Jump to content

�FN-soldater utnyttjade barn�


Mats

Recommended Posts

Oväntat?

 

Blev jag först?

 

EDIT: Ja, det verkar så. Så nu ska jag skriva lite mer.

 

Två veckor innan LA02s hemrotation var det dags för HIV/AIDS-utbildning. Soldaterna instruerades i applicerandet av kondomer, fick se bilder på vad olika sexuellt överförbara sjukdomar kan orsaka etc. Vi fick lära oss att sexuellt umgänge med lokalbefolkningen inte var tillåtet, betalning eller inte. Kondomer delades ut. Skulle inte tro att svenska kontingenten behövde vare sig HIV/AIDS-utbildning eller kodomer.

Link to comment
Share on other sites

Detta har väl diskuterats tidigare och vissa länder blev väl t om utpekade om jag inte missminner mig?

 

 

Citat Mats : "Skulle inte tro att svenska kontingenten behövde vare sig HIV/AIDS-utbildning eller kodomer."

Nyfiken fråga, varför inte då?

Link to comment
Share on other sites

Vi fick lära oss att sexuellt umgänge med lokalbefolkningen inte var tillåtet, betalning eller inte. Kondomer delades ut.

Så när var det tänkt att soldaterna skulle använda kondomerna, eller mer specifikt; med vem skulle soldaterna ha sex när de använde kondomerna? Med varandra, soldater från andra länder eller folk som arbetar för NGO:s, för det är väl det som återstår när man plockar bort lokalbefolkningen? Det hela låter lite som att först säga att det är fel att röka hasch, för att sedan direkt dela ut haschpipor.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det hela bygger på att skapa en löpsedel som mellan raderna skall få svensson att ANA att det kan vara svenskar inblandade. Att benämna dem "FN-soldater", att svensk trupp finns på plats. men inte säga något om vilka andra länder som är där och hu många, osv.

 

Ungefär som slå upp "Carola misstänkt för rattfylleri!" på löpet men att det sedan rör sig om en annan Carola än den kände Häggkvist och i samma artikel väva in lite gamla fortkörningar etc som den kände namne varit skyldig till.

 

För i artilkeln vill man ju få läsarens tankar till att eftersom det förekommit trakasserier i form av avklädning av kadetter på dansgolv samt ouppskattat flörtande, nu i pressen de senaste veckorna"så vore det ju inte konstigt om de där jävlarna i utlandsstyrkan även knullade på små svältande stackars barn oxå".

 

Kan inte C FMlog Förbjuda kvällspressen istället, de skadar onekligen mer. :-(

Link to comment
Share on other sites

Vi fick lära oss att sexuellt umgänge med lokalbefolkningen inte var tillåtet, betalning eller inte. Kondomer delades ut.

Så när var det tänkt att soldaterna skulle använda kondomerna, eller mer specifikt; med vem skulle soldaterna ha sex när de använde kondomerna? Med varandra, soldater från andra länder eller folk som arbetar för NGO:s, för det är väl det som återstår när man plockar bort lokalbefolkningen? Det hela låter lite som att först säga att det är fel att röka hasch, för att sedan direkt dela ut haschpipor.

Vadå, kan inte soldaterna i US ha sex med varandra under en mission? Klart dom kan, och har! Och då är det ju bra att ha kondom för säkerhets skull tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Vadå, kan inte soldaterna i US ha sex med varandra under en mission? Klart dom kan, och har! Och då är det ju bra att ha kondom för säkerhets skull tycker jag.

Ja, det är klart att de kan och förmodligen även har. Frågan är dock om det är lämpligt? Jag anser inte att det är det. Mina skäl är att det kan störa anhöriga hemma i Sverige, det kan störa moralen och sammanhållningen i förbandet och minska fokusen på de faktiska uppgifterna. Om det är ok att ha sex, så misstänker jag att det kommer det att bli "uppvaktning" av den kvinnliga soldatminoriteten, och det gäller i synnerhet när männen varit flera månader utan "riktigt" sex. Eller är svenska soldater så annorlunda från exempelvis amerikanska soldater, då detta beteende verkar någorlunda vanligt bland de senare?

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om begreppet "FN-snygg" ?! ;) Efter ett antal månader utan kvinnlig/manlig fägring så är nästan t om typ Bert Karlsson och Birgitta Dahl snygg i missionen..... :Malaj:

Fast bara nästan....

 

Självklart pökas det mellan soldater inom resp lands bataljon, men även ibland mellan länderna blir det matcher (t ex SweBat-NorBat i Kosovo o.s.v.)

Och det är alltid bra med gummi vid temporära förbindelser, mission eller inte. Och info om HIV/AIDS skadar aldrig för alla är ju inte så upplysta om hur det verkligen är med saker och ting.

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om begreppet "FN-snygg" ?! ;) Efter ett antal månader utan kvinnlig/manlig fägring så är nästan t om typ Bert Karlsson och Birgitta Dahl snygg i missionen..... :Malaj:

Fast bara nästan....

Ja, och jag har även hört motsvarande amerikanska uttryck. Jag har även hört ett rykte om att en USAF transportflygförare ska ha fått rätt så rejält med skit för att han uttryckte det hela på ett väldigt rakt och ärligt sätt över intercom på en flygning av amerikanska soldater, varav en del kvinnliga, från Irak tillbaka till USA när deras vända i Irak var över. :D

 

Och det är alltid bra med gummi vid temporära förbindelser, mission eller inte. Och info om HIV/AIDS skadar aldrig för alla är ju inte så upplysta om hur det verkligen är med saker och ting.

 

Instämmer.

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga, varför inte då?

Jo, okejdå, vissa behövde kanske. Men det var inte för kontakter med lokalbefolkningen. Bedömt har svenska soldater råd med sina egna gummin ändå.

 

Det hela låter lite som att först säga att det är fel att röka hasch, för att sedan direkt dela ut haschpipor.

 

Precis. Och nolltolerans skall tydligen råda...

 

Självklart pökas det mellan soldater inom resp lands bataljon, men även ibland mellan länderna blir det matcher (t ex SweBat-NorBat i Kosovo o.s.v.)

Och det är alltid bra med gummi vid temporära förbindelser, mission eller inte. Och info om HIV/AIDS skadar aldrig för alla är ju inte så upplysta om hur det verkligen är med saker och ting.

 

Exakt, instämmer till fullo. Det var en mycket bra utbildning. Bilderna som visades var effektiv avskräckning, för mig i alla fall. Men det hade inte behövts.

 

Det upprör mig är inte att det hölls en HIV/AIDS-utbildning som inte behövdes. Det upprör mig att den hölls två veckor innan hemrotation, ifall den nu skulle behövts.

 

Det känns inte som att FN gör särskilt mycket för att utreda eller straffa brott mot Rules of Conduct av det här slaget. Det kanske är så utbrett att man kanske nöjer sig med att statuera exempel i de grövsta fallen för att man tror att följderna av att sätta dit alla skulle bli ödesdigra?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...