill ändra något eller inte är nöjd, det handlar ändå om ungefär ett år av livet, lika bra att försöka få ut så mycket av det som möjligt.

Men man ska inte klaga, får ju 10 högskolepoäng i sjukvård och kanske kan vidarutbilda mig till ambulansförare på det så...

min tjänst är plutonsjukvårdare

Ja högskolan var riktigt rolig när jag gjorde lumpen, och så får man praktisera på ambulans/akutmottagning, det beror på vilken sorts tjänst man har, sjvgrp=ambulans sjukvårdare på förbandsplats motsv.=akutmottagning (obs att detta var på T2 04/05 vet inte hur det är på S1 men kan tänka mig ungefär samma). Du ska nog inte hoppas på för mycket på att utbilda dig till ambulanssjukvårdare på dom poängen eftersom senast 2006 (tror jag) så ska alla ambulanssjukvårdare vara sjuksköterska (lägst). Men det är ändå en spännande befattning.

Edited by M00nStalker

Jag ser 0,1 på båda ögonen och är inkallad som MP. Jag tror inte min syn är "höjd" utan att jag är inskriven trots synen.

Olof

Vad menar du med att din syn inte är höjd men du är inskriven som PB trots det?

Edited by soldatkinnunen

Sant igen! Ska göra det bästa av tjänsten. Det blir väll också så kan jag tänka mig att kraven höjs. Jag ska inte bli ambulansförare på mina 10 poäng, jag ska kanske vidarutbilda mig på dem när man ändå har 10....

Ska vi försöka hålla oss till ämnet, utan att gå in på högskolepoäng och amublans..

Det är jobbigt för den som startat tråden, man är tråoligtvis intresserad av att veta så mycket som möjligt om ämnet. Tack!

Synen därimot var det inga problem med tydligen, kraven var inte så höga på just det....

Ja tycker kraven på synen var hård..Man får inte se för dåligt, men man får ändå använda glasögon på väldigt många utbildningar. Detta är väl till för att om man i en krigssituation skulle tappa en lins eller att glasögonen skulle gå sönder måste man klara sig hyfsat utan dem.

Synen därimot var det inga problem med tydligen, kraven var inte så höga på just det....

Ja tycker kraven på synen var hård..Man får inte se för dåligt, men man får ändå använda glasögon på väldigt många utbildningar. Detta är väl till för att om man i en krigssituation skulle tappa en lins eller att glasögonen skulle gå sönder måste man klara sig hyfsat utan dem.

OK först och främst, var mönstrade du?