Jump to content
Sign in to follow this  
The Swede

SERVER-DRIFTINFO - SoldF Forum

Recommended Posts

Johan som ansvarar för driften har meddelat att forumet kommer att släckas för underhåll kl. 20.00 ikväll.

Vi ber om ursäkt för den korta framförhållningen och hoppas att ni kan hitta på något annat under kvällen.

Umgås med familjen motsv. ;-)

The Swede

BLÅGUL

Jag kommer flytta forumet ikväll från www.shell.linux.se till www.shellkonto.nu. Detta innebär att forumet kommer vara stängt några minuter runt 20.00.

Hoppas det inte sabbar kvällen allt för mycket. Som plåster på såren så tänkte jag reparera lite gamla goda emoticons från Ikonboard tiden.

Ok,

nu är flytten klar. Hoppas att vi fortfarande har de flesta i livet ;) Som ni ser så börjar URLen till forumet nu med www.shellkonto.nu så om ni har ett bokmärke till www.shell.linux.se så bör ni uppdatera detta eftersom linux.se kommer att stängas ned inom kort.

Forumet dog runt 2300 och detta berodde på en "Indexering" av hela databasen. Indexeringen är till hjälp för främst att sökningen ska gå bättre och snabbare.

Det tog lite över 2h att indexera hela forumet.

Grejen var att vi inte visste att det stängde av möjligheten att skapa inlägg samt att scrips exe tiden vart skyhög. För att underlätta serverload stängde vi av forumet för medlemmar.

I vilket fall som helst är det färdigt nu och forumet är öppet igen.

/ BlåGul o SysOp

Ja tyvärr hann jag inte lägga ut en blänkare om det innan.

Eftersom flytten kräver manuellt arbete av serveradministratör så visste jag inte riktigt när det skulle se.

Vis av erfarenhet vet vi dock att nyttjandet av SoldF Forum är relativt lågt under morgontimmarna.

Det är då MÖP/MIP:arna omgrupperar, förvärvar inkomst eller helt enkelt återhämtar sig från nattens dramatiska sammandrabbningar.

I Feel The Need - The Need For Speed :blink:

Det börjar dra ihop sig till uppgradering av forumet.

En ny licens är införskaffad för några veckor sen och för att öka trycket på oss själva så förvarnar vi lite nu om att under kommande vecka kommer vi att försöka baka in version 2 av forumets motor på SoldF, vilket vi informerat tidigare om.

Det vi ska lösa först är en bra Backup av databasen som den är stunden vi stänger ner.

Därefter slänga in det nya och i samma veva importera databasen.

Detta är ganska kritiskt och det kommer förmodligen bli några timmars avbrott under den dagen/natten. Nästan allt handlar om att få en backup som stämmer och som importeras rätt av den nya motorn, och det är det vi kommer försöka lösa de första dagarna.

Vad som kan hända är att, vi måste göra om vissa grafiska delar och andra funktioner vi laggt in/skapat själva i efter hand.

Det kan eventuellt råka att några inlägg som skrevs precis innan vi stänger motsv inte kommer med, men det får vi leva med.

Till er med bereoende:

Ha förståelse om det skulle bli vissa forumslösa timmar under kommande vecka. Vi har som mål att vara klara med uppgraderingen under nästa vecka och jag ska personligen sätta oss över blåslampan. :baskerPa:

/ Forumsledningen

Databasen är kring 500 MB så den är inte mastodont stor.

"Databasen är kring 500 MB så den är inte mastodont stor."

Du måste väl mena minst 500 *GB*?? 500 MB är ju ingenting...

Det är bara text i den, inga bilder eller annat som äter utrymme.

500 MB verkar mycket rimligare än 500 GB.

När jag började jobba med IT (som då hette data...) så hade dataavdelningens filserver totalt 800 MB hårddisk. Produktionens var lite större, på hela 1,2 GB. Databasservern, en Tandemmaskin som gick ner en gång på två år (pga ett längre strömavbrott än vad dess batterier klarade) hade en systemdisk på 1 GB och en databasdisk på 2 GB.

Det var mindre disk förr...

Helt riktigt

ORIENTERING

TIDSNUMMER: 052200 Stängs forumet ner

för underhåll och uppgradering.

Tid för detta är osäkert, men någon/några timmar är det beräknat.

Det kommer meddelas efterhand på forum.SoldF.com adressen

Med soliga hälsningar

/ Forumledningen

:dong:

Vi är tibaxx!

Vi ber om ursäkt för den tid forumet legat nere och för alla eventuella abstinenssymptom ni haft under tiden.

Efter en massa problem med uppdateringen lyckades Anders aka Spacedump på vårt webbhotell Shellkonto lyckas uppdatera.
Kimster har jobbat 24h/dygn och försökt otaliga gånger med stöd av Invisions support. Även Invisions installationstekniker försökte uppgradera, men misslyckades.

Vi tackar Spacedump och Shellkonto för hjälpen och jag vill även tacka Kimster för all tid han lade ner.

Vi har lärt oss en hel del avseende backuper, testdatabaser och tillvägagångssätt inför nästa uppgradering. Samt vikten av att ha flera olika databaser om vi tänker använda andra databasberoende system.

OBS!
Till en början kommer våra skin inte vara 100% fungerande, då 2.0 använder ett annat utseende. Avatarer och smileys kommer se konstiga ut. Vi har ännu inte anpassat våra gamla skin. Dessutom finns i dagsläget enbart engelsk språkversion installerad. Svenska kommer troligen sent ikväll eller under morgondagen.

Raderat lite inlägg här.

Tänkte hålla den lite mer ren.

Hädanefter postar forumsledningen bara info om diften av forumet men det är även tillåtet att ställa frågor eller kommentera frågor rörande driften av forumet eller SoldF.com i helhet.

Happy posting :lala:

Jag undrar egentligen vad som blivit bättre med det nya forumet.

Finns det nya funktioner?

Är det lättare att administrera?

Är det billigare?

Jag kan ju ganska lite om datorer, så därför undrar jag.

Kjamizaj

Edited by jake the snake

Vi har upplevt lite driftstörningar under dagen, och de har haft sina orsaker med ett strömavbrott i serverhallen och lite felbellastade servrar, där en grannsite fick nästan 9000 hits under 59sek.

Men förhoppningsvis ska det vara avklarat. Om inte annat så jobbas det på att föbättra.

Alltså det är inget som är fel med själva forumet.

ORIENTERING

Dåså har vi vart jobbiga igen och uppdaterat igen. Denna gången lite smidigare och lite snabbare.

Jag kommer inte nu dra någon längre utläggning om vad som är nytt och så utan bara tala om att fungerande Svenska språkfilerna INTE kommer finnas tillgängliga än, använd English ! samt att skinet kommer att vara detta baby blå Default ett tag framöver då de andra måste uppdateras för att fungera helt. Ni märker i skalmenyn vad som finns och när det finns bara att titta själva.

Mer ingående om ditt och datt kommer senare.

slut

Smärre driftavbrott i 10min pga av en SQL-server som tyckte han ville vila lite..

Ska vara löst och allt ska rulla igen.

Jag hoppas att jag postar i rätt tråd.

Den sista tiden har forumet varit segt vid ett flertal tillfällen. Ofta kommer det upp att sidan inte kan visas. Några sekunder senare kommer sidan fram hur fort som helst.

Jag har IE 6.0.XXXXXX

Är jag ensam om det här problemet ? (Dagens I-landproblem)

Guest SpaceDump
Jag har observerat samma seghet...

Även nu?

*mumlar nåt om användare*

Kunde du inte gnällt ungefär 10 minuter senare?! :P

(Jag flyttade hela siten, förutom databasen)

Avlägg gärna en rapport om aktuell surfstatus nu. :)

(Och notera att klockan är 21.55 också)

//Anders

Orientering

En mindre driftstörning drabbade oss under kvällen/natten och den varade i nästa 3h.

I högsta fart lokaliserades och åtgärdades givetvis problemet... :Malaj:

Allt är nu i sin vanliga ordning.

slut orientering

:Malaj:

/me tar på sej Dumstruten då det berodde på att jag var inne och försökte optimera forumets använding av bandbredd, serverbelastning, Cache, etc. :)

Slog av inställningen Safe mode skins till defaultvärde...Det skulle jag inte gjort....vips försvann alla möjligheter att ändra tillbaka via interfacet som inte ens syntes. :)

Efter div sökning på olika invisionforum om hur jag skulle kunna ändra tillbaka bakvägen utan resultat, invision har ingen supportchat längre utan enbart ticketsystem, webbhotellets personal sov, så jag fick börja mecka med själva PHP koden i ett par filer så den hoppade över inställningen och kunde sedan gå in i admin-panelen och ändra tillbaka settinegen till det rätta värdet och sedan återställa min kodändringar. :)

INFO: Driftstörning lördag 21a januari 2006 15:00 - 18:00

Hej,

På lördag kommer vi att flytta webbservrarna som står på Solvalla till Kista, detta berör de flesta av er användare. De som fått konton upplagda de sista 2 månaderna skall dock ej beröras.

Vi kommer även inom kort ha ännu en driftstörning när vi modifierar nätet i Kista en aning.

Den driftstörningen kommer att genomföras för att se till att vårt interna nät är helt redundant. Återkommer med mer information om detta i ett senare utskick.

Mvh

Anders

O. & K. Webhotel in Sweden AB

Några timmars avbrott under dagen pga av hårdvarufel som dock ska vara åtgärdade nu.

DRIFTSTOPP 23-01 under FREDAG OCH LÖRDAG

Shellkonto kommer flytta sina servrar till en ny serverhall mellan tidsnummer

222300-230100

232300-240100

Servrarna kommer då ligga nere och SoldF.com inte fungera. Kan komma att dra ut på tiden..

Övrigt info från Shellkonto:

MySQL har vi för avsikt att inom kort uppgradera till 5.x, det bör inte påverka er kod i sig, bör dock ge viss prestandaförbättring och sen ges ju såklart även möjligheten att använda lagrade procedurer/funktioner i MySQL och allt vad det innebär. Riktigt trevligt.

/henke

Flyttat upp "Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning" -kategorin och tagit ner den icke militära delen ett snäpp.

Detta för att ge de forumsdelar som faktiskt är vårt huvudspår mer vikt.

/Henke

2008-02-22 Forumet låg nere under ett par timmar ca 9:30-11. En hårddisk på databasservern hade rasat och spacedump lade upp vår databas på en annan maskin under tiden de lagade den trasiga disken.

2008-05-29 16:15

Forumet har legat nere under dagen då en backup på databasservern fyllde disken.

Spacedump har jobbat med att fixa detta under dagen och forumet när nu uppe igen. :)

2008-07-07 ca kl 13 - 2008-07-08 ca kl 12

Forumet har legat nere pga att sqlservern av någon anledning tyckte det kommit in ett gäng felaktiga inloggningsförsök från den webbserver vi ligger på.

Tyvärr uppfattades inte det av de automatiska övervakningsparametrarna webbhotellet har uppsatt.

För att minimera tiden för liknande händelser har vi uppdaterat kontaktuppgifterna till driftansvariga på webbhotellet.

De kontaktuppgifter vi hade var föråldrade.

Vi beklagar att forumet inte gick att nå under tiden.

/Henke