Jump to content

Recommended Posts

Jag har inte jättekoll på just plutonchefskurserna HVSS har, men gruppchefskurserna ändras ju efter feedback från föregående år samt anpassas. Alla "ettor" är ju också mest orientering egentligen (gruppchefsettan kan alla gå, plutonchefsettan kan alla gruppchefer och en del andra gå osv) och inte tänkta för dom som går i befattning.

Det beror ju såklart på var man kommer ifrån, jag blev jätteförvånad på samtliga mina kurser på HVSS att inga andra deltagare gjort blixtlås och korridor med skarp ammunition, en del hade aldrig ens gjort grupps framryckning på linje med eld och rörelse med skarp ammunition. För mig gav det inget, för några gav det mer.

Samma sak är det ju med det teoretiska, för mig var det mycket som gav en aha upplevelse, det var nyttigt att nöta OBO/OBKoch fempunktsorder även om jag visste var det var innan osv.

Framförallt så gav det mig jättemycket att träffa soldater från andra delar av Sverige med andra uppgifter.

Så tycker jag :)

Tack för era synpunkter tar det till mej och börjar med intro kursen i april så får jag börja med detta och själv bilda mig en uppfattning hur jag ska gå vidare....

I min situation så behövs det säkert kurser  .