skinner Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 (edited) Hur går värnpliktsutbildningen till på Skydds centrum? Gör man GSU i Umeå eller gör man det någon annan stans? Har man vapen träning i Umeå eller åker man iväg till någon annat regemente när man ska träna skytte? Har man sitt vapen under utbildningen i Umeå? Har nämligen aldrig sätt människor beväpnade med AK5 på regementsområdet. Som Umeå bo så har man funderat på om vad som är kvar efter att I20 lades ner. / Simon Edited April 18, 2005 by skinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 (edited) De genomför en stor del av sin utb i Umeå. Men med tanke på antalet vpl som genomför utb vid SkyddC så är det inte så enkelt att få syn på dessa. Men ett tips är att besöka ringvägen måndagar vid 12:30-tiden, då brukar de åka ut när de har fältveckor. (dock inte många) Sedan brukar det även vara en del andra enheter från FM i umeå för att ha NBC-övningar/kurser oxå. Exempelvis kan nämnas att BC02 är där nu på sin intro-utb just nu, Har du fler frågor så ring till SkyddC och fråga, tel 090/17 55 00 och fråga efter Gunilla Svensson, hon kan troligen ge dig mkt bra svar på dina frågor och funderingar. Edited April 18, 2005 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 En polare till mig gjorde sin värnplikt däruppe som NBC-befäl. Verkade inte som de hade så värst mycket exercis, vapenutbildning eller annan GSU. Visst, grunderna lärde dom sig säkert men inte så mycket mer. Sen verkade det mest vara NBC teori och praktik till den graden det gick. Men en av deras utbildning verkade ske på annan ort, F17 t.ex. Sen gjorde de ju också sin förbandsutbildning ute på regementena (min polare var t.ex. på Ing2 samt en liten tid på P4) Angående vapenutbildning så verkade det som min vän inte använde sin ak5 efter sin GSU överhuvudtaget. Men det finns ju förstås andra vpl på Skyddscentrum vad jag förstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foppa_1985 Posted April 25, 2005 Report Share Posted April 25, 2005 (edited) Ja, annars tror jag att jag kan svara på en hel del frågor. Då jag just nu genomför min utbildning som NBC-befäl vid skyddcentrum. Vi har all våran utbildning i umeå. Vi genomför skjutningar och kastar handgranter och allt sånt i umeå. Som tidigare talare säger så har vi dock inte så mkt vapenutbildning. GSU fasen under sommaren är väldigt intensiv när det gäller gröntjänst, då är det bara skjuta å gå och den typen av tjänst. Sen under hösten så har det inskränkt sig till enstaka vändor till skjutbanan. Men sen under våren genomförs kompletterande utbildning då GRG samt KSP 58 utbildas, samt att vi kastar handgranater. Edited April 25, 2005 by foppa_1985 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts