Jump to content

Åker man på utlandstjänst med sitt förband?

Recommended Posts

Hur fungerar det med utlandsmissioner? Åker men med sitt förband eller åker man med folk från en massa olika förband. Tänkte på det då jag såg en bild från kosovo med en flagga som vajade, på flagan var det P18/Gotlands symbol.

Har sökt men hittade inget så Blågul får väll låsa tråden om den inte passar.

Utlandsförbanden är sammansatta av frivilliga från hela landet.

Dock har oftast ett förband ansvar för t.ex ett kompani och huvuddelen av befälskadern brukar då komma från det förbandet.

På BA01 kom mitt kompani från P10 och på BA03 från I16.

The Swede :D

Flaggan du såg var troligen från KS09 (Kosovo) som sattes upp med befäl ur P18 som stomme.

Den första BG kommer att sättas upp av I19 i Boden. Inriktningen är att man skall rekrytera delar/stora delar av förbandet ur värnpliktskullen 06-07 till förbandet. De kommer att utbildas på samma mtrl i samma/liknande organisation under sin vpl. Det kommer säkert att behöva kompletteras med en del yxor och individer med civil kompetens.

Jag är dock lite osäker på hur många av soldaterna som verkligen kommer att följa med till termin 3.

Ex från Ing 2

04-05 utbildades ett vpl kompani som såg ut som EN. Nu på EN03 så har bara 3 eller 4 soldater ur GU-bat sökt och blivit antagna. Det finns 192 bef på kompaniet. Orsak? Mer erfarenhet eftersträvas på många bef, alla söker inte vidare, alla får inte X-7-7, befäl rekryterar sina "gamla" soldater från tidigare missioner mm

Slutsats: BG andra beredskapsförband och rotationsförbanden i US kommer att förbli "främlingslegioner" med folk från alla möjliga håll.

Edited by Lt Glock

Guest Andrew

Kan iofs ha varit KS06 där SL (Sierra Lima) hade Harald hissad på stången utanför Komp. Exp , då Kompaniets kärna kom ifrån P18.

sl_annexet.jpg

Källan är tillräckligt god för att det skall kunna skrivas på detta forum. ;)

eftersom jag har en direkt källa så kan jag berätta att I19 skall genomföra en test av BG med yrkes på alla chefsplatser men att ett annat förband kommer att sätta upp BG.

men eftersom jag fick veta det igår så är det säkert så att det är helt andra premisser idag..... B)