Jump to content

En Toyota Land Crusiers sista resa..

Recommended Posts

Toytorna var förbjudna att ta hem till Sverige

Det är detta jag menar!!! Vem tusan fattar ett sådant beslut? Förbjudna att ta hem till Sverige?!?! *suck* FM slutar aldrig att förvåna... :baskerPa:

Varför skulle vi släpa hem dom till Sverige?

Har du funderat över varför dom inte fick tas hem till Sverige?

Är dom godkända enligt svenska krav vad gäller trafiksäkerhet och avgasvärden etc?

Chilla ner lite och försök debattera som folk istället för att bara ösa ur dig en massa galla.

The Swede

BLÅGUL

Om jag inte missminner mig helt, råkade Toyota ha ett helt knippe Landkryssare i Sverige som inte kunde säljas pga avgaskraven, när Försvarsmakten letade med ljus och lykta efter någonting bättre än tgb11 att skicka till Bosnien 1993. Toyota hade helt enkelt stoppat i fel motorer i bilarna.

De var tydligen väldigt billiga i inköp...

Det är detta jag menar!!! Vem tusan fattar ett sådant beslut? Förbjudna att ta hem till Sverige?!?! *suck* FM slutar aldrig att förvåna... :baskerPa:

Ta det lugn, sitt ner i båten och håll i åran...

De TLC som fanns i Kosovo under Ks05 var i otroligt dåligt skick, att de kasserades senare på plats och att de inte hittade hem till Sverige är klockrent, att skicka hem något i så dåligt skick hade utan tvekan varit extrem dåligt utnyttjade skattepengar.

Ev. försäljning av dessa hade varit ett skämt och högst troligt hade FM fått skarp kritik att de sålde trafikfarliga fordon till allmänheten...

Slöseri? nä, smart, ja....

Det lönar sig inte att gnälla om uttjänta Toyota LC.... Det kvarlämnades MYCKET saker när BA missionerna avslutades... dessutom blev ett antal lastbilar kvar inom FN. Att släpa hem allt skrot är inte ekonomiskt och definitivt inte miljövänligt.

Som anekdot kan jag nämna att vi på BA12 fick order att hämta ut lågskor för att sedan lämna in dom i Sverige - när det sen stod klart att BA skulle avslutas så samlade man in skorna igen och skänkte dom till HUM verksamhet - tillsammans med en massa annat bra och ha.

Anledningen till min skarpa reaktion av FM vansinne är att det finns många som gladeligen skulle vilja lägga vantarna på ex en LC. Men jag kan förstå att de ses som någon förbrukningsvara... men om FM hade köpt in BMW Z3 och sedan sprängt sönder dom eller kört över dom men katterpiller... kanske varit lite annat ljud i skällan, eller varför inte dra det till sin spets och säga att de förstörde "slutkörda" Koenigsegg? Privatimporten av LC till Sverige är inte liten och suget är stort.

Jag likställer därför FM handlande med programmet "Folkhemmet" där Robert Aschberg frågade varför FM skrotar ut militärfordon, någon "förståsigpåare" inom FM sa då att "-Det finns ingen som vill ha dessa fordon". Åter igen har FM noll-koll på vad som går att sälja och inte. Att förstöra fordon är vansinne, speciellt om det är fordon som har högt andra hands värde oavsett skick, som ex så ligger 903 på runt 15.000 i körbart skick (ej bes). FM bedyrade dock att det fanns ingen i hela riket som ville ha dessa 903:or, FM har fortfarande ingen aning vad som klassas som eftertraktade fordon... Har hört att STENA betalade runt 500.000 för fordonen som de skrotade, säkert rykte och någon har säkert den rätta siffran. Denna upphandling gick dessutom inte rätt till. I första hand var det väl förse civila myndigheter, organisationer, försäljning övriga och i sista hand utskrotning av det som inte gick att sälja... Det blev utskrotning först och sedan inget mer. Utgallringsordningen var klubbat av folkvalda men FM valde sin egen väg. Alla dessa 903, 934, 939 och Bv202 som gick till tuggen kunde gjort nytta någon annan stans.

Nu vet jag inte om det finns veteranbils entusiaster här på forumet, men ni skulle hört tongångarna i veteranbilsvärlden när FM smälte ner aldrig körda B18 motorer med ursäkten... "De klarar inte miljökraven". Den generalen var inte vatten värd när Amazonklubben fick höra om vansinnet... Så vi ska vara på det klara med att alla inte är 100% lojala mot FM när de uppträder/agerar på detta viset, men riksrevisionen synade ju FM ordentligt... vilket behövdes. :banghead:

Nåväl nu är jag jeepgalning i första rummet.... men någon militärfreak lär jag aldrig bli så att jag med blind lydnad gillar allt vad FM får för sig... *host* get my point?

Regler rörande avfallshantering är väl de samma för FM oavsett om vi är i Kosovo som eller i Enköping? (Jag vill minnas att det blev ett j-a rabalder när någon kom på att det inte källsorterades enligt konstens alla regler på Camp Victoria...) I denna anda skulle Toyotan naturligtvis fraktats hem till Sverige, vilket några påpekat, för att skrotas här (på ett svenskt, koldioxidneutralt och miljövänligt sätt).

Bra eller dåligt? Skall vi fria eller fälla? Vad säger lagen, vad säger moralen?

Å ena sidan är det obra att vi orsakar nedskräpning i missionsområdet, inte följer fasställda regler och ägnar oss åt nöjessprängning. Å andra sidan, efter att ha sett den underbara landsbygden i Kosovo med alla dess bilvrak, plastpåsar och vitvaror, och med vetskapen att ansvariga för målmaterielen sannolikt tog hand om den på lämpligt sätt (d.v.s. inte lät den ligga kvar i terrängen) - vad spelar det för roll? Det bästa kanske hade varit att gett Toyotan till någon local som kunnat använda den i ytterligare tiotalet år, innan den slutligen slutar som hönshus eller lekstuga.

• BlåGul -1

Ok. Nu räcker det med gnällande över destrueringen av skrotade fordon, vilket det handlar om i de här fallen. Det är ju förifan bara trams att gråta över att man skjuter sönder fordon som bilbesiktningen hemma inte ens hade velat ha in i besiktningshallen på grund av att de förmodligen inte tagit sig ut därifrån av egen maskin. Efter 10 år i utlandstjänst så är ett fordon S L U T.

Lfskbat, det räcker nu.

/BlåGul

• 1 month later...

LFSKBAT

Dessa fordon vi talar om mötte jag 2000 i Bosnien... Då hade de rullat ca 7 år i på bosnisk mark..

många av dem under långa konvojer till Split och andra ställen....

Redan då fick vi hämta X antal Cimic officerare som hade fått ras av något slag någonstans i terränglådan...

Jag är mest FÖRVÅNAD CHOCKAD och paff att skroten faktiskt har överlevt!!! Därtill i ytterligare 7 år. De måste ju för fasen ha rullat 20-30 000 mil vid detta laget????

Eller Sedan som någon påpekde var detta ju fordon Sverige fick av FN....

Men i alla fall Att de överlevt... *NOSTALGIN SLÅR TILL*

Ni som har varit på senare KS missioner... vad har de använts till och ja att rulla mellan x och y är inte svaret jag söker :lala: ocyh nej inte heller skjutmål :)

Jag är mest FÖRVÅNAD CHOCKAD och paff att skroten faktiskt har överlevt!!! Därtill i ytterligare 7 år. De måste ju för fasen ha rullat 20-30 000 mil vid detta laget????

Det hade de redan för 6 år sedan, en del av de vi hade på kompaniet låg på över 35000. Tror att det fanns några på bataljonen som låg kring 50000, men minnet börjar bli lite dåligt nu. Sedan fanns förstås ett par TLC pick-uper som var i ganska bra skick och nästan inte rullade, någon av dem stod till och med parkerad under tak, men de vanliga som var på skytte var rätt slut redan då. Det var rätt intressant att bilarna trots beslut om avveckling och att inga dyra reparationer genomfördes fortsatte rulla så pass länge.

Det fanns en eller ett par TLC (70) på Swedint 2002. Hade de redan varit nere någon vända eller hade de bara rullat i Sverige? De TLC (100) som står på gardet är rätt slitna och har ju redan varit iväg.

Lite bakgrund: Det finns ett ekonomiskt systemfel vid FM:s försäljning av överskottsmtrl. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna, så blir lite åt hörsägen... Men, FM kan får bara behålla ett maxbelopp per år av den mtrl de säljer, allt utöver det återgår till statskassan. Det finns alltså noll incitament för FM att lägga ned tid och pengar på att göra nån bra affär övht taget utan har man nått upp till taket så vill man bara bli av med all annan skit så fort och enkelt som möjligt.

LFSKBAT

Dessa fordon vi talar om mötte jag 2000 i Bosnien... Då hade de rullat ca 7 år i på bosnisk mark..

många av dem under långa konvojer till Split och andra ställen....

Redan då fick vi hämta X antal Cimic officerare som hade fått ras av något slag någonstans i terränglådan...

Eller Sedan som någon påpekde var detta ju fordon Sverige fick av FN....

Men i alla fall Att de överlevt... *NOSTALGIN SLÅR TILL*

Ni som har varit på senare KS missioner... vad har de använts till och ja att rulla mellan x och y är inte svaret jag söker :-P ocyh nej inte heller skjutmål ;-)

Vi hade en TLC som gruppfordon i början av KS06 uppe på SpyBar. Fordonet användes till patrullering i området, kanonbil ju! Alla fick plats och massa utrustning, och sen så gick den faktiskt rätt bra.. tills att den tvärdog.... den fick åka bandvagnsflak till sista vilan.. RIP :bash: