Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

Ett av kraven jag har hört är att försvaret har sökt ett smalare fordon än Eagle eller hummern för att det ska vara lättare att ta sig fram på smala svenska skogsvägar. Sedan hur den går på asfalt handlar nog mest om typ av däck och hur mycket luft det är i dom. Själv tycker jag att det ser ut som om försvaret har gjort ett bra val den här gången. Bara nu dom gör ordentliga fält test i skarp miljö. Tycker man kan skicka ned två-tre fordon till Sudan så får Galten visa vad den går för =)

 

 

Johnsson

Link to post
Share on other sites
  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

Kan det inte finnas en poäng i att hjulen sticker ut. Jag menar ur minpåkörningsperspektiv? Förutsatt det är ett hjul som utlöser minan så tycker jag det verkar smidigt att ha dem så långt ut och fritt som möjligt då kraften inte överförs till kraoss mm. Men det behöver inte vara så, bara en tanke.

 

/martinator

Link to post
Share on other sites

Hummern är ju bred, det är en nackdel när man ska skydda sig från minor, man vill ha en avsmalnande botten som kan dela på rsv verkan. Men jag gissar att största orsaken till att man väljer galten är att den kan tillverkas i sverige av en alvis hägglunds filial typ, dessutom måste man ju göra sin del i gripenaffären.

Link to post
Share on other sites
Hummern är ju bred, det är en nackdel när man ska skydda sig från minor, man vill ha en avsmalnande botten som kan dela på rsv verkan. Men jag gissar att största orsaken till att man väljer galten är att den kan tillverkas i sverige av en alvis hägglunds filial typ, dessutom måste man ju göra sin del i gripenaffären.

Kul med lite vilda spekulationer här på forumet.... Bilarna kommer att byggas i Sydafrika och inte av någon "filial"

Link to post
Share on other sites
Hummern är ju bred, det är en nackdel när man ska skydda sig från minor, man vill ha en avsmalnande botten som kan dela på rsv verkan. Men jag gissar att största orsaken till att man väljer galten är att den kan tillverkas i sverige av en alvis hägglunds filial typ, dessutom måste man ju göra sin del i gripenaffären.

Kul med lite vilda spekulationer här på forumet.... Bilarna kommer att byggas i Sydafrika och inte av någon "filial"

Observera "kan", vad jag vet är det inte done deal ännu innan man test sprängt kärran. Alvis äger majoriteten av aktierna i Vickers OMC. Så vad är det som spekuleras vilt ?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

 

vad fasen har Auverland med Galten att göra? ;)

 

Inget särskilt faktiskt, men då folk kan ha missat bilden från senaste Protec och det pratar om jeepar i allmänhet härinne, så tyckte jag den passade. ;)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Rätt OT men jag blir lite förbryllad när jag ser antennernas placering...

 

om det är 180 med tillsatts som har 50W uteffekt hur bra är det då att ha antennerna där dom sitter? På lastbil/CV90 är det ju så väldigt viktigt att ingen personal är på "taket" när man sänder med så hög effekt... känns ju osmidigt om all personal måste gå iväg såfort man skall sända radio...

 

Bara en tanke...

Link to post
Share on other sites
Rätt OT men jag blir lite förbryllad när jag ser antennernas placering...

 

om det är 180 med tillsatts som har 50W uteffekt hur bra är det då att ha antennerna där dom sitter?

Om du sänder som som antennen sitter på bilden gör du i vilket fall bort dig, större delen av signaleffekten kommer att försvinna ut i rymden/ner i marken. Och vid sändning på 50W är förbudsområdet runt antennen 50cm så det blir inga bekymmer om den är "uppfälld".

Link to post
Share on other sites
Ja, det är väl de här dom duger till iof en civil hummer dock.

Taskigt att den var trafikförsäkrad bara..  :surprise:

 

http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=192

 

Inte ens en civil hummer. En hummer HII som i själva verket är en Chevy Tahoe med en fulare kaross.

/martinator

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites
Ja, det är väl de här dom duger till iof en civil hummer dock.

Taskigt att den var trafikförsäkrad bara..  :surprise:

 

http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=192

 

Inte ens en civil hummer. En hummer HII som i själva verket är en Chevy Tahoe med en fulare kaross.

/martinator

 

Är det inte så att alla Hummers är civila då den militära varianten heter Humvee? Det är iaf den uppfattning jag har haft, och som vissa ställen på nätet instämmer med.

http://www.humvee.net/misc/humfaq.html#4

 

Dock så är ju som sagt H2 bara en vanlig civil bil med Hummerkarossen

Link to post
Share on other sites
Är det inte så att alla Hummers är civila då den militära varianten heter Humvee? Det är iaf den uppfattning jag har haft, och som vissa ställen på nätet instämmer med.

http://www.humvee.net/misc/humfaq.html#4

 

Dock så är ju som sagt H2 bara en vanlig civil bil med Hummerkarossen

 

Humvee ar val dessutom bara ett smeknamn som kommer av att man forsoker uttala forkortningen HMMWV (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) som ett ord.

Link to post
Share on other sites
Är det inte så att alla Hummers är civila då den militära varianten heter Humvee? Det är iaf den uppfattning jag har haft, och som vissa ställen på nätet instämmer med.

http://www.humvee.net/misc/humfaq.html#4

 

Dock så är ju som sagt H2 bara en vanlig civil bil med Hummerkarossen

 

Humvee ar val dessutom bara ett smeknamn som kommer av att man forsoker uttala forkortningen HMMWV (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) som ett ord.

 

Japp, så är det

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...