bjorn Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 (edited) Jag har en fråga, som ni kanske listat ut vad den är efter att ha läst rubriken. Frågar är iallafall: när blev det, om det inte alltid varit det, frivilligt att göra värnplikt som jägare(fallskärmsjägare, kustjägare, norrlandsjägare osv)? Förtydligande: Har pliktverket nån gång i tiden kommenderat ut jägare, eller har det alltid varit en frivillig tjänst? Om det inte alltid varit frivilligt, och nån möp sitter på denna kunskap är det välkommet att skriva årtal resp. förband. Edit: Blå-gul flytta den tråd om jag är för förvirrad för att hitta ett lämpligare forum Edited April 7, 2005 by bjorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Det var bara kust- och fallskärmsjägare man inte kunde bli kommenderad till, så vitt jag minns. Jag blev själv kommenderad till MPJ 1990. Min studiekamrat blev tvångsuttagen till KB Norrlandsjägare 1989. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn Posted April 7, 2005 Author Report Share Posted April 7, 2005 Ok! Tack för det snabba svaret. Jag hade fått för mig att det var alla jägarförband. Dumt av mig att anta. Då var det nog inget. Mej själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Nu för tiden behöver man ju dock göra jägartestet på mönstringen för att kunna bli jägare, och det är väl frivilligt att göra jägartestet, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper86 Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Nu för tiden behöver man ju dock göra jägartestet på mönstringen för att kunna bli jägare, och det är väl frivilligt att göra jägartestet, eller? Jägartestet är frivillig, men du måste samtidigt uppfylla vissa kriterier. Tjänstbarhet A Minst en 7:a på alla tester Sen vet jag inte mycket mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Det fanns inget särskilt jägartest på min tid, men kust- och fallskärmsjägare hade extra mönstring. Historien förtäljer att även moderatledaren Fredrik Reinfelt blev kommenderad till jägare, närmare bestämt KB på I22. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 På min tid sökte man till till KJ frivilligt, sedan gjorde du lumpen, och blev antagen till KJS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 (edited) Hade två nissar vid inryck som hävdade att de blivit tvångsplacerade.. Efterhand så kom det på olika sätt fram att så inte var fallet. Så av personliga erfarenheter ger jag inte mycket för historier om tvångskommenderingar. I vissa fall handlar det nog snarare om att folk fått en förfrågan vid mönstringen och tackat ja, i andra fall handlar det om personer som av ett eller annat skäl (social bakgrund, relationer etc.) inte vill säga som det var. Edited April 9, 2005 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts