Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

Är inte flygfotogen och diesel rätt nära varandra kemiskt, det är typ det svaret jag fick iaf när jag frågade hur det kommer sig att jänkarna kör tånks, lastbilar, helikoptrar och flygtyg på samma soppa.

I princip är det samma sak, dock så är kraven på renhet mycket högre för flygfotogen än för diesel. Rent praktiskt, tankbilar som kört flygfotogen kan utan vidare åtgärd fyllas med diesel även om de inte är helt tomma. Har de däremot kört diesel och ska köra flygfotogen så måste de först dräneras och avgasas innan man fyller upp dem med flygfotogen.

 

edit: Ovanstående beror givetvis på vad exakt man menar med "flygfotogen". Mitt exempel avser den "flygfotogen" som FM använder, eller rättare sagt använde för ett par år sedan. Om man använder samma idag vågar jag inte svara på.

Edited by dieseltrollet
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

  • 3 months later...

Hittade den här artikeln i NyTeknik

FMV Fixar 47 fel på galten

 

Verkar som de äntligen ska ta tag i all småfel och fixa dem.

Lite läskigt att man bygger förseriebilar av bättre komponenter än

efterföljande serier...

 

/martinator

 

EDIT: Och till alla er som hyllat Norges val av nya fordon och hånat FMV....

Gick inte mycket bättre där, men vi slapp läsa om det

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites
Verkar som de äntligen ska ta tag i all småfel och fixa dem.

Lite läskigt att man bygger förseriebilar av bättre komponenter än

efterföljande serier...

Hur skulle man annars först sälja in ett gediget fordon, och sedan producera med vinstmarginal..? :surprise:

Link to post
Share on other sites
I teknikens värld kan man dessutom läsa om USA:s nästa generation HMMWV.

Fordonet verkar bli betydligt större än dagens version och betydligt bättre anpassat

för bepansring. Galten – My as?

 

Artikel

/martinator

 

En produkt på ritstadiet är kanske inte riktigt rättvist att använda i en jämförelse med ett fordon som upphandlandes för ett antal år sedan? Särskilt inte som fordet i fråga kommer att bli större dvs tyngre att transportera men också troligen mindre lämligt för trånga uttrymmen. Det är däremot intressant att de plockar in tekniken från sydafrikanska fordon i konceptet men frågan är om de inte lika gärna kunde köpa in fler fordon så att skyddet kommer ut till soldaterna idag och inte om 15 år.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Ytterligare 60 Galtar köps in för 18 miljoner €. Leveranserna börjar i februari 2010. Sedan tidigare har 200st leverarats. Det totala antalet är således uppe i 260.

 

http://www.defenceweb.co.za/index.php?opti...&Itemid=282

 

Fråga: Någon som hört om Protector kommer användas på Galten, och i så fall i vilken omfattning?

Link to post
Share on other sites
Ytterligare 60 Galtar köps in för 18 miljoner €. Leveranserna börjar i februari 2010. Sedan tidigare har 200st leverarats. Det totala antalet är således uppe i 260.

 

http://www.defenceweb.co.za/index.php?opti...&Itemid=282

 

Fråga: Någon som hört om Protector kommer användas på Galten, och i så fall i vilken omfattning?

 

De nya 60st kommer vara 100% förberedda för Protector (de gamla är delvis förberedda).

 

För övrigt är det kul att se att Irländarna valde RG32M LTV före både Iveco LMV och Eagle 4, skulle vara kul att se varför. (Det är väl svårt att hävda motköpsargumentet som brukar dyka upp här :) )

Link to post
Share on other sites
Ytterligare 60 Galtar köps in för 18 miljoner €. Leveranserna börjar i februari 2010. Sedan tidigare har 200st leverarats. Det totala antalet är således uppe i 260.

 

http://www.defenceweb.co.za/index.php?opti...&Itemid=282

 

Fråga: Någon som hört om Protector kommer användas på Galten, och i så fall i vilken omfattning?

Enligt senaste numret av Insats och Försvar, ja.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Från Unimog-tråden:

Den svenska Galten har lånat åtminstone axlarna från Unimog. Att de sedan var strul

med för klena dämpare mm kan ju knappast Mercedes lastas för. Jag vet inte om även

transmissionen och växellådor kommer från Unimog.

 

/martinator

RG32 har växellåda från Allison och fördelningslåda från Atlas, alltså inga Unimog-prylar förutom axlar. Delserie 3 av RG32 kommer dock ej ha Unimog-axlar, det kommer vara AxelTech-axlar (för att få bättre lastförmåga)

 

/W

 

Är de nya axlarna direkt utbytbara med de tidigare? Det jag tänker på är framtida reservdelslager.

Är de gamla axlarna av samma modell som i någon av de varianter av Unimog som finns i FM? Vet att till Mamban fanns det axlar med två olika utväxlingar och skruvar man dit en framaxel med annan utväxling än bakaxeln blir det inte bra.

Link to post
Share on other sites
Från Unimog-tråden:
Den svenska Galten har lånat åtminstone axlarna från Unimog. Att de sedan var strul

med för klena dämpare mm kan ju knappast Mercedes lastas för. Jag vet inte om även

transmissionen och växellådor kommer från Unimog.

 

/martinator

RG32 har växellåda från Allison och fördelningslåda från Atlas, alltså inga Unimog-prylar förutom axlar. Delserie 3 av RG32 kommer dock ej ha Unimog-axlar, det kommer vara AxelTech-axlar (för att få bättre lastförmåga)

 

/W

 

Är de nya axlarna direkt utbytbara med de tidigare? Det jag tänker på är framtida reservdelslager.

Är de gamla axlarna av samma modell som i någon av de varianter av Unimog som finns i FM? Vet att till Mamban fanns det axlar med två olika utväxlingar och skruvar man dit en framaxel med annan utväxling än bakaxeln blir det inte bra.

 

 

Är de nya axlarna direkt utbytbara med de tidigare? Det jag tänker på är framtida reservdelslager.

Svar: Nej, ang. reservdelar så tänker säkert någon på det också så det behöver du ej ligga sömnlös över ;-)

 

 

Är de gamla axlarna av samma modell som i någon av de varianter av Unimog som finns i FM?

Svar: Nej.

Link to post
Share on other sites
Är de nya axlarna direkt utbytbara med de tidigare? Det jag tänker på är framtida reservdelslager.

Svar: Nej, ang. reservdelar så tänker säkert någon på det också så det behöver du ej ligga sömnlös över 0:)

 

Är de gamla axlarna av samma modell som i någon av de varianter av Unimog som finns i FM?

Svar: Nej.

OK. Ingen risk att jag ligger sömnlös, men visst hade det underlättat om man kunde ha färre reservdelar i lager.

 

Är det några fler förändringar på delserie 3 (utöver axlar och protector)? Skillnader mellan delserie 1 och 2?

Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Då jag hade nöjet att åka på en liten provtur i en Galt i helgen, reflekterade jag över en sak; vad händer med tomhylsorna när man skjuter genom de små fönsterluckorna? Spontant tycker jag att de borde studsa omkring hejvilt inne i kupén, med överhängande risk för personskador som följd.

Link to post
Share on other sites
Då jag hade nöjet att åka på en liten provtur i en Galt i helgen, reflekterade jag över en sak; vad händer med tomhylsorna när man skjuter genom de små fönsterluckorna? Spontant tycker jag att de borde studsa omkring hejvilt inne i kupén, med överhängande risk för personskador som följd.

Det var inga större problem i Sisu (XA180) och nu när man kommit på att skyddsglasögon kan vara en bra grej så är nog risken ännu mindre för personskador.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
Då jag hade nöjet att åka på en liten provtur i en Galt i helgen, reflekterade jag över en sak; vad händer med tomhylsorna när man skjuter genom de små fönsterluckorna? Spontant tycker jag att de borde studsa omkring hejvilt inne i kupén, med överhängande risk för personskador som följd.

Pung till AK5 :banghead:

Det borde ju inte vara jobbigare än att skjuta inomhus, och det var ju inga problem när jag provade.

Link to post
Share on other sites
Då jag hade nöjet att åka på en liten provtur i en Galt i helgen, reflekterade jag över en sak; vad händer med tomhylsorna när man skjuter genom de små fönsterluckorna? Spontant tycker jag att de borde studsa omkring hejvilt inne i kupén, med överhängande risk för personskador som följd.

 

Det är väl lite som att skjuta genom frontrutan på en vanlig bil. Man hostar krut och glasdamm känns det som och trycket gör att man mår som kalle anka. Men på det hela taget känns de effekterna mindre allvarliga än effekten av att inte skjuta genom rutan, alt låta di andre skjuta genom samma ruta.

 

GMY

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
Hur kommer det sig att man valt Protector istället för Lemur som OWS. Jag trodde försvaret hade valt Lemur som OWS för alla behov.

 

/E

 

Man har "valt" Protector på grund av Archer-affären med Norrmännen. Protector är ju norsk. Så Protector kommer vara standardvapenstationen i FM.

Link to post
Share on other sites
Det var väl ett motköp för att Norge köpte Archer?

Hursomhelst mkt välkommen modifiering :)

 

Man har "valt" Protector på grund av Archer-affären med Norrmännen. Protector är ju norsk. Så Protector kommer vara standardvapenstationen i FM.

 

 

Ah, ok. Jag måste bott under en sten eller nåt, för jag har missat att Norge köpt Archer. Bra ur modellbyggarsynpunkt eftersom Protectorn finns tillgänglig i plast :baskerKav:

 

/E

Link to post
Share on other sites

Förmodligen för att den inte öht. var aktuell. Humween är inte ens ett fordon i samma kategori som Galten. Humween är ett universalterrängfordon med endast begränsat skydd, modifierat i efterhand med negativa konsekvenser för slitage m.m. Galten å andra sidan är från början designad med splitter- och minskydd i åtanke.

Link to post
Share on other sites
Förmodligen för att den inte öht. var aktuell. Humween är inte ens ett fordon i samma kategori som Galten. Humween är ett universalterrängfordon med endast begränsat skydd, modifierat i efterhand med negativa konsekvenser för slitage m.m. Galten å andra sidan är från början designad med splitter- och minskydd i åtanke.

 

Nej det vet jag ju, men fanns ju inte direkt galtar att tillgå när den testades... Fast galten väger väl in på 4 ton från början och sen 8 ton modifierad, varpå den är ganska slö och har höga slitagekostnader även den? Det berättade lite folk på verkstan ute på gardet iaf.

 

humvee01lq.jpg

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...