Jump to content

Recommended Posts

Då var det väl dags att skriva på mitt strå i stacken. 16 timmar med tåg för att bli NG804 - Signalmekaniker/gruppchef tele. Har alldrig sett framm emot någonting så mycket som jag gör nu.

 

OT: Om det finns någon signalmekaniker så vore det kul med lite info om tjänsten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 560
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Någon som vet hur reseförbindelserna fungerar och ser ut upp till Boden? Är ett tåg reserverat för lumpen galna ungdomar? Bor i Bollnäs och har nämligen när jag vart på tågstationen ibland sett ett tåg med typ 4000 vagnar :P som ser ut att vara ett tåg endast för värnpliktiga som går genom hela Sverige. Men när man kollar på Sj:s hemsida så står det att man tar tåget till sundsvall sen åker man buss därifrån i 8 timmar till Boden. Någon som vet mer om detta?

 

Polarn som bor i Stockholm får flyga dit och hem!

 

 

Okej men om man bor 30 mil norr om sthlm då?? Får man flyga då med?

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur reseförbindelserna fungerar och ser ut upp till Boden? Är ett tåg reserverat för lumpen galna ungdomar? Bor i Bollnäs och har nämligen när jag vart på tågstationen ibland sett ett tåg med typ 4000 vagnar :P som ser ut att vara ett tåg endast för värnpliktiga som går genom hela Sverige. Men när man kollar på Sj:s hemsida så står det att man tar tåget till sundsvall sen åker man buss därifrån i 8 timmar till Boden. Någon som vet mer om detta?

 

Polarn som bor i Stockholm får flyga dit och hem!

 

 

Okej men om man bor 30 mil norr om sthlm då?? Får man flyga då med?

Bollnäsingarna brukar åka tåg. Det tar knappt 11 timmar enkel resa på Norra Stambanan.

Avgång från Bollnäs någon gång vid 21:00 och framme Boden på morgonkvisten.

Hem fredag eftermiddag och framme Bollnäs ungefär när polarna släntrar hem efter efterfesterna.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur reseförbindelserna fungerar och ser ut upp till Boden? Är ett tåg reserverat för lumpen galna ungdomar? Bor i Bollnäs och har nämligen när jag vart på tågstationen ibland sett ett tåg med typ 4000 vagnar :P som ser ut att vara ett tåg endast för värnpliktiga som går genom hela Sverige. Men när man kollar på Sj:s hemsida så står det att man tar tåget till sundsvall sen åker man buss därifrån i 8 timmar till Boden. Någon som vet mer om detta?

 

Polarn som bor i Stockholm får flyga dit och hem!

 

 

Okej men om man bor 30 mil norr om sthlm då?? Får man flyga då med?

Men alla åker väl tåg vid inryck?

Därefter blir det fördelat vem som ska hem med flyg/tåg/buss/cykel/jogga/krypa o s v... :wub:

Link to comment
Share on other sites

Bollnäsingarna brukar åka tåg. Det tar knappt 11 timmar enkel resa på Norra Stambanan.

Avgång från Bollnäs någon gång vid 21:00 och framme Boden på morgonkvisten.

Hem fredag eftermiddag och framme Bollnäs ungefär när polarna släntrar hem efter efterfesterna.

 

/Krook

 

 

Å fy fan! Hemma nångång vid 2 snåret på fre natt alltså?

Är det tebakaresa på söndag kväll vi pratar om? eller lör? :wub:

Så flyg är inget jag får tillgång till?

Kommer du härifrån Krook?

 

/Malin

Edited by Sockerchock
Link to comment
Share on other sites

Jag hörde av en kamrat att det skulle vara span som var dödsfienderna, men någon med rutin kanske kan reda ut det hela?

 

 

 

 

[DISCLAIMER]: Naturligtvis är jag skämtsam. Ibland stöter jag på människor som inte fattar skriven humor, så jag passar på att skriva att ovanstående rader sägs med ett leende.

 

:baskerKav:

 

 

Ehh vad?!

:blink::blink: sen när har spaning gjort vagnsfolket på mek och strv nått ont??

0:) :P .. nu blev man nyfiken vad årets kull har gjort....:blink::sniper::lol:

 

iofs.. så vårt år så var det fullt krig mellan mek och ett komp på artbat ett tag

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Nähä.. då blir man inte ammunitionsröjare då... tråkigt

 

Antar att du också fått ett grönt brev från Norrbottens regemente, fick ett jag med för några dagar sedan. Ska du ta tjänsten som ingenjörssoldat istället eller låter du Pliktverket välja något annat?

Link to comment
Share on other sites

Nähä.. då blir man inte ammunitionsröjare då... tråkigt

 

Antar att du också fått ett grönt brev från Norrbottens regemente, fick ett jag med för några dagar sedan. Ska du ta tjänsten som ingenjörssoldat istället eller låter du Pliktverket välja något annat?

Har nog tänkt bli ingenjörssoldat, finns kanske inte så många andra tjänster kvar.

Någon som har några roligar erfarenheter som ingenjör?

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Ska in på ArtReg som Pjäsplutonbefäl Juli 2006

 

Har inte fått något datum för inryck än men vi får väl se vad som kommer ner i brevlådan

 

Hoppas de blir trevligt att träffa lite nytt folk

 

Ha de gott

 

//Sandén

Link to comment
Share on other sites

Det ser inte ut som om någon har fått sin kallelse ännu men någon måste ju vara den första :P , fick min idag.

 

"Du skall inställa Dig vid Norrbottens Regemente, I19/Pansarbataljonen före kl 12.00 den 31 juli..."

 

Då var det bekräftat...

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

Det ser inte ut som om någon har fått sin kallelse ännu men någon måste ju vara den första :P , fick min idag.

 

"Du skall inställa Dig vid Norrbottens Regemente, I19/Pansarbataljonen före kl 12.00 den 31 juli..."

 

Då var det bekräftat...

:banghead:

 

Fick min idag också :banana Vilken tjänst fick du?

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag lite förvirrad. Fick ett brev för några veckor sedan som meddelade att det inte kommer utbildas ammunitionsröjare på I19. På kallelsen jag fick idag står det: "Du kallas till grundutbildning som ammunitionsröjningsplutonbefäl"

 

Hur ska dom ha det?

Edited by Krångh
Link to comment
Share on other sites

jag ligger inne på ing3 (nåväl) i skrivande stund på amröjpluton som sägs vara den sista kullen i boden......

 

någon frågade tidigare om ängesholmen och kan väl bara säga att denna säsongs GB-plutoner från ingenjör låg där under våran gsu (mm underbara minnen, kort fd kiruna jägarkapten + lakejer gjorde livet surt för oss om någon vet vem jag pratar om! =))

 

några snabba om boden:

bor själv några mil från boden och gjort det hela mitt liv, innan lumpen hade man kanske varit i boden 2 max 3 gånger och då för att besöka badhuset... inte funnits någon mening innan =)

 

boden är ingen stad som sprudlar av liv och utelivet

 

utan att trampa på någons fötter men det är vad jag tycker :huh:

 

nu är ju tom turboröret ombyggt på nordpoolen till något mesig halvmesyr så nu går det ju typ baklänges.... skäms! :worthy:

 

tips till er som ska till boden är att styra er kosa mot luleå där det finns hyfsade och bättre uteställen.

 

killarna från söder klagar jämt på att vi är lurade här uppe eftersom pizzor osv lätt kan kosta 60-70 spänn så förbered er på det =)=)=)

 

väl mött

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte man ska måla upp en så svart bild av staden!

 

Innan jag ryckte in så förberedde jag mig på världens håla. Hade enbart hört dåliga saker om staden, utelivet och folket där.

 

Inte något av det stämde för mig. Sommartid så är det en fin stad som jag upplever som ganska levande för att vara så liten. Jag blev positivt överraskad på uteställena i Boden. Utelivet är OK men Luleå är bättre.

 

Pizzorna är dock dyra. :huh: Men inget sitter så bra som en bärgarpizza efter en vecka i fält!

Link to comment
Share on other sites

Det ser inte ut som om någon har fått sin kallelse ännu men någon måste ju vara den första :P , fick min idag.

 

"Du skall inställa Dig vid Norrbottens Regemente, I19/Pansarbataljonen före kl 12.00 den 31 juli..."

 

Då var det bekräftat...

:happy:

 

Fick min idag också :/ Vilken tjänst fick du?

Kvartermästare :=o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...