Jump to content

Försvarets telenät

SERG. B

Recommended Posts

Jag sitter och skriver en mindre uppsats om Sveriges krisberedskap och hamnade på krisberedskapsmyndighetens hemsida och där stod det:

Civila myndigheter bör i ökad utsträckning anslutas till Försvarets telenät (FTN) för att minska sårbarheten i kommunikationen.

Så jag började fundera lite. Vad är FTN för något? Jag har bara hört att man använde det under stormen i södra Sverige. Men hur är det uppbygt, vilka använder det och varför vill man ansluta civila myndigheter? Har hittat lite när jag googla men jag tänkte att ni Soldf-are bör veta mer.

FTN är ett telenät för tal och data främst uppbyggt med radiolänk men i ökande utsträckning även med fiberlänk. Det är uppbyggt så att det ska vara feltolerant i så hög utsträckning som möjligt. Eftersom alla komponenter (utom länkmasterna självklart) är fortifikatoriskt skyddade och har reservkraft så klarar det också av sådana mindre påfrestningar som Gudrun. Till skillnad från Telias stationer som i många fall la av när strömmen försvann. Inte en enda av FTN-stationerna slutade fungera under samma storm.

Vilka använder det idag? Försvaret självklart, men även kärnkraftverk och vissa andra som har krav på att deras teleförbindelser måste fungera.

Ursprungligen byggdes det upp för Flygvapnets stridsledningssystem men är sedan länge Försvarsmaktsgemensamt.

om de är "fortifikatoriskt skyddade" kanske förklarar den typ av aumtomatstn/telecentraler som finns i min hemstad.

jag har aldrig sett dessa typer på andra håll, och de finns enbart på vissa platser i trollhättan.

kan iofs vara någon provtyp hos gamla televerket som aldrig slog igenom.

stn är nedgrävd i marken och har en del ovan jord.

taket är sluttande och ca en m högt i framkant och en halv m högt i bakkant.

fyrkantig betong klump ca tre gånger tre m.

de gör vara från 80-talet någon gång.

eftersom de bara uppträder i terräng runt ett gamalt nedlaggt civilförsvarsbunker misstänker jag att de har något samband med denna.

hur jag vet att det är en telecentral?

svårt att lista ut när det allt som oftast står bilar från telia och flextronic brevid dem.........

Edited by bushman

Lite länkar till FTN relaterat på mil.se

Sen F16 nedläggning är det F17 och F21 som svarar för drift och underhåll av FTN:

http://www.f17.mil.se/article.php?id=10971

http://www.f21.mil.se/article.php?id=7906

Telesystem 9000 som gör det möjligt för Försvarsmaktens förband att kommunicera över långa avstånd använder FTN som backbone:

http://www.mil.se/index.php?c=news&id=25978

http://www.armen.mil.se/index.php?c=news&id=13575

Annars kan man säga att FTN är precis som Telia och Internet, men enbart för Totalförsvaret och liknade användare, dvs telefoni och datakommunikation. Även Polis och bla Länsstyrelserna är uppkopplade via FTN. http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____3923.asp

All kommunikation sker krypterat.

Om jag minns rätt kommer FTN att användas för kommunikation för RAKEL, dvs "blåljusmyndiheternas" nya gemensamma radiosystem.

//donSisu

om de är "fortifikatoriskt skyddade" kanske förklarar den typ av aumtomatstn/telecentraler som finns i min hemstad.

jag har aldrig sett dessa typer på andra håll, och de finns enbart på vissa platser i trollhättan.

eftersom de bara uppträder i terräng runt ett gamalt nedlaggt civilförsvarsbunker misstänker jag att de har något samband med denna.

svårt att lista ut när det allt som oftast står bilar från telia och flextronic brevid dem.........

Kan det vara något som Banverket har???

Deras telerum i en stad i halmstad låter väldigt likte det du beskriver.....

Dock borde det bara finnas en eller par sådana anläggningar per stad utmed en järnvägslinje

Kan det vara något som Banverket har???

Deras telerum i en stad i halmstad låter väldigt likte det du beskriver.....

Dock borde det bara finnas en eller par sådana anläggningar per stad utmed en järnvägslinje

nopes

som don sisu säjer de har egna anl.

och de ligger oftas i rejäla bergrum, har besökt ett par av dessa själv.

och "mina" betongskjul ligger inte i anslutning till någon järnväg.

Vad jag läst om FTN-anläggningar så bör man i de flesta fall ha byggt på samma sätt som de sist byggda minstationerna. Det vill säga ett par färdigmonterade containrar som hissas ner i ett utsprängt hål, sedan gjuter man igen. Åtminstone vad som gick att utröna av en bild jag hittade någonstans på mil.se.

Ett annat alternativ lär ju vara att man helt enkelt rullar in hyddorna i berget på hjul.

Vad gäller TS9000 så använder inte Marinen det, utan sitt eget nät MTS. MTS kan dock samtrafikera med TS9000 och torde även ingå i FTN.

@bushman

Det finns stationer i det publika (Telias) nät som har gott fortifikatoriskt skydd, så det behöver inte vara en FTN-anläggning. Särskilt inte om det står Teliabilar utanför dem, då är det en Telia-anläggning. FTN-anläggningar kan urskiljas på att det i de flesta fall står en radiolänk i direkt anslutning...

@donSisu

Ja, så är det än så länge. Men i FB04 fanns det en liten passus om att den nya Marktelebataljonen ska ta över driften. Den sätts upp i princip av gamla RAB och Marktelekontoren på flottiljerna.

kan det vara en sådan station som fins på Kinnekulle?

stor satans mast utvändigt med "paraboler/motsv" i 4 olika riktningar samt diverse mindre antennspröt.

allt annat fins nedsprängt i berget. (veterligen fins det bara 1 ingång, utanför fins iaf 4 värn av samma typ som jag sett på både våra Hv objekt och den lokala flygplatsen (innan de revs) så den är med 100% säkerhet militär.

fins ett hus inom några 100m som jag förmodar är en överjordisk stabsplats för Hv komp/motsv då det inte verkar bo någon där men den ändå används.

hur jag vet var den ligger? det går en vandringsled 2m framför 2 av värnen och rundar precis rakt ovanför ingången :lol:

[Nästan OT]

Undertecknad lyckades lura en trängare och en pansarknekt att tornet vid LedS (S1) bar på helikopterminor.

"Ni ser tydligt konformen på RSV 8-laddningen i minorna" sa jag och pekade på FTN-antennerna (parabolerna alltså).

"Wow" sa de.

Skämtet sprack när jag pekade på kraftledningen på fältet och sa att det var trådutlösningen till "helikopterminorna".

:lol:

/Krook

Vad gäller TS9000 så använder inte Marinen det, utan sitt eget nät MTS. MTS kan dock samtrafikera med TS9000 och torde även ingå i FTN.

Träffade nyligen en fd vpl/nuvarande BFA på Amf 4 (kan han ha varit på brigledningskomp eller så) som jag kunde prata mycket TS och 24-metersmaster med. Är det mer än namnet (TS9000/MTS) som skiljer, för att så uppfattade jag det inte (och jag är inte avundsjuk på att kånka upp en 24meters på en karg kobbe och kötta upp den)

@Skuggan; Låter nog som klassisk FTN-konfiguration

@Krook; Är de verkligen så lättlurade! :P

Edited by C DK012

kan det vara en sådan station som fins på Kinnekulle?

stor satans mast utvändigt med "paraboler/motsv" i 4 olika riktningar samt diverse mindre antennspröt.

allt annat fins nedsprängt i berget. (veterligen fins det bara 1 ingång, utanför fins iaf 4 värn av samma typ som jag sett på både våra Hv objekt och den lokala flygplatsen (innan de revs) så den är med 100% säkerhet militär.

fins ett hus inom några 100m som jag förmodar är en överjordisk stabsplats för Hv komp/motsv då det inte verkar bo någon där men den ändå används.

hur jag vet var den ligger? det går en vandringsled 2m framför 2 av värnen och rundar precis rakt ovanför ingången :lol:

det låter som en anl som tillhör en närliggande militärbas.

som det nu huserar tjecker på.

:lol: Hmm efter att ha sett filmen "Förebudet" så känns denna tråd lite  :lol:  men vem är väl jag att oroa mej :wub:

Håller med lite där.

Det behöver kanske inte skrivas så mycket mer om hur det fungerar...

:lol: Hmm efter att ha sett filmen "Förebudet" så känns denna tråd lite  :lol:  men vem är väl jag att oroa mej :wub:

Håller med lite där.

tror iofs att vi inte vet något som FI inte redan vet.

platsen skuggan beskriver är tex en geochash, för dem av er som vet vad det är.

något som jag då tycker är mer skadligt, än att vi spekulerar i FTN.

de som har fullt koll på FTN, sitter nog inte och skriver ut det på öppna forum.

och den kunskap som vi andra innehar om platser och annat är ju info som kanske under öv wennerströms dagar var hemlig, men som nu mer inte går att gömma för satteliterna.

det vi vet det vet vi, och det vi vet att vi inte skall informera lede fi om håller vi tyst om.

vad gäller geochashar så finns de ett flertal sånna vid master och militära installationer runt om i landet.

bushman (som en gång var medlem i televerkets commandotrupper aka lifkomp no1)

Edited by bushman

Är det mer än namnet (TS9000/MTS) som skiljer, för att så uppfattade jag det inte (och jag är inte avundsjuk på att kånka upp en 24meters på en karg kobbe och kötta upp den)

Ja, det är helt enkelt två olika nät. Tänk dig två olika LAN med lite gateways emellan. Fast större då. Används mkt för att fartyg ska kunna koppla in sig i hamn och så.

Ngn mer som var på SAABsdagen den 6:e? Mkt intressant information man kunde dra ut teknikerna om bl a rakel/tetra allmänt/FTN efteråt.

:baskerKav: Hmm efter att ha sett filmen "Förebudet" så känns denna tråd lite  :baskerHKP:  men vem är väl jag att oroa mej :baskerHV:

Håller med lite där.

Ännu så länge så har inget skrivits som inte står i den officiella propagandaboken från FMV...

:baskerKav: Hmm efter att ha sett filmen "Förebudet" så känns denna tråd lite  :baskerHKP:  men vem är väl jag att oroa mej :baskerHV:

Håller med lite där.

Ännu så länge så har inget skrivits som inte står i den officiella propagandaboken från FMV...

Kanonbra. Finns det någon fin liten länk till den så folk kan läsa på istället för att vi sitter här och delar med oss av saker som kanske, eller kanske inte, är sanna eller passande?

Kanonbra. Finns det någon fin liten länk till den så folk kan läsa på istället för att vi sitter här och delar med oss av saker som kanske, eller kanske inte, är sanna eller passande?

Ingen aning tyvärr. Snubblade själv över boken i ett fikarum. ;)

Men FTN är inget konstigt. Det är i stort sett byggt av civila standardkomponenter. Den stora skillnaden ligger just i det fortifikatoriska skyddet och att alla delar har reservkraft. Reservkraft är för övrigt fel ord, då elverken i anläggningarna är avsedda för normal drift under lång tid. Att man i fredstid använder sig av extern kraft är bara en bekvämlighetssak då man slipper försörja anläggningarna med drivmedel.

Bortsett från detta så är det inget häftigare än t ex Telias nät. Möjligtvis att det i större utsträckning förlitar sig på radiolänk.

Edited by BJE

Reservkraft är för övrigt fel ord, då elverken i anläggningarna är avsedda för normal drift under lång tid. Att man i fredstid använder sig av extern kraft är bara en bekvämlighetssak då man slipper försörja anläggningarna med drivmedel.

Det kan man lungt säga.

Under vår slutövning så var vi kopplade på en FTP-anläggning vid en av dom större sjöarna i landet. Den försörjde en utav flygbaserna och lite andra delar av försvaret med länk in i FTN. Därav var det en stor anlägning.

På ef/kväll så jag bevakade Syscon-skärmen :/, när plötsligt ljuset blinkade och allt gick över på batteridrift i vår hytt(APN). Eftersom vi sparade bensin så var vi inkopplade på FTP-anläggningens yttre ström. Sekunderna efter låter det som om en Pbv401 står parkerad brevid vår hytt och startar upp på full gas. Hela hytten vibrerade och man började undera om Flyget börjat skjuta skarpt eller något.

Det visade sig att någon på FTN-Driften tyckte att det var dags för en skarp övning av Reservdriften. Så dom slog av inkommande matning via fjärr och Elverken startade per automatik några sekunder senare. Detta fick vi dock inte reda på förän vi ringt upp FTN-driften och frågat varför som allt gick på reservdrift.

Dom minuterna var man lite bekymmrad och underade om kriget börjat eller och man råkat slå ner jordspettet fel:)

/erik

Edited by corre

FTP-anläggning vid en av dom större sjöarna i landet.

He he he... är det sån't ni höll på med alltså :/ ;)

Jag känner igen en liknande episod från ATS... Jämtkrafts nätstation gick visst i luften då Spetznas hälsade på. Det var lite bekymmersamt och jag och många andra var så förbannat tacksamma då att vi testade och repade 4KW't innan the shit hit the fan...

Vad innebär det att stationerna har fortifikatoriskt skydd? Och ursäkta mig om jag inte har förstått detta men vad är det som gör att FTN klarar sig bättre mot orkaner motsv? Samt vad skulle hända om det blev krig, skulle inte fi slå ut FTN då och vilka konsekvenser skulle det få?

Vad innebär det att stationerna har fortifikatoriskt skydd? Och ursäkta mig om jag inte har förstått detta men vad är det som gör att FTN klarar sig bättre mot orkaner motsv? Samt vad skulle hända om det blev krig, skulle inte fi slå ut FTN då och vilka konsekvenser skulle det få?

Fortifikatoriskt skydd = bunker motsv.

Alla FTN-anläggningar har egen kraft = inget behov av att Sydkraft m fl levererar ström. Telia däremot är i många fall beroende av att elnätet fungerar.

FTN är uppbyggt för att vara redundant. Om en anläggning slås ut så skickas trafiken en annan väg genom nätet. Givetvis så blir det svårare ju fler stationer som slås ut, men då får fi också jobba på litet. Sedan så finns (fanns i alla fall) det förband som har som uppgift att upprätta nya förbindelser för att ersätta utslagna.

@Skuggan

Är du säker på att det är en mast och inte ett torn?

(Torn har inga staglinor)

är tämligen säker på att det är en mast, för den är ganska smal.. dock mins jag inte om den hade staglinor, men det tror jag den hade....

ja, tanken har varit att den tillhör F7. men även de är väl anslutna till FTN?

FTN är uppbyggt för att vara redundant. Om en anläggning slås ut så skickas trafiken en annan väg genom nätet. Givetvis så blir det svårare ju fler stationer som slås ut, men då får fi också jobba på litet. Sedan så finns (fanns i alla fall) det förband som har som uppgift att upprätta nya förbindelser för att ersätta utslagna.

Det utbildades ett par Op/Sb-plutoner av S1/signbat för just det syftet 02-03. Huruvida de faktiskt kom att "insatsplaceras" är mer osäkert.