Jump to content

Recommended Posts

[ironi]Men visst det vore kanske praktiskt att kunna se hela CVn på uniformen, ett märke för varje kurs, ett märke för varje civil högskolekurs, ett märke för varje civil resp militär examen [/ironi]

 

Du kallar det ironi, jag kallar det US Army.

Link to comment
Share on other sites

tack, det rätade ut en del frågetecken...

 

 

gissningsvis kommer stora delar av övningen bli totalt kaos!

 

Det blir bara kaos om man tillåter det att bli kaos :eeh:

 

låt oss bara säga att jag har inga höga tankar om de organiserande organen på övningarna ;)

jag som signalist antar baserat på erfarenhet att jag kommer få ännu större anledning än normalt att skalla ett träd i frustration samt att jag kommer få sitta i nått pissblött hål som ingen ens visste existerade i 3-4 dagar pga att man försöker komma på vad fan som gick fel med planeringen innan övningen ens startade ,O

 

förslag på vad jag skall ta med för underhållning? :P

Link to comment
Share on other sites

eftersom förhoppningsvis graden följer befattningen, men om jag är mening 1KL i hv med fyra streck, men sedan blir anställd på något sätt i "riktiga" firman, får jag behålla mina streck där?

eller börjar räkningen om på ny befattning?

 

och om min tjänst är en menigs, men jag får mer i lön än min skyttesoldatskollega, skall man få en vinkel då?

eller kan den bacci'as upp vid utlandstjänst, av Plutonchef motsv.

frågorna kommer av att vissa tjänster inom NBG, hade högre grad på norska sidan då de använde nato-systemet, medan det svenska inte var flexibelt nog att ge tekniker grader.

 

vet ej hur grader har funkat för pionjärer i US tidigare, vore intressant att få lite info.

iom att det inte var rena pionjärtjänster, men är det som ligger närmast i skalan.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har ju kommit besut om Hv och de som är kontraktsknutna till Hv. Men hur blir det för bla furirer och sergeanter som enbart är aktiva i Försvarsutbildarna?

 

Hur är det med de som inte gjort vpl eller någon gsu och är medlemmar i Försvarsutbildarna? Tjänstgöringsår i föreningarna kan ju knappst räknas, eller?

 

Sedan har jag en fundering på hur 1:e sergeant tituleras. Säger man 1:e sergeant eller bara sergeant?

Link to comment
Share on other sites

Det har ju kommit besut om Hv och de som är kontraktsknutna till Hv. Men hur blir det för bla furirer och sergeanter som enbart är aktiva i Försvarsutbildarna?

 

Hur är det med de som inte gjort vpl eller någon gsu och är medlemmar i Försvarsutbildarna? Tjänstgöringsår i föreningarna kan ju knappst räknas, eller?

 

Nu vet jag att den här frågan är infekterad, men... Det ska ju naturligtvis regleras av den uniform som man bär inom Försvarsutbildarna, som i sig själva inte är ett förband och har en egen uniform (även om gamla kragspeglar finns). Så bär man LG:s uniform (förhoppningsvis därför att man är krigsplacerad där) och följer de anvisningar som C LG och FM ger i frågan. Bär man HV-uniformen så följer man de anvisningarna...

 

Där man nedlagda I21:s gamla uniform, för att man gjorde lumpen där... Ja.. Det är ju här det inte är roligt längre. Då kommer ju frågorna upp - varför man bär uniform, med vilkens tillstånd och om man inte finns i krigsorganisationen ska man vara inblandad i den frivilliga verksamheten? Och då kan vi snabbt hitta undantag med instruktörer som inte är krigsplacerade, men väl så kompetenta och behövs inom t.ex. ungdomsverksamheten. Det var lättare på FBU-tiden när folk var krigsplacerade och utbildades i sin befattning. Nu är det en röra som jag tror att ingen egentligen vill börja gräva i.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att hela det här köret med nya gradbeteckningar verkar krångligt och mest jobbigt att tänka på (kanske för att man helst inte vill trassla med det)

 

Men är det för våran (sveriges soldaters) skull som man ändrar beteckningarna eller är det för våra internationella kamraters skull som vi nu vänder om på hela systemet, just för att dom inte ska undra varför en svensk soldat är menig när motsvarande tjänst i England är Sergeant?

 

Jag tyckte inte att det var några större problem med våra gamla gradsystem (men så är väl jag blind för fakta kanske)

Link to comment
Share on other sites

Men hur är det nu då med dessa furirer som fungerar som instruktörer utan att vara med i varken Hv eller har andra kontrakt?

 

Sen var det hur man i Sverige, nu idag ska titulera en 1:e sergeant.

man kan tex titulera honom med sergeant

Link to comment
Share on other sites

Men hur är det nu då med dessa furirer som fungerar som instruktörer utan att vara med i varken Hv eller har andra kontrakt?

 

Sen var det hur man i Sverige, nu idag ska titulera en 1:e sergeant.

man kan tex titulera honom med sergeant

 

Ska jag tolka det som att man inte uttalar "1:e" innan?

Link to comment
Share on other sites

Men hur är det nu då med dessa furirer som fungerar som instruktörer utan att vara med i varken Hv eller har andra kontrakt?

 

Ska man hårddra det så ska man inte använda uniform imho. Man har ingen rättighet att bära uniform på sin fritid för att man en gång har gjort värnplikten.

 

Sedan finns det ju lite undantag just för de frivilliga försvarsorganisationerna, här är det ju mycket lättare för de s.k. avtalsorganisationerna som krigsplacerar människor i förband.

Vad gäller utbildningsorganisationerna som t.ex. Försvarsutbildarna blir det lite luddare, eftersom man förväntas vidareutbilda redan krigsplacerad personal.

 

Lite relevanta hänvisningar från UniR FM 2003

1.1.1: "Försvarsmaktens uniformer bärs av militär personal."

 

1.2.1: "Anställd militär personal samt till militär tjänstgöring inkallad personal

skall under tjänstgöring vid Försvarsmakten bära uniform."

 

1.2.9: "Befäl som tjänstgör som lärare och/eller instruktör vid utbildningskurser

som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer skall bära uniform såvida

förbandschef (motsv) vid kursanordnande förband inte har bestämt

något annat."

 

1.5.1: "Personal som tillhör frivillig försvarsorganisation får bära uniform (m/

87-systemet) som tilldelats dem av Försvarsmakten som föreningsdräkt

vid verksamheten inom respektive organisation. Föreningsmärke skall

bäras på höger bröstficka (motsv) enligt kapitel 9 och 10."

 

Rörande föreningsmärke på m/90 (kap 10)

10.4: "Föreningsmärke

Föreningsmärke (brosch) – godkänt av Överbefälhavaren – skall under

fredstid bäras av personal vid de frivilliga försvarsorganisationerna vid

verksamheten inom respektive organisation i stället för frivilligtecken

och på samma plats som detta."

 

Nästa problem är ju uniformen som man bär, det bör ju vara en uniform från ett förband som de facto finns och är aktivt. Inom Försvarsutbildarna ser man ju dock ganska många uniformer som tillhör förband som är nedlagda sedan länge, eller människor som bär uniformer från ett existerande förband man gjorde GU på - men utan förbandschefs godkännande!

 

Min åsikt i frågan är att man ska prata med utbildningsgruppen man lyder under, och genom dem få bära uniform motsvarande den som de lokala hemvärnsförbandet bär (ev. med lite ändringar) samt föreningstecken.

 

Man kan ju hoppas att de här regleras tydligare i nya UniR FM.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

 

Här kommer en länk till dom ny gradbetäkningarna och hur dom kommer att se ut.

Längst ner på sidan.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_gradbeteckningar

Egna påhitt baserade på hur tidigare gradbeteckningar såg ut. Inte taget från officiellt håll.

 

Egna påhitt? Det är väl så officiellt taget det kan vara? Mil.se OBS. Kolla länkarna på sidan

Link to comment
Share on other sites

Det är inga officiella bilder utan ett hemmasnickeri.

Att Öv1 inte är med kan jag leva med och jag tror att det kommer att bli förändringar avseende kadetterna. De kommer bedömt anbringa kadettkrona ovanför vinklarna.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det är inga officiella bilder utan ett hemmasnickeri.

Att Öv1 inte är med kan jag leva med och jag tror att det kommer att bli förändringar avseende kadetterna. De kommer bedömt anbringa kadettkrona ovanför vinklarna.

 

/K

 

Nä, att inte bilderna var officiellt taget utan egentillverkade såg jag också. Fick uppfattningen av GC:s inlägg att han menade att själva graderna var påhittade. Officersgraderna tittade jag inte ens på.

Link to comment
Share on other sites

Men hur är det nu då med dessa furirer som fungerar som instruktörer utan att vara med i varken Hv eller har andra kontrakt?

 

1.2.9: "Befäl som tjänstgör som lärare och/eller instruktör vid utbildningskurser

som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer skall bära uniform såvida

förbandschef (motsv) vid kursanordnande förband inte har bestämt

något annat."

 

 

Så vad ska en furir i denna situationen bära för gradbeteckning nu efter årsskiftet?

Link to comment
Share on other sites

Men hur är det nu då med dessa furirer som fungerar som instruktörer utan att vara med i varken Hv eller har andra kontrakt?

 

1.2.9: "Befäl som tjänstgör som lärare och/eller instruktör vid utbildningskurser

som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer skall bära uniform såvida

förbandschef (motsv) vid kursanordnande förband inte har bestämt

något annat."

 

 

Så vad ska en furir i denna situationen bära för gradbeteckning nu efter årsskiftet?

Sergeant, tre vinklar.

Link to comment
Share on other sites

Ingen degradering av hvbefäl

 

De nya uniformsbestämmelser som just kommit ut reglerar hur de nya gradbeteckningarna ska bäras, utbytet av gradbeteckningar sker dock enligt senare order.

 

Dvs detta ska ske senare på order från förbandschef el motsv?

Edited by FkN
Link to comment
Share on other sites

Men hur är det nu då med dessa furirer som fungerar som instruktörer utan att vara med i varken Hv eller har andra kontrakt?

 

1.2.9: "Befäl som tjänstgör som lärare och/eller instruktör vid utbildningskurser

som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer skall bära uniform såvida

förbandschef (motsv) vid kursanordnande förband inte har bestämt

något annat."

 

 

Så vad ska en furir i denna situationen bära för gradbeteckning nu efter årsskiftet?

 

Det enda jag kan tänka mig är att prata med utbildningsgruppen som ert förbund/förening är kopplad till, eftersom hela bärandet av uniform utan att det finns en förbandschef (motsv) är högst suspekt. Så får de bestämma hur det ska se ut..

 

Någon koppling till Hv finns ju inte, så de regleringar som HKV och RiksHvAvd har meddelat är helt meningslösa.

Link to comment
Share on other sites

Men hur är det nu då med dessa furirer som fungerar som instruktörer utan att vara med i varken Hv eller har andra kontrakt?

 

1.2.9: "Befäl som tjänstgör som lärare och/eller instruktör vid utbildningskurser

som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer skall bära uniform såvida

förbandschef (motsv) vid kursanordnande förband inte har bestämt

något annat."

 

 

Så vad ska en furir i denna situationen bära för gradbeteckning nu efter årsskiftet?

Sergeant, tre vinklar.

 

Det är inte alls säkert. Reglerna som har meddelats nu är för Hemvärnet, hur f.d. värnpliktiga ska behandlas kan ju ske på helt andra sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då vi samövade med grannbataljonerna förra helgen konstaterade jag att man där börjat tillämpa det nya systemet, då flera vinkelkorpraler/sergeanter deltog. Då så skett på åtminstone en plats i landet, är min förhoppning att någon nu kan svara på ovan ställda fråga:

 

I beslutet står att läsa:
OR 2 menig 1kl(1 streck/2år)

Innebär det kalenderår eller tolvmånadersperioder? Innefattar det krav på kontraktsuppfyllnad under åren i fråga?

Alltså: då jag gick intron i februari 2007, innebär det att jag skall(/skulle) sy(/tt) på två streck februari 2009 eller 2010-01-01?

 

I skrivelsen står bl.a. (min fetmarkering):

Menig OR 2 antagen fr.o.m 2009 får ett streck när kontrakt tecknats och därefter ytterligare ett streck för vartannat års tjänstgöring. Menig OR 2 antagen före 2007 anlägger två streck, antagen före 2005 tre streck och antagen före 2003 fyra streck.

Därav framgår ju tydligt att jag inte skulle ha sytt på två streck 2009-01-01, men när så skall ske är ju desvärre inte helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet varför man inom HV i skåne INTE får använda dom nya graderna?? Har hört att det kan ta 1-2 år till innan vi ska börja...

pga att skånska gruppen måste utreda om att ordern som gick ut var rätt utredd i första hand

 

på riktig svenska betyder det att ssk är gäng nötter som hela tiden skall köra sitt eget race

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte inte att det var några större problem med våra gamla gradsystem (men så är väl jag blind för fakta kanske)

 

Det är något slags desperat försök att få lite status i SOU-utb. Först var det ju tal om att vi skulle bli fänrikar efter ett till ett och ett halvt års studier. Det ändrades till sergeant, något som massa människor i firman redan är utan att egentligen gjort ngt speciellt alls för att få den graden. Således bör man göra stor skillnad på sergeant och sergeant 1kl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...