Jump to content

3 skadade i Kosovo

Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

Tre svenska soldater ur Kosovobataljonen KS06 skadades när en ledningsbandvagn strax före klockan åtta på fredagsmorgonen körde av vägen i det engelska bataljonsområdet, strax norr om Pristina.

19-årige Niklas Gustafsson, menig pansarbandvagnförare hemmahörande i Höör, bröt bägge lårbenen, har "svåra benställningar" samt en misstänkt bäckenfraktur. Skadorna bedömdes som allvarliga men inte livshotande och läget var vid 11.30-tiden stabilt.

21-årige Rolf Strandqvist, menig pansarbandvagnförare hemmahörande i Mellanspel, fick rygg- och nackskador. Inga livshotande skador.

32-årige Patrik Öhlund, menig bandkanonförare hemmahörande i Skellefteå, rapporteras ha lättare sårskador.

Olyckan inträffade när ledningsbandvagnen, tillhörande ledningsplutonen på stab- och trosskompaniet Papa Lima, var ute på en operation. Av hittills okänd anledning körde bandvagnen av vägen och välte varvid Gustavsson fick bandvagnen över sig.

Olyckan skedde i oländig terräng men helikoptertransport rekvirerades omedelbart. De skadade har förts till den amerikanska campen Bond Steel där den bästa sjukvården finns att få.

/ Mil.se

Det har trots allt gått hyfsat bra. Alla från olyckan är tillbaka på campen, förutom Niklas (han med benbrotten). Plutonen är samlad och går igenom händelsen.

Tuff dag för bataljonen, men alla överlever.

Gustafson får väl tacka sin lyckliga stjärna som överlevde en pebba över sig. Fruktansvärt att det hände dock...

Någon av de mer medicinskt kunniga kan kanske berätta vad "Svåra benställningar" är? Bara av rent allmänintresse.

Annars kan jag bara hålla med om det som skrivits tidigare.

kom o tänka på en sak , Gustafsson är 19 år och redan nere på mission hur kan det vara möjligt? med tanke på att KS06 roterade ner i juni och att man måste genomföra värnplikt o.s.v INNAN man kan åka på utlandstjänst och då tycker jag att 19 år låter ganska ungt med tanke på att jag t.ex rycker in i lumpen i samband med att jag fyller 20 men ni här kanske får det att gå ihop ???

Hoppas det går bra för killen med operationer o allt!

// Tompa :withstupid

*mina tankar är hos killarna där nere*

Tompa.

JAg hade en kille i min pebba på BA03 som var 19 år.

Han muckade två veckor innan han ryckte in till BA03.

Jag var lite tveksam först eftersom han var så ung men det var en mycket bra soldat som klarade sina uppgifter mycket väl.

The Swede