Jump to content

Recommended Posts

Jag tänkte att det börjar bli dags att undersöka vilka som har turen, äran, nej privilegiet att tjänstgöra i boden med inryck sommaren 2006.

Själv kommer jag antagligen att rycka in som Ammunitionsröjningsplutonbefäl. :baskerPa:

Kanske finns någon som liger/har legat i boden som vill dela med sig av minnen om olika tjänster, uteliv etc.

Väl mötta i Boden!

//Oscar Snödahl

• Replies 560
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Gratulerar till din placering i Boden..

2006 kommer att vara det första året som terminssystemet träder i kraft. Det innebär att din befattning kan bli HELT annorlunda än den som det står i dina papper. Du kommer att göra 10 månader och sedan kan du kanske välja att göra en tredje termin om du vill/kan/får.

Jag vill inte grusa din glädje, utan bara upplysa dig om hur det ligger till.

[OT] JTS kan vara riktigt gullig... fast han egentligen vill framstå som hård och kärv! :baskerPa: [/OT]

"Hellre hård och kärv än trög och Järv"

Gammalt forumsordpråk

Var det inte sagt att de två terminerna skulle gå i hamn på 11 månader?

5 månader+en månads ledighet+5 månader

Det beror på hur man räknar.

11 månader av ditt liv.

10 månader utbildning.

Var det inte sagt att de två terminerna skulle gå i hamn på 11 månader?

5 månader+en månads ledighet+5 månader

Det beror på hur man räknar.

11 månader av ditt liv.

10 månader utbildning.

Kommer det att vara en månads ledighet mellan dom 3 "delarna" av värnplikten i det nya systemet?

2006 kommer att vara det första året som terminssystemet träder i kraft. Det innebär att din befattning kan bli HELT annorlunda än den som det står i dina papper. Du kommer att göra 10 månader och sedan kan du kanske välja att göra en tredje termin om du vill/kan/får.

Jag vill inte grusa din glädje, utan bara upplysa dig om hur det ligger till.

Det är ingen fara jake the snake, du grusar ingenting! :rodna:

jag är ganska insatt inom försvaret så jag är väl medveten om förändringarna som har skett. Vilket jag förövrigt inte är så glad över, jag skulle hellre ha levt i ovisshet om vad makthavarna gör med sveriges försvar.

Men vad ska man göra, om att genomföra värnplikten har varit ditt mål ett bra tag nu, då tänker jag inte klaga bara jag får göra lumpen. Alla är tyvärr inte lika lyckligt lottade som jag är och får göra lumpen.

Mellan termin ett och två kommer det att vara en julledighet förmodligen. den behöver inte vara så lång som fyra veckor, eftersom man har värnpliktsfria dagar då och då, och röda dagar osv.

Mellan termin två och tre är det omöjligt att säga hur lång tid det tar.

Man behöver inte göra termin tre direkt. man kan vänta tre år och sedan göra den. Folk kommer att anlända från andra förband till termin tre, eftersom den inte kommer att genomföras på alla förband samtidigt.

Så det är alltså omöjligt att säga.

jake: Vet du mer exakt vad som kommer att ingå i den tredje terminen. Jag hittar ingen fakta om det på www.mil.se ;)

Det debatteras HETT i FM just nu.

Jag tror och hoppas att den kommer att se ut så här:

ett kompaniskede inledningsvis där man tränar ihop grupper, plutoner och kompanier eftersom dom har blivit nyskapade. Nu är det ju soldater från hela riket som ingår i termin tre, inte bara de som gjort lumpen på den plats där man är. Under kompaniskedet sker även repetitionutbildning för de soldater som kanske varit civila ett tag.

Därefter kommer ett ganska långt skede med övningar. Allt från Peace Enforcement till Peace Keeping, med betoning på PE.

Det avslutas med en slutövning som är riktad mot missionsområdet och ledningsstrukturen i det aktuella missionmrådet som bör ledas av OPIL för att kunna utvärdera strategisk ledning och underhåll INNAN man anländer i "harms way".

Slutligen materielöversyn, och sedan ingår förbandet i Termin 4 tills man sätts in. Under Termin 4 har man förmodligen högst 10 dagars insatsberedskap. (alltså om tio dagar från beslut skall förbandet finnas i området). Det innebär att soldaterna bor på regmentet och bedriver fortbildning, materielunderhåll och vidare lämpliga åtgärder.

Det låter som ett gediget val, att välja den tredje terminen alltså. Jag är väldigt taggad på den. tack för informationen/spekulationerna jake. :rodna:

Det är alltså inte bara att välja den, utan man måste först få tillräckligt bra betyg från termin 2, och sen söker man och antas precis som i utlandsstyrkan nu. Observera att detta är mina kvalificerade gissningar. Men gör bara ditt bästa under termin ett och två, så har fu gott om tid på dig att bestämma dig för hur du vill göra,

Det är alltså inte bara att välja den

Jake: Självklart är jag medveten om att inget här i livet kommer gratis. Men låt mig omformulera till den meningen jag letade efter

-Det vore en gedigen sak att visa intressa för att tjänstgöra den tredje terminen

Förlåt mig klantiga sätt att uttrycka mig.

Förlåt mig klantiga sätt att uttrycka mig.

Det behöver du inte be om ursäkt över. Det var inte klantigt formulerat, jag bara ville vara extra tydlig i frågan eftersom det är något många undrar över.

Nu är det bara att vänta ett år och några månader, sen är det inryck. Men nu återstår att se om det är några andra glada själar som ska till boden 2006.

Här gärna av er och berätta om vad ni ska göra för tjänst. :camo:

Grattis till en bra (tror jag) placering i Boden! De amröj KB vi pratade med när de visade oss sina prylar under KB-veckan, var nöjda med sin placering. De hade helt klart intressant utrustning.. Många som stod och dreglade över deras AG90.. haha..

Du ska iaf veta att regementet är bra, det är till och med riktigt bra.. Vet inte om det är bestämt än, men till oss sa de att man funderade på att göra INGbat till ett kompani under Pbat. Ska bli intressant att se hur allting blir efter nedläggningar och omstruktureringar...

Undrar hur det kommer att fungera med detta termissystem.. Egentligen så verkar det ju vara en mycket bra tanke med att man kan söka direkt in på termin 3, men det jag och några KB-kamrater blev lite fundersamma över när vi diskuterade det, var hur det skulle bli utan ett rejält försteg... Tror det tog 8 månader innan vi flyttade ihop med GB-F och började gå in i vår befattning.. men men.. det är en annan diskussion..

:camo:

tack KB_2004! Jag tror också på amröjbefattningen men jag hoppas bara att inte utbildningen kommer att få lida pga nedskärningar och besparingar. :(

Att ing kommer att ligga under Pbat kan jag konfirmera. Det sa både inskrivningsförrättaren när jag pratade med honom och det står på inskrivningsbeslutet. så då får vi se hur det kommer att bli, kanske blir bra iom att de minskar antalet värnpliktiga. Den som lever får se.

Jag kan iof berätta hur det gick till när jag fick den här tjänsten. Det är en liten rolig historia. När jag var och mönstrade (i januari 2004) så valde jag amröjpb. sen visade det sig att jag kom in på flygskolan i arvidsjaur, vilket medförde att jag var tvungen att gå om ett år. Men det var det ju värt, och det brukar gå att skjuta upp lumpen. Väl uppe i arvidsjaur (HT2004) tänkte jag att jag måste ta kontakt med pliktverket. Men eftersom jag hade lite koll visste jag att FB04 var i antågande så jag väntade med att ta kontakt med pliktverket. Men en dag damp det ner ett brev i min brevlåda, det sade att jag inte fick rycka in där jag ville. Det är väl inga problem tänkte jag då, jag ska ju ändå inte rycka in då. Så jag tog kontakt med pliktverket och sa som det var. att jag inte skulle rycka in Januari 06 för då går jag i skolan. Så då kollade han vad det fanns för platser i Boden med inryck sommaren 2006. Då sa han att min amröjtjänst inte fanns. Ni kan tro att jag blev ledsen. Men han kunde ge min Pjäsplutonbefäl på artbat. Ok då, tänkte jag. Det kan ju vara kul. Och dagarna gick, ju mer jag tänkte på att jag ville bli amröj och att jag ville utomlands desto mer ville jag verkligen ha min gamla tjänst. Så en dag ringde jag och sa: "Jag vill verkligen åka utomlands, och vad jag vet har vi inga haubitsplutoner i utlandstjänst". Så jag ville ha min gamla tjänst, och då helt plötsligt så hittde han den. YES!!! äntligen, efter alla om och men så fick jag den tjänst jag ville ha. Slutet gott allting gott!!

Lite jobbigt och komplicerat men det ordnade sig!!

Förresten KB_2004, vad ligger du som?

//Snödahl

Jag tänkte att det börjar bli dags att undersöka vilka som har turen, äran, nej privilegiet att tjänstgöra i boden med inryck sommaren 2006.

Själv kommer jag antagligen att rycka in som Ammunitionsröjningsplutonbefäl.  :baskerKav:

Kanske finns någon som liger/har legat i boden som vill dela med sig av minnen om olika tjänster, uteliv etc.

Väl mötta i Boden!

//Oscar Snödahl

Tjenare och grattis till en bra placering!

Jag låg som amröjplutonbefäl 04/05 och muckade nu i april. Detta året var vi drabbade en del av besparingar, vilket drog ner en del (stridsutbildningen för soldaterna blev lidande då vi ej fick tillräckligt med bulor, det blev ingen AG90skjutning för någon då vi hade varit tvunga att åka till Lombens skjutfält(det var för dyrt) och där bara fått skjuta normalprojektil vilket våran plutchef inte ville (vi skulle skjuta pansarbrand om det skulle vara någon idé) . Men som helhet var det hur kul och bra utbildning som helst.

Har ej tid att skriva mer nu, ska ut med lite kompisar. Har du fler frågor kan du maila: [email protected]

.ps. Det är ej säkert att du hamnar på amröj bara för att det står på lappen, men det vet du säkert .ds.

Grattis till I19. Sveriges bästa regemente! Er tid där kommer nog skilja sig mycket från min, men det blir nog riktigt bra om ni går in med en bra inställning och god krigsanda!

Eftersom denna tråd vill efterlikna den anrika Boden2004 föreslår jag att ingen är blyg att fråga den andra om vad som helst rörande I19 (med övningsfält motsv.).

Marcus, I19 PSK 03/04. :)

Grattis Snödhal.

Jag kommer också rycka in på I/19 men då med en annan tjänst, fick efter många problem med borttagning

av tjänst pga det nya vpL Systemet, men fick till slut mina dröm tjänst Stridsfordonsplutonbefäl Sommaren 2006.

(Enligt pappren)

//Tommy

Men nån som har koll på hur det blir med VC nu det blir 11månaders..??

dom kan ju inte hinna lära sig dom andra platserna i vagnen..

Eller blir det bfa liknade som blir VC?

Thompson: Så det blir VC..det sägs vara kul 0:)

Har också hört det :P hehe

Vad jag fattar å pratat med pliktverket så kommer jag fortfarande utbildas som VC, riktigt hur vet jag inte men vi som är placerade på VC tjänst kommer att få våran utbildning samtidigt som förare å skytt osv får deras utbildning.

Dom utbildningarna brevid varandra på något vänster hehe :P

Då inte SAMMA VC utbildning om andvändes förut.

Jag hoppas då på en trevlig ioch händelserik vpl tid.

//Tommy

#Trodde alla var på jobb/skola den här tiden...

#edit

Edited by Thompson
  • 6 months later...

Hejsan! :tveka:

Jag rycker in på Pansarbataljonen I19 i Boden i slutet av sommaren 2006.

Inkallelseordern kommer vilken dag som helst nu... ska bli kul att se vad man fick. :baskerPa:

Sökte in som Pjäsplutonbefäl @ I19/Pbat (tror inte man får leka med M77A eller B.. har för mig att det var GRK), Fältarbetsplutonbefäl och Stabsplutonbefäl...

Hade tänkt komma med en lite out of subject fråga här... men jag tror att den faller under Boden 2006 till viss del i varje fall då utbildningen sker här i Boden (ja, jag är inföding) :=o

OOS: Det finns ju numera både Artreg. A9 och Pbat som har tjänsten pjäsplutonbefäl här i Boden... det är ingen som vet vari skillnaden ligger?

Jag har hört att på Pbat. så är det inte 155 mm Fälthaubits M/77A eller B som man ska leda som Pjäsplutonbefäl, jag har hört att det är GRK-pluton för PjäsPB på Pbat.

Det jag vill veta är om det finns grund för det här? Eller är det bara spekulationer från någons sida?

Förstår Blågul, om nån av er tar bort det här, men jag sökte faktiskt på olika texter med pjäsPB innan jag postade ,O

Vore grymt tacksam för svar! (kanske vore idé att posta här i forumet istället för privat meddelande, så att andra med liknande funderingar kan få svar på det i framtiden).

AlphaRomeoTango, Over & Out

Tjenare!

Själv ska jag in som skyttesoldat stridsfordon i Boden sommaren 2006, längtar som attans...

En liten rolig sak är att min far har fått en inbjudan till att komma upp till Boden och besöka hans gamla lumparpolare, dom firar "25 år sedan värnplikten" eller ngt sådant, han ska dit ungefär en månad innan jag rycker in, lite komiskt sammanträffande..

Någon som för övrigt har något skoj att berätta om skyttesoldat stridsfordon-tjänsten?

Då får väl jag också bidra med min befattning...

Inryck 31 juli 2006

Kvartermästare (MA700)

Norrbottens pansarbataljon, I19

Någon annan som har drygt 150 mils resa framför sig till inryck? :lol:

Ni som bor- eller har tjänstgjort där får gärna berätta lite om sånt som kan vara nytt för en skåning där uppe.