Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Minimi

Recommended Posts

Är ni säkra på att det inte är något decimalfel, 2,5 miljoner per bil tycker jag låter som ett lite saftigt pris. Men saftiga priser är ju vad FMV är bäst på.

Om sedan folk i FM är vid sina sinnes fulla bruk låter jag vara osakt.

Link to comment
Share on other sites

Är ni säkra på att det inte är något decimalfel, 2,5 miljoner per bil tycker jag låter som ett lite saftigt pris. Men saftiga priser är ju vad FMV är bäst på.

Om sedan folk i FM är vid sina sinnes fulla bruk låter jag vara osakt.

Jag hoppas innerligt på att uppgifterna är felaktiga, men även om det av svt angivna priset på 25 miljoner per galt är orimligt (man kan ju hoppas på att det i minsta fall är ett decimalfel), får man nog acceptera ett pris i storleksordningen upp till ett par miljoner som relativt rimligt (Patgb 203A kostade enligt SoldF.com 5.6 miljoner per vagn).

 

Som referens kostar en defender cirkus 250 000.

Link to comment
Share on other sites

Sedan får man också fråga sig om det är någon politisk poäng med köpet, tex motköp, och andra lustigheter våra folkvalda brukar hålla på med.

Civilt(liknande används civilt också) hade jag nog varit berädd att köpa den för knappt två miljoner. Patgb203A spelar väl inte rikigt i samma liga som Galten, dock är ju det priset ganska saftigt också! En defender eller 100(?) tycker jag skulle varit ett bra alternativ!

Link to comment
Share on other sites

2.5 miljarder hmm, skulle kunnat köpa runt 2000 Ferrari bilar som värnpliktige sen kunde förstöra..det är lite pengar det.

 

Ärligt talat tror jag SVT blandat ihop siffrorna, eller möjligtvis har man köpt saker för 2.5 miljarder, och Galten är bara en av systemen man köpt in. Vad kan man tro? Har FM möjligtvis köpt in ett par Rooivalk attackhelikoptrar? :wub:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag äntligen tankat ner filmen. Verkar vara ett mycket trevligt fordon! :D Jag hoppas att jag får stifta närmare bekantskap med den någon gång i framtiden. Tyvärr verkar ljudet vara trasigt. Är det bara min kopia som är sådan?

 

Eftersom servern där filmen ligger verkar något överbelastad lägger jag upp en egen kopia på en förhoppningsvis snabbare server. Denna gång som en zip-fil för att förhindra streaming. Den får ligga kvar på obestämd framtid eller tills min trafikmängdsbegränsning nås.

 

FILMEN (med trasigt ljud :( )

Link to comment
Share on other sites

Nä, kasst jud på min med. Men mycket trevlig i övrigt. Nu till lite frågor om fordonet.

• Diffar, är även de ute i axlarna låsbara.

• Axlar, vilken typ. Ser ut som stela portaler med spiralfjädrar.

• CTIS? se ju onekligen ut så.

 

martinator

Link to comment
Share on other sites

Beklagar för det dåliga ljudet, fel på överföring mellan kamera och dator. Annars en trevligt fordon att köra.

du kan möjligen inte prova att tanka över filmen från kameran igen? för att få bättre ljud menar jag 8-/

 

Bilen verkar vara ett mycket bra köp

hoppas de kan byta alla TGB 11/13/20 mot Galten och typ Landrover... vore fint :)

Link to comment
Share on other sites

LR Defender och andra lätta trängbilar i all ära men det är inte riktigt lämpligt att jämföra dom med Galten som väger ca 6900 kg eller vad det stod. Skyddsnivån är alltså mycket högre i denna bilen. Jag är ganska tveksam till om en Defender skulle kunna hantera all den pansarplåten på ett bra sätt skulle nog krävas stora modifieringar av Drivlinan etc.

 

Hoppas att vi nu köper in tillräkligt med fordon av detta slaget till BG. Men innan vi lägger en stor order tycker jag att vi skall ha testat dom under ett utbildningsår hemma i Sverige på olika förband och på minst en misson utomlands. Klarar bilen dom testerna och inga brister visar sig så "Shop until you drop"....

Link to comment
Share on other sites

Tillverkade i Sydafrika också..

Sydafrika har haft problem med minor i minst 40 år.

 

De har varit isolerade från resten av världen under lång tid och har varit tvunga att bygga allt själva och har samtidigt haft behov av fordon som håller för en terräng som inte är så förlåtande.

 

Är då några nackdelar att köpa minskyddade fordon som ska klara utlandstjänst från Sydafrika rent generellt?

Edited by kronvrak
Link to comment
Share on other sites

Det jag saknar är andra jmfbara testobjekt, var finns dom?! INGET absolut INGET annat fordon har jag fått reda på testas sida vid sida med Galten. Själv saknar jag en något lättare tgb i försvarsorganisationen som ska ersätta TGB 11/13 bilarna. Tror inte alla TGB bilar behöver ha fullt så mkt skydd som en Galt. Detta luktar politik och inte reel militär funktion - tyvärr. Dock inget ont om själva Galten - den är både tuff och säkert duglig. Men är detta spetsfordonet?! 2,5 mille (minst) per enhet är mkt deg...

Link to comment
Share on other sites

Det jag saknar är andra jmfbara testobjekt, var finns dom?! INGET absolut INGET annat fordon har jag fått reda på testas sida vid sida med Galten. Själv saknar jag en något lättare tgb i försvarsorganisationen som ska ersätta TGB 11/13 bilarna. Tror inte alla TGB bilar behöver ha fullt så mkt skydd som en Galt. Detta luktar politik och inte reel militär funktion - tyvärr. Dock inget ont om själva Galten - den är både tuff och säkert duglig. Men är detta spetsfordonet?! 2,5 mille (minst) per enhet är mkt deg...

glöm inte bort att vi köpt in ett antal Gelendewagen också, de är ju inte speciellt bepansrade får jag väl säga ;)

Link to comment
Share on other sites

G wagen, ja men hur många?! främst för internationella missioner...

skall vi syssla med annat än internationella insatser och utb för desamma?

inte vad jag vet iaf.

så 200 "Galten" + minst lika många GW kanske räcker enligt skrivbordskrigarna?

 

jag säger inte att det är rätt, men så verkar verkligheten vara just nu.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...