Jump to content

Benämning för Robot 57 - Rb 57 - NLAW


Recommended Posts

Fast rb56 och rb57 har väl inte riktigt samma användningsområde/sätt?

Att slå ut stridsvagnar?

 

Rb 56 är väl ett betydligt tyngre system som kräver mer manskap (är det 3 eller 4 man per robot?) medan Rb 57 bärs av en enda soldat och ser ut som ett vanligt p-skott på steroider. I gengäld får man 4 gånger så långt effektivt skjutavstånd med Rb 56 än Rb 57 (drygt 2000 meter jämfört med ca. 500 meter). Rb 56 har väl också bättre mörkerförmåga har jag för mig. Annars har de väl samma verkan? Jag vet dock inte säkert för jag har inte jobbat med något av systemen. Men Rb 57 på gruppnivå i Hemvärnet vore något :)

Link to comment
Share on other sites

Rb 56 är väl ett betydligt tyngre system som kräver mer manskap (är det 3 eller 4 man per robot?)

Det låter mycket tycker jag. Är det inte Rb55 TOW du tänker på?

Två pers borde räcka för rb56 och det är också vad som brukar synas på bilder av Rb56 'in action'.

 

I gengäld får man 4 gånger så långt effektivt skjutavstånd med Rb 56 än Rb 57 (drygt 2000 meter jämfört med ca. 500 meter).

Ja, det är en stor skillnad. Om det är en viktig skillnad beror på hur HV utvecklas i framtiden.

 

Rb 56 har väl också bättre mörkerförmåga har jag för mig.

Mörkerförmågan beror ju bara på vilket sikte man hänger på tuben.

Link to comment
Share on other sites

Rb 56 är väl ett betydligt tyngre system som kräver mer manskap (är det 3 eller 4 man per robot?)

Det låter mycket tycker jag. Är det inte Rb55 TOW du tänker på?

Två pers borde räcka för rb56 och det är också vad som brukar synas på bilder av Rb56 'in action'.

 

Två är fortfarande fler än en, inte samma användningssätt ;-)

I gengäld får man 4 gånger så långt effektivt skjutavstånd med Rb 56 än Rb 57 (drygt 2000 meter jämfört med ca. 500 meter).

Ja, det är en stor skillnad. Om det är en viktig skillnad beror på hur HV utvecklas i framtiden.

 

Inte samma användningsområde mao? ;-)

Rb 56 har väl också bättre mörkerförmåga har jag för mig.

Mörkerförmågan beror ju bara på vilket sikte man hänger på tuben.

Jupps, och nu är jag visserligen ute på bra jävla tunn is, men är inte rb57 lite som ett hottat pskott skjut-och-släng, vill man hålla på och hämta med sig ett ir-sikte från den skjutna tuben? Hur funkar det med "inskjutning" av det siktet osv.

Link to comment
Share on other sites

Jupps, och nu är jag visserligen ute på bra jävla tunn is, men är inte rb57 lite som ett hottat pskott skjut-och-släng, vill man hålla på och hämta med sig ett ir-sikte från den skjutna tuben? Hur funkar det med "inskjutning" av det siktet osv.

Jag gör dig sällskap ute på den tunna isen, för jag har för mig att en av grundtankarna bakom Rb57 (på den tiden då det fortfarande hette MBT-LAW) var att man skulle använda ett återvinningsbart sikte, men resten skulle vara skjut-och-släng.

Link to comment
Share on other sites

Fast rb56 och rb57 har väl inte riktigt samma användningsområde/sätt?

Att slå ut stridsvagnar?

Richmond uttryckte det rätt bra tycker jag, med den här inställningen är pskott och grg lika bra ;)

 

Skillnaden är att Rb57 ska slå ut en stridsvagn med ett enda skott. Att skjuta p-skott eller grg mot en stridsvagn betecknas som självmord.

Link to comment
Share on other sites

Fast rb56 och rb57 har väl inte riktigt samma användningsområde/sätt?

Att slå ut stridsvagnar?

Richmond uttryckte det rätt bra tycker jag, med den här inställningen är pskott och grg lika bra ;)

 

Skillnaden är att Rb57 ska slå ut en stridsvagn med ett enda skott. Att skjuta p-skott eller grg mot en stridsvagn betecknas som självmord.

 

 

Att skjuta P-skott eller Grg mot stridsvagn behöver inte alls innebära självmord. Visst för att slå ihjäl vagnen så behövs en rejält stor lyckoträff. större sanolikhet finns att man kan skada vagnen och hämma dess förmåga att utveckla sin fulla stridsförmåga.

 

Drivhjul och band skadas av rsv strålen, antener med fästen kan förstöras, sikte och periskop kan skadas eller förstöras. Allt som krvävs är rätt taktiskt nyttjade av vapnet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tre exempel på lägen där jag skulle kunna tänka mig att använda psk mot stridsvagn:

 

1. Hänga ut från fönster/tak/byggnadsställning på högt hus och skjuta rakt ner i taket på vagnen.

 

2. Två skyttar som kliver ut från ett gathörn och skjuter i rygg på vagnen som har tornet vänt framåt. Skall då vara i stadsbebyggelse där man snabbt försvinner in bakom stora hus.

 

3. Jag ligger/knästår dolt och skjuter i sida på stillastående eller långsamt rullande vagn och snabbt kan lämna platsen för ytterligare skydd.

 

I situation 2 och 3 räknar jag inte med att slå ut vagnen, men väl skada. Jag hade lätt valt RB 57 i båda dessa lägen istället för psk om möjligheten fanns.

 

RBS 55 och 56 lämpar sig mer för större stridsavstånd, RBS 55 på fordon och 56 utan, p.g.a. den större vikten och räckvidden på 55.

 

Vad det gäller verkan skulle jag vilja se den vagn, med alla tilläggsskydd i världen som står emot en BILL 2 (version 2 av roboten till RBS 56) med dubbla takslående RSV-laddningar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tre exempel på lägen där jag skulle kunna tänka mig att använda psk mot stridsvagn:

 

1. Hänga ut från fönster/tak/byggnadsställning på högt hus och skjuta rakt ner i taket på vagnen.

 

2. Två skyttar som kliver ut från ett gathörn och skjuter i rygg på vagnen som har tornet vänt framåt. Skall då vara i stadsbebyggelse där man snabbt försvinner in bakom stora hus.

 

3. Jag ligger/knästår dolt och skjuter i sida på stillastående eller långsamt rullande vagn och snabbt kan lämna platsen för ytterligare skydd.

 

I situation 2 och 3 räknar jag inte med att slå ut vagnen, men väl skada. Jag hade lätt valt RB 57 i båda dessa lägen istället för psk om möjligheten fanns.

 

RBS 55 och 56 lämpar sig mer för större stridsavstånd, RBS 55 på fordon och 56 utan, p.g.a. den större vikten och räckvidden på 55.

 

Vad det gäller verkan skulle jag vilja se den vagn, med alla tilläggsskydd i världen som står emot en BILL 2 (version 2 av roboten till RBS 56) med dubbla takslående RSV-laddningar.

1. missat att Pskott är ett bakblås vapen. skjuta från tak bör funka, övriga alternativ skall man se till att inte grilliera sig själv. Jag skulle vilja se någon hänga ut från en byggnads stälning eller fönster med en 12 kg tung rb 57. Jag skulle nog se att även bill hör hemma på ett fordon. även om den skulle slå ut stridsvagnen har, stridsvagnsbesättningen kompisar i andra vagnar i närheten och jag vill vara långt borta när de kommer underfull med var roboten kom ifrån och utkräver sin hämd. Sen är jag inte riktigt förtjust i vapen som kräver att skytten följer målet. blir du upptäckt innan eller de börjar beskjuta ditt närområde under de att roboten är påväg kommer du missa, håller inte skytten nerverna i styr under hela flygturen missar roboten eller autodestruerar.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det för visso inte grillheringen som är problemet utom den kraftiga tryckvågen. Detta är dock löst på vissa senare varianter. Finns väll även grg skott i det utförandet ?

 

Sen om vi har köpt in någon sån amunition det kan jag inte svara på.

Link to comment
Share on other sites

1. missat att Pskott är ett bakblås vapen. skjuta från tak bör funka, övriga alternativ skall man se till att inte grilliera sig själv. Jag skulle vilja se någon hänga ut från en byggnads stälning eller fönster med en 12 kg tung rb 57. Jag skulle nog se att även bill hör hemma på ett fordon. även om den skulle slå ut stridsvagnen har, stridsvagnsbesättningen kompisar i andra vagnar i närheten och jag vill vara långt borta när de kommer underfull med var roboten kom ifrån och utkräver sin hämd. Sen är jag inte riktigt förtjust i vapen som kräver att skytten följer målet. blir du upptäckt innan eller de börjar beskjuta ditt närområde under de att roboten är påväg kommer du missa, håller inte skytten nerverna i styr under hela flygturen missar roboten eller autodestruerar.

 

Tre exempel på lägen där jag skulle kunna tänka mig att använda psk mot stridsvagn:

 

 

Missat att det finns Pskott CS (confined spaces) som går utmärkt att avfyra från slutna rum?

 

http://www.soldf.com/pskott.html

 

 

CS Det finns också en speciell variant kallad AT4 CS (CS= Confined Spaces). Denna modell är speciellt framtagen till strid i bebyggelse då man kan tvingas avfyra vapnen i trånga utrymmen. Det vanliga Pskottet är väldigt farligt att avfyra inne i trånga utrymmen då tryckökningen är enorm i slutet rum. Även bakflamman kan vända och slå emot skytten om väggar eller andra föremål befinner sig inom 15 m bakom röret. CS varianten används bla av de Svenska Stadsskytte förbanden men sägs ändå vara relativt farlig att skjuta inomhus. Det är enligt vissa källor vanligt att skytten svimmar vid avfyrning inomhus.
Link to comment
Share on other sites

 

1. missat att Pskott är ett bakblås vapen. skjuta från tak bör funka, övriga alternativ skall man se till att inte grilliera sig själv. Jag skulle vilja se någon hänga ut från en byggnads stälning eller fönster med en 12 kg tung rb 57. Jag skulle nog se att även bill hör hemma på ett fordon. även om den skulle slå ut stridsvagnen har, stridsvagnsbesättningen kompisar i andra vagnar i närheten och jag vill vara långt borta när de kommer underfull med var roboten kom ifrån och utkräver sin hämd. Sen är jag inte riktigt förtjust i vapen som kräver att skytten följer målet. blir du upptäckt innan eller de börjar beskjuta ditt närområde under de att roboten är påväg kommer du missa, håller inte skytten nerverna i styr under hela flygturen missar roboten eller autodestruerar.

 

Tre exempel på lägen där jag skulle kunna tänka mig att använda psk mot stridsvagn:

 

 

Missat att det finns Pskott CS (confined spaces) som går utmärkt att avfyra från slutna rum?

 

http://www.soldf.com/pskott.html

 

 

CS Det finns också en speciell variant kallad AT4 CS (CS= Confined Spaces). Denna modell är speciellt framtagen till strid i bebyggelse då man kan tvingas avfyra vapnen i trånga utrymmen. Det vanliga Pskottet är väldigt farligt att avfyra inne i trånga utrymmen då tryckökningen är enorm i slutet rum. Även bakflamman kan vända och slå emot skytten om väggar eller andra föremål befinner sig inom 15 m bakom röret. CS varianten används bla av de Svenska Stadsskytte förbanden men sägs ändå vara relativt farlig att skjuta inomhus. Det är enligt vissa källor vanligt att skytten svimmar vid avfyrning inomhus.

 

De finns mycket skoj runt om i världen, men finns de inte ute på Sv förband spelar de ingen roll eller hur. sen vet jag inte om de är något att rekomendera att hänga utanför fönster, sanolikheten att hamna på marken nedanför eller i bästa fall missa målet är nog större än att faktiskt träffa något. Vill någon försöka är de upp till den.

Link to comment
Share on other sites

 

Tre exempel på lägen där jag skulle kunna tänka mig att använda psk mot stridsvagn:

 

1. Hänga ut från fönster/tak/byggnadsställning på högt hus och skjuta rakt ner i taket på vagnen.

 

2. Två skyttar som kliver ut från ett gathörn och skjuter i rygg på vagnen som har tornet vänt framåt. Skall då vara i stadsbebyggelse där man snabbt försvinner in bakom stora hus.

 

3. Jag ligger/knästår dolt och skjuter i sida på stillastående eller långsamt rullande vagn och snabbt kan lämna platsen för ytterligare skydd.

 

I situation 2 och 3 räknar jag inte med att slå ut vagnen, men väl skada. Jag hade lätt valt RB 57 i båda dessa lägen istället för psk om möjligheten fanns.

 

RBS 55 och 56 lämpar sig mer för större stridsavstånd, RBS 55 på fordon och 56 utan, p.g.a. den större vikten och räckvidden på 55.

 

Vad det gäller verkan skulle jag vilja se den vagn, med alla tilläggsskydd i världen som står emot en BILL 2 (version 2 av roboten till RBS 56) med dubbla takslående RSV-laddningar.

1. missat att Pskott är ett bakblås vapen. skjuta från tak bör funka, övriga alternativ skall man se till att inte grilliera sig själv. Jag skulle vilja se någon hänga ut från en byggnads stälning eller fönster med en 12 kg tung rb 57. Jag skulle nog se att även bill hör hemma på ett fordon. även om den skulle slå ut stridsvagnen har, stridsvagnsbesättningen kompisar i andra vagnar i närheten och jag vill vara långt borta när de kommer underfull med var roboten kom ifrån och utkräver sin hämd. Sen är jag inte riktigt förtjust i vapen som kräver att skytten följer målet. blir du upptäckt innan eller de börjar beskjuta ditt närområde under de att roboten är påväg kommer du missa, håller inte skytten nerverna i styr under hela flygturen missar roboten eller autodestruerar.

 

Du missade några saker....

Vad i exempel 2 och 3 gör att bakblåset är en risk? Kan det inte vara fritt bakom i dessa fall?

Det var i exempel 2 och 3 jag hade föredragit rb 57, inte i exempel 1.

 

Riskerna med robotvapen där du måste följa målet finns främst på längre avstånd, på kortare avstånd kommer de inte att hinna reagera, om de ens upptäcker att de är beskjutna innan det smäller i vagnen. Du får inte glömma att fokus för observation hos besättningen ligger i kanonens riktning samt vagnens körriktning, vad som händer utanför det kommer de lätt att missa om det sker på ett ögonblick.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Tre exempel på lägen där jag skulle kunna tänka mig att använda psk mot stridsvagn:

 

1. Hänga ut från fönster/tak/byggnadsställning på högt hus och skjuta rakt ner i taket på vagnen.

 

2. Två skyttar som kliver ut från ett gathörn och skjuter i rygg på vagnen som har tornet vänt framåt. Skall då vara i stadsbebyggelse där man snabbt försvinner in bakom stora hus.

 

3. Jag ligger/knästår dolt och skjuter i sida på stillastående eller långsamt rullande vagn och snabbt kan lämna platsen för ytterligare skydd.

 

I situation 2 och 3 räknar jag inte med att slå ut vagnen, men väl skada. Jag hade lätt valt RB 57 i båda dessa lägen istället för psk om möjligheten fanns.

 

RBS 55 och 56 lämpar sig mer för större stridsavstånd, RBS 55 på fordon och 56 utan, p.g.a. den större vikten och räckvidden på 55.

 

Vad det gäller verkan skulle jag vilja se den vagn, med alla tilläggsskydd i världen som står emot en BILL 2 (version 2 av roboten till RBS 56) med dubbla takslående RSV-laddningar.

1. missat att Pskott är ett bakblås vapen. skjuta från tak bör funka, övriga alternativ skall man se till att inte grilliera sig själv. Jag skulle vilja se någon hänga ut från en byggnads stälning eller fönster med en 12 kg tung rb 57. Jag skulle nog se att även bill hör hemma på ett fordon. även om den skulle slå ut stridsvagnen har, stridsvagnsbesättningen kompisar i andra vagnar i närheten och jag vill vara långt borta när de kommer underfull med var roboten kom ifrån och utkräver sin hämd. Sen är jag inte riktigt förtjust i vapen som kräver att skytten följer målet. blir du upptäckt innan eller de börjar beskjuta ditt närområde under de att roboten är påväg kommer du missa, håller inte skytten nerverna i styr under hela flygturen missar roboten eller autodestruerar.

 

Du missade några saker....

Vad i exempel 2 och 3 gör att bakblåset är en risk? Kan det inte vara fritt bakom i dessa fall?

Det var i exempel 2 och 3 jag hade föredragit rb 57, inte i exempel 1.

 

Riskerna med robotvapen där du måste följa målet finns främst på längre avstånd, på kortare avstånd kommer de inte att hinna reagera, om de ens upptäcker att de är beskjutna innan det smäller i vagnen. Du får inte glömma att fokus för observation hos besättningen ligger i kanonens riktning samt vagnens körriktning, vad som händer utanför det kommer de lätt att missa om det sker på ett ögonblick.

 

vad är säkerhets avståndet bakåt på ett pansarskott, ytan där de absolut inte skall finnas något, är inte mitt minne helt kast är de runt 45 grader i ut från mittlinjen, hur många paralelgator fixar det. där de dessutom inte står bilar och liknande parkerat? när de gäller punkt 3. är vi fortfarande i urban terräng?

 

Jag kanske är färgad lite av att bo i en liten svensk stad, där en molotovcocktail hade varit mer lagom pansarvärnsvapen om någon haft de usla omdömmet att köra pansar genom centrum. läst avsnittet om autodestruktion på när de gäller RB 56s förträfflighet. när de gäller urban terräng lär de finnas all möjlig sand, betong och annat som virvlar upp vid en avfyrning. om du nu hitttar en plats där du kan göra långa avfyrningar.

 

3 är nog istort sett för övrigt de enda senariot där Jag skulle föredra RB 57 med ändringen att stå knästående på flaket av en pickup eller lätt lastbil, med fordonet på tomgång och föraren vid ratten. slår jag inte ut vagnet lär tornet vridas väldigt fort åt mitt håll och då vill jag inte vara kvar eller åtminstånde väldigt snabbt påväg där ifrån.

 

när de gäller Bill finns någon siffra på hur många som avfyrats i strid och hur många av dem som träffat målet och slagit ut det eller är allt från övningsfält i fred ?

Link to comment
Share on other sites

Nej, risken bakåt är för att skydda personal runt omkring. Risken för dig som skytt på psk/grg är att ingen vertikalt hinder som som stoppar/reflekterar bakblåset får finnas inom X eller XX antal meter rakt bakom, det är alltså obra att ha en vägg eller motsvarande nära i rygg när du skjuter.

Link to comment
Share on other sites

Nej, risken bakåt är för att skydda personal runt omkring. Risken för dig som skytt på psk/grg är att ingen vertikalt hinder som som stoppar/reflekterar bakblåset får finnas inom X eller XX antal meter rakt bakom, det är alltså obra att ha en vägg eller motsvarande nära i rygg när du skjuter.

tja då är de bara att vänta på att någon har den lilla roliga boken för pskott 86 då, så vi kan få klarlagt vems utbildningsbefäl som hade fel eller vem som mins fel.

Link to comment
Share on other sites

I soldF står det om pskott86 att i krig gäller inga större vertikala föremål inom 5m bakom och ej oskyddad personal inom 15m bakom.

då var de det jag mindes, jag kolla själv. alla avstånd är 45 grader ut från vapnet. i min värld betyder de inga väggar, fordon större skylt arrangemang och offentlig konst innom fem meter. Där rök nog allternativ 1 ganska rejält. om personen inte är på ett hustak.

Link to comment
Share on other sites

 

I soldF står det om pskott86 att i krig gäller inga större vertikala föremål inom 5m bakom och ej oskyddad personal inom 15m bakom.

då var de det jag mindes, jag kolla själv. alla avstånd är 45 grader ut från vapnet. i min värld betyder de inga väggar, fordon större skylt arrangemang och offentlig konst innom fem meter. Där rök nog allternativ 1 ganska rejält. om personen inte är på ett hustak.

 

Visst stämmer det, men vad är bakom vapnet om du hänger ut från fönster eller byggnadsställning och skjuter i stort sett rakt ner?

Link to comment
Share on other sites

 

 

I soldF står det om pskott86 att i krig gäller inga större vertikala föremål inom 5m bakom och ej oskyddad personal inom 15m bakom.

då var de det jag mindes, jag kolla själv. alla avstånd är 45 grader ut från vapnet. i min värld betyder de inga väggar, fordon större skylt arrangemang och offentlig konst innom fem meter. Där rök nog allternativ 1 ganska rejält. om personen inte är på ett hustak.

 

Visst stämmer det, men vad är bakom vapnet om du hänger ut från fönster eller byggnadsställning och skjuter i stort sett rakt ner?

 

öppna fönstret, luta dig ut genom fönstret och titta uppåt. När jag gör de ser jag i varje fall en vägg och skulle jag stå på en byggnadsställning finns ju alltid våningen ovanför på byggnadsstälningen. dessutom känns de som en nära nog omöjlig skjutställning, skulle krävas.

Link to comment
Share on other sites

Nästan samma spår men hur funkar utbildningen i SIB innom detta ? Tränas vi att angripa pansar från tak/fönster ?

 

Jag vet inget jag har aldrig utbildats i någon form av SIB.

 

 

Sen en annan fråga, vet nån hur lede fi utbildas till att använda arena lär ju inte vara nån höjdare att ha aktivt om egen trupp befinner sig innom verkans området, av aktiveras det eller tar de risken att egna skadas ?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Visst stämmer det, men vad är bakom vapnet om du hänger ut från fönster eller byggnadsställning och skjuter i stort sett rakt ner?


 

 

 

 

öppna fönstret, luta dig ut genom fönstret och titta uppåt. När jag gör de ser jag i varje fall en vägg och skulle jag stå på en byggnadsställning finns ju alltid våningen ovanför på byggnadsstälningen. dessutom känns de som en nära nog omöjlig skjutställning, skulle krävas.

 

Beroende på vinkel kan kan fönsterexemplet liknas vid att skjuta liggande, du ser även marken då om du tittar bakåt, inga problem.

Skjuter du från en byggnadsställning bör du antingen kunna rikta i stort sett vinkelrät mot byggnadsställningen, om du inte är på dess översta plan, då finns inga hinder alls.

 


 

Link to comment
Share on other sites

Nästan samma spår men hur funkar utbildningen i SIB innom detta ? Tränas vi att angripa pansar från tak/fönster ?

 

Jag vet inget jag har aldrig utbildats i någon form av SIB.

 

 

Sen en annan fråga, vet nån hur lede fi utbildas till att använda arena lär ju inte vara nån höjdare att ha aktivt om egen trupp befinner sig innom verkans området, av aktiveras det eller tar de risken att egna skadas ?

Du menar MOUT (Military Operations in Urban Terrain)...Från fönster tror jag inte det övas, från tak - bedömt, ja.

Link to comment
Share on other sites

Nästan samma spår men hur funkar utbildningen i SIB innom detta ? Tränas vi att angripa pansar från tak/fönster ?

 

Jag vet inget jag har aldrig utbildats i någon form av SIB.

 

 

Sen en annan fråga, vet nån hur lede fi utbildas till att använda arena lär ju inte vara nån höjdare att ha aktivt om egen trupp befinner sig innom verkans området, av aktiveras det eller tar de risken att egna skadas ?

Arena löser ut sig själv mot inkommande projektiler inom ett avstånd av 50 meter (har jag för mig) som har en hastighet på mellan 70-700 meter på sekund, och bara mot den inkommande projektilen. Är det någon stackars pansarskyttesoldat som står bredvid så sprids denne över närområdet. Därför krixar pansarskyttet en bit bort från ARENA-vagnar, eller om det inte är möjligt så kan systemet avaktiveras manuellt. Det är dock inte lika problematiskt som det var med föregångaren Drozd.

 

Arena kan utlösas manuellt, varför vet jag inte riktigt, det ska till med rätt duktiga reflexer för att hinna trycka på knappen vid rätt tidpunkt för att slå ner den inkommande RSV-projektilen/roboten...

 

 

EDIT: Vad det gäller diskussionen om akrobatiska skjutställningar med pv-vapen i SIB/MOUT så börjar jag med att säga att med Rb 57 kan man skjuta bäst man vill. Vad det gäller risken bakom på ett P-skott så är den från den bakre dämparen en halvcirkel med tre meters radie (från klockan 9 via klockan 6 till klockan 3) med hänsyn till tryckverkan där oskyddad personal inte får vara, en kvartscirkel med fem meters radie med hänsyn till bakblåset där större vertikala föremål inte får vara (tidigare nämnda 45 grader på båda sidor om kl 6), och en kvartscirkel med 15 meters radie med hänsyn till bakblåset där oskyddad personal inte får vara.

 

Min egna högst personliga bedömning, som alltså inte gäller som någon form av rekommendation eller instruktion, är att det således inte bör vara någon omöjlighet att skjuta P-skott från tak eller "uthängandes/stickandes från en balkong". Det man får väga är det obehagliga i tryckverkan och risken för sveda mot det obehagliga att ha ett fientligt fordon som fortfarande rullar, och det faktum att projektilen ska hinna armeras.

Edited by Dasher
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Visst stämmer det, men vad är bakom vapnet om du hänger ut från fönster eller byggnadsställning och skjuter i stort sett rakt ner?

 

 

 

 

öppna fönstret, luta dig ut genom fönstret och titta uppåt. När jag gör de ser jag i varje fall en vägg och skulle jag stå på en byggnadsställning finns ju alltid våningen ovanför på byggnadsstälningen. dessutom känns de som en nära nog omöjlig skjutställning, skulle krävas.

 

Beroende på vinkel kan kan fönsterexemplet liknas vid att skjuta liggande, du ser även marken då om du tittar bakåt, inga problem.

Skjuter du från en byggnadsställning bör du antingen kunna rikta i stort sett vinkelrät mot byggnadsställningen, om du inte är på dess översta plan, då finns inga hinder alls.

 

 

 

glömt tyngdlagen ? vid liggande skytte är min erfarenhet att tyngdlagen gör att vapnet trycks mot axeln. hänger du utanför fönstret och tänkt skjuta på stridsvagnen nedanför vill vapnet också nedåt men inte längre mot axeln de vill ner i backen fem meter nedanför. Sen befinner sig inte stridsvagnen nedanför, en rysk stridsvagn är ca 3,4 meter bred och förmodligen minst någon meter ut från fasaden. vilket gör att riktar du den mitt i taket befinner sig träffpunkten 2,7 m från fasaden. befinner du dig 5 meter ovanför, (granaten måste hinna armera, och jag åtminstånde vill inte ha ansikte och överkropp fullt av splitter).

lite enkel mattematik är det lite som att rikta ett pskott mot en Hind 54 meter ovanför marken i liggande skjutställning om hinden befinner sig 100m framför dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...