Jump to content

RK vill lägga ner HVU utbildningen...

Fk Fjellman

Recommended Posts

För någon dag sedan gick en medlem i röda korset ut med att sverige utbildar "barnsoldater" genom hemvärnets regi i form av HVU. Detta sändes på TV4 botnia...

Just nu pågår en diskution och omröstning på TV4 botnias hemsida... Gör er röst hörd!.

www.tv4.se

Klicka sedan på "lokal tv" och sedan på Västerbotten.

Mitt Komp håller även på att fixa en lite skrivelse...

//Sgt. Fjellman

Dom har ju i och för sig rätt att tycka vad dom vill... men tyckte att reportaget var uselt vad det gäller att kolla upp hur det igentligen ligger till. Dom sa inget om hur bestämmelserna eller utbildningen ingentligen går till. Lite synd med tanke på att det gjorde att reportaget inte riktigt framstod som objektivt.

//Sgt. Fjellman

Hela debatten ang. HVU har gått till överdrift, de tog bort diverse förbandstecken som sedan ersattes dock. De ville ta bort uniformerna, lyckligtvis blev det inte så. I någon motion till riksdagen ville någon avskaffa all vapenutbildning förutom Mausern...dåligt informerad på det, mer ett rykte.

Vad är det de vill ha egentligen, för som det kan komma att se ut kan ungdommar lika gärna gå med i en scoutkår.

Guest Lord Good

Vill man att ungdomarna ska gå med i RK:s ungdomsverksamhet?

När jag var ung så hette den "Ungdomens Röda Kors" och förkortades URK!

Needless to say var de inte så populära hemma på min gata :D

Så...dragit mitt strå till stacken :)

Det här har väl varit uppe förr?

fast då med FBU-U..

Hos oss har dom sagt att vi itne har uniformer på oss, utan "överdragsklädsel".

Då skulle det helt plötsligt vara ok :)

Någon som vet nåt ? :D

Nu får dem f*n i mig ge sig. Dem flesta jag har mött som tillhör röda knaset, har varit helt j*vla korkade i bollen. Varför har dem överhuvudtaget kronans uniform? Dem kan väl ha någon civil hippieklädsel istället, för det passar bättre på dem.. :D

Förresten jag har oxå lagt min röst på HvU :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...