Jump to content

Brandsläckare i passat kombi?


jed

Recommended Posts

På onsdag kommer vår nya bil, en passat kombi.

 

Problemet jag har är att jag inte vet var jag ska montera min 2kg pulversläckare.

Det bästa vore att sätta den lätt åtkomlig från förarplats, men då är den ivägen *jämt*.

 

Den ska passera fästmöfiltret också, så att ta upp hälften av benutrymmet för passageraren fram är inte ett alternativ ;)

 

Finns det någon här som har monterat en brandsläckare i en passat kombi och som har tips/synpunkter/erfarenheter så dela gärna med er.

Link to comment
Share on other sites

På onsdag kommer vår nya bil, en passat kombi.

 

Problemet jag har är att jag inte vet var jag ska montera min 2kg pulversläckare.

Det bästa vore att sätta den lätt åtkomlig från förarplats, men då är den ivägen *jämt*.

 

Den ska passera fästmöfiltret också, så att ta upp hälften av benutrymmet för passageraren fram är inte ett alternativ ;)

 

Finns det någon här som har monterat en brandsläckare i en passat kombi och som har tips/synpunkter/erfarenheter så dela gärna med er.

Varför inte installera ett Halonsläckningssystem i bilen ;)

Kopplat till en stor röd knapp på instrumentbrädan B)

Link to comment
Share on other sites

Varför inte i lastutrymmet? Du lär nog inte kunna släcka för många bränder från

förarplatsen. De bränder jag tänker närmast på är andra brinnade bilar och brand i ditt motorum.

Sätt den lågt så att den inte blir en projektil vid en kollision.

Eftersom du beställt en Combi anar jag att det finns småbarn i bilden?

Deras händer hittar till platser som du aldrig skulle kunna tänka dig och de kan göra saker som du aldrig kan ana. :D

Så sätt den låååångt i från dom.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, vi som dyker eller är hockey-idioter (på ett eller annat sätt) då :baskerFN:

strålande bilval!

 

fäst den ståendes i ett av hörnen mot baksätet, så att den går att nå även då hela bagaget är fullt med dubbelpaket och annat skoj.

Link to comment
Share on other sites

Dykbil...? Något liten för detta tror jag har du ubåten på släp eller i bilen..

 

Skämt o sidå rekomenderar som dom sa innan i Baggaget....men stående i ena hörnan.

Så den är lättåtkommlig även när bilen är lastad...

 

 

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Flamdämpare: Inga småbarn än, giftemål kommer först.

 

GC1: om inte jag har missförstått dig totalt så blir det väl hopplöst att komma åt den om den sitter längst in i bagageutrymmet (närmast baksätet) när jag har lyft in alla dykprylarna?

 

APC-mannen: håller med dig, kombin är mycket snyggare än sedanmodellen.

 

Vildmannen: Hehe, det vore coolt. Tror inte att det kommer förbi fästmöfiltret dock :D Hon äger ju trots allt halva bilen...

 

Olaevil: en dykbil = en bil med gigantiskt bagageutrymme som har som huvuduppgift att forsla dykare mellan luftfyllningsplatsen och dykplatserna ;)

 

 

Jag har en volvo v40 idag och nu står den i bagageutrymmet. Väggarna håller inte för att montera fast den "på riktigt" så den står på ena sidan inklämd mellan en startkabel och några förstaförbandskuddar som hålls på plats av ett bilbälte som finns där.

Ja, så fort jag svänger i högre farter än 30km/h så tippar den...

 

 

Hur har ni fäst den? Håller väggarna att skruva fast hållaren?

Funkar det att skruva fast den i insynskyddet?

Den ska bli en dykbil, jag har ett dubbelpaket och tjejen har en 10l tank. Ihop med ett par dykbagar och "lite" prylar som vi tar med oss när vi ska dyka så kommer det inte att bli mycket plats kvar där bak.

 

 

Jag vill helst sätta fast den så att den inte ramlar omkring, men inte så att den är ivägen.

Link to comment
Share on other sites

GC1: om inte jag har missförstått dig totalt så blir det väl hopplöst att komma åt den om den sitter längst in i bagageutrymmet (närmast baksätet) när jag har lyft in alla dykprylarna?

kanske, men jag brukar se till att den "sticker upp".

då kan den även nås innifrån bilen till skillnad mot om den ligger mot golvet med en väska över.

alternativet är att alltid lasta in den sist, men det kan vara bökigt.

 

 

Alternativet är kanske att börja fridyka :huh:

Link to comment
Share on other sites

Olaevil: en dykbil = en bil med gigantiskt bagageutrymme som har som huvuduppgift att forsla dykare mellan luftfyllningsplatsen och dykplatserna ;)

Skojade sa jag sen så var jag divemaster 1992......ööööööööö

Hade själv en Ford Bronco bara som Dykbil

 

Har Dykt ett par dyk i mina dar....

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Vanligt är väl annars att sätta den precis till höger/vänster i hörnet som blir bakom bakljuset. Dvs precis innaför luckan. Där når du den alltid. har satt mina två i golvet framför framsätena, fast det är en annan form av bil där säten sitter på stora lådor. De instalationer jag sett brukar vara någon form av hållare på golvet samt en gummisnodd vid övre delen. Sätt 2+2 kg, en på varje sida om luckan. just det, vissa bilar har ju små fack där med domkraft och väst mm. Kolla det först så du inte murar igen dessa.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Har en Passat Kombi (Variant). I bagageutrymmet har jag en plastback stående för att få ner alla pinaler (hushållsrullle, sjv-väska och annat barnrelaterat jox). I den står släckaren riktigt stadigt. Kanske inte så högteknologiskt (och jag fick inte heller montera släckaren vid passagerarsätet).

 

Mvh mj disaster

Link to comment
Share on other sites

Flamdämpare: Inga småbarn än, giftemål kommer först.

Jamen självklart! Och får man vara så ofin att man frågar när smällen kommer? Och om valet av pastor är klart? Du har väl mitt nummer? Själv trillar man dit i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Flamdämpare: Inga småbarn än, giftemål kommer först.

Jamen självklart! Och får man vara så ofin att man frågar när smällen kommer? Och om valet av pastor är klart? Du har väl mitt nummer? Själv trillar man dit i sommar.

C 2.a pjäs: Fick vi som vi ville så blev det i slutet på sommaren, men strul med att hitta en bra festlokal gör att det troligtvis blir i maj 2006.

 

Ingen pastor är bokad än ;)

 

 

Alla: fick bilen idag och har satt släckaren i ett fack i högra sidan av bagageutrymmet (foto kommer).

I facket på vänstra sidan sitter domkraft och varningstriangel (och numer även en flock första förband + förstahjälpenkudde.

Link to comment
Share on other sites

Jed:

 

Alt1 Tysk ny bil = hål för fästen finns prydligt under förarsättet.

 

Alt2 Tysk ny bil = det finns originalstandard tillbehör iform av pulversläckare.

 

Frågar du snällt kan jag köpa med en hem till pingst eller ordna anvisning från VW om hur du bäst monterar den.

Link to comment
Share on other sites

111: tack för erbjudandet, men jag är rätt nöjd med hur den sitter nu faktiskt.

 

Så sitter den nu (klicka för större bild)

timg01141ip.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brandsläckare hör definitivt hemma i bagageutrymmet. Oavsett hur de sitter fast (gummistroppar, spännband etc) finns risken att de sliter sig vid en kollision och vips så har livräddaren (eller snarare egendomsräddaren vilket faktiskt brandsläckare för det mesta är) förvandlats till ett mordredskap. Se dessutom till att det finns ett ordentligt lastnät eller motsvarande mellan lastutrymmet och passagerarutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...