Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

Nu börjar det bli hårklyveri, men beroende på hur mycket skruven

gängat ut sig så blir det mer eller mindre brotchande i infästningarna.

Har de inte kommit allt för långt ut skulle jag inte tro att de har någon

påverkan på slitaget.Brukar även sitta bussningar som till viss del

kompenserar för glappet genom att de flexar. Kan bara, då jag inte

kört galten, dra paralleller med min egen bil som är kosntuktionsmässigt

lik galten med spiraler och stela axlar. På dessa modeller är det rätt

vanligt att skruvar vibrera loss då grövre dimnesionerna ger mer obalans.

Så problemet är inte nytt som fenomen. Lås typ de jag nämnt tidigare

samt locktight är lösningen.

 

/martinator

PS: bilen heter DEFENDER.....

Byggd med bladmått tjocka som en dåligt skuren skogaholmslimpa.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

Genom att det inte sitter koniska brickor på några av förserie fordonen vid länkarmarnas infästning mot axeln utan vanliga planbrickor har hålen i fästplåtarna blivit kraftigt ovala på de fordonen men detta har inget med den TO som kom ut i veckan att göra så det som skrivits stämmer även där.

 

/Insatt

Link to post
Share on other sites
Man kör inte terräng för att det är kul!!!

 

Jojjomensan! Visst gör man det... mina befäl under GU hade mig i koppel under förarutb på 11 & 903 (dom hade fått nys om mina intressen) :)

 

Det där med att Galtens axlar släpper låter nästan som om de har tagit ett "stock" chassie och bultat på en jäkla massa vikt i karossen utan att ta hänsyn till axelbelastning ;-)

Edited by Lfskbat
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Det går inte så bra för FM gällande Galten

Hoppas dom kommer tillrätta med utb på fordonet så vi slipper läsa om fler nyttjandestopp på detta fordon.

 

/Challe

 

Brister på detta fordon har b la jag påtalat i snart ett år. Dels den sk upphandlingen, dels FMWs "val" att enkom ha ett fordon i sluttestet.

Tyvärr har många misstag skett i Galten affären. Vagnen har klara brister och är ännu inte "färdig". Nyttjande förbuden har nu varit i ett antal samt även tillbuden så även dess okritiska anhängare torde dämpa sin infantila entusiasm över denna Sydafrikan.

Link to post
Share on other sites

Det senaste på Galten-fronten är att det även införts samma hastighetsbegränsningar på Galten som på Tgb 11/13/20 dvs. 55 km/h resp 70 km/h på "mötesfria" vägar. Detta på grund av den senaste tidens olyckor. På den senaste Galten som körde i diket och nästan välte var t.ex. stötdämparna helt utslitna, undra om det är normalt slitage...

 

Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :baskerPa:.

Link to post
Share on other sites
Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :clap:.

Det är fortfarande lika svårt att avgöra ifall något annat fordon hade varit bättre eftersom vi fortfarande inte har provat något annat fordon i den rollen.

Link to post
Share on other sites
Guest Triggerpuller
Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :clap:.

Det är fortfarande lika svårt att avgöra ifall något annat fordon hade varit bättre eftersom vi fortfarande inte har provat något annat fordon i den rollen.

 

Är det verkligen det? Norge har köpt Iveco LMV som skall användas till dylika uppgifter. Danskarna genomförde en omfattande upphandling där RG-32M ingick och förlorade mot Eagle IV.

 

Vad säger att man inte kan dra slutsatser från deras erfarenheter?

Link to post
Share on other sites

Det ska för några dagar sedan ha funnits en artikel i sydsvenskan eller skånska dagbladet som handlade om hur många fel det finns på Galten. Är det någon som läst den och kan sammanfatta?

 

Hittade länken själv:

http://sydsvenskan.se/sverige/article275800.ece

Varför kan den inte bära tung ksp nu då?

Edited by UAV
Link to post
Share on other sites
Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :banghead:.

 

Problemet med "Lansen" och Galten var väl att han utmålade en så svart framtid utan att komma med några belägg för sina påståenden, och alla som frågade efter källor eller efter bakgrunden till Lansens påståenden genast titulerades "Galten lovers".

 

Däremot hade lansen haft enormt mycket cred om han hade kunnat förutsäga exakt var i konstruktionen felen skulle inträffa och hur man skulle ha gjort för att ha undvikit dem. Men det gjorde han aldrig.

 

/E

Link to post
Share on other sites
Guest Triggerpuller
Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :banghead:.

 

Problemet med "Lansen" och Galten var väl att han utmålade en så svart framtid utan att komma med några belägg för sina påståenden, och alla som frågade efter källor eller efter bakgrunden till Lansens påståenden genast titulerades "Galten lovers".

 

Däremot hade lansen haft enormt mycket cred om han hade kunnat förutsäga exakt var i konstruktionen felen skulle inträffa och hur man skulle ha gjort för att ha undvikit dem. Men det gjorde han aldrig.

 

/E

 

Han hävdade dock att inga komparativa tester gjorts som de danska vilket är sant. Dessutom upplevde han att upphandlingen varit lite tillrättalagd. Och det vete tusan om den inte var det. Men ja, jag tänker inte såga fordonet i fråga riktigt än.

 

Men, om problemen kvarstår och FM inte kan använda bilarna. Vad sker då? Tas de tillbaka av tillverkaren?

Edited by Triggerpuller
Link to post
Share on other sites
  • BlåGul -1
Det går inte så bra för FM gällande Galten

Hoppas dom kommer tillrätta med utb på fordonet så vi slipper läsa om fler nyttjandestopp på detta fordon.

 

/Challe

 

Brister på detta fordon har b la jag påtalat i snart ett år. Dels den sk upphandlingen, dels FMWs "val" att enkom ha ett fordon i sluttestet.

Tyvärr har många misstag skett i Galten affären. Vagnen har klara brister och är ännu inte "färdig". Nyttjande förbuden har nu varit i ett antal samt även tillbuden så även dess okritiska anhängare torde dämpa sin infantila entusiasm över denna Sydafrikan.

Nej, du har inte påvisat några brister, bara tjatat om att upphandlingen inte gått rätt till, utan att kunna peka på något bevisat fel.

 

Vad är felen på fordonet idag?

Kör/användarförbud tycker jag verkar ramla över system både då och då, och att fordon har barnsjukdomar tycker jag inte är skäl nog för att såga hela systemet. Att den här typen av bilar VÄLTER ser jag överhuvudtaget inte som någonting konstigt. Att ett fordon med så hög tyngdpunkt som en galt trots allt måste ha är känslig för sidlutning och snabba manövrar kan man inte bli förvånad över om man tänker efter lite. Prova t.ex att köra en bepansrad GW...det är ingen sportbil i kurvorna direkt. Anpassa körstilen kanske ska läggas in i utbildningen, eller ska man skaffa ett lägre fordon istället?

 

Tycker vi ska låta bli att såga galten tills den faktiskt fått en chans.

Link to post
Share on other sites
Men, om problemen kvarstår och FM inte kan använda bilarna. Vad sker då? Tas de tillbaka av tillverkaren?

 

Man kan ju undra hur svårt det kan vara att tillverka en terrängbil år 2007. Det är ju inte en marslandare vi snackar om här.

Är det problem med godset, eller för smala skruvar, ta fram kraftigare grejor istället då. Det är klart man vill spara vikt där det går att spara vikt, men grejorna måste ju sitta ihop också. Men vad jag menar är att de tekniska problemen inte borde vara olösliga, utan att FMV/tillverkaren borde kunna lösa dem ganska snart.

 

Som Ing också påpekar, så kanske man måste lära ut ett annorlunda beteende när det gäller framförande. Galten ser ju lite sportig ut, om man jämför med t.ex en 11-bil, men det är ju ändå en slags lastbil vi pratar om. Lastbilar kör man ju (för det mesta) inte racing med.

Att hjulfordon med mycket markfrigång och pansar välter är inte heller någon företeelse isolerad till våra Galtar, utan drabbar t.ex amerikanarna och deras Stryker, där flera olyckor har hänt i vilka fordonen vält. Vad jag förstår så är ju Strykern lägre än vad våra patrior är, och endast utrustad med en OWS på taket istf för en 20mm akan med tillhörande vapenhuv, men det verkar inte hindra den från att välta.

 

/E

Link to post
Share on other sites

Verkar va massa småfel på den där galten! Synd, ser ut att va en trevlig bil att ha att göra med.

Hur många galtar har vi i Sverige i dagsläget, totalt?

Har inte haft nöjet att klämma på en än, men ser fram mot det....

 

Hörde för övrigt en dum kommentar (inte på soldf) att bilen va kass för den välte! Det SKULLE KUNNA bero på FÖRAREN!!

Link to post
Share on other sites
Verkar va massa småfel på den där galten! Synd, ser ut att va en trevlig bil att ha att göra med.

Hur många galtar har vi i Sverige i dagsläget, totalt?

Har inte haft nöjet att klämma på en än, men ser fram mot det....

 

Hörde för övrigt en dum kommentar (inte på soldf) att bilen va kass för den välte! Det SKULLE KUNNA bero på FÖRAREN!!

 

 

ca 95st är levererade till FM.

Link to post
Share on other sites
Verkar va massa småfel på den där galten! Synd, ser ut att va en trevlig bil att ha att göra med.

Hur många galtar har vi i Sverige i dagsläget, totalt?

Har inte haft nöjet att klämma på en än, men ser fram mot det....

 

Hörde för övrigt en dum kommentar (inte på soldf) att bilen va kass för den välte! Det SKULLE KUNNA bero på FÖRAREN!!

 

 

ca 95st är levererade till FM.

Tackar för det!

Link to post
Share on other sites
Det senaste på Galten-fronten är att det även införts samma hastighetsbegränsningar på Galten som på Tgb 11/13/20 dvs. 55 km/h resp 70 km/h på "mötesfria" vägar. Detta på grund av den senaste tidens olyckor. På den senaste Galten som körde i diket och nästan välte var t.ex. stötdämparna helt utslitna, undra om det är normalt slitage...

 

Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :rolleyes:.

 

 

Det var ju en av de första synpunkter jag hade - bristen på bench marking...

Link to post
Share on other sites
Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :rolleyes:.

 

Problemet med "Lansen" och Galten var väl att han utmålade en så svart framtid utan att komma med några belägg för sina påståenden, och alla som frågade efter källor eller efter bakgrunden till Lansens påståenden genast titulerades "Galten lovers".

 

Däremot hade lansen haft enormt mycket cred om han hade kunnat förutsäga exakt var i konstruktionen felen skulle inträffa och hur man skulle ha gjort för att ha undvikit dem. Men det gjorde han aldrig.

 

/E

 

 

Jag visste mer än vad jag delgav. Att min info om fel på individen skulle preciseras på ett forum som detta eller i ett annat sammanhang skulle inte gagna försvaret eller de officerare och vpl som opererar fordonet. Däremot gagnar en fri och kritiskt debatt sakläget, SoldF är en mkt välskött sida med mkt klokskap - i fallet Galten gick dock förälskelsen över i okritiska "heja Galten" inlägg.

Det sorgliga är att vissa okritiskt gör honnör för nytt mtrl som det egentligen inte vet ett skvatt om, därav mina inlägg i ärendet.

Att försvarsmakten inte har förnyat tgb parken som den borde gjort är djupt tråkigt. Framförallt nu när vi ska på missioner långt från Boden, Skövde etcetera. Galten affären stinker från första "upphandlingsmiddagen" till fordonets uppenbara fel på utb ute på förbanden.

Edited by lansen
Link to post
Share on other sites
Verkar va massa småfel på den där galten! Synd, ser ut att va en trevlig bil att ha att göra med.

Hur många galtar har vi i Sverige i dagsläget, totalt?

Har inte haft nöjet att klämma på en än, men ser fram mot det....

 

Hörde för övrigt en dum kommentar (inte på soldf) att bilen va kass för den välte! Det SKULLE KUNNA bero på FÖRAREN!!

 

 

KORREKT SÅ! Kunde bero på... bekymmret är antalet vältningar som även drabbar utbildarna.... Har själv sett aktuell individ rulla i en slänt framförd av en Sydafrikansk tekniker en vacker försommardag någonstans i Sverige.....

Edited by lansen
Link to post
Share on other sites
Detta fordon kan ju snart börja jämföras med Sprintern räknat till antalet defekter...måste svida för "SoldF-maffian" när det med facit i hand visat sig att Lansen hade rätt i sin kritik mot Galten :rolleyes:.

 

Problemet med "Lansen" och Galten var väl att han utmålade en så svart framtid utan att komma med några belägg för sina påståenden, och alla som frågade efter källor eller efter bakgrunden till Lansens påståenden genast titulerades "Galten lovers".

 

Däremot hade lansen haft enormt mycket cred om han hade kunnat förutsäga exakt var i konstruktionen felen skulle inträffa och hur man skulle ha gjort för att ha undvikit dem. Men det gjorde han aldrig.

 

/E

 

Han hävdade dock att inga komparativa tester gjorts som de danska vilket är sant. Dessutom upplevde han att upphandlingen varit lite tillrättalagd. Och det vete tusan om den inte var det. Men ja, jag tänker inte såga fordonet i fråga riktigt än.

 

Men, om problemen kvarstår och FM inte kan använda bilarna. Vad sker då? Tas de tillbaka av tillverkaren?

 

Tyvärr är sådana köp svåra att häva, Sydafrikanerna och Fmv moddar för fullt för att den ska kunna fungera "så mycket som möjligt".

Link to post
Share on other sites
http://sydsvenskan.se/sverige/article275800.ece

Varför kan den inte bära tung ksp nu då?

 

Jag är också nyfiken till skälen till det...

 

Är det för att vi inte har så många HMG eller är det pga något i konstruktionen av fordonet?

 

Någon insatt som har en aning?

 

Med reservation för att jag har fått saker och ting om bakfoten men jag har för mig att detta behandlades i senaste nummret av beredd.

 

Tydligen så stod det inte i kravspeccen att man skulle kunna montera något tyngre än en 5,56/7,62:a på fordonet, vilket har fått effekten att den nuvarande tornkransen är för vek och man anser från FM/FMVs håll att allt utöver speccen är en (onödig) bonus.

Link to post
Share on other sites
http://sydsvenskan.se/sverige/article275800.ece

Varför kan den inte bära tung ksp nu då?

 

Jag är också nyfiken till skälen till det...

 

Är det för att vi inte har så många HMG eller är det pga något i konstruktionen av fordonet?

 

Någon insatt som har en aning?

 

 

Ja detta var känt från början.... Fordonet kommer moddas på x antal punkter för klara av att hamna i stridslägen som kan uppstå i NBG tjänst...

Intressant att artikeln också belyser motköpet till JAS som Galten är endel av.

Edited by lansen
Link to post
Share on other sites
http://sydsvenskan.se/sverige/article275800.ece

Varför kan den inte bära tung ksp nu då?

 

Jag är också nyfiken till skälen till det...

 

Är det för att vi inte har så många HMG eller är det pga något i konstruktionen av fordonet?

 

Någon insatt som har en aning?

 

Med reservation för att jag har fått saker och ting om bakfoten men jag har för mig att detta behandlades i senaste nummret av beredd.

 

Tydligen så stod det inte i kravspeccen att man skulle kunna montera något tyngre än en 5,56/7,62:a på fordonet, vilket har fått effekten att den nuvarande tornkransen är för vek och man anser från FM/FMVs håll att allt utöver speccen är en (onödig) bonus.

Så man har beställt ett fordon med en 7,62 ytterkulspruta och planerat att beväpna den med en 12,7:a?

 

Grattis!

Link to post
Share on other sites

Men Lansen... Varför påpekade du inte alla dessa brister i fordonet? utan bara sa att det finns brister utan att säga vilka...

 

Om nu upphandlingen varit felaktig, varför har det då inte överklagats av övriga tillverkare? Finns en lag om offentlig upphandling.

 

Jag tycker om galten och jag ser faktiskt inte några större problem med den, utan kan konstatera att det är lite barnsjukdomar på den. Vilket nytt system till FM har inte haft det? Sedan kanske galten skulle ha kommit lite tidigare så att förbanden hann öva längre på fordonet innan det börjades nyttjas inom NBG...

 

Jag har sett folk välta med Bv206.... folk har vält med cv9040.... individer har blivit innebrända i terrängbilar. Alla fordon råkar ut för olyckor som både består av brister i fordonen men även brister hur de hanteras. Nu har ett antal incidenter med galten inträffat då får dessa utvärderas och rutiner runt nyttjandet av galten får sedan förändras. På samma sätt som det finns max-fart med tgb, bandvagn, stridsvagn osv så kanske en maxfart på galten är rimligt att införa.

Link to post
Share on other sites
SoldF är en mkt välskött sida med mkt klokskap - i fallet Galten gick dock förälskelsen över i okritiska "heja Galten" inlägg.

 

Ja, och det är faktiskt ditt fel.

 

 

Det är så forumspsykologi funkar. Eftersom du sade A utan att säga B, så blev du ett s.k forumstroll, och vem vill ta ett forumstrolls parti?

Dessutom så stämplade du ju alla som inte var på din sida, utan ville ha en djupare förklaring från dig, som "Galten lovers", Alla som inte var med dig, var emot dig, så att säga.

Som jag sade tidigare, hade du bara gått in mer i detalj varför du trodde att Galten inte skulle vara ett bra köp, så hade du förmodligen fått fler anhängare. Själv hade jag inga preferenser beträffande Galten till att börja med, men eftersom du sade att den var kass måste den ju vara jättebra.. Det jag tyckte var bra var att vi så vitt jag vet hade positiva erfarenheter av tidigare fordon från samma tillverkare, och att det är smidigt att kunna göra en motköpsaffär.

På forum är man antingen beredd att backa upp sina inlägg med fakta, eller så ska man låta bli att skriva. Att skriva "jag vet bäst, men jag tänker inte säga varför" gör bara att man uppfattas som oseriös.

 

mvh

Erik G

 

PS Du kan redigera i dina citat, så att du inte får med ovidkommande text i dem. På så sätt blir inläggen mer lättlästa.

Link to post
Share on other sites
SoldF är en mkt välskött sida med mkt klokskap - i fallet Galten gick dock förälskelsen över i okritiska "heja Galten" inlägg.

 

Ja, och det är faktiskt ditt fel.

 

 

Det är så forumspsykologi funkar. Eftersom du sade A utan att säga B, så blev du ett s.k forumstroll, och vem vill ta ett forumstrolls parti?

Dessutom så stämplade du ju alla som inte var på din sida, utan ville ha en djupare förklaring från dig, som "Galten lovers", Alla som inte var med dig, var emot dig, så att säga.

Som jag sade tidigare, hade du bara gått in mer i detalj varför du trodde att Galten inte skulle vara ett bra köp, så hade du förmodligen fått fler anhängare. Själv hade jag inga preferenser beträffande Galten till att börja med, men eftersom du sade att den var kass måste den ju vara jättebra.. Det jag tyckte var bra var att vi så vitt jag vet hade positiva erfarenheter av tidigare fordon från samma tillverkare, och att det är smidigt att kunna göra en motköpsaffär.

På forum är man antingen beredd att backa upp sina inlägg med fakta, eller så ska man låta bli att skriva. Att skriva "jag vet bäst, men jag tänker inte säga varför" gör bara att man uppfattas som oseriös.

 

mvh

Erik G

 

PS Du kan redigera i dina citat, så att du inte får med ovidkommande text i dem. På så sätt blir inläggen mer lättlästa.

 

Forumtroll - kul epitet! Jag väljer även i fortsättningen att uppge HUR mycket ellr LITE jag uppger. I denna pubertala yra och hurra rop för en oprövat mtrl uppgav jag två invändningar 1. Upphandling som de facto var en simpelt motköp för JAS affären. 2. Uppenbara brister främst gällande tillförlitlighet samt en miss att inte ha fler individer att jmf mellan - sådant händer ju när vi hamnar i motköpscirkusen... Sedan är det ju allmänt känt att man kan sätta en spec på ett fordon som passar just fordon x, därav finns bara en spelare på planen.

Och åter alla är ansvariga för sitt tyckande, dock är det ju bra med lite vetande i allt tyckande.

Link to post
Share on other sites

@lansen

 

Får man enl Lagen om offentlig upphandlig vid inköp av helt nya system till en offentlig myndighet skräddarsy kraven så att enbart en tillverkare passar för dessa krav? Är ganska övertygad att om det blivit fel begågna i upphandlingen hade dessa överklagats av någon annan aktör ganska omedelbart... Så det argumentet faller ganska platt tycker jag. Vet mängder med upphandlingar för betydligt mindre och större belopp som har överklagats osv på ganska veka grunder. Senast överklagade vi en upphandling på en teknisk spec som uteslöt oss från upphandlingen och var specialskriven för att bara passa in på en levrantör. Vi fick rätt och denna upphandling fick göras om.

 

Och om det nu var så många fel och brister på fordonet varför påpekade du inte dessa? utan du körde på med dina mantran som Erik G åter igen redogjorde för.

Link to post
Share on other sites

en av de senaste vältningarna med Galten (under övningen thundernånting) var vid möte på en hyfsat smal landsväg där mötande civila bil låg för långt ut i vägen och föraren på Galten fick köra ut på vägkanten med resultatet att bilen välte av vägen och ut på en åker.. iaf är det vad som stod i lokaltidningen dagen efter.

 

så just den händelsen kan väl knappast skyllas på bilen i sig..

däremot har det ju varit en del vältningar vid undanmanöverprov och liknande vilket kan väcka frågan om bilens konstruktion verkligen är så bra som det antyds från vissa håll...

 

att bilen i övrigt uppfyller alla krav som ställdes är nog ganska klart, men det finns en hel del brister verkar det som...

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...