BJK Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Söker bilder på Chuck Yeager då han flyger SK37 Viggen, och gärna bilder där han skriver sin autograf på maskinen, men jag hittar inga på nätet? Någon som vet någon adress/länk där man kan hitta såna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Något OT. Vad jag har hört så tyckte han att fpl37 var en "skitmaskin" erller liknande, någon som kan bekräfta/dementera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted April 15, 2005 Author Report Share Posted April 15, 2005 Han var bara sur för att han inte fick sitta i framsits......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Han gillade dock inte hjälmen, tyckte att den var för tung. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Han gillade dock inte hjälmen, tyckte att den var för tung. För klen nacke m.a.o :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Han gillade dock inte hjälmen, tyckte att den var för tung. För klen nacke m.a.o :P Man pissar inte på den mannen....punkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Vi hade flygförare på besök som tyckte telehjälmen var tung Link to comment Share on other sites More sharing options...
trinity Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Han kanske blev putt för han inte förstod vad som stod på knapparna, antar allt är på svenska på fp37... Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Han kanske blev putt för han inte förstod vad som stod på knapparna, antar allt är på svenska på fp37... Nej det är som BJK sa, han surnade till när han inte fick sitta fram, man kan tycka att en sådan prominent flygare kunde få sitta fram och köra själv, han har rattat jävligare maskiner än en SK 37. Inte konstigt att han blev pissed och rackade ner på kärran. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockman Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Eh, vem är Chuck Yaeger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Eh, vem är Chuck Yaeger? Världens första jägare, mannen som uppfann baskern ... Skämt åsido ... http://www.chuckyeager.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Eh, vem är Chuck Yaeger? www.google.com edit: sehr pucktvåa.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fa/Kapten Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Söker bilder på Chuck Yeager då han flyger SK37 Viggen, och gärna bilder där han skriver sin autograf på maskinen, men jag hittar inga på nätet?Någon som vet någon adress/länk där man kan hitta såna? Hade inte 2:a en del foton med denna händelse i sitt fikarum ?? Om det är så bör väl dom finnas på F4, om ingen långfingrad snodde dom.. I såfall är det väl bara att "sparka" upp någon gamal bekant och be om kopior ? Undra förresten om det inte finns en bild på F15 museet ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted April 15, 2005 Author Report Share Posted April 15, 2005 Jodå, men att återfinna dessa är nog inte lätt nu.... B) Så jag tänkte försöka finna något på nätet, men det verkar svårt tyvärr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Han gillade dock inte hjälmen, tyckte att den var för tung. För klen nacke m.a.o :P Man pissar inte på den mannen....punkt Det gör jag inte heller. Som den otroliga flygentusiast jag är och har varit sen liten knodd, så är Yeager en av mina "förebilder" eller vad man nu ska kalla det... Har säkert läst hans självbiografi mer än 5 ggr. blaha. blaha. första gången var jag 10. blaha blaha. Men man måste faktiskt ha en sådan distans till de man ser upp till, så att man kan skämta om dem danne. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Vad jag minns från en artikel i Flygrevyn (?) så gillade han inte att hjälmen saknade hakband, och tyckte det var underligt att FV int ehade kommit fram till, som USAF att hjälmen riskerar att flyga av vid utskjutningar om man inte hade hakband. Sen gillade han inte sikten från baksits. Sen tyckte han det var korkat att indikatorn som visade dragkraft visade gasreglagets läge, inte egentlig dragkraft.. Det är vad jag minns från den artikeln jag läste som liten pojspoling för 100 år sedan eller nåt Eventuella felaktigheter skylles på Alzheimer /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Jodå, men att återfinna dessa är nog inte lätt nu.... B) Så jag tänkte försöka finna något på nätet, men det verkar svårt tyvärr. Har du kollat med Svensk Flyghistorisk förening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Jo, det var i Flygrevyn. Måste nog varit på mitten av 90-talet? Minns att han signerade någons hjälm också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Nä... artikeln är nog äldre än så... mitten av 80-talet 86-87. Man flög med föregångaren till Flyghjälm 116. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted April 16, 2005 Author Report Share Posted April 16, 2005 Jodå, men att återfinna dessa är nog inte lätt nu.... B) Så jag tänkte försöka finna något på nätet, men det verkar svårt tyvärr. Har du kollat med Svensk Flyghistorisk förening? Nej, det kan ju vara en väg också Tackar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted April 16, 2005 Author Report Share Posted April 16, 2005 Sen tyckte han det var korkat att indikatorn som visade dragkraft visade gasreglagets läge, inte egentlig dragkraft..Det är vad jag minns från den artikeln jag läste som liten pojspoling för 100 år sedan eller nåt Eventuella felaktigheter skylles på Alzheimer /E Det där får du nog ändå skylla på gubben Alzheimer...... Någon sådan grej att visa gasspaksläge eller aktuell dragkraft finns inte, och knappt heller på fpl39. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Jag har för mig att jag läste om det i Flygvapennytt, kan det stämma? Får väl ta och leta i tidningshögen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Sen tyckte han det var korkat att indikatorn som visade dragkraft visade gasreglagets läge, inte egentlig dragkraft..Det är vad jag minns från den artikeln jag läste som liten pojspoling för 100 år sedan eller nåt Eventuella felaktigheter skylles på Alzheimer /E Det där får du nog ändå skylla på gubben Alzheimer...... Någon sådan grej att visa gasspaksläge eller aktuell dragkraft finns inte, och knappt heller på fpl39. Då var det växelspakens läge då.. för Sk37 har väl automatlåda? P-N-D-EBK-R /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Då var det växelspakens läge då.. för Sk37 har väl automatlåda? P-N-D-EBK-R och ebk:n har tre zoner så det blir nog P-N-D-3-2-1-R. Om du på vänster sida om stolen hittar ett reglege som känns som en handbroms, så är det inte det, utan du har hittat regleget för landställsinfällning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Personligen så har jag blivit extremt missnöjd med cockpiten på 37.an då jag suttit i den, det må finnas automatväxel osv... Men vi vet ju alla att om man flyger så skall man kunna trycka på en knapp för att få en Gin och Tonic serverad... SAAB måste definitivt missat det där med kundservice.. Kanske därför så få RO flyger viggen ;) Edit: BTW.. hittade att Flyghistoriskt månadsblad (FM) hade detta inhåll: 3/1987 För Mustang-älskare"Hämtning i Mavas... " Värnpliktsminnen från Malmen Chuck Yeager flyger Viggen på F15 1933-1934 års flygskola på F5 FV 60 år på finalen Projekt B1: Propellern tillverkad Kolla på deras huvudsida, tror att man kan beställa där: Svensk Flyghistorisk Förening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Hårda killar (okej då, damer också) flyger bara på "PIP"-läget.. (Pjäxan I Pannrummet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Sen tyckte han det var korkat att indikatorn som visade dragkraft visade gasreglagets läge, inte egentlig dragkraft..Det är vad jag minns från den artikeln jag läste som liten pojspoling för 100 år sedan eller nåt Eventuella felaktigheter skylles på Alzheimer /E Det där får du nog ändå skylla på gubben Alzheimer...... Någon sådan grej att visa gasspaksläge eller aktuell dragkraft finns inte, och knappt heller på fpl39. Mnjaa, du har ju ett zonindikeringsinstrument som visar vilken zon av ebkn som är igång... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted April 16, 2005 Author Report Share Posted April 16, 2005 Sen tyckte han det var korkat att indikatorn som visade dragkraft visade gasreglagets läge, inte egentlig dragkraft..Det är vad jag minns från den artikeln jag läste som liten pojspoling för 100 år sedan eller nåt Eventuella felaktigheter skylles på Alzheimer /E Det där får du nog ändå skylla på gubben Alzheimer...... Någon sådan grej att visa gasspaksläge eller aktuell dragkraft finns inte, och knappt heller på fpl39. Mnjaa, du har ju ett zonindikeringsinstrument som visar vilken zon av ebkn som är igång... 3 st lampor som visar i vilken ebk-zon spaken står i ja, men ingen indikering upp till MS eller inom zonerna på något sätt, eller vilken zon som är igång. Eller tänker du på munstyckslägesindikatorn? Däremots skulle det vara mycket intressant att få veta till vilken maskin med dragkraftsindikering herr Yeager refade till....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Sen tyckte han det var korkat att indikatorn som visade dragkraft visade gasreglagets läge, inte egentlig dragkraft..Det är vad jag minns från den artikeln jag läste som liten pojspoling för 100 år sedan eller nåt Eventuella felaktigheter skylles på Alzheimer /E Det där får du nog ändå skylla på gubben Alzheimer...... Någon sådan grej att visa gasspaksläge eller aktuell dragkraft finns inte, och knappt heller på fpl39. Mnjaa, du har ju ett zonindikeringsinstrument som visar vilken zon av ebkn som är igång... 3 st lampor som visar i vilken ebk-zon spaken står i ja, men ingen indikering upp till MS eller inom zonerna på något sätt, eller vilken zon som är igång. Eller tänker du på munstyckslägesindikatorn? Däremots skulle det vara mycket intressant att få veta till vilken maskin med dragkraftsindikering herr Yeager refade till....... Jag skulle tro att det är munstyckslägesindikatorn som Chucken menar, när han säger dragkraftsindikeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Det är nog självklart indikeringen till munstyckesläget jag avsåg, och det var förmodligen det som Yeager pratade om, men sist jag läste artikeln var när den publicerades, på 80-talet.. och eftersom min cocpitvana i Viggen är lika med noll och min kunskap som ellvaåring var ännu mindre så... /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.