RaVeN Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 .......Han kallar Nationella insatsstyrkan ”Sveriges dyraste vuxendagis”. ”Man brottas, slåss och skjuter på varandra, klättrar upp och ner för husfasaderna, åker helikopter hängande på medarna, klär ut sig till kriget i Irak och beväpnar sig till tänderna”, skriver han. Kommissarie Bertil Olofsson är chef för Nationella insatsstyrkan: – Vad är han ute efter med sådana här populistiska yttranden? GW Persson har inte ens försökt skaffa sig en insyn i vår verksamhet. – Hur kan han då uttala sig så här, säger Olofsson besviket. – Jag har personligen inbjudit Leif GW Persson att se vad vi sysslar med. Men han har inte kommit. Han är fortfarande välkommen. Hela artikeln: Aftonbladet Personligen tycker jag att det är bra att dom finns. /Raven om det finns en post ang denna artikel får blågul ta bort denna omg..hittade inget vid min sökning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Lite showoff och klappande på egen axel pågår med all säkerhet på NIs utbildning och framträdande, men det verkar mer som att Leffe är lite avis på deras utbildning, eller också är han bara allmänt grinig. Tror mer på det sista. Alla poliser kan ju inte vara Kling och Klang som viftar batonger medan dom visslar nerför visbys gator en solig sommardag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ribban Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Inte för att vara störig men länken är till aftonbladet inte expressen ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alien Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Brukar inte Leif i allmänhet vara rätt grinig på sånt som han själv inte får vara med och peta i? Lite Jante över det hela? Samtidigt har jag fått uppfattningen att NI har ungefär samma attityd som vissa inom jägeriet, "vi är bäst, ingen protest" samtidigt som de har (verkar ha) tillgång till alla "balla" grejor (västar, vapen, träning, mm) som säkert sticker lite i ögonen på en del. Och exakt vari ligger felet att ha mångsidig träning - egentligen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Låter ogenomtänkt. Ett argument kunde dock vara att den övriga poliskåren tunnas ut i kvalitet om de duktigaste och mest stabila konstaplarna gör allt för att komma med i NI. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Det är USA´s fel. D är de som hittat på alla "tuffa grejjer" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morkaii Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Med risk för att bli totalt idiot förklarad... Någon som vet hur mycket utbildning NI får i tex väpnad strid? Med tanke på att det är poliser de tar ut. Polisens primära uppgift är väl inte väpnad strid... men det kanske är det NI är till för?! ... menar vid terrorist bekämpning borde ju risken för väpnad strid vara ganska stor menar jag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Herr professor Persson brukar ha som hobby att kasta skit på polisen. Jag brukar ha honom som exempel på att bara för att man har en fin titel så betyder det inte för den sakens skull att man per automatik har rätt i allt man säger. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Läs mer: NI Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Herr professor Persson brukar ha som hobby att kasta skit på polisen. Jag brukar ha honom som exempel på att bara för att man har en fin titel så betyder det inte för den sakens skull att man per automatik har rätt i allt man säger. /J Men, kanske är det så att han ändå vet lie mer än t ex. hr J-star? Han är ju ändock professor i kriminologi och skam vore det väl annars? Eller är även detta ett utslag av "inte-kritisera-uniformer" som jag tycker mig kunna ana här och var på forumet (nej, inte av J-star, till det är han mig veterligen oskyldig...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Då jag ännu inte läst krönikan hoppas jag att Leif GW:s att den är skriven med glimten i ögat eller att Aftonbladet vrider på det han skrivit i sin krönika i Ica-kuriren (!). För det kan väl inte vara så att en professor i kriminologi dömer ut den nationell insatstyrkan på grund av att deras övningar stör honom i hans arbete på polishögskolan. Inte heller kan det väl vara så att en professor på sagda skola på fullt allvar fäller generaliserande och nedlåtande omdömen om personerna i NI:s utseende. Tänk er samma svepande och nedlåtande kommentarer om någon annan yrkesgrupp, gärna då en med kvinnlig dominans. I artikeln i Aftonbladet framkommer inte ett enda sakligt argument emot insatsstyrkan från den gode professorn. Överensstämmer Aftonbladets framställning med vad Leif GW skrivit i sin krönika så bör den gode professorn skämmes. Om inte så är fallet så är det Aftonbladet som bör skämmes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Ett argument kunde dock vara att den övriga poliskåren tunnas ut i kvalitet om de duktigaste och mest stabila konstaplarna gör allt för att komma med i NI. Kan man inte se det som att det snarare är en chans för hela poliskåren att utvecklas? Att fler poliser satsar hårdare på träningen inom olika områden är ju bara det en fördel och när folk lämnar NI så går antagligen ganska många tillbaka till den övriga verksamheten och så breddas kunskaperna på sätt. Det är inte heller så många som ingår i NI att antalet bör försvaga polisen i stort, det är ju inte så att det motsvarar 10% av alla poliser i landet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morkaii Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Läs mer: NI Tackar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Ett argument kunde dock vara att den övriga poliskåren tunnas ut i kvalitet om de duktigaste och mest stabila konstaplarna gör allt för att komma med i NI. Kan man inte se det som att det snarare är en chans för hela poliskåren att utvecklas? Att fler poliser satsar hårdare på träningen inom olika områden är ju bara det en fördel och när folk lämnar NI så går antagligen ganska många tillbaka till den övriga verksamheten och så breddas kunskaperna på sätt. Det är inte heller så många som ingår i NI att antalet bör försvaga polisen i stort, det är ju inte så att det motsvarar 10% av alla poliser i landet. Så kan det förvisso vara. Men om jag har förstått saken rätt så är det ganska ovanligt att poliser över 40, om det nu är en ålder man kan tänkas bli pensionerad från NI, jobbar annat än kontorstid, och att deras erfarenheter kanske därför inte kommer ut på fältet. Men det kanske inte stämmer? Till detta kan komma att de färdigheter man tränar hos och inför NI inte nödvändigtvis är de som bäst behövs när man ska lugna ner tonårsgäng och få dem att hitta hem till mamma. Och till detta kan komma sänkt motivation hos dem som inte kom med. Men jag är inte, det ska understrykas, någon motståndare till NI eller dess inrättande. Tvärtom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 <Lite OT> Leffe brukar ju göra ett och annat uttalande emellanåt. Är medlem på ett annat forum och där finns en kategori tillägnad honom och hans uttalanden. Hur som helst så sa LGWP i samband med att den styckade kroppen hittades på isen i Stockholm att det inte var något svårt och att han själv kunde göra det på en timme. Jag tycker att TV3 ska ordna fram ett lik till honom som han kan stycka i diretsändning under tiden Efterlyst sänds så får vi se om han är så duktig som han säger.</Lite OT> Link to comment Share on other sites More sharing options...
cougar Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Tror inte heller på Leif GW. Men är det någon som vet varifrån NI har sin kompetens? Det händer ju inte så mycket i Sverige ändå... Andra länders "specialpoliser" eller kollar de på hollywoodaction och tycker att "det där verkar ju coolt". B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Herr professor Persson brukar ha som hobby att kasta skit på polisen. Jag brukar ha honom som exempel på att bara för att man har en fin titel så betyder det inte för den sakens skull att man per automatik har rätt i allt man säger. /J Men, kanske är det så att han ändå vet lie mer än t ex. hr J-star? Han är ju ändock professor i kriminologi och skam vore det väl annars? Eller är även detta ett utslag av "inte-kritisera-uniformer" som jag tycker mig kunna ana här och var på forumet (nej, inte av J-star, till det är han mig veterligen oskyldig...) Han vet förmodligen en hel del mer... men det betyder ändå inte för den sakens skull att han alltid, jämnt och ständigt, har rätt. Klokare personer än han har haft tokfel genom historiens gång. Självklart får man kritisera folk i uniform. Men då skall det vara kritik och inte bara smutskastning. Bra kritik är grunden för förbättring. Men en del tror att "kritik" är likställt med att racka ned på något så mycket som möjligt. Så är dock inte fallet. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
M203 Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Om man bortser från smutskastningen och skitsnacket angående utseende så är det ändå en intressant fråga om NI behövs. Piketen bygger ju hela tiden på sin kompetens och om man bortser från ex flygplanskapningar så klarar de ju det mesta. Så behövs verkligen NI, kanske ska satsa på piketerna ännu mer istället? /P Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike123 Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Det borde rimligen vara ganska stor skillnad på kompetens inom CT området mellan piketen och NI. NI övar ju 50% av sin arbetestid på just detta ( resterande 50% är man på uppdrag åt polismyndigheter runt om i Sverige). Om piketen skall komma upp i samma nivå inom området så skulle de säkert få öva bra mycket mera, vilket i sin tur skulle minska deras tillgänglighet att utföra de uppgifter de har idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Så NI:s medlemmar spenderar 50% av sin arbetstid ute på fältet, på skarpa jobb?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike123 Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Ja enligt C NI som "föreläste" på SAABs säkerhetskonferens (exemepel på sådana uppdrag är ju rymningarna förra året). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted April 28, 2005 Author Report Share Posted April 28, 2005 Inte för att vara störig men länken är till aftonbladet inte expressen ;) Haha ajdå lite virrig när jag skrev det....Tack Ribban för observationen...nu är det RÄTT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Låter som om Professorn var lite trött och purken när han skrev sin krönika. Lite konkret fakta hade inte skadat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Så NI:s medlemmar spenderar 50% av sin arbetstid ute på fältet, på skarpa jobb?! Enligt länken som Sgt Andersson delade med sig av så lägger poliserna i NI halva sin arbetstid på utbildning och träning och resterande halva på vanligt polisarbete, exempelvis på piketen eller spaningsroteln, det hela sker i tvåveckorsintervaller. Alltså är de i skarp tjänst halva tiden, minst, men inte som insatspoliser utan som vilken polis som helst. /Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike123 Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Det är fel. Det var så förr. Men sen några år tillbaka är det en heltidstjänst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Det är fel. Det var så förr. Men sen några år tillbaka är det en heltidstjänst. Jahapp, så går det när man har en sida som inte uppdateras regelbundet. /Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Man skall inte gå alltför allvarligt på vad leif skriver. Han skriver/säger saker för att hamna i tidningarna, och han vet vad han skall säga för att få hamna i tidningarna. Och regel nr ett, ös skit på polisen det ger media utrymme. Säg nått positivt och du kan vara glad att du hamnar i lokalpressens prao sektion. Kan ta som exempel. Leif hävdade på allvar att svenska polisen sköt ihjäl fler människor per capita än polisen i USA. Var ju bara det att det finns inget forskningsmaterial som stödde detta påstående. Leif GW persson själv hade inte en enda sida forskningsmaterial på BRÅ som stödde detta påstående. Utan han hade helt dragit till med detta i luften. Lägg därefter till att hela påståendet var otroligt långsökt eftersom det rör sig om så små tal att vi pratar skillnader på 0-300% från år till år. Samt att man får titta på antalet totala skjutningar i landet, inte enbart de där någon avlider. Det här landet lider väldigt mycket av att populister får alldeles för mycket mediautrymme, medan de riktiga duktiga forskarna oftast inte får nått. Leif är populist, vars uttalanden bygger på att säga sånt som reportrar vill höra. Om det finns nån sanning i det han säger är helt enkelt underordnat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Pojkar å flickor glöm sidan www.N-I.se det är sopor. Det står lika mycket sanningar om NI där som det gör om SSG här inne. NI kanske övar 50%, men piketen övar faktiskt 30% av sin tid och de har inget krav om att de måste patrullera. Nej alla söker inte till NI och kåren armas inte ut. Om dom har en styrka på ca50-60man och kåren består utav ca16000poliser. Så står vi inte å faller på 50man, det finns bra många fler duktiga poliser än så. Bara för at man är med där så betyder det inte att man är bäst i världen. NI är "eliten" inom polisen, på gruppjobb och inbrytningar(läs:muskler). Men dom skulle inte komma så långt utan resterande enheter inom poliskåren. Faktum är att Piketen i många fall är duktigare på många områden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 NI är jätteduktiga på sin sak och piketen är jätteduktiga på sin sak. Till viss del sammanfaller deras kompetenser men de snarare kompletterar varandra istället för att "konkurrera" ut varandra. NI kan inte så mycket om att handera folkmassor eftersom det inte är deras uppgift, piketen kan detta alldeles utmärkt. NI är duktiga på dykuppdrag medan piketen inte kan detta eftersom det inte ingår i deras arbetsuppgifter. NI hjälper övriga Sverige med olika typer av jobb, ex inbrytningar där det inte finns tillgång till piket eller annan kvalificerad personal. Ex om polisen i Härnösand skall gripa en farlig person med automatvapen och gisslan så ringer de NI för att lösa uppgifter istället för att deras egna konstaplar skall göra jobbet och kanske strula till det pga för dålig kunskap och träning. Inom polisen finns enligt mitt synsätt inga hjältar. Alla är bra på sina saker och alla behövs för att jobbet skall bli gjort. Om det inte fanns duktiga tekniker som kan säkra spår eller duktiga analytiker som kan läsa av telefonlistor så får inte span något att jobba med. Om inte span satt och titta och följde kriminella genom att dagar i ända sitta och titta ut genom ett fönster så får inte NI någon lägenhet att göra en inbrytning i. Utan NI/piket finns det inga som skickliga förhörsledare kan förhöra osv. Ni fattar nog vad jag menar. ALLA behövs, allas jobb är lika viktigt för att slutprodukten (fällande dom) skall bli bra. En orsak till varför GW och Jan Guillou ogillar NI kan jag dra senare men inte just nu för nu måste jag jobba, men lovar att återkomma med storyn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 Det har varit tyst från Leffe G. W ett tag nu och det klarar han liksom inte av. Den mannen har ett ego stort som Texas och brukar pysa ur sig lite bajs med jämna mellanrum för att det skall bli lite "liv i luckan" omkring honom och lite utrymme i aftonpressen. Persson är ett riktigt media-luder, kort sagt. Jag har nära bekanta som ofta hade med sig honom i radiobil och piket under den tid han påbörjade sin karriär som krimonolog och det är inga smickande omdömen om Leif G. W. Persson som kommer från det hållet. Snarare betraktade man honom som något av en pajas. Jag har förmånen att ha fått vara med som figurant under en övning med NI (gisslansituation) och det var riktigt imponerande. Det känns bra att det inte är Sigge Fürst-poliser som skall ramla in med sabeln i högsta hugg och vråla "hurvarehärdå?" om det skulle skorpa till sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.