Jump to content

Diska dricksflaska


BA02

Recommended Posts

Är inte det lite pinkyaktig att köra en

fältflaska i diskmaskin..?

En klick med såpa på lillfingret,

kör runt där du kommer åt.

I med lite vatten, ruska, skaka, härja..

Skölj några gånger med rent vatten och

du skall icke drabbas av pinkymage.. :)

Link to comment
Share on other sites

körde alltid vattenflaska, termos samt snuskburk i diskmaskin efter stora övninga 3 veckors alltså

 

funkar fint och jag ser inget fel i det för diskmöjligheterna i fält är ju inte skitt bra precis :)

Link to comment
Share on other sites

mmmm saknar 3-veckors övningar. inte många som får genomföra sådana.... :)

 

ett annat bra disktips är att ta lite lite klorin hälla i flaskan. skaka! därefter skölja ur tills ingen klorindoft finns kvar. snabbt och enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det här tipset gav en fänrik under min gsu:

 

Skölj ur några gånger så allt fast materiel försvinner, kläm sedan i några matskedar tandkräm och några teskedar diskmedel och till slut fyll flaskan med skällhett vatten och låt stå över natten.

 

Funkade för alla i plutonen trots allt äckel som legat i våra fältflaskor.

Link to comment
Share on other sites

Termosar och dylikt brukar jag diska mha. maskindiskmedel. Häll i varmt vatten + lite maskindiskpulver, skruva på locket, skaka som en besatt..., öppna och skölj. Diska en gång till med vanligt diskmedel. Superrent!!!

 

/Jens

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen. Ska prova och se om det får bort kaffesmaken ur min té-termos...

Meddela gärna hur det gick, det är intressant att veta. I min värld är kaffetermosar dömda att vara just kaffetermosar. Inget problem för mig iofs, men... :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips !

 

Jag nyttjar ju inte min fältflaska så ofta, men igår gjorde jag det under min vadningsfisketur ,O

 

Tyckte jag hade sköljt ur flaskan noga innan påfyllning, men tvi vale vad det vattnet smakade...

 

Men efter alla era tips kommer väl min flaska smaka ättika, klorin, tandkräm mm mm :)

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Tackar för tipsen. Ska prova och se om det får bort kaffesmaken ur min té-termos...

Hoppas det är en civil termos det handlar om. Man ska aldrig gegga runt med annat i krigsmaktens termosar.

 

I princip samma sak med vattenflaskor.

Link to comment
Share on other sites

Tjenis

 

Något som man oxå ska tänka på när det gäller fältflaskan anser jag är att bara använda rent vatten i den.

Det blir bakterietillväxt även i "rent" vatten, så att desinficera vattenflaskan med jämna mellanrum är ingen dum idé.

Link to comment
Share on other sites

Tjenis

 

Något som man oxå ska tänka på när det gäller fältflaskan anser jag är att bara använda rent vatten i den.

Det blir bakterietillväxt även i "rent" vatten, så att desinficera vattenflaskan med jämna mellanrum är ingen dum idé.

Jaja det fattar ju jag med men jag menar natuligtvis att man undviker saft,energipulver och annat gojs i.

Annars kan man ju använda detta

saxat från www.wafe.se

 

XINIX Freebact 20 användas normalt för desinfektion av vattnet vid påfyllning men kan även användas för sanering av tankar som stått längre tid, t ex i samband med vårrustning.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen. Ska prova och se om det får bort kaffesmaken ur min té-termos...

Hoppas det är en civil termos det handlar om. Man ska aldrig gegga runt med annat i krigsmaktens termosar.

 

I princip samma sak med vattenflaskor.

Menar du att man inte skall ha kaffe i en krontermos? :navy:

Link to comment
Share on other sites

Det brukar räcka med att skölja vattenflaskor och sedan vara noga med att korken är avskruvad vid förvaring.

Kaffetermosen brukar jag också bara skölja ur, den är, som tidigare nämnt, dömd till att för evigt vara kaffetermos.

Link to comment
Share on other sites

Apropå maskindiskmedel.

Prova och häll lite i spolarbehållaren

i bilen, rutan blir skapligt ren..

Om inte jag minns helt fel så har diskmedel en unik förmåga att förstöra lacken och kan göra att vindrutan blir i sådant skick att den måste bytas ut?

Teknisk C, Hjälp!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det hoppas jag inte då VOLVO rekomenderar diskmedel för biltvätt

Tror ju inte dom menar maskindiskmedel.

Man ska tänka på att diskmedel är speciellt effektivt till att bryta ner vegetabiliska och animaliska fetter samt proteiner.

 

Flugor (som är i princip proteiner) och annat tjafs som är svåra att få bort fixar diskmedel snabbt och effektivt. Jag kör med en "blomspruta" med diskmedelslösning (yes) på min vindruta under sommaren och sedan sköljer man mycket noga. Kliniskt rent blir det...

 

Tyvärr är det så att bilvax är ett vegetabiliskt fett vilket gör att allt vax försvinner från bilen när du använder diskmedel på lacken vilket man bör undvika.

 

Dessutom måste det vara flytande diskmedel eftersom oupplösta diskmedelskorn repar både lack och vindruta (det går knappt att lösa upp diskmedel till 100%). Man måste också vara mycket noga med att det aldrig får torka in på lacken eftersom det då ger svåra fläckar som kräver maskinpolering (olämpligt att ha i spolarvätskan alltså eftersom man ju inte gärna stannar och torkar bilen när man använt vindrutespolarna).

 

Själv brukar jag tvätta bilen med en skvätt Yes i tvätthinken i samband med att jag vaxar bilen. Allt gammalt vax försvinner och lackens porer är vidöppna vilket underlättar för lackrengöringen att göra sitt jobb.

Annars är bilschampoo det bästa för bilen då det inte är effektivt mot fett utan gör hyfsat rent utan att ta bort vaxlagret.

För vem vill vaxa bilen varje gång man tvättar den?

Edited by Dajo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...