Jump to content

FM Färg.

Holmlund K4 97/98

Recommended Posts

Ibland vill jag nog inte veta svaret på varför du vill ha färgen... och inte heller veta varför Lt P vet vem/vart du skall ringa... wow.gif

Menar du att det skulle vara värre att måla något med grön färg än att tapetsera hemma med M90-tyg? ;)

Menar du att det skulle vara värre att måla något med grön färg än att tapetsera hemma med M90-tyg? ;)

Lite OT, men man kanske skulle klä om soffan och fotöljen i M90-tyg. Sedan kanske ett masknät som inramning runt TV´n... ;)

Lite OT, men man kanske skulle klä om soffan och fotöljen i M90-tyg. Sedan kanske ett masknät som inramning runt TV´n... ;)

Yeah! Ja jävlars, hemtrevligare än så går nästan inte att få..!! :D

Hahaha, själv hade jag camonät av den äldre varianten. Måste dock ta ner dom efter et par månader då malmedlet eller vad det var och min hals hade svårt att samsas. mamma tyckte det var stiligt och passade in i färgerna. Vad pappa sa lämpar sig inte för tryck ;)

Måste dock ta ner dom efter et par månader då malmedlet eller vad det var och min hals hade svårt att samsas.

Arsenik kallar vi det där jag bor. Därför har samtliga äldre kammolflagenät i tyg brännts. Hjärtproblem?

:(

Vad gäller Boforsgrön, så säljs den bla i Kristinehamn, Karlskoga och Örebro. Köpte 20 liter i kristinehamn för några år sedan. Svindyr. Kommer ej ihåg namnet på butiken. Innan infarten till regementet. Mindre kvantiteter går att ordna via ditt lokalaTS.

Casca

HALT!!!!

Om du menar färg till stridsfordon o dyl är denna extremt hemlig och här skall absolut inte ges någon info om hur man får tag på den!!

TYSTNADSPLIKT

B u l l s h i t.

IR skyddet iform av aluminiumflagor är ingen statshemlighet. Dessutom fungerar det inget vidare.

Har du fallit offer för någon förvirrad och uppjagad fänrik under GU?

"Säg inget om den här färgen till din sambo, den är hemlig och därför säljs den bara i vissa affärer till allmänheten"

Geez.

Casca

Den "förvirrade fänriken" är motorbefälet på Lif P4

Inte visste jag att ni hade strf i HV Casca!? Eller det kanske är hemligt? ;)

Skämt o sido, det jag pratar om är en strf färg som togs fram i slutet av 90-talet. Inte den vanliga som basse 1 o 2 i Hv får ut.. ;)

Denna färg är både ir-dämpande (jag inbillar mig inte att fordonet försvinner!! ) samt matt! Ryssarna har inte lyckats med detta på sina vagnar...

Ett referat från verkligheten, till skillnad från många av de fantasier om "hemliga" pryttlar som florerar här ibland.

En kamrat anställd vid Livgardet tyckte att kompaniets gamla volvo behövde snyggas upp i lämpligt "city-camo" eftersom det ändå var ett stads- och inte skogsskytteförband. Mannen slog en signal till Flottan och beställde en hink av den färg man målar fartyg med. Sedan var det bara att kommendera ett par väringar till att måla om bilen, snyggt blev det! Problemet var bara att när fakturan kom till kompaniadjutanten så kostade färgen typ 5000:-/burk...

Den "förvirrade fänriken" är motorbefälet på Lif P4

Inte visste jag att ni hade strf i HV Casca!? Eller det kanske är hemligt? ;)

Skämt o sido, det jag pratar om är en strf färg som togs fram i slutet av 90-talet. Inte den vanliga som basse 1 o 2 i Hv får ut.. ;)

Denna färg är både ir-dämpande (jag inbillar mig inte att fordonet försvinner!! ) samt matt! Ryssarna har inte lyckats med detta på sina vagnar...

Fortfarande rykten, diversion och svammel. Färgen är dyr men tillgänglig.

Casca

Snackade med en officer i flottan för ett tag sedan som berättade att på nåt fartyg hade man satt folk på att bättringsmåla masten med bla radar och radioantenner. Grundligt. Fick till följd att varken radiostationer eller radarn funkade pga alltför många strykningar med alltför tjock färg...

Har införskaffat en gammal Suzuki "Jeep" (SJ413) från -86. Chassihöjd m 4 tum, trimmad, 31*10,5/15 tums däck mm. Håller på att rusta upp den och i planerna ingår en "ommålning". I nuläget är den redan perfekt cammomålad, men min sambo (har delad ekonomi) godkände inte det, då hon ska andvända bilen. Dock gick det bra att måla den mörkgrön.

Därför är jag ute efter FM:s färg.

Sen finns det ju en hel del andra andvändningsområden, men dom får C Färg 2Sharp berätta om. icon_smile_giggle.gif

Ett annat alternativ är att rekvirera "Handbok Mönstermålning". Där finns, om jag inte minns fel, beskrivning av de färgblandningar som de olika nyanserna som används består av. Sen tar man med den till närmsta kvalificerade färghandlare som säkert kan bryta en burk färg till ett bra pris.

Eller helt enkelt låna nyanskartor från färghandlaren och jämföra med originalfärgen. Eller så kanske din färghandlare, precis som "Josef", redan vet vilken färg som gäller.

Det står inget i "handbok mönstermålning" om vilka nyanser som används.

Det enda som står är vilka färger som används.

Tyvärr är det inte så lätt att få tag i ett färgnummer som stämmer överens med försvarets färger.

Jag har försökt både hos tillverkaren och hos FMV.

Det bästa är nog om man kan få tag i ett färgprov och lämna in på en färgaffär för analys.

The Swede

Det är inte på något sätt skyddat det här med mönster/kulörer? Vore ju skit om ni skulle ta åt er av det här för mycket och sedan få en elak jurist hånflinande en rakt upp i ansiktet.

Kulörerna är inte skyddade, det är helt enkelt så att man inte tagit några standard NCS eller RAL kulörer utan gjort egna blandningar och därför finns det inga kulörnummer.

Färgfabriken har endast ett recept på hur de olika kulörerna ska blandas.

The Swede

• 1 year later...

Eftersom BlåGul stängde den andra tråden fotsätter jag här:

@spacebratt

Här står färgkoderna: http://www.4x4.ms/mil/cammo/start.html

Här är huvudsidan: http://www.4x4.ms/mil/index.html

Som The Swede påpekar kan det vara svårt att hitta färger som överenstämmer hos den lokala färghandlaren, men om han/hon är mycket kunnig kan du ha tur.

Lycka till!

hmm jag har för mig att jag har svarat på denna fråga förut, men eftersom jag jobbar i en färghandel så kan jag kolla upp benämningarna från sidan som Softfeel länkade till imorgon...jag tror inte vi har en översättning på FMs benämningar, men skall som sagt kolla.

Vi har en spektrofotometer på jobbet som kan läsa ett färgprov och få fram exakt kulör, precis som Swede säger..

Jag skulle kunna göra det men jag har tyvärr ingen sak som är i FM-grönt (förutom farsgubbens HV-utrustning)

John

• 1 year later...

Kulörerna som softfeel länkar till tillverkas bla. av Akzo Nobel Industrial Coatings 040-355000. Svindyra och säljs troligtvis enbart i 20liter förp. Dock är kulör 325H samma som Scania1366649 Army Green Mat. och kan köpas i närmaste bilfärgshandel.

Det hade varit bra om någon som ändå var påväg att hitta kulörerna kunde lägga upp dem som CMYK färger, (dvs. 4-färg, cyan, magean, yellow och svart)

Eller om det var det ni hade tänkt (hmmm, nu borde jag nog fortsätta på skolarbetet, deadline på torstdag).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...