Jump to content

prickskyttegevär 90


Guest freakmacleod

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest freakmacleod
På detta vapen sitter det på kolven en lista med Sidvinds korrektion.

 

Finns det någon som möjligtvis kan få tag i denna tabell?

 

prickskyttegevär 90, Detta menar jag

Förstora bilden, skriv av. Enkelt och snärtigt, vad man nu ska ha det till.

Det är en polare till mig som har en prickskyttegevär 90 som airsoft o ville ha en sådan tabell på sitt gevär för att få det lite mer authentiskt.

Link to comment
Share on other sites

Testa den här sidan.

 

Klicka på "Teknik & Taktik"

 

längst ner - vindbedömning

Den sidan så finns det ingen Teknik & taktik?

 

Inte vad jag hittar iaf?

Leta..... Leta lite till..... Fundera.... Läs sedan på ovanstående inlägg, Tango's, om du fortfarande inte hittar "Teknik & Taktik" på www.hvprsk.nu i listan till vänster.

 

edit: pansarfingrar

Edited by ShyGuy
Link to comment
Share on other sites

Guest freakmacleod
Ag90 är inte PSG90 .. hur JÄV(/"#¤ svårt ska det vara? Två olika vapen , och balistikkorten skiljer sig åt för båda vapnena. Om du bestämemr dig för vilket vapen du vill ha kan ja knäppa ett kort på tabellen för d vapnet du nu vill ha...

ok, så jag har ändrat och bestämt mig, ;)

 

prickskyttegevär 90 ska det vara

Link to comment
Share on other sites

Guest freakmacleod
Testa den här sidan.

 

Klicka på "Teknik & Taktik"

 

längst ner - vindbedömning

Den sidan så finns det ingen Teknik & taktik?

 

Inte vad jag hittar iaf?

Leta..... Leta lite till..... Fundera.... Läs sedan på ovanstående inlägg, Tango's, om du fortfarande inte hittar "Teknik & Taktik" på www.hvprsk.nu i listan till vänster.

 

edit: pansarfingrar

Det är så här att jag på jobbet använder Firefox, och den webläsaren klarade faktiskt inte av den sidan alls bra...

 

Men nu ser jag.. ;) Pinsamt värre. Men ser man inte menyn e det svårt att hitta som sagt.

Link to comment
Share on other sites

På detta vapen sitter det på kolven en lista med Sidvinds korrektion.

 

Finns det någon som möjligtvis kan få tag i denna tabell?

 

prickskyttegevär 90, Detta menar jag

Förstora bilden, skriv av. Enkelt och snärtigt, vad man nu ska ha det till.

Det är en polare till mig som har en prickskyttegevär 90 som airsoft o ville ha en sådan tabell på sitt gevär för att få det lite mer authentiskt.

Borde han inte göra en tabell för plastkulor istället? ;) :P

Link to comment
Share on other sites

Jag var på P10 i fredags , hade läst i ett nyutskick av årets utbildningsprogram , såg där att prickskytteutbildningen var borttagen , pratade med ett högre befäl och fick höra saker som jag har lite svårt att tro på!

Han sa , enligt nya hv-regler så ska prickskyttegevär 90 systemet inte vara på hv nivå , dom vapen som finns ska endast användas som demostrations vapen så att man kan få känna och skjuta lite med dom , istället ska vi utrustas med AK4B med något nytt kikarsikte påsatt!!!

 

Så jag undrar lite , är det någon som hört något liknande , kanske finns det redan en tråd om det här , har letat men inte hittat!

Och en sak till undrar jag , hur många hv (ip) har redan prickskyttegevär 90 som ordinarie understödsvapen?!? :)

Edited by Johnnie
Link to comment
Share on other sites

Att PSG90 är demostrationsvapen stämmer. Iaf än så länge.

Men blir inte tilldelad en PSG90 som det serut i dagsläget.

 

Angåedne AK4 med kikarsikte så finns det KANSKE en liten sanning i detta.

Jag har hört nu från flera oberoende källor att Hensholdt ska utrustas med Fästen för att passa skenan på AK4B. Fick ut min bertil igår och då sa även vapenteknikerna detta. Men det är somsagt ett rykte bara än så länge. Men tydligen är det ett utspritt rykte.

 

//Panzerfaust som har en oanvändbar hensholdt. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest freakmacleod
Gå in på Norma.cc, där finns en ballistiktabell.

Sedan är det bara att räkna ut kulbanan ut till 800...jag menar givetvis 8 meter och lägga in det i ett excell ark och skriva ut.

 

MVh Technika

Grejen är ju den att det ska ju vara tabellen från prickskyttegevär 90 vapnet för att på en mer authentisk känsla på vapnet. Alltså att ha en kopia av just tabellen som finns på det vapnet på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Att PSG90 är demostrationsvapen stämmer. Iaf än så länge.

Men blir inte tilldelad en PSG90 som det serut i dagsläget.

MEn PSG90 har väl aldrig varit annat än ett "demo" vapen???

 

Har för mig att detta har diskutterats innan på detta forum

För hemvärnet eller FM?

Link to comment
Share on other sites

För hemvärnet eller FM?

För HV så klart.

Ja, det är ju det jag säger. :baskerPa:

PSG90 Är och har varit demo vapen. Dock har väl dom flesta bataljoner fått ett par PSG. Men dessa är inte till för annat än demo. Och då har då MD grupperna satt ihop prickskyttekurser för att dom som går kursen skall kunna använda den som demo. Detta fick jag då höra av en kapten som va intstruktör på PSG90 både lokalt här, och inom FBUs prickskyttekurs. När jag sökte den lokala kursen också itron om att det va en befattningsutbilding så sa han att det va ingen idé för jag kunde redan mer än vad som lärs ut inom HV och kursen va ändå bara avsedd för att man skall kunna använda och visa upp PSG som demo.

 

EDIT: Vill tillägga en sak.

Som jag har förstått det kan man ta ut prickskyttegevär 90 i vissa fall. Har jag hört...

Och då använda dessa, men då är man inte prickskytt. Utan man kan använda PSG90 men då som skarpskytte vapen. Om man är sedan tidigare utbildad skarpskytt. Och utbildad på prickskyttegevär 90, Men att man inte kan få ut PSG90 som prickskyttevapen. Nån mer som hört detta?

Anledningen till att man inte får ut den som prickskytte vapen skall vara för att det inte finns någon utbildning som gör dig till prickskytt i dagsläget. Utan man har bara "lär dig känna vapnet kurser". Och därför har man då tagit skarpskyttar till prickskyttegevär 90 kursen för att man skall ha förkunskaper. Nu vet jag inte om detta är något som bara dalreg gruppen lever efter eller om det är överhela landet. Men han som jag snacka med trodde att det av så, men att det inte alltid efterlevs. Och om inte jag missminner mig va det krav för att gå PSG kursen genom FBU att man hade gått skarpskyttekursen innan? Kanske mins fel där men... jag mins det så.

 

EDIT2: Vill även minnas att det fanns en kurs som hette "skarpskytte kurs HV" Med prickskyttegevär 90. Att dom böt ut hensholdt mot prickskyttegevär 90 nåt år alltså.

 

Lite OT nu kanske :unsure:

Ville bara med detta ha sagt att jag tror att man kan få ut PSG90, för dom finns som sagt på förbanden. Men man får ut dom som skrapskytte vapen isåfall, inte som prickskyttevapen. Nån som hört samma sak?

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

För hemvärnet eller FM?

För HV så klart.

Ja, det är ju det jag säger. :unsure:

PSG90 Är och har varit demo vapen. Dock har väl dom flesta bataljoner fått ett par PSG. Men dessa är inte till för annat än demo. Och då har då MD grupperna satt ihop prickskyttekurser för att dom som går kursen skall kunna använda den som demo. Detta fick jag då höra av en kapten som va intstruktör på PSG90 både lokalt här, och inom FBUs prickskyttekurs. När jag sökte den lokala kursen också itron om att det va en befattningsutbilding så sa han att det va ingen idé för jag kunde redan mer än vad som lärs ut inom HV och kursen va ändå bara avsedd för att man skall kunna använda och visa upp PSG som demo.

 

EDIT: Vill tillägga en sak.

Som jag har förstått det kan man ta ut prickskyttegevär 90 i vissa fall. Har jag hört...

Och då använda dessa, men då är man inte prickskytt. Utan man kan använda PSG90 men då som skarpskytte vapen. Om man är sedan tidigare utbildad skarpskytt. Och utbildad på prickskyttegevär 90, Men att man inte kan få ut PSG90 som prickskyttevapen. Nån mer som hört detta?

Anledningen till att man inte får ut den som prickskytte vapen skall vara för att det inte finns någon utbildning som gör dig till prickskytt i dagsläget. Utan man har bara "lär dig känna vapnet kurser". Och därför har man då tagit skarpskyttar till prickskyttegevär 90 kursen för att man skall ha förkunskaper. Nu vet jag inte om detta är något som bara dalreg gruppen lever efter eller om det är överhela landet. Men han som jag snacka med trodde att det av så, men att det inte alltid efterlevs. Och om inte jag missminner mig va det krav för att gå PSG kursen genom FBU att man hade gått skarpskyttekursen innan? Kanske mins fel där men... jag mins det så.

 

EDIT2: Vill även minnas att det fanns en kurs som hette "skarpskytte kurs HV" Med prickskyttegevär 90. Att dom böt ut hensholdt mot prickskyttegevär 90 nåt år alltså.

 

Lite OT nu kanske :unsure:

Ville bara med detta ha sagt att jag tror att man kan få ut PSG90, för dom finns som sagt på förbanden. Men man får ut dom som skrapskytte vapen isåfall, inte som prickskyttevapen. Nån som hört samma sak?

Jag kan bekräfta att jag har hört samma sak från flera olika personer både yrkesofficerare , hv-befäl och på prick/skarpskytte kurser!

Bara för att man har gått en vecko kurs så kan man inte kalla sig prickskytt , i mina ögon är det jäkligt nervärderande inför dom som är på riktigt utbildade prickskyttar , inom hv kan du aldrig bli något annat än skarpskytt oavsett om du är utrustad med prickskyttegevär 90 eller ak4 med kikarsikte!! :camo:

Link to comment
Share on other sites

Varihelafriden försvann den prickskytteutbildning som skissades för HV där man skulle fullgöra 320 timmar innan man fick klartecken??

Jag fick höra att den prickskyttekursen var alldeles för avancerad och svår för att ligga på hv-nivå , därför ska det bara utbildas skarpskyttar!

Dom tyckte väl inte att det finns tillräckligt med kompetent och villig personal inom hv , men det är min personliga åsikt!

 

En liten undran bara , rätta mig om jag har fel , men var det inte 400 timmar´s utbildning!? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

OT....Så in i bomben..och spekulering också..........

 

MEN.....Kan det inte va så att dom 400 000 jägarna eller vad det är nuförtiden.Har ett antal gevär med kikarsikte på hemma som man nog kommer ta med när faran i ÖST anländer och vill ha ett nytt Folk under sig.Jag vet att om jag bor hemma i Sverige och NÄR de landar nära mig så kommer min 7mag vara med mig hela tiden.Inte för jag är en SNIPERKILLE men träffar ett bröstskott på 500 meter gör jag med den bössan iallafall, även med kraftig sidvind.Att utbilda hemvärnare i 400 timmar låter lite konstigt tycker jag.men ni kanske menar dom som gör en grundutbildning som hemvärnare...

 

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

OT....Så in i bomben..och spekulering också..........

 

MEN.....Kan det inte va så att dom 400 000 jägarna eller vad det är nuförtiden.Har ett antal gevär med kikarsikte på hemma som man nog kommer ta med när faran i ÖST anländer och vill ha ett nytt Folk under sig.Jag vet att om jag bor hemma i Sverige och NÄR de landar nära mig så kommer min 7mag vara med mig hela tiden.Inte för jag är en SNIPERKILLE men träffar ett bröstskott på 500 meter gör jag med den bössan iallafall, även med kraftig sidvind.Att utbilda hemvärnare i 400 timmar låter lite konstigt tycker jag.men ni kanske menar dom som gör en grundutbildning som hemvärnare...

 

 

MVH

Olaevil

bara för att du är bäst så är inte alla andra det.

 

Det krävs en hel massa träning innan man blir en bra prickskytt.

Link to comment
Share on other sites

OT....Så in i bomben..och spekulering också..........

 

MEN.....Kan det inte va så att dom 400 000 jägarna eller vad det är nuförtiden.Har ett antal gevär med kikarsikte på hemma som man nog kommer ta med när faran i ÖST anländer och vill ha ett nytt Folk under sig.Jag vet att om jag bor hemma i Sverige och NÄR de landar nära mig så kommer min 7mag vara med mig hela tiden.Inte för jag är en SNIPERKILLE men träffar ett bröstskott på 500 meter gör jag med den bössan iallafall, även med kraftig sidvind.Att utbilda hemvärnare i 400 timmar låter lite konstigt tycker jag.men ni kanske menar dom som gör en grundutbildning som hemvärnare...

 

 

MVH

Olaevil

bara för att du är bäst så är inte alla andra det.

 

Det krävs en hel massa träning innan man blir en bra prickskytt.

Det var inte så jag menade.Det finns ett ganska STORT antal Jägare och Tävlingskyttar i Sverige som skjuter BRA.Som jag sa så vet jag att en träff på det avståndet kan jag göra.PGA jag har skjutit min bössa mycket.Och på långa avstånd.Kan ju inte va den ända som gör sånt.....Vi har ju fantastiska tävlingskyttar i Sverige.Så det som jag menar igentligen är väl att vi troligtvis har ett antal mäniskor som kan skjuta på Längre avstånd som med en snabb utbildning på prickskyttegevär 90 eller med eget vapen kan andvändas i dom situationerna vi behöver ett längre skott.Jag skrev inte att jag var BÄST.....Och är det heller.Fakta är att jag har skjutit ett antal GRISAR på långa avstånd men har polare som är mycke bättre än mig.

JAG är en FET 35 Bastare.......

 

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

OT....Så in i bomben..och spekulering också..........

 

MEN.....Kan det inte va så att dom 400 000 jägarna eller vad det är nuförtiden.Har ett antal gevär med kikarsikte på hemma som man nog kommer ta med när faran i ÖST anländer och vill ha ett nytt Folk under sig.Jag vet att om jag bor hemma i Sverige och NÄR de landar nära mig så kommer min 7mag vara med mig hela tiden.Inte för jag är en SNIPERKILLE men träffar ett bröstskott på 500 meter gör jag med den bössan iallafall, även med kraftig sidvind.Att utbilda hemvärnare i 400 timmar låter lite konstigt tycker jag.men ni kanske menar dom som gör en grundutbildning som hemvärnare...

 

 

MVH

Olaevil

bara för att du är bäst så är inte alla andra det.

 

Det krävs en hel massa träning innan man blir en bra prickskytt.

Det var inte så jag menade.Det finns ett ganska STORT antal Jägare och Tävlingskyttar i Sverige som skjuter BRA.Som jag sa så vet jag att en träff på det avståndet kan jag göra.PGA jag har skjutit min bössa mycket.Och på långa avstånd.Kan ju inte va den ända som gör sånt.....Vi har ju fantastiska tävlingskyttar i Sverige.Så det som jag menar igentligen är väl att vi troligtvis har ett antal mäniskor som kan skjuta på Längre avstånd som med en snabb utbildning på prickskyttegevär 90 eller med eget vapen kan andvändas i dom situationerna vi behöver ett längre skott.Jag skrev inte att jag var BÄST.....Och är det heller.Fakta är att jag har skjutit ett antal GRISAR på långa avstånd men har polare som är mycke bättre än mig.

JAG är en FET 35 Bastare.......

 

 

MVH

Olaevil

Jag jagar och skjuter väldigt mycket själv , har en 338wim mag , det är inget vapen som jag skulle släpa ut i skogen och skjuta på lede fi när avståndet är 500 meter!

Jag har skjutit ganska mycket med prickskyttegevär 90 på långa avstånd och i svåra väderlekar , det är inte så lätt med det vapnet fasten man kan justera det i sida och höjd!

Bara en liten fråga , har du en aning om hur långt 500 meter är och hur mycket vindavdrift och rotations avdrift påverkar kulan , har du ens skjutit på det avståndet , det finns nämligen inte så många platser som har dom möjligheterna att skjuta på när det gäller civila vapen!!?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Varihelafriden försvann den prickskytteutbildning som skissades för HV där man skulle fullgöra 320 timmar innan man fick klartecken??

Jag fick höra att den prickskyttekursen var alldeles för avancerad och svår för att ligga på hv-nivå , därför ska det bara utbildas skarpskyttar!

Dom tyckte väl inte att det finns tillräckligt med kompetent och villig personal inom hv , men det är min personliga åsikt!

 

En liten undran bara , rätta mig om jag har fel , men var det inte 400 timmar´s utbildning!? :)

<OT>

Men är det inte så, ironiskt nog... att Skarpskytte utb och prickskytte utb är lika långa? Om man tittar på dem som ges under GU alltså.

Har jag för mig iaf... Kanske mins fel.

 

Personligen fattar jag inte vad man fjantar om. Sätt upp en lång kurs och tro mig, ansökningarna kommer ramla in ändå. Så tar man väl dom som är mest lämpliga.

Även fast jag bara är skarpskytt så använder ju mina befäl mig som prickskytt oftast. Beroende på antalet soldater på övningen också förståss.

Lika bra att ge oss vapen och bättre utb så vi kan lösa den uppgiften något sådär bra. Antingen gör man saker fullt ut eller så skiter man helt i det. :blink:

 

Är ännu lite sur (läs jävligt sur) för att jag inte fick behålla min gamla AK.

Kommande övning som vi ska ha kommer ske med ett prickskytte hot.

Smart att ta bort min AK lagom till det. Min HV befäl är inte heller speciellt glada för detta. Lär ju KNAPPAST komma något nytt hensholdfäste dom närmsate åren iaf. Får jag inte ut PSG till denna övning tänker jag inte vara med på den.

</OT SLUT>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...