Foxtrot Lima Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Tummen upp för filmen "We Were Soldiers" med bl a Mel Gibson. :thumbs: Visst var det en hel del "hurra för USA, vi är bäst och vackrast", men på det stora hela en sevärd film. Är man vapenkåt stiger dess värde betydligt... Man lärde sig även lite nya saker, som t ex att jenkarna använde "gamla" P-51:or som "close support" flygplan i Vietnam. Jag visste inte det tidigare i alla fall. Ljudet från M-60:orna, dånet från napalmbomberna... Aaaah! I love the sweet smell of napalm in the morning! Nä, nu får man ta och lugna ner sig lite kanske. Gå och se den! Länk: http://www.weweresoldiers.com Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Jag såg den igår. Som sagt, tummen upp :thumbs: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Är det en "måste ses på bio" film eller kan man se den på datorn eller på TV??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 6, 2002 Author Report Share Posted June 6, 2002 Är det en "måste ses på bio" film eller kan man se den åp datorn eller på TV??? Såvida du inte har ett hyfsat hemmabiosystem råder jag dig å det grövsta att försöka se den på din närmsta biograf. ;) Klart man kan "se" den på datorn, filmad av "Doctor Z" med skakig handkamera... Men det är inte samma känsla alls! Bombkrevaderna och krutlukten känns inte lika levande hemma i TV-soffan helt enkelt. Jämför med exempelvis "Saving Private Ryan". Den såg man inte enbart hemma hoppas jag! Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Jag har sett "We were soldiers" på dator (inte hos mig så klart ;) ). Det var bra bild. Se bara till att den är DVD-rippade eller vad det nu heter. Det brukar vara bäst bild då... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Jepp jepp gillade också we were soldiers. Härligt med strid..inte massa dö tid.Allt som fanns i filmen verkade lixom relavant och inte bara massa utfyllnad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Lite off topic men ändå. Ska man ladda hem film så ska det helst vara DVDrip, DIVX och .avi Tycker jag iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lillan Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Ja men tack för tipset, nästa film blir den..Mel Gibson är en bra skådis och antar att han passar till att döda sedan Patrioten... Tack för tipset som sagt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 HÄDA INTE P51 Mustang!!!!!!!!! Det är A1 Skyraider!!!! SKÄMS!!! Liten skillnad: Skyraider. Mustang. En brutal arbetshäst kontra en av världens vackraste maskiner. FL, du halkade kopiöst långt ner på min acceptanslista nu Grrrr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Har sett filmen 4 ggr nu. Ska se den på bio nu med. Väldigt bra gjort. "Sir! General custer was a pussy" U ain´t" Gissa vem som sa det..... Mvh Vlad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Skärpning! Filmen är ju frutansvärt usel. Patriotisk sörja med pateisk story. Ytterligare ett sätt för USA att rättfärdiga sitt internatoinella agerande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 7, 2002 Author Report Share Posted June 7, 2002 HÄDA INTE P51 Mustang!!!!!!!!! Det är A1 Skyraider!!!! SKÄMS!!! Liten skillnad: Skyraider. Mustang. En brutal arbetshäst kontra en av världens vackraste maskiner. FL, du halkade kopiöst långt ner på min acceptanslista nu Grrrr. Hehehe... Men är de inte vääääldigt lika då?? Kan nästan, men bara nästan, svära på att det var 51:or i filmen. Å andra sidan kan jag ha fel... Alla kan ju inte vara flygexperter, Lurpen. :baaa Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 7, 2002 Author Report Share Posted June 7, 2002 Skärpning! Filmen är ju frutansvärt usel. Patriotisk sörja med pateisk story. Ytterligare ett sätt för USA att rättfärdiga sitt internatoinella agerande. Måste ta och hålla med om den saken. Men man går ju inte och ser "We Were Soldiers" för att bilda sig en världspolitiskt korrekt uppfattning eller förbättra sina etiska färdigheter, utan snarare för att se lite "gooks" flyga i luften och höra M-60 kulsprutor meja ner en stormande fiendepluton. Eller jag kanske är helt fel ute?? ??? Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Okej FL, jag har lugnat ned mig lite...... ;) Men.... Att blanda samman P51 med en dubbelt så stor och stjärnmotordriven Skyraider....är inte godkänt. Hem och träna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 7, 2002 Author Report Share Posted June 7, 2002 Okej FL, jag har lugnat ned mig lite...... ;) Men.... Att blanda samman P51 med en dubbelt så stor och stjärnmotordriven Skyraider....är inte godkänt. Hem och träna. När slutade jenkarna använda P-51:an i strid då? Undrar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Den Mustang som är mäst känd är P51D. Den kom i tjänst under slutdelen av andra världskriget och var den första Mussen med teardrop canopy (se min bild längre upp). Efter kriget fortsatte utvecklingen av Mustang, trots att jetkärror knackade på dörren och började tas i tjänst (F 86 osv). Många skumma varianter togs fram, bla med turboprop. Den sista större stridsinsatsen under USAF flagg gjorde P51 i Korea. Här fick också den mest udda varianten sitt elddop, en tvåsitsig (Side by side) nattjaktkärra. Designerad F82 var det i princip två P51 skrov som fick samsas på en vinge. På vingen mellan kropparna sattes ofta en radar pod. F82. F82 blev det sista propellerdrivan jaktkärran som man anskaffade i hyfsat stora antal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 8, 2002 Author Report Share Posted June 8, 2002 Fungerar väl bra så länge piloterna samsas om färdriktningen... Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.