Jump to content

Vapenrocken

Casca

Recommended Posts

"Under strid eller under risk för strid ska alltid vapenrocken bäras påtagen. Gärna naken under vid varmt väder, men alltid påtagen."

Detta itutades jag som pissväring och håller hårt på fortfarande.

Argumenten kan några av er räkna ut. Andra inte.

Synpunkter?

Casca

Håller med !

Kommer och tänka på en serie som gick för något år sedan som handlade om en "specialstyrka" och kvinnan som ingick i den stred alltid i stridsväst motsv och tight armlös top.

Inte det bästa kanske.... Trevligt att titta på men...

Dock så bör inte Fältjacka (som det numera heter om man strider i 87 uniformen) bäras jämt. Hade befäl som tyckte att oavsett aktivitet skulle fältjackan bäras. Jämt vid strid annars sunt försnuft!

Lite obehagligt att bära fältjackan utan något under men krig är obehagligt säger de som vet.

Dock så bör inte Fältjacka (som det numera heter om man strider i 87 uniformen) bäras jämt. Hade befäl som tyckte att oavsett aktivitet skulle fältjackan bäras. Jämt vid strid annars sunt försnuft!

Lite obehagligt att bära fältjackan utan något under men krig är obehagligt säger de som vet.

Har det hetat vapenrock sedan 1700 talet kan ingen räka på FMlog få mig att kalla vapenrocken för jacka.

Vapenrocken är en del av stridsutrustningen.

Några tillfällen då vapenrocken kan tas av i det stora fosterländska kriget:

1. Återhämtning

2. Fysiskt arbete med arbetspost

3. Permision

4. Sexuella aktiviteter

5. Hygienverksamhet

Casca

:D

Du glömde övergång av vattendrag.

Principen med fältjacka på i strid är väl bra. - Det är knappast positivt för stridsvärdet om man river upp armarna varje gång man måste kasta sig i skydd eller forcera enrissnår (t.ex.).

Om man inte är KJ förstås...

Däremot kunde jag definitivt tänka mig en tunnare fältjacka (byxorna kan man väl leva med) för sommartjänst...

Har det hetat vapenrock sedan 1700 talet kan ingen räka på FMlog få mig att kalla vapenrocken för jacka.

Jag har ju fått lära mig att man använder reglementerade och godkända uttryck och namn på saker och ting inom FM.

Vapenrocken är för mig ett plagg till uniform 59 eller 87.

Men vad vet jag? Jag är ju bara en pojkspoling (jmf m Casca) och dessutom artillerist.....   ;)

Bamse / "som är ledare för ett sådant där gäng med Bazooka som skjuter på tanks men som gillar och skjuta med maskingevär och kikargevär också"

Edit: Jag är alltså Grg-Gruppchef och gillar att skjuta KSP och Prickskyttegevär 90, inte president i Bandidos.......

Vapenrock!

Uniformsjacka funkar.. men det låter pansar.

fasen.. fältjacka.. njaae.. men "vapenrock 90"?

Svårt det här. ???

Hur som helst. Den ska vara på. Givetvis har man det nödvändigaste i eeh.. jackfickorna (?)

Cascas regler verkade bra. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...