Jump to content

Recommended Posts

Oktober: vanlig höst...

November: allt från 0 till 10 minus normalt, kan även bli kallare, men inte ofta.

December: ca 15 grader är väl normalt, kan diffa.

Januari: 20 minus eller kallare :=o

Februari: värsta månaden på året. Grillfest!!! :D

Mars: kallt i början men det kan vara kramsnö och sånt i slutet av mars

April: snön börjar fara bort :wub:

Nu tog du allt i lite mycket. Medeltempen i januari är på sin höjd -10, möjligen någon grad lägre. Plussa på 10 grader på dina gissningar så hamnar du närmare sanningen.

Med det inte sagt att det inte kan vara jävulskt kallt i januari, februari, var själv välsignad med -20 till -33 under hela SÖ1. Men det är knappast outhärdligt, iaf inte om man härdat sig ordentligt under uppväxten, att vänta på skolbuss i minus -15 iförd endast jogginskor, jeans, tshirt och jeansjacka, det är sånt som skiljer norrbottningen från övriga befolkningen.

En annan råkar också vara från Boden även om jag inte bor där nu, men vad det lider så kommer jag kanske tillbaks både till stan och till regementet.

:clap:

Klart jag överdriver Fu Vikström :happy:

Men nog är det mer än -10 i januari/februari... :lol:

Hade jag däremot sagt något om isbjörnar så hade väl stockholmarna börjat ana ugglor i mossen :)

(stavningen)

Edited by AlphaRomeoTango
  • Replies 560
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stridsfordonsförare, GC901... =)

Inryck den 31/7.

Är det bara jag som ser fram emot att få knalla ut från den uppvärmda kupén för att utföra gud vet vilken reparation i 40gradig kyla?

(För att gå lite OT, är det någon här som legat som 901 i Boden och kört stridsvagn, och i så fall kan ge mig ett ungefärligt odds för att jag skulle kunna få köra en? Jag börjar misstänka att jag blev blåst av min inskrivningsförättare när jag blev placerad på den här tjänsten, och inte som 902:a..=))

Risken att en Strf-förare får mjlighet att köra Strv är ytterst begränsad. Går mot noll.

För övrigt behöver du inte vara orolig över större motorreparationer. Är en pålitlig maskin du ska köra. Däremot diverse förebyggande åtgärder som knacka bort is ur bandaggregaten osv.

Det sög. Bigtime.

Speciellt då jag UTTRYCKLIGEN bad om att få placeras på ett strvkompani (och också fick svaret att mina chanser var goda).

Inte för att jag snackar skit om de andra fordonen, det var bara en fråga om vad jag var inställd på och inte..=)

Tack ändå för svaret. :rockon:

[Edit]: Var tvungen att peta i mina papper och här står det:

"Du kommer att utbildas för att i krig vara förare i en enhet utrustad med stridsvagn, pansarskyttefordon, robotpansarbandvagn eller bandkanon. Enheten du utbildas för att ingå i består av tre till fyra personer och en stridsvagn alternativt ett pansarskyttefordon. I pansarskyttefordonet åker en grupp på mellan sex och åtta skyttesoldater."

Så... Öhm... Hur ska jag ställa mig?

Edited by Furryfrog

Ok, jag vet inte exakt hur vpl-systemet ser ut nu och vad era befattningsnummer betyder. Men jag vågar nog fortfarande påstå att om du till slut börjar (...) på pansarskyttekompaniet (CV90) så är risken liten att du får köra Strv.

Synd om du varit riktigt taggat att köra Strv. Dock är det sjukt fränt att framföra 90:an också kan jag lova.

Hej hopp.

Jag ska också upp till Boden i Juli, som sambandsgruppchef på A9. Jag ser fram emot det, men min lilla (stora) hobby är att spela elbas :unsure:.

Kan man ha med sig ett sånt intresse upp?

Sen har jag hört att regementet vill att man helst inte ska vara kvar under helgerna, är det så illa?

Hej hopp.

Jag ska också upp till Boden i Juli, som sambandsgruppchef på A9. Jag ser fram emot det, men min lilla (stora) hobby är att spela elbas :banghead:.

Sen har jag hört att regementet vill att man helst inte ska vara kvar under helgerna, är det så illa?

Vill du vara kvar så går det. Du lär säkert känna massa bodensare som du kan hänga med. Var ett par killar som knappt åkte hem under hela sin 15 mån långa lump där uppe.

Bas kan bli knepigt. Lär inte vara fööör poppis i längden att dra igång den på luckan efter en hård dag. Man är ofta trött på kvällen och slaggar tidigt.....

Menmen...jag hade med min mountainbike vid två tillfällen under sommaren så ingenting är omöjligt. Största problemet är när man ska hinna med sånt bara...

Hej hopp.

Jag ska också upp till Boden i Juli, som sambandsgruppchef på A9. Jag ser fram emot det, men min lilla (stora) hobby är att spela elbas :banghead:.

Vill du vara kvar så går det. Du lär säkert känna massa bodensare som du kan hänga med. Var ett par killar som knappt åkte hem under hela sin 15 mån långa lump där uppe.

Bas kan bli knepigt. Lär inte vara fööör poppis i längden att dra igång den på luckan efter en hård dag. Man är ofta trött på kvällen och slaggar tidigt.....

Menmen...jag hade med min mountainbike vid två tillfällen under sommaren så ingenting är omöjligt. Största problemet är när man ska hinna med sånt bara...

Man kan väl spela med lurförstärkare? Då låter det ju knappt någonting. Slänger de ut dig från luckan får du väl sätta dig i vårdlokalen eller på dass.

I19 har i många år haft något som de kallar "Boden-modellen". Det innebär i stort att om man stannar en helg i Boden och utnyttjar t ex. Äventyrsbadet, kör Go-car, paintball eller motsv. kan man sedan lämna in kvitton till Adjutanten på ens kompani och få ersättning (upp till 500:-). Törs dock inte alls säga hur det ser ut nu, om man ändrat i det på något vis.

Övrigt har det givits möjlighet att läsa några kurser (typ ledarskap osv) på disstans genom Luleå Universitet, ta diverse körkort, hoppa fallskärm mm. Allt under "kvällskurs"-format på regementet. Ofta med helt civila handledare.

För den alpint intresserade kan man boka in sig på resor till Dundret. Detta kostade mig iaf 400:- vilket drogs direkt från lönen. Inget krångel alltså. Då ingick resa till Dundret (fjäll i Gällivare), boende i stuga två nätter, halvpension och liftkort två dagar. Mycket mycket prisvärt och en enormt trevlig sväng med vännerna.

Skall dock påpekas att detta var för två år sedan, och som vi alla känner till har FM genomgått en del förändringar mm. Så vad som finns kvar för dagens VPL:are med tanke på ekonomi och hur en värnplikt ser ut idag, törs jag inte alls säga. Finns säkert någon som vet lite bättre än jag om dagsläget. Jag vill bara påpeka att det ges goda "welfare"-möjligheter vid I19.

Slutligen, appropå bas. Självfallet går det att musicera i repolokaler just intill regementet. Var aldrig själv där, men anslag och info finns på regementet. Annars är det ju alltid att höra med Fritidskonsulenten ("Welfare") eller vad den tjänsten nu hette.

:baskerPa::baskerFN:

Yess... Då är det bara att dra med sig resten av bandet upp från Stockholm dit alltså? :huh:

Skulle vara lite kul o se hur många musiker som drar upp till glädjeplatsen.. Man kanske skulle kunna göra något roligt, typ spela dålig musik för grannjägarregementet... :)

...Eller bra musik för tjejerna i stan...

(Jag MÅSTE bara göra ett andra avstick till FZ krak* och alla andra 90förare; jag skulle inte alls ha något emot att hamna på en 9040:a, tvärtom, det var risken för att hamna i en rysk likkista (pbv401) som gjorde mig nedstämd. Jag har dock blifvigt en mognare människa och tycker nu att det ska bli apkul bara prylen jag kör har larvfötter. Hail to ze panzer, baby!)

* Insåg att det skulle vara FK Zak, men det såg så jävla ballt/roligt ut att det fick sitta kvar. =)

ps. är inte Krak någon typ av vapen? Typ... "krak-missiles"?

Edited by Furryfrog
blablabla hoppa fallskärm blablabla "kvällskurs"-format blablabla

Av någon anledning ser jag vissa ord i Zaks inlägg extra tydligt. Hoppas starkt på att den möjligheten fortfarande finns kvar! Att hoppa skärm är för mig ett måste att pröva på någon gång i livet. Lär vara en enorm känsla att kliva ut och bara falla, jag tror nog man hinner tänka en hel del på vägen ner :P

Elvis_with_parachute_2.gif

ah oui.

vad spelar du för något? (eller sjunger)

krak, warhammer 40k?

Det låter inte så ballt, men jag är väl typ sångare... Det är alltid mycket coolare att säga att man lirar bas/gitarr/trummor/näsflöjt istället för att "bara" sjunga =) (dock liras det flöjt utöver sjungandet, så jag är inte HELT handikappad :D )

Jomen fan, then its settled, a band it is..! :lol: Hehe...

Joo..! Det var det! Krak-missiles, som space-marines brukar använda sig av! Danke=)

FZ Krak

Mottag en simpel menigs djupa ursäkt. :baskerPa:

Det låter inte så ballt, men jag är väl typ sångare... Det är alltid mycket coolare att säga att man lirar bas/gitarr/trummor/näsflöjt istället för att "bara" sjunga =) (dock liras det flöjt utöver sjungandet, så jag är inte HELT handikappad :) )

Jomen fan, then its settled, a band it is..! :lol: Hehe...

Joo..! Det var det! Krak-missiles, som space-marines brukar använda sig av! Danke=)

Vi får se om det blir ett band. Finns det fler musiker i riktning Boden 2006 tro? :D

Ska du till pansar eller artilleriet?

Vart får man tag på en flashig svart basker?

Vart kan man kompensera för sin lilla penis med en gigantisk kanon?

Vart kan man nynna Imperie-Marschen hela tiden?

Pansar så klart..! :banghead:

Vart får man tag på en flashig svart basker?

Vart kan man kompensera för sin lilla penis med en gigantisk kanon?

Vart kan man nynna Imperie-Marschen hela tiden?

Pansar så klart..! :D

Tillägg:

Var får man springa runt och skrika, "Pansar! ...HURRAAAH!!!!!"? :)

Sådär ja, då har jag fått min halvårsdos av truppslags-bashing.

Edited by LeadHead

Jag rycker in i juli 2006 som batteriplatssoldat uppe på A9. Hört det ska vara ett bra regemente, dock är jag långt ifrån nöjd med tjänsten. :=o Var för kort för att få den jag ville, fick välja mellan batteri och samband valde det sista alternativet. Någon annan som ska rycka in som batteriplatssoldat?

/Malin

Tillägg:

Var får man springa runt och skrika, "Pansar! ...HURRAAAH!!!!!"? :D

Ehmm så du observerade KB04 låter det som

0:):banghead: det där låter bekant på nått sätt... :banghead:

:D

det där låter bekant på nått sätt...

Var får man springa runt och skrika, "Pansar! ...HURRAAAH!!!!!"?

Hahaha.....ja jäklar. Det var tider det. Faktum är att vi lärde det oss av en viss Kapten tidigt under GSU:n. Sen när vi väl fick vagnarna och baskrarna fanns inte behovet längre. :):wub::D

:camo::):)

//Engan

det där låter bekant på nått sätt...

Var får man springa runt och skrika, "Pansar! ...HURRAAAH!!!!!"?

Hahaha.....ja jäklar. Det var tider det. Faktum är att vi lärde det oss av en viss Kapten tidigt under GSU:n. Sen när vi väl fick vagnarna och baskrarna fanns inte behovet längre. :happy::camo::D

Everybody point at Engan and laugh! Hahaha! :P

Jag minns soldaterinran i ryggraven på Rödbergsfortet. Vi ingenjörer stod inträngda i snödrivan längst in. - Men om vi hade kul åt er...

Nu behöver jag nog inte tracka pansar på ett helt år. :lol:

Någon som vet hur reseförbindelserna fungerar och ser ut upp till Boden? Är ett tåg reserverat för lumpen galna ungdomar? Bor i Bollnäs och har nämligen när jag vart på tågstationen ibland sett ett tåg med typ 4000 vagnar :P som ser ut att vara ett tåg endast för värnpliktiga som går genom hela Sverige. Men när man kollar på Sj:s hemsida så står det att man tar tåget till sundsvall sen åker man buss därifrån i 8 timmar till Boden. Någon som vet mer om detta?

Någon som vet hur reseförbindelserna fungerar och ser ut upp till Boden? Är ett tåg reserverat för lumpen galna ungdomar? Bor i Bollnäs och har nämligen när jag vart på tågstationen ibland sett ett tåg med typ 4000 vagnar :P som ser ut att vara ett tåg endast för värnpliktiga som går genom hela Sverige. Men när man kollar på Sj:s hemsida så står det att man tar tåget till sundsvall sen åker man buss därifrån i 8 timmar till Boden. Någon som vet mer om detta?

Polarn som bor i Stockholm får flyga dit och hem!

Everybody point at Engan and laugh! Hahaha! :P

Jag minns soldaterinran i ryggraven på Rödbergsfortet. Vi ingenjörer stod inträngda i snödrivan längst in. - Men om vi hade kul åt er...

Nu behöver jag nog inte tracka pansar på ett helt år. :lol:

Sååå.... Lika bra att lära sig innan man drar upp... Är det Ingenjörstrupperna som man ska ha beef med som pansar? Jag hörde av en kamrat att det skulle vara span som var dödsfienderna, men någon med rutin kanske kan reda ut det hela?

Är det för att vi är korta (face it, man kan inte vara för stor för att få plats i dödsburkarna), eller för att vi har mycket större *host*kanoner*host* än alla andra?

[DISCLAIMER]: Naturligtvis är jag skämtsam. Ibland stöter jag på människor som inte fattar skriven humor, så jag passar på att skriva att ovanstående rader sägs med ett leende.

:baskerPa: