LeadHead Posted March 22, 2010 Report Share Posted March 22, 2010 Ah... Sorry, jag trodde du syftade på någon utvärdering i samband med införskaffandet av just Galten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muts Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 HMMWV har inte ens diffspärr, vad jag fick höra. En ganska så avgörande anledning till varför den sållades bort tydligen. Stämmer detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 HMMWV har inte ens diffspärr, vad jag fick höra. En ganska så avgörande anledning till varför den sållades bort tydligen. Stämmer detta? För att avsluta HMMWV snacket så kan jag säga att den har god framkomlighet i terräng, att man sen började bepansra dom under IFOR tiden, i brist på andra fordon, gör inte dessa fordon till stridsfordon eller ens till nåt som liknar Galten... Hummern funkar bra som just terrängfordon och jag kan tillochmed sträcka mig till att ge den godkänt som splitterskyddat patrullfordon i områden med låg hotnivå... Jämförande mellan Hummern och Galten är inte rättvist för något av fordonen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 Nej det vet jag ju, men fanns ju inte direkt galtar att tillgå när den testades... Fast galten väger väl in på 4 ton från början och sen 8 ton modifierad, varpå den är ganska slö och har höga slitagekostnader även den? Det berättade lite folk på verkstan ute på gardet iaf. Så hur fungerar Glaten ute i verkligheten? Längtar man efter ännu fler eftersom det är ett toppenfordon? Eller längtar men efter mer reservdelar? Är vanliga förare utan specialintresse kapabla att köra fordonet? Gillar de att köra Galten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted March 31, 2010 Report Share Posted March 31, 2010 Såg förövrigt nya KSP stativ/lavett på LedR. Såg väldigt stabilt ut med frontsköld samt låg 360graders skydd. EN TKSP på den så är den fulländad . =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted April 1, 2010 Report Share Posted April 1, 2010 Såg förövrigt nya KSP stativ/lavett på LedR. Såg väldigt stabilt ut med frontsköld samt låg 360graders skydd. EN TKSP på den så är den fulländad . =) Det nya ballistiska skyddet skymtas här: och här: Hämtat från FS19's blogg. http://fs19anhorig.blogspot.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 1, 2010 Report Share Posted April 1, 2010 Meteor: Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted April 1, 2010 Report Share Posted April 1, 2010 Meteor:Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut? Nu när du säger det finns det väl vissa likheter, men jag vet faktiskt inte. Har inte sett mer än de bilder jag länkade till som är hämtade från Fs19's blogg.. Dock kanske(?) man skymtar det frontala skyddet på tredje bilden i denna artikel från FMV: http://fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=5087 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 2, 2010 Report Share Posted April 2, 2010 Meteor:Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut? Ha ha ha.. varför blir jag inte förvånad om det nu skulle vara så.. Recycling är väl bra antar jag.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
what Posted April 6, 2010 Report Share Posted April 6, 2010 Ring-mounten är i stort sett samma som på Britternas BV10S som synd på bilderna här: http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t7631.html (dock utan glasdelarna) /What Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted April 8, 2010 Report Share Posted April 8, 2010 Meteor:Är det korrekt uppfattat om det nya skyddet ser ut som om någon svetsat ner själva tornet/vapenhuven på en 302'a? Hur ser det frontala skyddet ut? Ha ha ha.. varför blir jag inte förvånad om det nu skulle vara så.. Recycling är väl bra antar jag.. Då får man ju även fördelen att man kan kalla Ptgb 6 för en enkel liten REMO av Pbv 302. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EchoLima Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 På tal om Galten och det nya skyddet för skytten hittade jag den här bilden. RG32 med tksp Ser helt klart trevligare ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Så hur fungerar Glaten ute i verkligheten? Längtar man efter ännu fler eftersom det är ett toppenfordon? Eller längtar men efter mer reservdelar? Är vanliga förare utan specialintresse kapabla att köra fordonet? Gillar de att köra Galten? Galten är som en gigantisk personbil, 8 ton trimmad pansartraktor med automatlåda. Man behöver inte vara någon fordonsnörd för att klara av den, men det är ett kul fordon. Jag älskade våra Galtar i lumpen! Vi körde sönder dem en del men det både SBS ibland och kvalitén som brast. Det vi saknade mest var plats för all utrustning, att hänga på en bandvagnskärra och köra med maxlast tog verkligen upp all kapacitet. Av alla våra fordon var det bara patgb203 och galten som inte fastnade i diken, surmyrar och lösa sandvägar. Det gick riktigt bra att stridsbogsera en patgb203 med en galt på full back också Åh nostalgi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Hur snurrar man på kulsprutan på Galten? Den lilla påsvetsade skölden på KSPn på SISU var lite tung att snurra runt om vagnen lutade vill jag minnas, hur är det med den på Galten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 (edited) Såg ett nytt skydd (kan inte garantera att just det köps in i stora mängder, men det påminner om det på bilden som meteor postade) som var fabriksnytt från Australien. Verkade ge ganska god skyddsfaktor från marken iaf. Och man snurrar det som på övriga galtar: Styrka i ben, inget mekaniskt eller elektriskt. EDIT: Tror jag missförstod... Skyddet är (i min mening) lagom lätt att snurra runt Edited November 1, 2010 by Faers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted October 17, 2011 Report Share Posted October 17, 2011 Har några förband blivit tilldelade dem för tjänst hemmavid eller är samtliga vigda åt missioner/missionsträning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted October 18, 2011 Report Share Posted October 18, 2011 Har några förband blivit tilldelade dem för tjänst hemmavid eller är samtliga vigda åt missioner/missionsträning? Min gissning är nej. Källa: Inte observerat någon Galt tillhörande FS22 som haft skydden. Slutsats, kan inte FS22 öva med skydden är det brist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted December 20, 2011 Report Share Posted December 20, 2011 http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=9386 Så våra soldater utomlands har lastat terrängbilarna fel och kört med fjädringen i botten? Låter inte så bra, då har man väll sämre skydd samt sliter otroligt mycket på bilarna? Undra hur många som gått sönder av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grenadier Posted December 20, 2011 Report Share Posted December 20, 2011 http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=9374 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 20, 2011 Report Share Posted December 20, 2011 http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=9386 Så våra soldater utomlands har lastat terrängbilarna fel och kört med fjädringen i botten? Låter inte så bra, då har man väll sämre skydd samt sliter otroligt mycket på bilarna? Undra hur många som gått sönder av detta. Våra soldater har förmodligen lastat bilarna en order vilket leder till frågan om hur man specat vad Galten ska användas till.., Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 Version 1,5 galtarna kan man inte lasta utan att slå igenom, det går knappt att ha folk i alla säten... Version 2,5 är en helt annan femma, men ska man lasta för 3 dygn så tar det både plats och väger tungt. Den nya lavetten med skydd är ett rent helvete att manöverera om bilen lutar, lika ill aom man råkar frikoppla den för att rikta om när fordonet framförs på en ojämn yta. Det har hänt mer än en gång att man fått en snyting av HMG:n... Dessutom så hamnar beväpningen långt utanför fordonet när man har riktat i sida, stor risk att man slår i hus eller mötande forrdon om man inte är med på vad som händer. Vidare kan man konstatera att fordonet blir 4 sitsigt efter det att man monterat Protector, alltså kan man göra avsittning med 2 man - förutsatt att man inte FAPar och endast skyddar fordon med förare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 Någon som hört huruvida svenska Galtar skall få V-formad bottenplåt såsom RG Outrider? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 Har några förband blivit tilldelade dem för tjänst hemmavid eller är samtliga vigda åt missioner/missionsträning? Min gissning är nej. Källa: Inte observerat någon Galt tillhörande FS22 som haft skydden. Slutsats, kan inte FS22 öva med skydden är det brist. Enligt förare från FS22 så hade de ingen Galt med nya huven att öva med. De som fanns var redan nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 OMLT på FS22 hade en Protector, skyttet hade det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 23, 2011 Report Share Posted December 23, 2011 Någon som hört huruvida svenska Galtar skall få V-formad bottenplåt såsom RG Outrider? Går det att eftermontera? Känns som en sådan konstruktion kräver att man bygger från grunden och således är det inte aktuellt. Eftersom det skyddade utrymmet på tex RG31 är en helsvetsad monocoque-konstruktion så blir det lite svårt att på RG32 skära loss golv och ersätta och sedan anpassa inredning osv. Om man läser på wiki så är det rätt stor skillnad på tex RG31, 33 och just RG32 som är både lättare och inte MRAP klassat. länkar: http://en.wikipedia.org/wiki/RG31 http://en.wikipedia.org/wiki/RG-32 /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 23, 2011 Report Share Posted December 23, 2011 Någon som hört huruvida svenska Galtar skall få V-formad bottenplåt såsom RG Outrider? Går det att eftermontera? Känns som en sådan konstruktion kräver att man bygger från grunden och således är det inte aktuellt. Eftersom det skyddade utrymmet på tex RG31 är en helsvetsad monocoque-konstruktion så blir det lite svårt att på RG32 skära loss golv och ersätta och sedan anpassa inredning osv. Om man läser på wiki så är det rätt stor skillnad på tex RG31, 33 och just RG32 som är både lättare och inte MRAP klassat. länkar: http://en.wikipedia.org/wiki/RG31 http://en.wikipedia.org/wiki/RG-32 /martin Frågan gällde ju faktiskt inte RG-31 och -33, utan RG Outrider som är en modifierad RG-32M LTV, som i sin tur är en vidareutvecklad RG-32M med V-formad botten. De tekniska svårigheterna håller jag definitivt med om, därför vore det intressant att veta hur konstruktionen skiljer sig mellan RG-32M, RG-32M LTV och RG Outrider. Är det något som bultats dit efteråt eller är de helsvetsade med ny botten? Är de helsvetsade med V-formad botten så känns det som ett billigare och enklare alternativ att köpa nya chassin, alternativt att beställa den nyare varianten nästa gång det är dags att beställa fler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 24, 2011 Report Share Posted December 24, 2011 (edited) Efter att ha läst på bea:s och wikis sida så tror jag "based on" motsvara samma som att rg31 är "based on mamba" som i sin tur är "based on unimog". Dvs att möjligtvis axlar, transmision och motor samt vissa karossdellar är samma. I övrigt är nog konstruktionen ny. Dvs helsvetsad monocoque och inte add on. Det som talar för detta är andra mått och större vikt. Det står också "efterföljare till..." på sidan. Så jag står nog fast vid att det inte går, utan att det måste byggas in från skratch. http://en.wikipedia....iki/RG_Outrider /martin Edit: något är tokgalet med min iphoneapp till forumet... Edited December 24, 2011 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted December 25, 2011 Report Share Posted December 25, 2011 Jag tror att martinator missuppfattat vad jag menat med "bottenplåt". Det som det snackats om i andra sammanhang var att montera ett tilläggsskydd i form av en V-formad deflektorplåt under själva passagerarutrymmet. Alltså inte genomföra några strukturella förändringar i själva passagerarhytten av idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted January 1, 2012 Report Share Posted January 1, 2012 Tydligen har vi beställt ännu fler RG-32M. Någon som vet hur många denna beställning innehåller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lagerjager Posted March 26, 2012 Report Share Posted March 26, 2012 120~ Är vad jag har hört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.