Jump to content

Värnplikt som jägare, när blev detta frivilligt?

Recommended Posts

Jag har en fråga, som ni kanske listat ut vad den är efter att ha läst rubriken. Frågar är iallafall: när blev det, om det inte alltid varit det, frivilligt att göra värnplikt som jägare(fallskärmsjägare, kustjägare, norrlandsjägare osv)?

Förtydligande: Har pliktverket nån gång i tiden kommenderat ut jägare, eller har det alltid varit en frivillig tjänst? Om det inte alltid varit frivilligt, och nån möp sitter på denna kunskap är det välkommet att skriva årtal resp. förband. :)

Edit: Blå-gul flytta den tråd om jag är för förvirrad för att hitta ett lämpligare forum

Edited by bjorn

Nu för tiden behöver man ju dock göra jägartestet på mönstringen för att kunna bli jägare, och det är väl frivilligt att göra jägartestet, eller?

Jägartestet är frivillig, men du måste samtidigt uppfylla vissa kriterier.

Tjänstbarhet A

Minst en 7:a på alla tester

Sen vet jag inte mycket mer.

Guest järv

Hade två nissar vid inryck som hävdade att de blivit tvångsplacerade.. Efterhand så kom det på olika sätt fram att så inte var fallet.

Så av personliga erfarenheter ger jag inte mycket för historier om tvångskommenderingar. I vissa fall handlar det nog snarare om att folk fått en förfrågan vid mönstringen och tackat ja, i andra fall handlar det om personer som av ett eller annat skäl (social bakgrund, relationer etc.) inte vill säga som det var. :angry:

Edited by järv