Jump to content

Hur många ak4


SADDO

Recommended Posts

Men jag får inte till någon bekväm skjutställning hur jag än gör.

Try harder...

 

Och hur sjutton kan man leverera den med ett handskydd som blir glödhett redan efter två magasin?!

För att du skall lära dig uthärda smärta och att det ska värma när det är kallt i betongen

 

Inskjutbart axelstöd skulle förvisso förmildra bärandet en smula.

Vapnet bärs lämpligen i gående färdigställning och då är kolven utmärkt att trycka mot axeln. Med kroppsskydd 90 på så sitter den som gjuten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Riktig kärlek måsta man kämpa för pojkar....

 

AK4an är underbar tycker jag. Det roliga är när man ibland läser om folk som vill ha tex AG90 till Hv är samma person som vill tycker AK4an är klumpig. Eller att Ksp är läthanterlig, vilket den är, och AK4an jobbig.

 

Sluta gnäll, gilla läget. Strider hellre med en AK4a än en 5a. Vapnet är överlägset i SIB och närstrid. Det är också tillförlitligare än 5an. Enda nackdelen är at den är lite jobbigare att göra tillsyn på. Men å andra sidan ser jag det som lite meditation.

 

I vilket fall som helst så kommer ju aldrig HV få 5an utan när det är dags att byta kommer hela FM få ett standardvapen om jag förstått FMV rätt.

Den 30 åriga pojken vet att man måste kämpa för riktig kärlek..

Och det är ju just det som är bekymret, Kulspruta 90, ak5 sitter som en smäck, ak4 är bara ivägen...

 

En ksp är helt ok att den är tyngre/klumpigare, det är ju ett understödsvapen, återigen är det ju det som gör ak4'an så irriterande, den är klumpig som en ksp men är en ak... wtf?

Jag tycker den är oergonomisk...

 

Ag90 används ju på ett helt annat sätt än ak'n, så det är, i min värld, inte jämförbart.

 

Gillar läget, men missar inte ett tillfälle att påpeka vad jag tycker :)

Visst skall vapnet bäras i gående färdigställning, men vid de tillfällen då man skall vistas i ex fordon är en inskjutbar/fällbar kolv praktiskt, den till ak4 är ju felvänd, inte speciellt smidig att använda...

 

Om anledningen är att man skall lära sig uthärda smärta så tycker jag att vi hårdlanserar att använda den helt utan handskydd hädanefter :)

 

Jag har inte haft några problem med ak5 vad gäller driftsäkerhet, inte heller ak4, de eldavbrott jag haft har troligt berott på hylsfångaren, irriterande sak...

Link to comment
Share on other sites

Det är med att använda den utan handskydd verkar klart obra. Då blir det nog mer av en grill än ett element och det hade definitivt inte konstruktören tänkt sig. ;) (misttänker att du 2 sharp förstod att det var ett skämt men för att förtydliga så vill jag påpeka att detta var ett inslag av humor)

 

Det här med fordon är som tur inte något HV behöver bekymra sig över heller så kolven är ju av den anledningen helt ok.

 

Hylsfångaren till Ak4an förvaras lämpligen i trosspackningen. Om befälen skäller så bänder man upp fästet så lossnar den vid första skottet :)

 

Personligen tycker jag att AK4an är ett bra vapen. Visst finns det bättre men det finns bättre vapen än AK5an också. Hade HV haft Ak5 så hade HV gnällt på den istället. Tycker någon att vapnet är jobbigt är det ju bara att avrusta (Inga GU förband har vad jag vet AK4an idag).

 

Det vi diskuterar är ett lyxproblem och det låter lite som Sverige i stort. Mitt vapen är klumpigt och det är faktiskt min rättighet att ha ett vapen som jag tycker om för de har Gu förbanden. Jag har rätt till bidrag/hög lön/stor lägenhet med minimal hyra/osv för att andra har det. Annars tänker inte jag va med.

 

Skit i det då. Avrusta som sagt. Om vapnet är till ett så stort bekymmer i fred under övningar så vill jag inte ens föreställa mig hur vederbörande skulle klara ett eventuellt krig. Och många har utkämpat krig med betydligt klumpigare, tyngre, sämre vapen och ändå vunnit.

Link to comment
Share on other sites

Men jag får inte till någon bekväm skjutställning hur jag än gör.

Try harder...

 

Och hur sjutton kan man leverera den med ett handskydd som blir glödhett redan efter två magasin?!

För att du skall lära dig uthärda smärta och att det ska värma när det är kallt i betongen

 

Inskjutbart axelstöd skulle förvisso förmildra bärandet en smula.

Vapnet bärs lämpligen i gående färdigställning och då är kolven utmärkt att trycka mot axeln. Med kroppsskydd 90 på så sitter den som gjuten.

Eller så får man ut en knallpåk som ligger rätt på en gång istället...

 

 

Håller med 2Sharp där, om det skall härdas så väck med handskydden. Varför inte vänta bössan bakfram istället så härdas man utav H-E..

 

Du tillhör nog den lyckliga skara som den där är designad efter. Inga kroppsskydd i världen kan hjälpa upp det för mig.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Det vi diskuterar är ett lyxproblem och det låter lite som Sverige i stort. Mitt vapen är klumpigt och det är faktiskt min rättighet att ha ett vapen som jag tycker om för de har Gu förbanden. Jag har rätt till bidrag/hög lön/stor lägenhet med minimal hyra/osv för att andra har det. Annars tänker inte jag va med.

 

Skit i det då. Avrusta som sagt. Om vapnet är till ett så stort bekymmer i fred under övningar så vill jag inte ens föreställa mig hur vederbörande skulle klara ett eventuellt krig. Och många har utkämpat krig med betydligt klumpigare, tyngre, sämre vapen och ändå vunnit.

 

Det ligger ju helt klart i landets intresse att soldaterna är tillfreds med sin utrustning. Visst kan man vinna krig med bulkig mtrl, men måste man utmana ödet nu när vi har tillräckligt med Ak5'or?!

 

I övrigt håller jag med om att det finns mycket lyxproblem i Sverige!

Link to comment
Share on other sites

Humor? vaddå?? :)

 

Visst är det ett lyxproblem, jag är glad över att jag har ett kvalitetsvapen, oavsett om jag gillar det eller inte.

Men det är väl soldatens [enda] rätt att gnälla lite?? :)

 

Det hade varit tråkiga diskusioner här om man bara var nöjd hela tiden...

 

Avrusta? är du galen?? jag är ju ksp-skytt inlove.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag måste inte tänkt riktigt klart när jag skrev det där med handskyddet. Det uppenbarade sig precis för mig varför det blir varmt.

 

Det är en ammunitionsbesparande åtgärd. Skjuter man för mycket blir det varmt. Alltså har man skapat en enkel men effektiv incitamentsstruktur för att hålla ned den enskilde soldatens ammunitionsförbrukning.

 

Han som konstruerade det var med andra ord inte så dum.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste inte tänkt riktigt klart när jag skrev det där med handskyddet. Det uppenbarade sig precis för mig varför det blir varmt.

 

Det är en ammunitionsbesparande åtgärd. Skjuter man för mycket blir det varmt. Alltså har man skapat en enkel men effektiv incitamentsstruktur för att hålla ned den enskilde soldatens ammunitionsförbrukning.

 

Han som konstruerade det var med andra ord inte så dum.

Vilket ytterligare aktualiserar förslaget att skippa handskyddet och greppa pipan direkt. Vi kommer aldrig att ha problem med ambrist! Glockrent!

:)

Link to comment
Share on other sites

Sluta gnäll, gilla läget. Strider hellre med en AK4a än en 5a. Vapnet är överlägset i SIB och närstrid.

På vilket sätt är ett tyngre, längre och allmänt klumpigare vapen med mer rekyl bättre i närstrid?

Hur var det med överpenetrerande ammunition i bebyggelse förresten?

 

Bortsett från att jag tycker att ak 4 är lite för långt (främst i liggande skjutställning) så tycker jag att den är rätt ok.

 

Jag har förresten några ungdomsledare som föredrar att ha kolven ovanpå axeln vid korta skjutavstånd. Skyddsvaktprov och motsvarande. Enligt dem var det så stadsskytte gjorde när de hade ak 4.

En av orsakerna är att det ska vara förbenat jobbigt att springa omkring med ak 4 och kolven i axeln hela tiden...

 

Någon kommentar?

Link to comment
Share on other sites

Ganska klart att ak5:an är bättre än 4:an, 30år av utveckling skiljer dem åt. Men ak4 är fortfarande ett bra vapen och ni som inte är nöjda med passformen kan ju gå tillbaka till mausern, den sitter som gjuten i famnen och kulan har högre penetration i trä och dyl. än ak:n dessutom så är den grymt mycket ammunitions snålare än de modärna plastiga automatbössorna.

Var nöjda med det ni har det kunde varit värre och det finns fortfarande chans att det blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för svaret. Dessutom måste jag tillfoga att jag själv är mycket nöjd med AK4. Den är mycket robust och tillförlitlig. När nu nbandad 7.62 är gratis så kan man skita i att det krävs mer skjutning för att bli kompis med "spettet", för att skjuta tycker vi är roligt, ELLER HUR!

Det jag eftersöker är fällbar kolv, typ Ak5, eftersom jag tjänstgör rätt mycket i bil med mitt vapen. Visst det hade varit trevligt med mer ammo till lägre vikt, men man kan ju inte få allt.

 

Med fällbar kolv och aimpointsikt blir ak4 rätt mysig.....

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg du får inte pilla med kungens kanon, och absolut inte

med kolven, då får inte ens sätta dit en ficklampa, om något skulle hända åker du dit så det visslar om det. Tror du vet detta men höjer ändock ett varningens finger.

 

Saludos !

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

Ok jag som hade inskjutbar kolv, brett handskydd med avtagbart benstöd och Aimpoint för 10 år sen på kungens kanon. :D

Då sa man bara att det som förbättrar kan ju inte vara fel att ha. :D

Man förbättrade ju det mesta man kunde tex bytade ut päronsäcken mot en vettig ryggsäck med mera. :)

Link to comment
Share on other sites

Undrar om jag har skjutit för lite med dom Ak4:or som jag har haft, både under GU och inom Hv, för handskydden har aldrig blivit speciellt varma!

Ett tips som många har missat är att åka till vapenteknikern´ och anpassa vapnet (främst kolven) efter sig själv.

Jag vill inte omrusta till Ak5 av två orsaker:

-En am typ på hela plutonen (Nej jag vill inte ha Kulspruta 90!)

-Efter GU:n så har inte Ak5 mitt fulla förtroende jmf med Ak4

Link to comment
Share on other sites

Ficklampa är jag ganska säker på att man får sätta dit. Jag har iaf. sett bilder med stadsskytte med ficklampor på bössorna.

Nä, det får man inte, stadsskytte har säkert reglementerade lampor... som handskyddet till ak5 med sure-fire lampa.

 

KalleSWE: kan man alltså be vapenmekanikerna att typ korta en kolv? det hade jag gillat..

Link to comment
Share on other sites

2Sharp.

 

AK5 med den gamla rörkolven går att korta, det finns några sådana på Ing2.

Den nya som är gjuten i ett stycke går inte att korta.

Jag kan inte heller se hur en AK4 kolv skulle gå att korta, det enda jag vet där är att man kan byta bakkappa för att förlänga kolven. (Ingår till optiskt riktmedel)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

just ak5 har jag koll på, några tjejer fick kortare under nå'n mission.

 

Jag tänkte på just ang. ak4 att man tog bort bakkappan och fräste bort en del av kolven, och pressade på bakkappan igen, detta tror jag inte är allt för svårt, men inget jag skulle göra på eget bevåg, men kunde en vapenmek fixa det så.. :/

Link to comment
Share on other sites

2Sharps version förekommer. En del (bara kvinnor vad jag vet)av de som genomgått tremånaders utbildning för HV har fått kortade kolvar med personnummer inbrända. Kolvarna fick de sedan ta med hem för att byta ut kolven på tilldelat HV-vapen.

Link to comment
Share on other sites

Men va i hela he..... jag mailade till mds kansli eller vad det var och hörde om möjligheterna att korta kolven till ak 4:a, då fick jag bara svar att det inte var tillåtet och inte tekniskt möjligt.

 

En kompis låg som grk i halmstad och hade ak 4:a en i hans pluton var liksom jag rätt kort och fick ut en special kolv.

 

Är det någon som vet om det finns "laga stöd" att begära att få ut en kortare kolv, för som det är nu är ak:n väldigt klumpig för mig.

Link to comment
Share on other sites

Aha, intressant infon där Inf, tack för det..

 

Jag tycker inte att jag har korta armar, men jag skulle gilla en kortare kolv helt klart, hellre en för kort än en för lång [kolv]

 

Antar att man bara får hitta till rätt ställe för att få det åtgärdat.. "we'll either find a way or make a way"

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara specialtillverkade kolvar dom fått ut isåfall.

Det går inte att "fräsa bort" en bit på en ak4 kolv och sen sätta dit bakkappan igen eftersom den fäster med två snäppfjädrar i rörnitarna som sitter i kolven.

Om man kapar bort en bit så blir avståndet fel och då passar inte bakkappan.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara väldigt varierande bud angående kolven på ak4:an. När jag gjorde lumpen (stadsskytte grk IB16) så fick de kortaste KB-eleverna kortare kolvar men inte GB och soldater. När jag gick med i hemvärnet sa de att de bara va att snacka med teknikerna så skulle de fixa det, men jag vet att folk har fått nej när de väl har kommit till kritan.

Rent tekniskt sett är det inga större problem att korta kolven, men det är lite pill och man kan inte korta den hur mycket som helst. I övrigt så visar armen sin vanliga inflexibilitet genom att förbjuda allt som de inte har testat, inklusive original delar från HK, vilket man försvarar med att försäkringarna inte skulle gälla om det sker en olycka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...