peter-- Posted April 26, 2005 Report Share Posted April 26, 2005 Tjena. Ska beställa antingen en Berghaus Vulcan eller en Atlas. Vet dock ej vilken. Är det någon av dem som är bättre än den andra? Övertyga mig, snälla... En fråga till. Man kan ju välja storlek på dem: Sizes Available: 2 Back length: 38 - 43cm Typical height: 5'3" - 5'8" (160 - 173cm) 3 Back length: 43 - 48cm Typical height: 5'8" - 5'11" (170 - 183cm) 4 Back length: 48 - 54cm Typical height: 6'0" - 6'6" (183 - 198cm) Jag är 183, dvs precis mellan 3 och 4. Tror ni att det är bättre att satsa på en liten eller en stor? För jag har ingen aning... Tacksam för hjälp! Mvh, Peter http://www.gear-zone.co.uk/eshop/Berghaus-Vulcan---SS05.html http://www.gear-zone.co.uk/eshop/Berghaus-Atlas---SS05.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 26, 2005 Report Share Posted April 26, 2005 När jag gjorde samma jämförelse för många år sedan tyckte jag att enda skillnaden var flera yttre fästpunkter och remmar på Vulcan och något "fyrkantigare" topp- och sidofickor. Annars verkar det vara samma säck. Personligen använder jag fästremmarna på sidofickorna rätt ofta (när jag har en eller båda lungorna som dagsäck), så jag valde Vulcan. Dessutom spelade min användning av Vulcan (eg. Trident) i lumpen in i valet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 26, 2005 Report Share Posted April 26, 2005 Personligen använder jag fästremmarna på sidofickorna rätt ofta (när jag har en eller båda lungorna som dagsäck), så jag valde Vulcan. Dessutom spelade min användning av Vulcan (eg. Trident) i lumpen in i valet. Ungefär samma för mig. Jag stod och valde mellan Vulcan och Atlas, men det kändes säkrast att ta något man kånkat runt på i några månader i stället för något oprövat. Jag har bara en sak emot Vulcan/Trident, och det är att det är något svårt att få i jägarköket i sin NU-säck utan att fippla och lirka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted April 26, 2005 Report Share Posted April 26, 2005 (edited) Sidofickorna på berghausen är exakt så att man får ner ett minitrangia "stående", alltså kan man stapla nästan 10st på varandra i vardera ficka ;D edit: jag är också 183 och använde en 3a förut och upptäckte att avbärarbältet satt lite långt upp så jag bytte den mot den största 4an Edited April 26, 2005 by almkvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 27, 2005 Report Share Posted April 27, 2005 Jag köpte en vulcan därför att jag gillar hur den ser ut, lite mer klassisk. Annars tycker jag det inte är så stor skillnad på dom. Tips är att åka in till stan och pröva ut den ryggsäck som sitter bäst på just dig(det är nästan ett måste om du vill att den ska sitta bra), längd skalan är anpassad efter ett standard mått. Jag som bara är 180cm var tvungen att ta en modell större bäranordning eftersom jag har lång överkropp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted April 27, 2005 Report Share Posted April 27, 2005 (edited) Hade en Vulcan ett tag, men av flera anledningar så bytte jag till en Atlas. Jag är ca 190cm lång och har en Atlas i stl 4. Fördelar med Atlas (IMHO): Större nedre öppning, man kan ha sovsäck mm liggandes där och lätt få ut dem utan att packa upp hela säcken. Locket är justerbart i höjd OCH är även borttagbart. Man får lätt plats med en stridssäck eller större packsäck under locket på en fullpackad Atlas. Locket har en yttre ficka som tar mycket mtrl och även en inre ficka för småsaker (karta, mindre repsats etc) Ett snabbspänne på 25mm med en lång rem (säkert en 1,5m) tightar ihop huvudsäcken upptill, och säkrar säcken om nu locket inte skulle bäras. Sidfickorna sätts fast på huvudsäcken genom att blixtlåset dras NEDÅT, inte UPPÅT som på Vulcan (och därmed utsätts för påfrestningar och gärna glider ned = lossnar). Sidfickorna har rejält stora öppningar, man kommer även här lätt åt all utrustning. Nackdelar: Sidfickorna saknar fästpunkter, jobbigt om man nu ska ha dem som dagstur/uppdragssäck och behöver ha med sig mer mtrl. /M Edited April 27, 2005 by Mordred Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts