Jump to content

Kebnekaise, fjällvandring?

Björkman

Recommended Posts

Tjena!

Nu är det såhär att vi är 4 grabbar (18-19) år som har tänkt att försöka oss till att bestiga Kebnekaise nästa helg/vecka.

Beräknar att vara borta mellan fredag - tisdag.

Vad jag efterlyser med dettta ämne är råd/tips etc. inför det stundande (skol)projektet!

Låt mig berätta lite mer:

Vi åker först tåg 19 h för att komma i närheten av Nikkaloukta, därifrån får vi troligtvis gå en sträcka som motsvarar några mil.

Fjällstugan på berget har stängt så vi får sova däruppe någonstans, så allt vi ska leva på bär vi med oss.

Numera är det kallt däruppe så att leva/gå i snö får vi räkna med!

Lite tillägg kan vara att ingen av oss har gjort lumpen så vi vet kanske inte alltför mycket om packning och fjälliv. (3 jägaraspiranter medverkar).

En av oss har varit uppe 2ggr förut.(dock med guide/ledare)

Var vänliga att ge alla råd ni kan! T.ex. vad som kan vara bra att ha med (utrustning) och övriga levnadsråd! Allt!

Tack på förhand! // Erik Björkman

Tjena!

Nu är det såhär att vi är 4 grabbar (18-19) år som har tänkt att försöka oss till att bestiga Kebnekaise nästa helg/vecka.

Vad jag efterlyser med dettta ämne är råd/tips etc. inför det stundande (skol)projektet!

Vi åker först tåg 19 h för att komma i närheten av Nikkaloukta, därifrån får vi troligtvis gå en sträcka som motsvarar några mil.

Fjällstugan på berget har stängt så vi får sova däruppe någonstans, så allt vi ska leva på bär vi med oss.

Lite tillägg kan vara att ingen av oss har gjort lumpen så vi vet kanske inte alltför mycket om packning och fjälliv. (3 jägaraspiranter medverkar).

Var vänliga att ge alla råd ni kan! T.ex. vad som kan vara bra att ha med (utrustning) och övriga levnadsråd! Allt!

Det verkar som om ni verkligen tänkt igenom det här killar…

Spontant råder jag er att blåsa av ert äventyr och skaffar er bättre kunskap i god tid innan ni ger er iväg. Att bestiga Kebnekaise är inget man gör efter att ha kommit på det på krogen över ett par öl om du förstår vad jag menar.

Vart ni utgår från kommer att avgöra i viss mån vilka råd man ska ge er. Kommer ni att åka till Stenbacken och gå över Kaisepakte?  Eller åker ni till Abisko?

Varför inte kliva av tåget i Kiruna och ta bussen till Nikkaluokta och gå därifrån.

Tänker ni ta med er snöskor/skidor eller hur löser ni eventuella snö problem?

Har ni några som helst erfarenheter av andra fjällvandringar under höst (som snabbt kan bli vinter) förhållanden?

Kolla SMHIs väder på nätet, det förekommer snöbyar i området redan nu...

- HvPrsk

@ HvPrsk;

Jag har inte varit där förut men enligt vad jag uppfattade i diskussionen så var nog planen att stiga av tåget i Kiruna och ta bussen till Nikkal.

Vi tar inte med oss varken snöskor el. skidor utan om det förekommer för mycket snö så kommer vi inte att försöka oss på att bestiga berget.

"Äventyret" är ett projektarbete vi ska genomföra för skolans räkning, självklart så är ju inte Kebnekaise ett måste...

Så själva meningen att bestiga toppen måste inte uppfyllas, dock så är ju självklart detta målsättningen!

Tackar samtliga för responsen! // Erik

Det är inte möjligt att byta projektarbete? Kebnekaise är ingen barnlek, vilket ni säkert förstår. Vad jag har förstått, (har faktiskt pratat med en del erfaret folk om det här ganska nyligen då en vän till familjen var där med sina söner när den där guiden föll och slog ihjäl sig i somras) så är det bra mycket värre en vad det ser ut på "Packat och Klart". JAg skulle nog välja ett annat ställe om jag skulle inleda min fjällvandringskarriär, det här måste som HvPrsk var inne på, vara den absolut mest förrädiska tiden att åka på.

Ta det lugnt grabben!

Tjena!

Första tanken är att ni inte borde göra det hela.

Om ni inte har den erfarenhet som krävs eller vett att ta med er ordtlig utrustning för rådande väder (läs snösko, broddar mm) så är risken stor att vår kära och mycket kompetenta fjällräddning får rycka ut om det skulle bli ett väderomslag.

Dock tycker jag ni ska suga på karamellen i ca 11 månader och bege er upp när fjällstationen inte har stängt samt att det är lite varmare i augusti.

Om ni ändå får för er att gör det vilket jag bestämt avråder er från. Se då för fan till att inte ta några risker som helst.

Ett litet bad i en jokk kan sluta riktigt illa när man inte är hemma och kan bli hämtade av pappa för att man är blöt och kall.

MVH

Målis med 15 v erfarenhet i fjällen både sommar och senhöstar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...