MastY Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Jo det är såhär att jag gör ett litet skolarbete där vi bland annat ska beräkna månadskostanaden för mat. Och eftersom jag inte bor i egen lägenhet så är detta väldigt svårt att beräkna då det säkerligen är mycket som man inte tänker på som måste ingå. Så jag skulle uppskatta ifall ett gäng kunde skriva ungefär vad de äter för i månaden (ifall det går) så jag kan komma fram till någon slags snitt. Om ni har några ovanliga matvanor kan ni ju skriva in det under det ungefärliga priset. Skriv gärna om ni kanske går ut och äter någon gång i månaden eller liknande så jag kan räkna på det. Så mycket information som möjligt är ju bra. Så var inte blyga, dela med er av era matvanor. Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 jag och min sambo äter mat för ungefär 500:- i veckan. då är det inget extraordinärt men inte heller så mycket studentmat typ nudlar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted April 18, 2005 Author Report Share Posted April 18, 2005 Så drygt 1000:- / månad per person? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 minst 1500 i månaden för mat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Under min sparsammaste tid levde jag på mindre än 3000 kronor i månaden efter hyra, och då höll jag matkostnaderna på kanske 700-800 inklusive lunchlåda, vilket är lite för ett ensamhushåll. Idag ligger det väl på 1000. Plus ytterligare 1500 i uteluncher. Plus några andra restaurangbesök. Mitt tips skulle dock vara att du bestämmer vad en frukost innehåller, tänker vad man behöver köpa under en månad för att kunna äta en sådan varje dag och räknar ut vad det kostar. Sen samma för lunch och middag, samt småmål. Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 skulle gissa på att jag äter för ca 2500 / månad... gillar inte att laga mat själv =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilsson Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Ungefär 2500 kronor per månad skulle jag tro... Snabbt räknat; Lunch: 20 arbetsdagar x 75 kronor = 1500 Frukost, kvällsmat och mat på helger = 1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0be Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Jag är student och jag äter för ungefär 800kr i månaden. Då lagar jag nästan allting själv. Restaurangbesök är jag väldigt sparsam med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Jag har $265 i matbidrag, sa jag antar att det ar tankt att det ar sa mycket min mat ska kosta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apila Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Jag lever på ungeför 400-500 kr i månaden i matkostnader. Budgeten som jag satt upp är att maten ska kosta 100kr per vecka, då blir det iof mycket nudlar och mackor. Drygar ut ibland när jag får rester efter övningar, dvs mat som annars skulle kastas. Äter i princip ute en gång varannan månad, dock kan tillägas att mat är ganska billigt i Kiruna och att skolan betalar skollunchen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SToH Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Jag äter för ungefär 1300 kr i månaden, aldrig på resturang om jag inte blir bjuden. =) Ingen direkt dyr mat, ingen direkt billig. Mycket pizza. /hannah Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Om jag inte minns helt fel så ger konsumentverket ut en tabell över hur mkt olika husåll lägger ut på mat kläder osv. testa att leta efter den! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Tror jag ligger på nästan 2000 spänn i månaden trots att jag är student. Då är även "Dagen efter Pizzan" inräknad och andra måltider jag äter utanför hemmet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Äter för runt 2500kr i månaden, tyvärr Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted April 18, 2005 Author Report Share Posted April 18, 2005 Snittet ligger alltså runt 1723:- fast då med några som drar ner det en del =D. Fortsätt gärna att skriva, ju fler desto bättre. Tack för alla svaren hitills! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.