Jump to content

En Toyota Land Crusiers sista resa..


Team Member

Recommended Posts

TLC:n skulle hem och skrotas pga FM milöpolicy. Bättre då att förevisnings spränga så att folk får sig en funderare på vad en mina kan göra med en bil.

Samt att bilen inte fungerade längre.

 

Minan var av Jugoslaviskt ursprung och vägde ca 6 kg, RSV. Exakta beteckningar och namn ger jag mig inte in på för jag har inte alla uppgifter.

Minan placerades på marken, under motorn.

minan4wp.jpg

 

Å så en liten bild så att man kan skapa sig en uppfattning om storleken på minan.

lastbil4tj.jpg

 

TLC:ens historia tror jag är väldigt blandad. Själv så har jag för mig att den tillhörde QM PL på KS05 och att den senare har varit ute på QL. Slutligen hamnade den hos EOD där den togs ur tjänst ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Minan var av Jugoslaviskt ursprung och vägde ca 6 kg, RSV. Exakta beteckningar och namn ger jag mig inte in på för jag har inte alla uppgifter.

Minan placerades på marken, under motorn.

minan4wp.jpg

 

Det där är en TMRP-6

Utlöses vid 150 kg's tryck

Minan väger tot: 7,5 kg ( varav 5,1 kg är Tnt)

Höjd 132mm

Diameter 290 mm

 

Tändaren är en UTMRP-6:a

Man kan även sätta i en liten stålantenn och den antennen utlöses vid ca: 1 kg's tryck om mitt minne inte sviker mig helt .... 2 sharp eller övriga EOD snubbar här på forumet rätta mig om jag har fel.

tmrp_antenna.jpg

Förladdning = en Krutladdning därefter RSV som klarar ca: 45 mm pansar ( Fabriken säger 40 mm men jag har själv blåst av minor som klarat 48 mm )

 

Amazing vad whsikey kan få igång ens minne :angry:

 

Edit: la till bild på Antennen // SLUT OT

Edited by Andrew
Link to comment
Share on other sites

Amazing vad whsikey kan få igång ens minne :D

Vilken sort kör du med. Skulle behöva den mot min Altzheimers Light...

 

Allmän fråga

I en konvoj med soft-skin-fordon, hur stor är risken att en STRV-mina skadar efterföljande fordon och eventuell flygspanare? Visst sprider man ut fordon, men det kan ju bara ske till en viss gräns (sammanhållning, eldunderstöd...). Flyttade sig bilen mycket och hittade ni mycket splitter, stort splitter, och hur långt bort?

Link to comment
Share on other sites

är det bara jag som tycker att den minan verkar väldigt elak?

 

fast, då har jag iofs inte sett verkan från Strvmina 5 och 6 (ok, 5 har jag sett, men då sprängde vi bara en mina som var nedgrävd, inget som stod ovanpå, blev en fin grop)

 

så, hur "elak" är minan jämfört med svenska minor?

laddningen är ju något mindre än Strvmina 5 (som dock inte har RSV afaik)

antar att den är elakare än strvmina 5 och ungefär samma som 6, har jag rätt då?

Link to comment
Share on other sites

@Sg Toll

Titta på sista bilden i serien så ser du hur lite bilen flyttade sig. Gropen är till höger i bild.

Å något splitter var det inte att tala om då minan har ett ytter hölje av plast (om jag inte minns fel). Däremot hittades det delar ifrån bilen en bit bort ;)

Men sprängplatsen har automatisk städ funktion, så efter några dagar så fanns det ändå inte så mycket kvar av bilen :D

 

En avgörande faktor för hur stor skada en strv mina har på konvoj beror ju på syftet med konvojen.

Mtrl transport alá Sverige så händer det nog inte så himla mycket när det är 150 meter mellan fordonen(allmän förvirring).

Men kör man eskort modell NIS-expressen så lär den där minan skapa lite mer oreda(korta avstånd mellan fordonen och hög hastighet). Då får man räkna med att det inte är bara minan som skapar skador.

 

@Skuggan

Hur elak minan är i jämförelse med svenska dito ska du nog ta i avdelningen Kassunen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bara undrar eftersom man lagt en eller anna timme på Toyota LC i Bosnien - ur länge hängde dom bilar som skickades från BA12/BA99 med nere i Kosovo?

Enligt min mening var det dom ultimata bilarna för en utlandsmission... om man bortser från sånt där civilt som krocksäkerhet och bekvämligheter...

Link to comment
Share on other sites

Bara undrar eftersom man lagt en eller anna timme på Toyota LC i Bosnien - ur länge hängde dom bilar som skickades från BA12/BA99 med nere i Kosovo?

Enligt min mening var det dom ultimata bilarna för en utlandsmission... om man bortser från sånt där civilt som krocksäkerhet och bekvämligheter...

Minst fram till KS06 (2002) iaf. Hade en Bosnien-TLC :wub: som hängde med nästan hela missionen ut innan listan på undantag från körförbud blev för lång (motorbranden vid Kachicol (?) hjälpte till...) och den ställdes av. Senare fick den uppleva hur det kändes att vara på fel sida om div vapensystem när ett annat kompani :) beslöt sig för att ha en skjutövning.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

Okay!!! Vem i H-E är ansvarig för att Land Cruisern gick ett sådant eländigt till mötes? :rolleyes: Det är fullt förståligt att man tar och placerar en stridsvagnsmina under en BMW, Ferrari, Porsche eller något annat skräp, men ta mig tusan inte en LJ75.

 

Sades av Lfskbat som i unga år skrek högt i biosalongen när det visades en krigsfilm och en jeep gick åt skogen... :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tacka f-n för att FM har hål när det gäller ekonomi, maken till slöseri har jag sällan skådat... Vem i h-e bär ansvaret? Det är dax att någon CIVIL myndighet granskar tramset och machofasonerna i försvarsmakten. Att förstöra fungerande utrustning som FM har en fallenhet för att göra är ta mig tusan skandal utan dess like. Det började med den vansinniga utskrotningen och fortsätter med att utlandsstyrkorna har lekskola med fordon betalda med skattemedel, förbannat trams :banghead: Detta är inte ett dugg häftigt, det är idioti. Hur många fordon har förstörts på detta idiotiska sätt?

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Tacka f-n för att FM har hål när det gäller ekonomi, maken till slöseri har jag sällan skådat... Vem i h-e bär ansvaret? Det är dax att någon CIVIL myndighet granskar tramset och machofasonerna i försvarsmakten. Att förstöra fungerande utrustning som FM har en fallenhet för att göra är ta mig tusan skandal utan dess like. Det började med den vansinniga utskrotningen och fortsätter med att utlandsstyrkorna har lekskola med fordon betalda med skattemedel, förbannat trams :banghead: Detta är inte ett dugg häftigt, det är idioti. Hur många fordon har förstörts på detta idiotiska sätt?

 

Word!

 

Jag kräver att en kommision tillsätts!

Link to comment
Share on other sites

Tacka f-n för att FM har hål när det gäller ekonomi, maken till slöseri har jag sällan skådat... Vem i h-e bär ansvaret? Det är dax att någon CIVIL myndighet granskar tramset och machofasonerna i försvarsmakten. Att förstöra fungerande utrustning som FM har en fallenhet för att göra är ta mig tusan skandal utan dess like. Det började med den vansinniga utskrotningen och fortsätter med att utlandsstyrkorna har lekskola med fordon betalda med skattemedel, förbannat trams :banghead: Detta är inte ett dugg häftigt, det är idioti. Hur många fordon har förstörts på detta idiotiska sätt?

Ehm.

Som det står i tråden så skulle bilen ändå skrotas. Om vi ska räkna skattemedel så är det nog betydligt billigare att ta en gammal jugge-mina än att släpa skrotet hem till sverige och betala skrotnissen för jobbet här.

 

Dessutom gör man det inte bara för nöjes skull, huvudsyftet lär vara att visa vilken verkan minor har mot fordonen man faktiskt använder.

Link to comment
Share on other sites

Tacka f-n för att FM har hål när det gäller ekonomi, maken till slöseri har jag sällan skådat... Vem i h-e bär ansvaret? Det är dax att någon CIVIL myndighet granskar tramset och machofasonerna i försvarsmakten. Att förstöra fungerande utrustning som FM har en fallenhet för att göra är ta mig tusan skandal utan dess like. Det började med den vansinniga utskrotningen och fortsätter med att utlandsstyrkorna har lekskola med fordon betalda med skattemedel, förbannat trams :banghead: Detta är inte ett dugg häftigt, det är idioti. Hur många fordon har förstörts på detta idiotiska sätt?

 

Är det nån somvet om FM köpte loss bilarna från FN eller om dom bara skrevs över? för det var välan FN som betalade när BA01 började??

Link to comment
Share on other sites

Ehm.

Som det står i tråden så skulle bilen ändå skrotas. Om vi ska räkna skattemedel så är det nog betydligt billigare att ta en gammal jugge-mina än att släpa skrotet hem till sverige och betala skrotnissen för jobbet här.

 

Dessutom gör man det inte bara för nöjes skull, huvudsyftet lär vara att visa vilken verkan minor har mot fordonen man faktiskt använder.

 

Syftet med att visa en minas verkan kan göras på ett annat sätt, då kan man hämta en bil från skroten... eller som i detta fallet, när de är på plats i en krigszon, åka ut och titta på ett minsprängt fordon.

 

Jag vet av erfarenhet att FM skrotar fordon som har mycket kvar av sin livslängd, att ta hem den till Svedala var knappast det jag tänkte på... men å andra sidan torde detta vara en sund tanke ändå... man städar upp efter sig när man har varit på besök/hjälpt till i annat land m ao man tar ansvar för sig, sin personal och sin MATERIEL. Att just denna LC fick gå ett sådant öde till mötes visar ju bara hur FM tar hand om sin mtrl när det är dax att packa väskan och åka hem.

 

Är fordonet/fordonen ägna av staten och ej längre anses fylla behovet så ska de avyttras på ett korrekt sätt... ex försäljning genom anbud alt skänka till räddningstjänsten... dvs så man SKULLE ha gjort vid den stora avyttringen av invasionsförsvaret... men vi alla vet ju att räddningstjänsterna fick en bråkdel av vad de ville ha... FM besatthet med att förstöra fullgod mtrl fick gå före och Stena metall blev nöjda köpare.

 

Tydligen både en och annan slarver inom FM som tydligen kan göra som den vill med mtrl bekostad av skattemedel.

Link to comment
Share on other sites

Ehm.

Som det står i tråden så skulle bilen ändå skrotas. Om vi ska räkna skattemedel så är det nog betydligt billigare att ta en gammal jugge-mina än att släpa skrotet hem till sverige och betala skrotnissen för jobbet här.

 

Dessutom gör man det inte bara för nöjes skull, huvudsyftet lär vara att visa vilken verkan minor har mot fordonen man faktiskt använder.

 

Syftet med att visa en minas verkan kan göras på ett annat sätt, då kan man hämta en bil från skroten... eller som i detta fallet, när de är på plats i en krigszon, åka ut och titta på ett minsprängt fordon.

 

Jag vet av erfarenhet att FM skrotar fordon som har mycket kvar av sin livslängd, att ta hem den till Svedala var knappast det jag tänkte på... men å andra sidan torde detta vara en sund tanke ändå... man städar upp efter sig när man har varit på besök/hjälpt till i annat land m ao man tar ansvar för sig, sin personal och sin MATERIEL. Att just denna LC fick gå ett sådant öde till mötes visar ju bara hur FM tar hand om sin mtrl när det är dax att packa väskan och åka hem.

 

Är fordonet/fordonen ägna av staten och ej längre anses fylla behovet så ska de avyttras på ett korrekt sätt... ex försäljning genom anbud alt skänka till räddningstjänsten... dvs så man SKULLE ha gjort vid den stora avyttringen av invasionsförsvaret... men vi alla vet ju att räddningstjänsterna fick en bråkdel av vad de ville ha... FM besatthet med att förstöra fullgod mtrl fick gå före och Stena metall blev nöjda köpare.

 

Tydligen både en och annan slarver inom FM som tydligen kan göra som den vill med mtrl bekostad av skattemedel.

 

Som TM skriver så var ju inte bilen längre funktionsduglig (=hämtat från skroten), och minsprängda fordon kanske inte står och dräller i varje vägskäl i Kosovo....?

Bilen kom ju till nytta även efter sprängningen eftersom TM skriver att platsen har "automatisk städfunktion", vilket jag tolkar som att lokalbefolkningen plockade åt sig skrotet, antagligen för att sälja =återvinning på plats. Och vad jag vet så har inte FM åkt hem från Kosovo än, det där skedde ju för ett antal år sen.

 

Skrotning av noll-mils fordon från invasionsförsvarstiden tycker inte jag har nåt att göra med att man spränger en gammal uttjänt Toyota på balkan.... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Bj75:an skulle ut på grund av FM "miljöpolicy" och att den "inte fungerade längre". Man kan undra vad det var för otroooligt dyrt och komplicerat fel som låg till grund för detta "väl" övervägda beslut :baskerPa: . Jag har själv köpt fordon som FM kasserat (har även goda vänner som gjort det), och i de fall där bilarna var klassade som skrot av FM så bestod, i 100% av fallen, dessa problem i bagatellartade skitfel. Det är tydligen så att FM inte bemödar sig att åtgärda fel, eller behålla fordon som är bortom all räddning för att tjäna som reservdelar till andra.

 

Jag kan fortfarande inte se något rimligt försvar på denna idiotiska handling. Och argumentet "-För att visa hur en stridsvagnsmina kan förstöra ett fordon" ser jag som ett rätt så klent argument, snarare en förevändning för att leka. Kan en mina ge skador på en stridsvagn så krävs det ingen större tankeverksamhet för att förstå att den kan bringa ännu mer skada på en vanlig bil. Nästa gång så kan man ju lägga en död ko ovanpå en stridsvagnsmina, bara för att se vad som händer. :blink:

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...