Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

HMMWV har inte ens diffspärr, vad jag fick höra. En ganska så avgörande anledning till varför den sållades bort tydligen. Stämmer detta?

För att avsluta HMMWV snacket så kan jag säga att den har god framkomlighet i terräng, att man sen började bepansra dom under IFOR tiden, i brist på andra fordon, gör inte dessa fordon till stridsfordon eller ens till nåt som liknar Galten... Hummern funkar bra som just terrängfordon och jag kan tillochmed sträcka mig till att ge den godkänt som splitterskyddat patrullfordon i områden med låg hotnivå...

 

Jämförande mellan Hummern och Galten är inte rättvist för något av fordonen...

Link to post
Share on other sites
Nej det vet jag ju, men fanns ju inte direkt galtar att tillgå när den testades... Fast galten väger väl in på 4 ton från början och sen 8 ton modifierad, varpå den är ganska slö och har höga slitagekostnader även den? Det berättade lite folk på verkstan ute på gardet iaf.

 

humvee01lq.jpg

 

Så hur fungerar Glaten ute i verkligheten?

 

Längtar man efter ännu fler eftersom det är ett toppenfordon?

Eller längtar men efter mer reservdelar?

 

Är vanliga förare utan specialintresse kapabla att köra fordonet?

Gillar de att köra Galten?

Link to post
Share on other sites

Meteor:

Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut?

Link to post
Share on other sites
Meteor:

Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut?

 

Nu när du säger det finns det väl vissa likheter, men jag vet faktiskt inte. Har inte sett mer än de bilder jag länkade till som är hämtade från Fs19's blogg.. Dock kanske(?) man skymtar det frontala skyddet på tredje bilden i denna artikel från FMV:

http://fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=5087

Link to post
Share on other sites
Meteor:

Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut?

 

Ha ha ha.. varför blir jag inte förvånad om det nu skulle vara så.. Recycling är väl bra antar jag..

 

/E

Link to post
Share on other sites
Meteor:

Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut?

 

Ha ha ha.. varför blir jag inte förvånad om det nu skulle vara så.. Recycling är väl bra antar jag..

 

Då får man ju även fördelen att man kan kalla Ptgb 6 för en enkel liten REMO av Pbv 302. :D

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...
  • 2 months later...

Så hur fungerar Glaten ute i verkligheten?

 

Längtar man efter ännu fler eftersom det är ett toppenfordon?

Eller längtar men efter mer reservdelar?

 

Är vanliga förare utan specialintresse kapabla att köra fordonet?

Gillar de att köra Galten?

 

Galten är som en gigantisk personbil, 8 ton trimmad pansartraktor med automatlåda. Man behöver inte vara någon fordonsnörd för att klara av den, men det är ett kul fordon. Jag älskade våra Galtar i lumpen! Vi körde sönder dem en del men det både SBS ibland och kvalitén som brast. Det vi saknade mest var plats för all utrustning, att hänga på en bandvagnskärra och köra med maxlast tog verkligen upp all kapacitet. Av alla våra fordon var det bara patgb203 och galten som inte fastnade i diken, surmyrar och lösa sandvägar. Det gick riktigt bra att stridsbogsera en patgb203 med en galt på full back också :happy: Åh nostalgi!

Link to post
Share on other sites

Hur snurrar man på kulsprutan på Galten?

 

Den lilla påsvetsade skölden på KSPn på SISU var lite tung att snurra runt om vagnen lutade vill jag minnas, hur är det med den på Galten?

Link to post
Share on other sites

Såg ett nytt skydd (kan inte garantera att just det köps in i stora mängder, men det påminner om det på bilden som meteor postade) som var fabriksnytt från Australien. Verkade ge ganska god skyddsfaktor från marken iaf. Och man snurrar det som på övriga galtar: Styrka i ben, inget mekaniskt eller elektriskt.

 

EDIT: Tror jag missförstod... Skyddet är (i min mening) lagom lätt att snurra runt

Edited by Faers
Link to post
Share on other sites
  • 11 months later...

Har några förband blivit tilldelade dem för tjänst hemmavid eller är samtliga vigda åt missioner/missionsträning?

 

Min gissning är nej.

 

Källa: Inte observerat någon Galt tillhörande FS22 som haft skydden. Slutsats, kan inte FS22 öva med skydden är det brist.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=9386

 

Så våra soldater utomlands har lastat terrängbilarna fel och kört med fjädringen i botten? Låter inte så bra, då har man väll sämre skydd samt sliter otroligt mycket på bilarna? Undra hur många som gått sönder av detta.

Link to post
Share on other sites

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=9386

 

Så våra soldater utomlands har lastat terrängbilarna fel och kört med fjädringen i botten? Låter inte så bra, då har man väll sämre skydd samt sliter otroligt mycket på bilarna? Undra hur många som gått sönder av detta.

Våra soldater har förmodligen lastat bilarna en order vilket leder till frågan om hur man specat vad Galten ska användas till..,

Link to post
Share on other sites

Version 1,5 galtarna kan man inte lasta utan att slå igenom, det går knappt att ha folk i alla säten... Version 2,5 är en helt annan femma, men ska man lasta för 3 dygn så tar det både plats och väger tungt.

 

Den nya lavetten med skydd är ett rent helvete att manöverera om bilen lutar, lika ill aom man råkar frikoppla den för att rikta om när fordonet framförs på en ojämn yta. Det har hänt mer än en gång att man fått en snyting av HMG:n... Dessutom så hamnar beväpningen långt utanför fordonet när man har riktat i sida, stor risk att man slår i hus eller mötande forrdon om man inte är med på vad som händer.

 

Vidare kan man konstatera att fordonet blir 4 sitsigt efter det att man monterat Protector, alltså kan man göra avsittning med 2 man - förutsatt att man inte FAPar och endast skyddar fordon med förare.

Link to post
Share on other sites

Har några förband blivit tilldelade dem för tjänst hemmavid eller är samtliga vigda åt missioner/missionsträning?

 

Min gissning är nej.

 

Källa: Inte observerat någon Galt tillhörande FS22 som haft skydden. Slutsats, kan inte FS22 öva med skydden är det brist.

 

Enligt förare från FS22 så hade de ingen Galt med nya huven att öva med. De som fanns var redan nere.

Link to post
Share on other sites

Någon som hört huruvida svenska Galtar skall få V-formad bottenplåt såsom RG Outrider?

Går det att eftermontera? Känns som en sådan konstruktion kräver att man bygger från grunden och således är det inte aktuellt.

Eftersom det skyddade utrymmet på tex RG31 är en helsvetsad monocoque-konstruktion så blir det lite svårt att på RG32 skära loss golv och ersätta och sedan anpassa inredning osv. Om man läser på wiki så är det rätt stor skillnad på tex RG31, 33 och just RG32 som är både lättare och inte MRAP klassat.

 

länkar: http://en.wikipedia.org/wiki/RG31

http://en.wikipedia.org/wiki/RG-32

 

/martin

Link to post
Share on other sites

Någon som hört huruvida svenska Galtar skall få V-formad bottenplåt såsom RG Outrider?

Går det att eftermontera? Känns som en sådan konstruktion kräver att man bygger från grunden och således är det inte aktuellt.

Eftersom det skyddade utrymmet på tex RG31 är en helsvetsad monocoque-konstruktion så blir det lite svårt att på RG32 skära loss golv och ersätta och sedan anpassa inredning osv. Om man läser på wiki så är det rätt stor skillnad på tex RG31, 33 och just RG32 som är både lättare och inte MRAP klassat.

 

länkar: http://en.wikipedia.org/wiki/RG31

http://en.wikipedia.org/wiki/RG-32

 

/martin

Frågan gällde ju faktiskt inte RG-31 och -33, utan RG Outrider som är en modifierad RG-32M LTV, som i sin tur är en vidareutvecklad RG-32M med V-formad botten. De tekniska svårigheterna håller jag definitivt med om, därför vore det intressant att veta hur konstruktionen skiljer sig mellan RG-32M, RG-32M LTV och RG Outrider. Är det något som bultats dit efteråt eller är de helsvetsade med ny botten? Är de helsvetsade med V-formad botten så känns det som ett billigare och enklare alternativ att köpa nya chassin, alternativt att beställa den nyare varianten nästa gång det är dags att beställa fler.

Link to post
Share on other sites

Efter att ha läst på bea:s och wikis sida så tror jag "based on" motsvara samma som att rg31 är "based on mamba" som i sin tur är "based on unimog". Dvs att möjligtvis axlar, transmision och motor samt vissa karossdellar är samma. I övrigt är nog konstruktionen ny. Dvs helsvetsad monocoque och inte add on. Det som talar för detta är andra mått och större vikt. Det står också "efterföljare till..." på sidan. Så jag står nog fast vid att det inte går, utan att det måste byggas in från skratch.

 

http://en.wikipedia....iki/RG_Outrider

 

/martin

 

Edit: något är tokgalet med min iphoneapp till forumet...

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites
Guest Triggerpuller

Jag tror att martinator missuppfattat vad jag menat med "bottenplåt". Det som det snackats om i andra sammanhang var att montera ett tilläggsskydd i form av en V-formad deflektorplåt under själva passagerarutrymmet. Alltså inte genomföra några strukturella förändringar i själva passagerarhytten av idag.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...