Jump to content

Ak5 David

Mattias

Recommended Posts

Vi GB (+ HF) på FBassäk skall få ut Ak5 D (nåja, så tillvida vi inte hinner mucka innan) och har lite frågor/funderingar.

Jag har hört att det inte skall finnas några fasta riktmedel utan ett rödpunktsikte i stället men på bilden i länken här så finns ju åtminstone ett korn, jag är däremot osäker på det bakre riktmedlet, är det rödpunktsiktet eller?

Hur kan någon komma på idén att ta bort de fasta riktmedlen förresten, de är ju de enda du kan lita på, ett rödpunktsikte förefaller mer osäkert.

http://www.securityarms.com/20010315/galle...es/0600/692.htm

Vad är det för skena ovanpå det bakre riktmedlet, är det till för att fästa ex. mörkersikte och dyl?

Hur är det med sistaskott-spärr, finns det på vapnet och hur får man då tillbaks manöverhandtaget, ett tryck på en knapp eller måste man slå till på manöverhandtaget?

Enligt en tämligen säker källa på kompaniet så finns redan vapnen att tillgå men att det är rödpunktsiktena som släpar efter, någon som vet något mer, vem tillverkar dem t.ex.?

Det blev rätt många frågor, men frågar man inget får man inget veta :)

Tack på förhand.

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här är en nyare bild på AK5D som den ser ut idag.

Strid2.jpg

(Bilden är på en FJSare.)

Själv har jag fått veta att någon skvadron eller kompani på LG också har fått ut dem. När jag var där i januari i år så såg jag när de plockade ur dem ur lådor och fick bekanta sig lite med dem.

-------------------------------

Fixade in bilden direkt i inlägget.

The Swede

BLÅGUL

Å fan, den såg inte RIKTIGT ut som den i min länk, måste säga att den ser lite töntig ut i det senare utförandet, dessutom är siktet mer sårbart på den.

*Mummel* Jag förstår fortfarande inte meningen med inga fasta riktmedel- idioti!

Men det måste ju finnas några reservriktmedel, eller?

Jag har för mig att det fanns en tråd har i kasunen för ett tag sen som behandlade just detta ämne om riktmedel på AK5D. Får ta och söka upp det på nytt...

Förresten, är det någon annan än jag som tycker att handskyddet ser ut att vara lite väl kort?

Jag är inte säker men jag antar att det var MP som jag såg packa upp dem ur lådorna. Jag frågade en fänrik vilka på LG som hade fått ut dem och då sa han att bara MP hade fått ut dem än så länge.

FJS har den ju redan (som vi ser på bilden). Sen är det väl strvs/strfs besättningar och antagligen lite andra jägarförband som får ut den.

*Mummel* Jag förstår fortfarande inte meningen med inga fasta riktmedel- idioti!

Ingen idioti alls, förutsatt att man väljer ett stryktåligt optiskt riktmedel. Det är det man nu ska ha lyckats med i o m Aimpoints nya produkt.

Men öppna riktmedel är ju inte direkt oförstörbara de heller. För bara några veckor sedan lyckades en vän demolera sitt främre riktmedel (AK4) i en dust med en flaklem på en 13-bil. Öppna riktmedel är dessutom, jämfört med rödpunkt, mycket svåra att hantera.

Så för min del; fräs bort plåtbitarna och på med moderna prylar!

Ser ingen anledning till att ge den åt strv/strf besättningar, den gamla hederliga Ak 5 passar bra i hållaren (som annars också måste göras om) och är inte ivägen på något sätt i Strf 90 i alla fall. Ska några ha den tycker jag att det borde vara folk i de "bakre leden" exempelvis lastbilsförare, mekaniker och dylika.

Jag kan inte förstå att Ak 5 är för lång. Rödpunktssikte är nog hur bra som helst. Men vilka tycker att den är för lång? Jägarna har jag hört, men det låter konstigt när de har hela skogen att svinga runt den i.

Enligt en tämligen säker källa på kompaniet så finns redan vapnen att tillgå men att det är rödpunktsiktena som släpar efter, någon som vet något mer, vem tillverkar dem t.ex.?

Siktena "släpar" inte efter.

Om man inte vill ha de levererade förrän vid ett visst datum och sedan specificerar det datumet till ett datum i framtiden kommer de inte innan. För Aimpoints del kunde de redan varit levererade allihopa. Däremot sjönk priset för FM om de valde leverans över lite längre tid samt att Fmlog hinner montera dem också.

Den första batchen ca 30000 levereras i september 03 till FM. Nästa levereras i December och ytterligare en under 04. En provserie(inte testserie) levereras i februari 03.

Vi GB (+ HF) på FBassäk skall få ut Ak5 D (nåja, så tillvida vi inte hinner mucka innan) och har lite frågor/funderingar.

Jag ligger på F4 som GB/Hf

och som du borde veta så är våran beräknade stridsavstånd  mellen 15-30 meter och det är egentligen helt onödigt med något annat sikte förutom de fasta.

Jag ligger på F4 som GB/Hf

och som du borde veta så är våran beräknade stridsavstånd  mellen 15-30 meter och det är egentligen helt onödigt med något annat sikte förutom de fasta.

Vid korta stridsavstånd, snabbt uppdykande mål, strid i ort, mm (vilket förmodligen är det de flesta riskerar att råka ut för i händelse av ofred) är ett rödpunktsikte helt överlägset jämfört öppna riktmedel.

Tacka och ta emot! :D

Ser ingen anledning till att ge den åt strv/strf besättningar, den gamla hederliga Ak 5 passar bra i hållaren (som annars också måste göras om) och är inte ivägen på något sätt i Strf 90 i alla fall. Ska några ha den tycker jag att det borde vara folk i de "bakre leden" exempelvis lastbilsförare, mekaniker och dylika.

Jag kan inte förstå att Ak 5 är för lång. Rödpunktssikte är nog hur bra som helst. Men vilka tycker att den är för lång? Jägarna har jag hört, men det låter konstigt när de har hela skogen att svinga runt den i.

Längre vapen = tyngre vapen! :) Vad väger en AK5D?

Visst, ute i en skog kanske det inte nån decimeter hit eller dit spelar någon roll, men eftersom längden egentligen inte har nån större betydelse för funktionen hos ett modernt vapen med optiska riktmedel, så finns det ju helt enkelt ingen anledning att göra annat än så korta karbiner som möjligt.

Dessutom borde det ju bli billigare att tillverka korta vapen, eftersom det går år mindre material.

Korta vapen = billiga vapen =  mer pengar till amm! :D

Att:Knekt Korta vapen=Nya vapen=dyra vapen.

Tyckte mig läsa att alla david var nytillverkade. Vad gäller vikten är det väl lådan som väger mest? Handskydd och en kortare pipa borde inte göra mycket åt vikten?

Skyttesoldater el.dyl borde tjäna på att ha ett rödpunktssikte men för resten "icke direkt stridande" förband ser jag det som meningslöst.

Skyttesoldater el.dyl borde tjäna på att ha ett rödpunktssikte men för resten "icke direkt stridande" förband ser jag det som meningslöst.

Har inte alla behov av att träffa det man riktar vapnet mot?

SÄRSKILT de som kanske inte har tid att träna så mycket på skytte har väl behov av ett sikte som är lättare att använda.

Rödpunktssikte åt folket!

Korta pipor + ammunition för långa pipor = mynningsflamma av modell "Supernova".

I all "fottransporterad skogsverksamhet" föredrar jag som regel en lång bössa. I stan, eller om jag i huvudsak åker omkring i någon typ av fordon eller farkost föredrar jag en kort.

Apropå rödpunktsikten är de bra, och de flesta lyfter sitt skytte rejält med denna hjälp. Personligen är jag dock faktiskt lika gärna utan. Hur driftsäkra de än är är det ändå en mojäng som går på batteri och måste knäppas på och av.

Vid inbrytningar tycker jag nästan siktet är i vägen, även om man vänjer sig (jag är dock ganska ensam om att tycka på detta vis)...

Att: Ing. Hade inga problem med att träffa med orginalsikten personligen. Nä men du har kanske rätt att de är bra mycket bättre? Men att ta bort mycket välfungerande sikten till förmån för nya "supersikten" är bara dumt.

Är ingen bakåtsträvare, men hade kännt mig säkrare med de gamla kvar. Skenan=gör bra. Då hade man kunnat välja. Skyttesoldater med. Strv utan osv. Borde inte det vara ett billigare alternativ?

Med rödpunktsikte finns flera fördelar.

Riktpunkt du kan se under alla ljusförhållanden året runt.

Funkar med NVG

Snabbt till skott ( Under siktestesterna kunde vi med en AK4B skjuta 4 skott i två måltavlor på 1,5 sekunder oavsett skytt på ca 15 meter)

Eftersom aimpointen tillåter en att se punkten från alla möjliga konstiga vinklar gör att det är lätt att skjuta med vapnet även med skyddsmask och skyddsglasögon.

Siktet funkar bra till skytte 0 - 300 meter.

Detta är några av de fördelar jag kommer på med ett rödpunktsikte, och har man väl vant sig vid det vill man inte gå tillbaka till gamla järnriktmedel.

Sedan är anledningen till varför järnriktmedlerna skall bort är att det är lättare att få på vissa typer av NVG mm på vapnet.

Tidigare, på den gamla goda tiden när det var lite mer ok än i dag att ha egna riktmedel på vapnet, hade jag ett Aimpoint 3000 på min Ak4.

Nu är jag en rätt hygglig skytt oavsett riktmedel, men skillnaderna i hastighet och träffsannolikhet mellan oss som hade egna sikten och resten med öppna riktmedel, var markant och visades tydligt vid varje skarpskjutning.

Man ska också tänka på att det sikte FM nu köpt är i en helt annan liga är de civila prylar vi använde för åratal sedan.

Bara en sådan sak som att rödpunktsikten gör det betydligt enklare och snabbare att utbilda soldater innebär ju frigorda resurser som kan läggas på annat!

Jag tycker det ser ut som om det finns ett främre fäste för öppet riktmedel ovanpå gasblocket. Att sätta fast ett bakre uppfällbart sikte på skenan på samma sätt som på M4 borde inte vara svårt och -vips så har man sina järnsikten igen. Jag är egentligen ingen stor anhängare av rödpunkt, på korta avstånd behövs det inte med rätt nivå på skjututbildningen och på stora avstånd blir punkten lite väl stor på de sikten jag testat, men det är ju fullt möjligt att skapa ett rödpunktsikte där man kan få en annan mindre riktprick för de riktiga långskotten. Nuvarande batterier kräver av- och påfipplande, inget jag vill sysselsätta mig med. Dessutom: om en sak kan gå sönder så gör den också det. Det finns i och för sig de som hävdar att det bästa reservsiktet inte är ett i järn utan ett till optiskt, men om vi håller oss till svenska FM verkar det inte vara en ekonomiskt genomförbar modell.

Sedan kommer det nya siktet ha ett batteri som räcker i ca 10 år fullt påslaget.

Nåväl, lik förbannat är det jävligt irriterande när den dan kommer då batteriet tar slut och då kan du ge dig jävulen på att det är när du precis påbörjat ett dygns stridsspaning.

Jag hade då föredragit ett par fasta riktmedel i reserv. Dessutom står det optiska riktmedlet ut mkt mer än de fasta och slås mkt lättare sönder.

Siktena kommer ju ha en årligkontroll med vapentekniker precis som våra AK har. Sedan skulle jag tipsa att var tionde år kommer de åka in på renovering. Och då kommer serviceteknikerna byta batteri med. Soldaterna själva skall inteoch kan inte byta batterier själva. Och sedan de soldater som stänger av sitt sikte emellanåt när de inte använder det kan nog få batteririden att räcka i många år till.