Jump to content

Royal Marines Sniper Suite ??

I22 Vargen

Recommended Posts

Tjenamors....

Ytterligare en sniper tråd...sorry för det, men jag behöver hjälp! hur jag än söker hittar jag ingen info om Brittiska Royal Marine Comando Sniper´s, jag vill veta allt.

Tips på böcker, bilder på deras ghillies / var dom går att köpa, m,m.

Jag hittar mycket om snipers men inget om Royal Marines !!!?

Tips någon ?

Jag är inte hundra, men en kille jag träffade(för 25 år sedan) som var just royal marine sniper sa att han och hans kamrater sydde sina suites själva. Naturligtvis en enorm ära att ha den finaste! Har också hört att Amerikanska Marine snipers får sy sina i deras berömda sniperskola. Och för att ytterligare spä på så kan jag glatt medela att jag också sydde min en gång i tiden.(Fick en vansinnig utskällning för att inte följde uniformsreglementet!)

:huh: Lite skäll kan det vara värt bara man löser uppgiften!

Upprinnelsen till mina frågor äe att jag såg på historychannel eller var det discovery !? hur Royal Marines tränade sina snipers och deras ghillie var inte ens i närheten av amerikanska Marine snipers ghillies som täcker hela kroppen, så därför undrar jag om någon har mera ingående material.... tex slutade ärmarna vid armbågen och satt liksom fast över bröstet med 2st clips och gick ned en bit över ryggen..

Jag får också träffar på Google, men på leksaks figurer och en massa text...inga schyssta bilder på moderna riktiga snipers!!!

../../.. deras ghillie var inte ens i närheten av amerikanska Marine snipers ghillies som täcker hela kroppen, så därför undrar jag om någon har mera ingående material.... tex slutade ärmarna vid armbågen och satt liksom fast över bröstet med 2st clips och gick ned en bit över ryggen..

Kn det vara en sådan här "Ghilly suit platform" som de använde?

ghillyl.jpg

Bildkälla:http://www.kitbag.com.au

Sitta i fordon ? är inte jakt på människor förbjudet från dom ;) Skämt åtsido!!

Nåja.... Jo jag vill ha en blandning mellan en amerikansk heltäckande Ghillie suite och en Brittisk överkropps Ghillie som är lätt att ta på och av utan att lossa uniformspersedlar m,m.

Jag vill kunna krypa med den på, jag vill kunna gå från Lasse i ledet till Prickskytt på någon minut med min Ghillie som extra camo. Den skall vara lätt och hållbar, ha lätt att läggatill fräscha växter etc.

Tanken är inte att jag ska ha en ghillie som gör hela mig "osynlig" utan mera överkroppen och ryggen, benen skall vara fria.

Materialet får gärna vara vattenavisande / syntet, i plattformen, som den här verkar vara.

Tror jag fick med allt! Fler frågor ?

:huh:

Jo att bygga en går nog...men jag är för lat och ibland kan det vara schysst att köpa :) färdiga prylar.

Vapnet skall få ett pipskydd (Till PSG90´n)jag håller på att sy, med kardborrefästen och nät för att fästa växtlihet i, kan bli ganska bra tror jag.

Det sista i min Sniper utstyrsel skall bli någon slags bushhat med lite nät och jute i...men den är på planeringsstadiet ännu.

:)

En detalj som Engelsmännen är frälsta i är att man ofta på sina "Ghillies" syr in en bygel med en krok som sticker ut ur tyget på jackans ena ärm. Den är avsedd till att snabbt haka i remmen på vapnet för att således kunna skjuta med remstöd. Det fungar riktigt bra och man slipper böket med att komma in och ur remmen som vi har det på PSG90.

- HvPrsk

Hmm ja det kan nog bli en hel del liv kanske... men så länge alla ser likadana ut med reglementerad utr på uppställningar och liknande ser jag inte problemet.

Målet är ju att inte bli upptäckt av FI... då borde alla medel vara tillgängliga när man smyger iväg på uppdrag !?

Bra tips det där med kroken, tack för det HvPrsk.

Har någon tips på hur man kan modda en rangerhat / Bushhat motsv ? vad använder Britterna ?

Tjenis!

Ett tips är att du bara använder en boonie hatt och syr på en luva på din gillie överdel. Hatten tycker jag är svårt att få riktigt bra annars. Det går ju och få tag i nättyg som underdelaen är gjord av och sy en luva.

Det finns en tradition i alla försvarsmakter att ju mer rutinerade soldaterna är, desto mindre bryr sig befälen hur dom ser ut, titta på tex. SAS, håriga, orakade och till 90% privat mtrl!

Sedan är det ju upp till befälet. Jag tillät allt, så länge det var bättre än reglementerad utrustning, vilket i princip allt var på 70-talet. Men det var nog ganska unikt, plus att mina grabbar var mycket välmotiverde!

Det finns en tradition i alla försvarsmakter att ju mer rutinerade soldaterna är, desto mindre bryr sig befälen hur dom ser ut, titta på tex. SAS, håriga, orakade och till 90% privat mtrl!

är det inte för dom ska smälta in mer i civila miljöer?

Anledningen tror jag är att man vet att dom har motivation, och kan ta ansvar. Om man sedan tittar på den kulturella biten så kan man se att, oavsett vad man tycker, så är dom äventyrare och individualister, långt från paragrafryttare!(har träffat några genom åren)

Att dom gillar m16 och ak47, beror nog på sa80, och för att smälta in. Att dom inte rakar sig, eller tvättar sig beror nog på att dom vill fokusera sin energi på att kontrollera rädslan, och stressen. Märk väl att deras vapen är kliniskt rena och utrustningen fungerar.

Detta är i fält, om dom vistas civilt är dom nog mest som folk är mest, bara lite goare och gladare.

Tjenis!

Ett tips är att du bara använder en boonie hatt och syr på en luva på din gillie överdel. Hatten tycker jag är svårt att få riktigt bra annars. Det går ju och få tag i nättyg som underdelaen är gjord av och sy en luva.

Hmm ja... men jag tror jag vill ha "hatten" separat faktiskt, jag vill efterlikna britterna så mycket som möjligt ( i programet jag såg hade alla royal marines-skyttarna sepparat huvudbonad) och efter vad jag har sett har dom ingen luva på ghillien. Tipset är dock bra och det tackar jag för.

Frågan är bara vad !? är det dom har på huvudet ? ibland tror jag nästan att det är en hjälm!!

Bilder någon ?

@I22 Vargen:

Stirra dig inte blind på vad några enskilda soldater har, dom kan ha köpt det privat. Det är lite friare med sådant i england.

Jo det är sant.... är bara intresserad över varför dom har separata huvudbonader och inte huva.. det finns säker något tänk bakom. Jag undrar varför britterna valt sin design och jänkarna sin... Lite dumma funderingar, men bägge har ju stridande förband i dagsläget och i samma/liknande länder/natur där dom verkar.

:blink:

Jag tror att dom använder avtagbart mtrl för att kunna smälta in bland vanliga soldater, för att undvika att bli måltavlor för andra prickskyttar och risken att bli torterade.

Angående produkterna har inte jag testat dom.

Ok...ja det låter vettigt.

Synd att ingen testat hatten.

:D