Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

Nyare landkryssare en annan sak...

 

Menar då givetvis att GW och liknande ska skickas någon annan stans, t.ex. att användas som transportmedel hemma på reg, för övrigt den enda plats som är vettig för Sprintern... Vapenställ som inte kan ta vapen med magasin i...

 

Sen kan man egentligen undra varför vi inte använder våra egna valpar i stället, andra bensinfordon torde existera inom t.ex. KFOR...

Komforten är inte/obetydligt lägre än i en hederlig kryssare...

Link to post
Share on other sites
  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

Nyare landkryssare en annan sak...

 

Menar då givetvis att GW och liknande ska skickas någon annan stans, t.ex. att användas som transportmedel hemma på reg, för övrigt den enda plats som är vettig för Sprintern... Vapenställ som inte kan ta vapen med magasin i...

 

Sen kan man egentligen undra varför vi inte använder våra egna valpar i stället, andra bensinfordon torde existera inom t.ex. KFOR...

Komforten är inte/obetydligt lägre än i en hederlig kryssare...

För att dem är typ äldre än äldst och andra nationer skulle skratta åt oss?

Link to post
Share on other sites
Sen kan man egentligen undra varför vi inte använder våra egna valpar i stället, andra bensinfordon torde existera inom t.ex. KFOR...

Tanken var att BA01 skulle utrustas med tgb11, men som tur var fick vi riktiga bilar (läs Landkryssare). Batchefen lär ha sagt att antingen åker 11-bilarna till Bosnien eller så åker han...

Link to post
Share on other sites

@Solon

Hehe, jämfört med landkryssarna är de väl EGENTLIGEN inte SÅ dåliga, eller?

 

Ja mena, varför inte använda den matriel vi har, den har ju faktiskt en mycket bra framkomlighet...

 

@Ace

Tgb 11, är det beachbuggyn? Kan förstå uttalandet i så fall...

Link to post
Share on other sites
@Solon

Hehe, jämfört med landkryssarna är de väl EGENTLIGEN inte SÅ dåliga, eller?

...

 

@Ace

Tgb 11, är det beachbuggyn? Kan förstå uttalandet i så fall...

Tgb11/13 på SoldF.com

Tror att du tänker på någon pvpjtgb när du skriver beach buggy.

 

Vad skulle vara syftet med att skicka hem GW till förbanden i Sverige och istället åka Tgb11 i utlandet? Med den usla krocksäkerhet Tgb11/13 har åker jag mycket hellre GW/TLC på exempelvis Balkan.

Link to post
Share on other sites

Taget.

Tgb 1111, inte Tgb 11...

 

Jag var då i tid innan någon nyare form av Tgb köptes in...

 

Men nu börjar vi vara riktigt OT.

Edited by GeBe
Link to post
Share on other sites

Det finns en artikel om Galten i nya insats och försvar.

 

Ja, de efterlängtade synpunkterna från utvärderingen kommer i denna tråd så småningom.

 

Ni kan sluta skicka PM!

Link to post
Share on other sites
Sgt.Ratchak,Jun 23 2005, 15:11 ] artikel om utvärdering av Humwee

Kanske ska skicka några galtar till irak så dom slipper utveckla ett nytt system.

Troligtvis skulle dom klara jobbet lika bra som dom bepansrade hummrarna, attackerna sker ju med kraftigare vapen än vad skyddsburen klarar, och från sidan där skyddet är mindre. Det skulle nog bli till att uppgradera till en patria.

Link to post
Share on other sites

Aftonblaskan provkör Galt.

 

Tyckte detta var intressant: "Utifrån ser Galten rå och kompakt ut, och extremt low tech, med rötterna i 1960-talet.

-Men det är så det ska vara, säger Christian Russberg. I motsats till moderna elektronikfyllda bilar kan Galten repareras i vilken bysmedja som helst.

Även motorn är konstruerad enligt samma filosofi. Tar dieseln slut finns det kanske en skvätt flygfotogen eller något annnat närbesläktat bränsle för att ta sig tillbaka till basen. "

 

Varför detta nytänkande? Eländewagen och och Sprintern krånglar ju på elfronten och detta har ju inte utgjort något hinder för anskaffning.

Edited by UAV
Link to post
Share on other sites
Aftonblaskan provkör Galt.

 

Tyckte detta var intressant: "Utifrån ser Galten rå och kompakt ut, och extremt low tech, med rötterna i 1960-talet.

-Men det är så det ska vara, säger Christian Russberg. I motsats till moderna elektronikfyllda bilar kan Galten repareras i vilken bysmedja som helst.

Även motorn är konstruerad enligt samma filosofi. Tar dieseln slut finns det kanske en skvätt flygfotogen eller något annnat närbesläktat bränsle för att ta sig tillbaka till basen. "

 

Varför detta nytänkande? Eländewagen och och Sprintern krånglar ju på elfronten och detta har ju inte utgjort något hinder för anskaffning.

Lessons learned??

Link to post
Share on other sites
en liten film

Aftonbladet

När jag klickar på den länken så får jag upp en film om domen mot piloten som kraschade en SU-27 under en uppvisning. Är jag ensam om det?

till höger finns en scrollmeny där du kan välja vilken film du vill se.

 

Edit: tvåa

Edited by lanrezac
Link to post
Share on other sites
Marinkårens nya Cougar är ju lite snarlik galten, tillverkat av ett annat sydafrikanskt företag.

 

http://www.usmc.mil/marinelink/mcn2000.nsf...4F?opendocument

Varför säger dom att bilarna görs i USA i en av filmsnuttarna på ovanståenden länk? Fast det är väl som allt annat med jänkarna, är det inte amerikanskt så är det bara skit.

Link to post
Share on other sites
Marinkårens nya Cougar är ju lite snarlik galten, tillverkat av ett annat sydafrikanskt företag.

 

http://www.usmc.mil/marinelink/mcn2000.nsf...4F?opendocument

Varför säger dom att bilarna görs i USA i en av filmsnuttarna på ovanståenden länk? Fast det är väl som allt annat med jänkarna, är det inte amerikanskt så är det bara skit.

Var det inte bara buffeln som tillverkades i USA

Link to post
Share on other sites
Ännu en länk till Cougar, så jäkla lika är de inte.

 

tn_c_video.jpg

 

Håller med. Likheten är inte slående direkt. Den är f*n så mycket större än Humveen, och Humveen är STOR.

 

Sikten snett neråt/framåt verkar inte vara så bra på Cougarn :lol:

image_9.jpg

 

 

EDIT: Det var Cougar och Galten som jämfördes, inte Cougar och Humvee. Straffar mig själv genom att gå och köpa en glass.

Edited by Scribe
Link to post
Share on other sites
Marinkårens nya Cougar är ju lite snarlik galten, tillverkat av ett annat sydafrikanskt företag.

 

 

Varför säger dom att bilarna görs i USA i en av filmsnuttarna på ovanståenden länk? Fast det är väl som allt annat med jänkarna, är det inte amerikanskt så är det bara skit.

Samma attityd som svenska försvaret alltså, lite typiskt eller hur? ;)

Link to post
Share on other sites

Verkar som den går dåligt på asfalt dock? är inte det rätt viktigt, att dne går bra med tanke på bosnien o balkan, eller annan mer urbaniserad plats. Sen undrar jag om den har automat?

 

Tycker Galten verkar lite smal. Har aldrig Humveen eller Eageln funnits på listan över rtänkbara fordon, varför duger inte dessa?

Edited by Jonatan
Link to post
Share on other sites
Tycker Galten verkar lite smal. Har aldrig Humveen eller Eageln funnits på listan över rtänkbara fordon, varför duger inte dessa?

Om den är smalare är det väl oftast en fördel om man ska åka omkring i städer/byar som kanske inte har lämnat oxkärrorna helt bakom sig när det gäller transportfordon.

Link to post
Share on other sites
Tycker Galten verkar lite smal. Har aldrig Humveen eller Eageln funnits på listan över rtänkbara fordon, varför duger inte dessa?

Om den är smalare är det väl oftast en fördel om man ska åka omkring i städer/byar som kanske inte har lämnat oxkärrorna helt bakom sig när det gäller transportfordon.

Fast ljulen sticker ut liksom, så jag tycker den kunde varit lite bredare utan att det skulle kostat något på dens kapacitet. Bred så den matchade ljulen, för just nu sticker de ut ordentligt.

Link to post
Share on other sites
Fast ljulen sticker ut liksom, så jag tycker den kunde varit lite bredare utan att det skulle kostat något på dens kapacitet. Bred så den matchade ljulen, för just nu sticker de ut ordentligt.

Jag gissar att det är för att minska effekten av minor, hjulen längre från karossen och sen formger man även skärmarna så kraften riktas bort från de som åker i bilen.

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...