Jump to content

K3 Fältjägare?


Recommended Posts

Jo taget men nu är det inte så. Vi går jägarmarschen och får jägarbågen. Det är detta som är på soldatnivå , enligt min mening. Bra punkt med befattning. Men nu har du väl valt att svara på en liten del av ganska många argument. Sskbat? nä. Vi övar mycket i skog. Mer än i bebyggelse. Men vi skall klara av SIB också. Men att kalla det ett rent SSK-förband, det är ju lite löjligt. Personlig värdering eller källa?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo taget men nu är det inte så. Vi går jägarmarschen och får jägarbågen. Det är detta som är på soldatnivå , enligt min mening.

Om din profil stämmer så gjorde ni det 02-03. Det innebär ju inte att så kommer att vara nästa utbildningsår, eller hur? När du gjorde GU så hette alla befattningar någonting med "jägar", så kommer det inte att vara i framtiden. Därmed inte sagt att det kommer att bli en sämre utbildning eller att förbandet kommer att vara mindre "elit", hur man nu ska definiera detta.

Bra punkt med befattning. Men nu har du väl valt att svara på en liten del av ganska många argument. Sskbat? nä. Vi övar mycket i skog. Mer än i bebyggelse. Men vi skall klara av SIB också. Men att kalla det ett rent SSK-förband, det är ju lite löjligt. Personlig värdering eller källa?

En av flera källor. Man skulle kunna tro att du tycker att det skulle vara något negativt att vara ett ssk-förband. Tvärtom, jag har svårt att se någon strid till fots som är svårare än den i bebyggelse. För övrigt så tillbringade även de gamla ssk-bataljonerna tid i skogen...

 

För övrigt så var även ssk-bataljonerna lätta infanteribataljoner, även om deras huvudsakliga terräng skulle vara bebyggelse. På samma sätt så är lbb en lätt infanteribataljon, fast dess huvudsakliga transportmedel är tänkt att vara helikopter.

Link to comment
Share on other sites

Men sluterligen, om vi på LBB så gärna vill kalla oss jägarsoldater, varför inte låta oss göra det?

 

Uppriktigt sagt så förstår jag faktiskt inte detta envisa hävdandet av att man är ett "jägarförband" som förekommer på soldatnivå. Varför inte släppa historien och vara stolta över att man är det enda luftburna förbandet istället?

 

 

Håller med dig. Vi har en slags "jägarfixering". Man är vad förbandet är och är bäst på det man gör. Skulle det inte vara jägeri så är man inte jägare....

 

tex så borde man internationellt se en Svensk klargörings tropp som ganska bra och vara impade. Inte kallar de sig för klargörningsjägare för det. Detta även om det troligtvis knappast finnas andra länders klargörnings team som uppträder som de.. och inte fan kan man hitta en jägar tropp som klarar jobbet bättre...

Link to comment
Share on other sites

Fråga: till någon upplyst.

 

Vad är skillnad på en airborne ranger och en soldat från något av de luftburna regementena i USA?

 

Stockman: Jo taget. Jag menade det i hänsyn till andra luftburna regementen. De luftburna regementen är huvudels inriktade mot strid, inte spaning. Utom just då FJS.

 

Stella Polaris: jägarfixering och jägarfixering. Ni ger samma svar som finns inom tråden. Varför heter det då kustjägare? läs igenom mitt inlägg ovan. Jag är spänd på svar om vad som är den stora skillnade varför kustjägare skall få kalla sig kustjägare och varför luftburna inte skall få kalla sig jägare.

 

BJE: jag har nära kontakt med K3 och vet huvuddels hur regementet utvecklas. Och ja, de genomförde jägarprovet även i år.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Personligen anser jag inte att KJ skulle få kalla sig ett J-förband, inte tidigare iaf, då de egentligen hade rena infanteriuppgifter, men nu har det ändrats tillbaka till mer spaning och infiltration osv, saker som är typiska för klassisk jägarstrid.

Vidare, varför jag inte skulle kalla dem det är av samma anledning FBJ och MPJ inte heller skulle tillhöra J-floran då de inte heller pysslade med de "klassiska" J-uppgifterna, snarare tvärtom, de var sådana förband som var skapade att fånga fiendens J-förband.

 

Men nu har saker och ting ändrats med åren och Jägare betyder lite olika beroende på vem du frågar. Förr fanns ett fint reglemente med hur J-förbanden mer elller mindre skulle uppträda, men de går nog att skrota idag då det egentligen bara är AJB som är i närheten av den stilen idag, kanske några spaningsförband också

 

För andra handlar det om små enheter, lång räckvid, oberoende av andra, tungt beväpnade, stor uthållighet och kunniga inom spaning och underättelse. Detta var oxå ett sådant svar FM gav officielt om vad som är ett J-förbands profil för nått år sen, och passar plötsligt förband som FBJ in i profilen.

 

LBB har jag svårt att placera i någon av de 2 stilarna. Men jag tycker inte det gör något. Istälet hoppas jag K3 kan utveckla en en egen stil och en egen genre, som de kanske kan bygga upp en egen status på. Framförallt då K3-jägeriet har haft lite dåligt rykte bitvis. (se annan tråd)

 

Att K3 närmar sig USA's ranger och airbornetrupper tycker jag dock stämmer alldeles utmärkt, men USA's rangers och svenska Jägare har inte haft så mycket gemensamt i sätt att lösa uppgifterna, med tanke på att de är 2 helt olika förband med olika uppgifter, USA som vlll kunna avancera hårt frammåt fort och sverige som vill kunna vara defensivt och störa länge. Svenska "jägar"trupper är inte skapade med USA som kopia av dagens rangers, det är bara bågen som är kopierad. Jägare-namnet vet förhoppnigsvis de flesta berörda i ämnet var det kommer ifrån, och vet man det vet man även hur väl det gamla jägarreglementena passade in i en "klassisk jägares" uppgifter.

 

Använder vi istället ordet specialförband då tror jag det kopierats mycket, så vi kanske ska börja lämna jägeriet och skapa något annat som är mer synonymt med de nya uppgifterna. För just nu verkar många villja har kvar namnet jägare bara för att inte bli klassad som en sämre soldat... vad det nu har med saken att göra..men vi har ju sett tydliga exempel här på forumet att det ligger till exakt så för vissa.

 

mina 5

Link to comment
Share on other sites

BJE: jag har nära kontakt med K3 och vet huvuddels hur regementet utvecklas. Och ja, de genomförde jägarprovet även i år.

Nja, det är inte riktigt rätt.

Jägarprovet brukade vara en lång surmarsch (som så mkt annat på k3). På senare år har det varit tillämpade övningar istället.

I år däremot var det lite annorlunda, det genomfördes ett förbandsprov och de som blev godkända där tilldelades förbandsmärket (LBB:s eller Undbats). I samband med detta utdelades jägarbågen för dem som uppnått kraven för den. Bl.a. skulle man vara godkänd på alla höstens övningar/utbildningskontroller samt godkänd på en del fysprov.

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Fältjägare var ursprungligen fyra fältjägarregementen/kårer. Fältjägaren var en hybrid mellan jägarsoldat och infanterist. I Östersund låg det sista av Fältjägarregementena. Kårjägare är den benämning på jägarsoldater utbildade på Jämtlands fältjägarregemente (I 5).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...