Jump to content

Tiggare

Stefan F

Recommended Posts

Vet inte hur frekventa dom är på andra ställen, men i tunnelbanan är dom vanligt förekommande, förmodligen för att dom lätt når stor "publik" fort.

Företrädelsevis utländska män (har bara sett sådana än så länge) som bär runt på en liten skylt. På skylten finns foto på barn, och/eller familj. Texten lyder ungefär: "Jag behöver pengar. Amira, 1 år, svårt sjuk, behöver opereras. Skänk en slant."

Tidigare har jag struntat i dom, men nu har jag tröttnat på dom. Det är ett j*vla sätt helt enkelt. Varför inte bara tigga som vanligt folk? Varför komma med nån påhittad snyfthistoria? Jag har på sistone börjat prata med dom.

Jag: "Jaha, så lilla Amira är sjuk säger du. Vad tråkigt."

Tiggare: "jo"

Jag: "Här i Sverige alltså"

Tiggare: "jo"

Jag: "Ojdå, och ingen hjälp får hon alltså?"

Tiggare: "nej"

Jag: "Vilket sjukhus ligger hon på?"

Och här börjar plötsligt mannens svenska bli något alldeles fruktansvärt dålig, han förstår inte ett ord längre. Han brukar drypa iväg då.

Idag var det en som var lite smartare i alla fall. Han hävdade att barnet, och frugan tror jag, var kvar i hemlandet.

"Jaha, har du pratat med migrationsverket? Så hon (barnet) kan komma hit och få sjukvård". = hastigt försämrade svenskakunskaper.

Men den här killen drog det ett steg längre. När jag inte vill ge honom några pengar försökte han pracka på mig en enkrona, bara för att håna mig för hur snål jag var förmodar jag.

Kändes skönt att berätta för honom hur mycket man jag tycker han var, när han lämnar sitt sjuka barn och familj och sticker iväg för att tigga i ett annat land.

Han blev lite hetsig, men dröp så småningom av.

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

En sak som jag ofta ser på pendeltågen mellan Södertälje o Stockholm,

Är tiggare som kommer o lägger lappar vid varje säte som säger någonting om att deras farfar slogs i det Rumänska Inbördeskriget,

Eller något liknande sedan går dom iväg och samlar in dom o går sedan och sätter sig. Sedan drar dom helt plötsligt upp en splitter ny mobil me kamera o hela rasket och börjar prata helt klockren svenska gemtimot den traggliga svenskan dom använde när dom tigde :dong:

Desutom har jag sett typ 13-14 stycken med exakt samma text på lapparna... Hur stor familj har dom igentligen?

Man börjar ju undar lite ibland vart detta land är påväg :(

Det händer ibland att folk kommer fram till en med ett fotografi med en text på baksidan som de vill att man ska läsa. Texten lyder något i stil med att personens barn ( I Sverige ) inte får någon sjukvård och att man ska skänka pengar till personen med fotot. Jag skakar bara på huvudet.

Nu finns det ju tiggare som har det riktigt j-vligt och "tiggare". "Tiggarna" använder de riktigas lidande för att sko sig själv. Resultatet blir att vanligt folk drar alla över en kam.

Jag lägger mer än gärna en slant till behövande, Men för att hjälpa de behövande måste man försöka sortera bort de som uttnyttjar situationen.

De får bara en isande Fantomenblick.

Vi har ett annat fenomen här i stan där jag bor. En ny variant på de klassiska polska tavelförsäljarna, tror dock inte att dessa är spioner, men de är definitivt från Polen. Hur som helst så brukar det ringa på dörren lite då och då och då står det en man eller kvinna i 20-30-årsåldern med en lapp i handen där det står att de inte talar svenska och väldigt dålig engelska men att de gärna vill sälja tavlor. Brukar be dem avlägsna sig, vänligt men bestämt. Eftersom jag bor en kort bit från högskolan här i stan har har jag ofta funderat på om man ska höra med dem om det verkligen är tillåtet att ta hit utbytesstudenter och låta dem leva på existensminimum och dessutom låta dem gå omkring och försöka kränga tavlor.

En annan variant som praktiseras där jag bor är att en eller två bilar står vid vägkanten med motorthuvarna uppfällda och vinkar till förbipasserande. När dessa stannar försöker de sälja på dom jackor, klockor mm. På andra håll i landet har tydligen även rån förekommit.

Guest Sernlo

gav en tia till en, riktig, behövande i brunnsparken i Göteborg.

när han gått kom det fram en kille, välklädd troligen chalmers-student, som suttit på bänken brevid mig och fråga hur mycket jag gav till den andre killen, när jag sagt det fick jag en tia av honom innan han gick iväg.. :dong:

någon som vet varför han gjorde så?

Tiggarna verkar ha lite pengar ändå för oftast så är ju deras lappar inte direkt handskrivna med dålig svenska. Utan utskrivna på data.

Träffade på en kille här i Stockholm som tiggde pengar så han kunde ringa hem till Italien så han kunde få pengar till biljett då han blivit av med pass, biljett och pengar samma dag och planet skulle gå samma kväll. Problemet var bara att jag hade träffat honom 3 veckor tidigare och han körde med samma story då. Tydligen så besöker han Sverige ofta och har en väldans otur.... ;)

Sen för er som besöker eller bor i Stockholm så vill jag varna för en liga som dyker upp på sommrarna som blåser folk på pengar genom "shellgame bluff".

Här i Staterna säger man bara åt dom att skaffa ett jobb....Då blir dom glad.

Då brukar dom säga att jag kan inte få tag på något.Då säger jag kom hem till mig så kan du klippa gräset och röja i trädgården så får du 40$ .....Då brukar dom försvinna snabbt.

MVH

Olaevil

@ Flamdämpare. Jag håller med. Det finns tiggare och tiggare. Dom som har det riktigt j*vligt (i alla fall ser det ut så), och förmodligen behöver pengarna.

Men om dom luktar rök, sprit el. dyl så reflekterar jag inte ens över att ge pengar. I ärlighetens namn brukar jag aldrig ge, men dom som är riktigt behövande kan jag ibland känna lite empati för.

Dom lurendrejarna som far runt med skyltarna blir jag bara arg på.

@ Kanna. Hade nån en sån skylt, eller sa rakt ut "jag behöver kosing till sponken." då är det frågan om inte sådan ärlighet skulle belönas. :)

Re: Shellgames. Jag brukar stanna och titta på såna. Enbart för att försöka se vilka i publiken som är medhjälparna. :clap:

@ Sernlo. Ja, det var ett konstigt beteende.... det enda jag kan tänka mig är att han fick dåligt samvete för att han inte gav något?

Ett tips:

När en tiggare kommer fram till er, av någon förunderlig anledning oftast utav annat etniskt ursprung, och sträcker fram en lapp med liknande text nämnt innan i tråden. Ta en kik i omgivningen för dom är sällan ensamma och håll då hårt i plånboken. Det kan mycket väl vara ficktjuvar som är i farten.

Har sett det flera gånger i Nordstan(Göteborgs centrala butikskomplex).

förlåt en fåkunnig, men vad är ett "shellgame" för något?

Man har 3 bägare/skålar/snäckskal och 1 ärta/kula sen så ska man gissa under vilken bägare/skål/snäckskal och bluffen går tillväga att croupiern så att säga har en polare som sattsar pengar oftast femhundringar/tusingar polarn vinner mycket vilket lockar andra att satsa

På värnhemstorget i Malmö finns det ett ganska stort utbud av lodisar, alkisar och narkomaner. Flera gånger när jag knatat omkring där så har det suttit pundare i trappuppgångar och rökt något från en "holk". Somliga är t.o.m. så oblyga att de har stått och silat helt öppet. I min trappa har det stundtals legat lodisar på vindsavsatsen och slaggat.

Nåväl. Ganska ofta är A-lagarna framme och tigger pengar. Risken med att ge de en slant är att deras polare ser en möjlighet och börjar ragga på dig. Jag har inte råd att skänka slantar stup i kvarten som arbetslös. Dessutom tröttnar man ganska snabbt på tiggandet som stundtals kan bli lite "handgripligt". Med "handgripligt" så menar jag att de rycker lite lätt i jackan, ställer sig i vägen och liknande beteenden.

Bakom hemköp vid värnhem finns en ödetomt där lodisarna ibland håller till när polisen kört bort de från torget. (Populärt kallat lodisville). Av ett bissart sammanträffande sker där också massor av inbrott i bilarna där. Jag har personligen drabbats av fyra förstörda billås (inbrottsförsök med skruvmejsel), två inslagna bilrutor, ett otal inbrott med mindre skador, lodisar som slaggat i bilen då rutan saknats samt en bilstöld. Även om ett inbrott inte lämnar några större skador så är det inte kul när precis allt ligger utspritt i bilen. Det lustiga är att inget hjälper. Trots att jag rensade bilen på allt av värde och tog av hatthyllan till bagaget så att de ser att där inte är något av värde så sker klumpiga inbrottsförsök.

Till det kommer det lodisar som pissar i trappen, inbrottsförsök på vinden, skrän och skrik o.s.v. Hemköp, ett varuhus vid tidigare nämda torg, har stora problem med lodisrelaterat snatteri. Har själv bevittnat hur en lodis blev nerjagad av en väktare.

Kan som parantes nämna att en kille fick sitt ben avslaget (alltså brutet av ett baseball-trä) och skrek då ganska högt. Detta skedde precis nedanför min lägenhet cirka 30 meter bort. Jag har fönster ut mot gatan och man hör när folk ropar. Jag reagerade först när jag hörde ambulans och polis stannade. Det säger en del om hur mycket liv lodisarna brukar föra. (Det hela lär ha varit en kriminell uppgörelse btw).

Vad jag lite försöker komma fram till är att empatin för lodisarna försvinner ganska fort. Man blir ganska trött på rufflet lodisarna orsakar, så man känner inte riktigt för att skänka bort slanatar man knappt kan undvara.

Edit: Stavfel

För länge sen gav jag pengar till behövande, det slutade jag med efter en kille kom fram till oss och sa att han behövde pengar eftersom han inte hade ätit på 3-4 dagar.

Han fick 60:- i rikskuponger av en i gänget som fick den kastad tillbaks i ansiktet med orden "den här funkar ju bara till mat, den har jag ingen jävla nytta av!!!"

Ge aldrig pengar till tiggare, det gör bara att dom blir fler och fler. Dom som verkligen behöver pengar (och gör något för att förbättra sin situation) får hjälp av dom sociala myndigheterna.

Köpa "situation Stockholm" (eller liknande på andra platser) är också en bra ide tycker jag. Totalt ointressant tidning, men dom som säljer den känner att dom gör ett jobb och dom får halva summan själva.

Vill ni verkligen ge pengar, ge det till en organisation som hjälper hemlösa

Jag träffade på två tiggare som hadde en rätt rolig metod idag.

Dom kom in i tunnelbanevagnen med fiol och dragspel och började spela som tokar, när dom spelat två visor så gick dom runt och sammlade mynt i en skrynklig kaffekopp.

Om man inte gav dom en slant hotade dom med att spela mera :)

Dom kom in i tunnelbanevagnen med fiol och dragspel och började spela som tokar, när dom spelat två visor så gick dom runt och sammlade mynt i en skrynklig kaffekopp.

Du får börja ta med dig proppar och kåpor när du åker tunnelbana. :)

Jo, dom jepparna har jag också träffat. Eller också är dom fler. :)

Dom som jag brukar se har också fiol och dragspel, men dom har en donna som sjunger, vilken också går runt med koppen efteråt.

Men hon är åtminstone snabb, och försöker inte lura på mig någon falsk historia om sjuka barn.

Även fast dom oftast stör mig med sin musik (jag gillar att själv få välja när jag ska lyssna på musik) så försöker dom i alla fall göra något för pengarna.

Bortsett att att nästan är "du" med många av tiggarna/de som säljer Sit. Sthlm i stan samt "spelemännen" på pendeln, så har jag 2 lite speciella minnen:

1) Mitt första möte med "organiserat tiggeri" i form av zigenarliknande kvinna med 18 barn i kjoltyget, den ena miserablare än den andra, kommer fram till mig (som då var 15 år och med ny kärlek i armen) och sträcker fram en lapp där det stod nåt i stil med "Snälla skänk en slant till min dotter som lider av leukemi-htlv3-blödarsjuka och har fått kroppen bortamputerad, etc, etc."

Jag vill ju inte verka snål inför tjejen, så jag ger tiggerskan en 50-lapp...och inom nollkommafem hade vi ytterligare ett dussin tiggare efter oss..!! "You made a bad choice", men lite klokare med åren blev man väl. Eller inte lite omdömeslös i alla fall.

2) Ett av stammis-fyllona som hänger i trappan vid McDonalds på Vasagatan känner förmodligen igen mig och frågar rent ut: "Har du en tia till övers? Jag är så förbannat bakis och måste köpa mig en liten öl.."

Ytterligare ett dåligt val egentligen, men han var i alla fall ärlig om sin törstighet. Nästa dag fick han en McFeast istället, som han blev glad över.

---

Vad kan man göra, egentligen? Och vad borde regering/kommun göra?

Många är ju i behov av psykisk vård..!

Råkade ut för en öststats "rom" som ville tigga pengar, när jag inte hade några skulle den vänlige mannen försöka sno min trisslott. Det gick inte.

Blev värvad av en UNICEF-frivillig som förklarade fenomenet med att det var zigenare från gamlestan som hade satt i system att åka runt och tigga på olika sätt.

Givetvis anmälde jag henne enligt lagen om HMF.

*Någonstans i texten gömmer sig en mening ironi. Det är upp till läsaren att avgöra var

Köpa "situation Stockholm" (eller liknande på andra platser) är också en bra ide tycker jag. Totalt ointressant tidning, men dom som säljer den känner att dom gör ett jobb och dom får halva summan själva.

En fråga: är det inte så att SS (Situation Sthlm, inget annat ;) ) bara godkänner vissa (skötsamma etc) för att sälja tidningar? Och att en "aktoriserad" säljare av SS har någon form av id-bricka på sig?

Har för mig att jag har läst om folk som stulit SS från andra och sedan sålt och tagit pengarna själv.

En fråga: är det inte så att SS (Situation Sthlm, inget annat ;) ) bara godkänner vissa (skötsamma etc) för att sälja tidningar? Och att en "aktoriserad" säljare av SS har någon form av id-bricka på sig?

Har för mig att jag har läst om folk som stulit SS från andra och sedan sålt och tagit pengarna själv.

Helt rätt, dom ska ha en liten bricka som visar att dom har rätt att sälja tidningen.

En sak som förundrar mig är alla tiggare på Malmö Central som försöker få ihop till en biljett hem. Hem är i detta fallet ofta Helsingborg. varför i h-e ödslar de sina sista slantar på att åka till malmö när de vet att de sedan varken har råd med mat eller resan hem. Hade det inte varit bätre att stanna i Hbg och käka för de ca 180 kronorna det kostar att åka tåg tur och retur

:baskerHV:

Har länge funderat på att jävlas med någon av dem, köpa två enkla till Hbg, tvinga på personen i fråga och sedan eskortera honomhela vägen "hem".

Brukar annars köpa Aluma som är malmös motsvarighet till Situation Sthlm. Ibland en riktigt bra tidning.

/martinator

Skaffa hund. Då slipper man tiggare och tavelförsäljare

EDIT: Iaf om hunden är paranoid som min och blir aggro på allt som inte är "normalt". Andra språk, alkohol/drog påverkad. Annan hudfärg också... :/ Inte mitt fel kan väl inte jag rå för att min hund är främlingsfientlig rasist. :tveka:

En sak som förundrar mig är alla tiggare på Malmö Central som försöker få ihop till en biljett hem. Hem är i detta fallet ofta Helsingborg. varför i h-e ödslar de sina sista slantar på att åka till malmö när de vet att de sedan varken har råd med mat eller resan hem. Hade det inte varit bätre att stanna i Hbg och käka för de ca 180 kronorna det kostar att åka tåg tur och retur.

Kan vara så att de varit i kristiania och handlar för att sedan knarka lite med sina kompisar i malmö. Inte för att det ursäktar deras betende med förklarar kanske varför de står i malmö utan pengar.

Träffade på en kille här i Stockholm som tiggde pengar så han kunde ringa hem till Italien.

Aha, den killen har jag också träffat.

Han ville ha pengar för att köpa ett kontantkort till sin mobiltelefon så att skulle kunna ringa hem. Eftersom jag precis hade skaffat mig ett annat abonnemang så hade jag ett löst kontantkort i fickan som jag inte behövde. Han blev rätt snopen när jag räckte fram det.

Tiggarna verkar ha lite pengar ändå för oftast så är ju deras lappar inte direkt handskrivna med dålig svenska. Utan utskrivna på data.

Träffade på en kille här i Stockholm som tiggde pengar så han kunde ringa hem till Italien så han kunde få pengar till biljett då han blivit av med pass, biljett och pengar samma dag och planet skulle gå samma kväll. Problemet var bara att jag hade träffat honom 3 veckor tidigare och han körde med samma story då. Tydligen så besöker han Sverige ofta och har en väldans otur.... ;)

Sen för er som besöker eller bor i Stockholm så vill jag varna för en liga som dyker upp på sommrarna som blåser folk på pengar genom "shellgame bluff".

Fan den där killen stötte jag på också! han kom fram till mej på centralen och ville ha pengar så han kunde ringa hem!

SOm tur var så fick han inte ett öre utan jag sa bara att han fick gå till ambassaden istället. :/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...