Kn Glock Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Leni har snackat lite med Donald Rumsfeld http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 Fler missioner - oftare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt2421 Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Känner hur det börjar suga i missionstarmen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Känner hur det börjar suga i missionstarmen... mmmmm men hur stor ökning och vilka befattningar? Svea Försvar är ju känd för att förstärka med stab/NSE o dyl. Vad ingår i ett sånt därninga PRT? ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Jag hoppas att FM håller på traditionerna och skickar NC 01 samt resten av MP till Afghanistan i oktober! ( Stab/NSE/VE i samma förband!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ISmannen Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 mmmmm men hur stor ökning och vilka befattningar? Svea Försvar är ju känd för att förstärka med stab/NSE o dyl. Vad ingår i ett sånt därninga PRT? ??? Tja, enligt artikeln så ingår 33 soldater idag i PRT och bedömningen var en fördubbling av antalet. Dessa befattningar rekryterades det till senast iaf. (kopierat från arvodeslistan) Spaningsenhet, PRT MOT Mazar-i-Sharif - FS10 Enhet Befattnkod Befattning Arvode Nivå FS10 AF500 C Spaningsenhet 40 100 kr 4,5 FS10 AF503 Stf C Spaningsenhet 34 400 kr 6 FS10 AF505 Spaningssoldat/sjuksköterska 29 900 kr 7 FS10 AF506 Spaningssoldat/förare 22 800 kr 9 FS10 AF507 Spaningssoldat/signalist 22 800 kr 9 Spaningsbas, PRT MOT Bas - FS10 Enhet Befattnkod Befattning Arvode Nivå FS10 AF510 C MOT Bas 40 100 kr 4 FS10 AF511 Stf C MOT Bas 34 400 kr 5,6 FS10 AF512 Stabsassistent/signalist 22 300 kr 8 FS10 AF513 Bilförare 20 700 kr 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_C_ Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Angående vilken typ av soldater, det är bara att hoppas på att det är fler med detta baskermärke... Vad jag förstår har de gjort ett fantastiskt bra jobb. http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=27873 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 (edited) http://www.k4.mil.se/photo.php?id=96723&nid=27873 vilken av dom menar du? vad jag förstår så har förbandet fått beröm, ser iallaf tre olika märken varav ett tillhör flygvapnet, ett är det rätta för US och ett tillhörde K4. Edited May 4, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Angående vilken typ av soldater, det är bara att hoppas på attdet är fler med detta baskermärke... Vad jag förstår har de gjort ett fantastiskt bra jobb. http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=27873 *Puh* verkar som detta ämne dyker upp i alla olika sammanhang på detta forum -blir så trött... Själv hoppas jag att rätt personer sätts till rätt platser och att det förhoppningsvis blandas ganska friskt från olika regemneten, åldrar och cilvila bakgrunder då det brukar fungera bäst. Hur gick det egentligen till när K4 mutade in alla Afghanistan-missioner? Jag tvekar inte på att utbildningen på K4 är väldigt bra och att det säkert finns väldigt bra folk som utbildas där men är det bara jag som får känslan av lite smått inmutning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 nja uppgiften passar rätt bra och var enkel att tilldela K4. Första missionen utgjordes av MPCoy från LG som jag är övertygad med deras erfarenheter och bakgrunder gjorde ett fantastiskt bra jobb i AF. De skulle enligt plan ha blivit avlösta av J-Plut Int från K4 men av en del olika anlednigar, varav inte alla så smickrade för C K4 så fick dom bakåt och K4 blev beordrade att sätta ihop en nyrekryterad pluton, det är dom som är på väg hem nu. Missionen som är nere är det väl dålig OpSec att prata om och nästa mission iom att det talas om en utökning finns det lite olika bedömmanden kring kur den bäst ska sättas ihop, varav ett är att använda så stora delar av stående registerförband som möjligt. K4 är ett bra förband, inte tu tal om det och uppgifterna skulle på pappret kunna bli så håriga att det är en fördel att ha så samtrimmade enheter som möjligt. Vidare så ställer inte QRF-uppgiften samma krav som en mer traditionell PK-mission och bedömmdes heller inte vara så "het" att vi var tvungna att sätta i mer kvalificerade förband. vi vet av hävd att det är en styrka att sätta ihop förband mera blandat när de ska verka i en PK-roll men med kommande BG och termin 3 osv så kommer vi till viss del att gå ifrån det, styrka eller svaghet, det kommer visa sig För ett tag sedan så skrev jag just och frågade om baskern, så vi släpper det nu men poängen med den tråden var just detta.... fram för en US där alla bär samma utr (fö så vete fn om jag i en riktigt het mission som officer skulle vilja att alla skulle lista ut var jag bor) /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Det här känns ju dock lite oroande. "Tas inom ram", någon? Enligt Leni Björklund kommer försvarets budget att räcka till för den utökade styrkan i Afghanistan. Källa: SvD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted May 10, 2005 Author Report Share Posted May 10, 2005 "Tas inom ram" Om man slaktar de beredskapsförband som finns och plockar ihop grupper och plutoner till ett nytt kompani så kommer man billigt undan avseende utbildning och mtrl. Själva insatsen kommer ju att kosta mer om det blir fler soldater. "Ingenting är klart" är det som jag har hört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johage Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Om det nu skulle bli aktuellt med en förstärkning, när blir det i så fall, redan FS10 eller senare? nån som har en aning om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 FS10 är ryktet men inget är klart på något sätt. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts