Jump to content

Kongo i Flipper

Recommended Posts

Såg att de sänder ett inslag om Kongo i Flipper i P3

Till Flippers hemsida

"Vi sänder reportage om vita människors historiska relation till Kongo.

Gert Gustafsson berättar om hur han själv och andra FN-soldater i slutet av 50-talet dödade Kongoleser för nöjes skull. Tre gånger har han försökt tagit livet av sig eftersom minnena från Kongo ständigt jagar honom."

Kan vara värt att lyssna på. Sänds ikväll lördag 1800 - 2000 och söndag 2000 - 2200. De lägger även upp programmet på webradion efteråt.

Gert Gustafsson berättar om hur han själv och andra FN-soldater i slutet av 50-talet dödade Kongoleser för nöjes skull.

UNOC varade från juli 1960 till juni 1964.

I mer än trettio års tid levde Kongo med en diktator som åkte till Schweiz med Concorde flera gånger i månaden för att shoppa. Den som flög honom hem igen var svensk och heter Åke Jansson. Idag sitter Åke i en verkstad i Vallentuna norr om Stockholm och bara väntar att få åka tillbaka till Kongo.

Det låter tillräckligt otroligt att han skulle hyrt in Concorde från Air France eller British Airways flera gånger i månaden, men skulle han alltså åkt Concorde till Schweiz och DC-3 hem igen?

Jag har flugit med Åke som passagerare i hans DC 3:a i dåvarande Zaire, nuvarande DR Congo 1983 och -85. Vi kallade honom för Plast-Åke.

Minnesvärt, helt klart.

/Krook

Edit: kom ihåg lite fel.

Edited by Krook

Nu har jag lyssnat på delar av programmet. Tydligen hade Gert som tidigare tjänstgjort i Gaza hört talas om kommande kongomissioner i slutet på 50-talet, så man kan ju misstänka att han var nere på några (totalt 14 månader) av de första missionerna.

Tydligen hyrde Mobutu (stavning?) med familj in Concorde för resan och Åke hämtade senare varorna med DC-6.

@Krook

Får man fråga hur det kommer sig att du var i Zaire i början på 80-talet?

Edited by 106

Tydligen hyrde Mobutu (stavning?)

Mobutu Sese Seko Kuku Gbendo Waza Banga. Ex-diktatorns fullständiga namn.

@Krook

Mina föräldrar var biståndsarbetare där i två år. Vi bodde ute i bushen mellan floderna Kasai och Leukenie, strax NV området Kasai och strax SO om staden Bandundu. Jag var 10 när vi åkte ner, 12 när vi åkte hem.

Så det var inte någon krigisk anledning.

/Krook

@Krook

Mina föräldrar var biståndsarbetare där i två år. Vi bodde ute i bushen mellan floderna Kasai och Leukenie, strax NV området Kasai och strax SO om staden Bandundu. Jag var 10 när vi åkte ner, 12 när vi åkte hem.

/Krook

Jag trodde faktiskt inte att du börjat åka på utlandstjänst 10 år innan GU.

Däremot har inte Kongo verkat vara ett typiskt turistmål. Men det måste varit spännande att som barn bo där nere.

@Krook

/Krook

Jag trodde faktiskt inte att du börjat åka på utlandstjänst 10 år innan GU.

Däremot har inte Kongo verkat vara ett typiskt turistmål. Men det måste varit spännande att som barn bo där nere.

Japp, och det kanske förklarar mina missioner (något skilda från vad mina päron menar med mission).

/Krook

Såg att de sänder ett inslag om Kongo i Flipper i P3

Till Flippers hemsida

"Vi sänder reportage om vita människors historiska relation till Kongo.

Gert Gustafsson berättar om hur han själv och andra FN-soldater i slutet av 50-talet dödade Kongoleser för nöjes skull. Tre gånger har han försökt tagit livet av sig eftersom minnena från Kongo ständigt jagar honom."

Kan vara värt att lyssna på. Sänds ikväll lördag 1800 - 2000 och söndag 2000 - 2200. De lägger även upp programmet på webradion efteråt.

Mitt spontana intryck är att man försöker återknyta till den gamla bilden av Kongosvenskarna som psykopatiska rasister och mördare, en bild som på senare tid har nyanserats betydligt (leta tex på DN:s hemsida för en del intressanta artiklar). Jag ska dock lyssna på programmet innan jag drar några slutsatser. Men jag skulle väl inte bli jätteförvånad om P3 har producerat ännu en PK-istisk journalistsaga utan kopplingar till verkligheten.

tja.. första fakta felet efter mindre än 1 minut..

"han och andra fn soldater i slutet av 50 talet dödade kongoleser för nöjes skull.."

1960-1964.. då sverige var nere om jag minns rätt..

Den som vill läsa mer om FN i Kongo rekommenderas "Fredsknektarna" av JB Löfgren. Läs särskilt kapitlet om TV-Gusten. Det är Gert Gustafsson det handlar om. Det mesta som skrivits av sk skandalreprotage genom åren härrör sej från denne Gustafsson. Incidenten det mesta kretsar kring behandlas också i boken. Ansvarigt befäl var, om jag minns rätt, Stig von Bayer. Denne betraktar jag som betydligt mer trovärdig när det gäller Kongo än GG... :camo:

Boken Katanga av Jonas Waern, kontingentschef Bat XII, vill jag rekommendera för fördjupning i ämnet.

Eller också försöka få kontakt med en av de som var med, exempelvis genom Congoveteranerna. Någon där är kanske beredd att dela med sig av sina erfarenheter?

Jag hade förmånen att vara på mässen samtidigt som de hade årsmöte och de bjöd verkligen på sina minnen. Trots mina missioner kände jag mig som en pinky.

/Krook

[OT]

Igår hade jag nöjet och äran att servera stf C bataljon XVIII, en mycket beundransvärd man som trots sina 90 år fortfarande lever upp till sin grad som Övlt.

Han drack för övrigt en sexa Oban innan maten och avnjöt Bäska Droppar till förrätten.

[/OT]

Den som vill läsa mer om FN i Kongo rekommenderas "Fredsknektarna" av JB Löfgren. Läs särskilt kapitlet om TV-Gusten. Det är Gert Gustafsson det handlar om. Det mesta som skrivits av sk skandalreprotage genom åren härrör sej från denne Gustafsson. Incidenten det mesta kretsar kring behandlas också i boken. Ansvarigt befäl var, om jag minns rätt, Stig von Bayer. Denne betraktar jag som betydligt mer trovärdig när det gäller Kongo än GG... 0:)

GG:s trovädighetskapital passerade bankruttgränsen redan på 70-talet. Skrämmande att ett seriöst mediaföretag som SR använder denne man som källa till vad som hände i Kongo trots att det bara behövs ett telefonsamtal till någon sin känner till insatsen för att förstå att det inte är lämpligt.

• 4 weeks later...
Hörde på programmet tillsammans med min sambo, man fick mycket att förklara för henne då jag själv tjänstgjort i kongo.

Tack så mycket SR! nu är jag stämplad som mördare och socialt störd.

Den stämplingen fick du och en massa andra redan på 60-talet. Som tur är finns det gott om seriösa journalister som har gjort en del för att nyansera den bilden sedan dess. Som sagt, läs DN mfl. Och hoppas på att dina bekanta tänker lite längre än till att okritiskt svälja uppgifter från vår "fria" radio. :camo:

Finns det någon som helst sanning bakom det Gert berättar?

mvh

/Mr_Pyro

Nja, karln är ökänd för sina uttalanden. Det gick hett till därnere men det han svamlar om ger jag inte mycket för. Kolla andra källor t ex Stig von Bayer eller läs Jonas Waerns bok "Katanga" eller JB Löfgrens "Fredsknektarna". Den gode Gert har ett eget kapitel i den sistnämnda. Kolla också den här länken: DN