Jump to content

Ny påve

Jesper86

Recommended Posts

Ny påve vald. En tysk på 78 år.. kan dom inte välja nån som inte är över 70?

http://www.msnbc.msn.com/id/7523254/?GT1=6428

CNN

Cardinal Joseph Ratzinger of Germany today was elected the 265th pope and took the name Benedict XVI. Once the archbishop of Munich, Germany, Ratzinger, 78, was already one of the most powerful men in the Vatican and is widely acknowledged as a leading theologian

De valde kanske en äldre man eftersom han troligen dör tidigare än en yngre, om de inte riktigt kan enas om nån av de yngre nu får de ju nu troligen en ny chans relativt snart.

Mer info om den blivande påven Benedict XVI, kardinal Joseph Ratzinger.

Wikipedia

Han är bland annat motståndare till homosexualitet, giftermål för homosexuella, dödshjälp, abort och Rock 'N' Roll.

Blaskan i ett nötskal. När påven tillsätts letar man upp gamla troll i garderoben och slår på trummorna och spyr galla över honom, när sagde påve avlider så letar man upp allt fint han gjort och helgonförklarar honom. :lol:

Han är bland annat motståndare till homosexualitet, giftermål för homosexuella, dödshjälp, abort och Rock 'N' Roll.

Jaha, och det skulle skilja honom från vilka påvar? Personligen så delar jag två av de uppfattningar som du tillskriver honom, och jag är varken påve eller ens katolik... :}

Jaha, och det skulle skilja honom från vilka påvar? Personligen så delar jag två av de uppfattningar som du tillskriver honom, och jag är varken påve eller ens katolik... :}

Det skiljer väl inte honom från någon annan påve så vitt jag vet men eftersom han beskrivs som konservativ men samtidigt en person som vill modernisera den katolska kyrkan kan man ju tycka att han i alla fall borde gilla Rock 'N' Roll. ;)

Jag förundras också över hur man kan välja en påve som kommer ramla av pinnen vilken dag som helst (medelåldern för män är ju 78 år i västvärlden).

Kan dom inte ta någon som iaf har ett dussintal år kvar att leva så att han hinner utföra något innan han börjar bli så skröplig att han har svårt att röra sig.

Jo en yngre skadar ju inte så han hinner blir varm i kläderna. Däremot så har ju en som jobbat lika länge som han redan varit med i smeten ett bra tag så det skall väl ordna sig på den punkten.

Att han ogillar RockNroll har väl mer att göra med att han är 78 år. Den generationen tyckte ju Beatles hade uppseendeväckande frisyrer.

En liten detalj jag alltid blir så förvånad över är hur aftonbladet försöker få det självklart att man skall vara för de saker de listade att han var emot. Tycker det börjar bli allt vanligare i media att man försöker påverka saker politiskt genom att skriva om vissa saker som om det vore självklart.

...men eftersom han beskrivs som konservativ men samtidigt en person som vill modernisera den katolska kyrkan kan man ju tycka att han i alla fall borde gilla Rock 'N' Roll. ;)

Han kanske inte är musikalisk. Eller, givetvis, han är synthare...

...men eftersom han beskrivs som konservativ men samtidigt en person som vill modernisera den katolska kyrkan kan man ju tycka att han i alla fall borde gilla Rock 'N' Roll.  ;)

Är Bengt synthare skall han ha stryk!

...men eftersom han beskrivs som konservativ men samtidigt en person som vill modernisera den katolska kyrkan kan man ju tycka att han i alla fall borde gilla Rock 'N' Roll.  ;)

Är han synthare så är det det bästa valet av påve någonsin! :D Kan han fixa så att Kraftwerk, med Ralf, Florian, Karl och Wolfgang bakom syntharna, spelar på Petersplatsen blir jag katolik på studs.

Guest järv
Mer info om den blivande påven Benedict XVI, kardinal Joseph Ratzinger.

Wikipedia

Verkar vara ett bra val då han står upp för de eviga värdena.

Ska väl sägas om rock 'n' roll att det är ett uttryck som använts i ghetto-slang för sexuell samvaro i en bil. Svårt att se en påve som befattar sig med det.

Verkar vara ett bra val då han står upp för de eviga värdena.

Och dessa är?

Vilka inskränkta men tydligen eviga etikuppfattningar kan leda till åsikten att en typ av kärlek mellan vuxna är mindre värd än den mellan mig och min flicka?

nää du bör nog akta dig järv,

du har ett extremt tungt ansvar på dina axlar eftersom du

vet världshemligheten. Du måste ju se till att rädda världen,

och hur skulle det gå om du åkte dit för något du skrev på

internet?

Det är smart av dig att inte skriva sådant som våra makthavare

vill hemlighålla i en stor konspiration mot folket, vem vet vad

som händer då?

Om du dör så dör ju din hemlighet med dig och det vore ju en

katastrof för världens framtid.

Ska väl sägas om rock 'n' roll att det är ett uttryck som använts i ghetto-slang för sexuell samvaro i en bil. Svårt att se en påve som befattar sig med det.

Kanske är på sin plats att tillägga att Rock n Roll även är ett samlingsnamn för lite mer rytmisk musik som till stor del influerats av, rent av bygger på gospelmusik alltså den religiösa musiken som uppkom bland slavarna i de amerikanska sydstaterna.

Lite trist att ha en åsikt som tydligen inte går att anföra utan att riskera att bli haffad av farbror blå.

För övrigt vill jag bara tillägga att för min del kan de välja vilken tomte som helst till Påve, Martin Luther har ju redan konstaterat att påven bara är en korrumperad girigbuk, och det går alldeles utmärkt att vara kristen utan påve. Gud haver ju tillochmed välsignat våran hjältekonung, Gustavus II Adolphus med segrar i det krig som distansierade oss från de där påvedyrkarna. Att Gud även fann det för gott att ta vår konung till sig när hans arbete var slutfört måste även detta vara ett tecken på att katolikerna har fel :D

mvh

Erik G

Rocknroll kan även användas om någon (oftast en man) som har många sexpartners, klär sig häftigt, svinar när han/hon festar och en hel drös massa andra saker. Och eviga värden, fråga de gammal grekerna om det. ;)

... Kanske är på sin plats att tillägga att Rock n Roll även är ett samlingsnamn för lite mer rytmisk musik som till stor del influerats av, rent av bygger på gospelmusik alltså den religiösa musiken som uppkom bland slavarna i de amerikanska sydstaterna...

Jättestor enorm OT-varning här, men: Du menar väl "blues", eller? Och dernäst "jazz", inte sant?

Gospel? (aka: How to pacify negroes by forcing a religion upon them)... Fy f-n! :D

MVH

Troels, (väl-) uppfostrad av en musikgalen pappa.

P.S. läs Mezz Mezzrow's bok: Really the blues.

P.P.S. Även jag kan höra skönheten om gospel-köret är bra, men historisk set?... Nej!

Gud haver ju tillochmed välsignat våran hjältekonung, Gustavus II Adolphus med segrar i det krig som distansierade oss från de där påvedyrkarna. Att Gud även fann det för gott att ta vår konung till sig när hans arbete var slutfört måste även detta vara ett tecken på att katolikerna har fel :D

Gud stöder alltid sidan med bäst kanoner som Napoleon sa.

-------------------------------------------------------------------------------------

Sen är det väl inte så konstigt om Aftonbladet/Expressen påpekar vilka åsikter Påven har om homosexuella. Om han ville inskränka t ex svarta människors rättigheter skulle Aftonbladet/Expressen säkert nämna det också.

Angånde "lik i garderoben" så är det en viktig uppgift för journalisterna. Om politiska ledare eller andra personer med viktiga poster faktiskt har lik i garderoben så bör allmänheten få reda på det.

Jättestor enorm OT-varning här, men: Du menar väl "blues", eller? Och dernäst "jazz", inte sant?

Och från bluesen är steget inte långt till..

I stort sett alla musikdokumentärer om rockens historia jag sett har de börjat med gospel och gått vidare via blues etc.. Men det är klart, Kiss kom ju inte direkt efter gospelns intåg..

Du vet väl förresten att "världens bästa bluesband" till amerikanska bluesutövares förtret kom från england av alla platser. De lirar ju ännu, fast de borde gått i pension för länge sedan, att vissa av dem ännu står på benen torde bevisa att Gud finns och att han älskar rock n' roll :D

Eller kan det vara det att de visat sympati för.....

Hur som.. det var bara ett slags rock n' roll-historiskt stickspår om dess mycket avlägsna religiösa anor. Det är trots allt rätt långt mellan "Oh store gud" och "Sympathy for the devil".

/E

Att han ogillar RockNroll har väl mer att göra med att han är 78 år. Den generationen tyckte ju Beatles hade uppseendeväckande frisyrer.

På tal om Beatles: Johannes Paulus kallades ju på engelska för John Paul. Om den ny påven hade kallats John Paul George hade det varit klockrent :unsure:

... Gud haver ju tillochmed välsignat våran hjältekonung, Gustavus II Adolphus med segrar i det krig som distansierade oss från de där påvedyrkarna...

*Historielärarbesserwissermode ON*

Rent teknisk så fastställde riksdagen ,1622 vill jag bestämt minnas, att namnet skulle vara Gustav Adolf den store, förmodligen influerat av kunganamn från kontinenten. Eftersom ingen riksdag har upphävt detta beslut torde det gälla fortfarande. Internationellt kallas han "Gustavus Adolphus" och inte "Gustavus II Adolphus".

*Historielärarbesserwissermode OFF*

Hänvisar till doktrin och praxis för homosexlagstiftningen som gällde fram till 1944. :unsure:

Nu skulle jag kunna skriva något om hur glad jag är att mina vänner som är bögar och flator inte riskerar att bli brända på bål av människor som tycker att de själva tillsammans med sina minderåriga och föga frivilliga adepter ska ha monopol på homosexualitet - enligt den genomgående men etiskt föga stringenta devisen hos jesuiter, leninister, ayatollor och neokonservativa: 'det är skillnad på det vi gör och det andra får göra' -, utan att man idag istället har möjlighet att sätta den senare gruppen i fängelse.

Men istället begränsar jag mig till en fråga:

Järv, vad får dig att vara beredd att riskera livet för den liberala och parlamentariska demokratin i Sverige?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...