Jump to content

FMs kantiga kamoflagemönster

Guest

52 members have voted

1. 1. FMs kantiga kamoflagemönster

• Vårat mönster funkar urbra i Sverige
      42
    • Den funkar inte så värst bra
      0
    • Vet inte
      2
    • NATOs (?) funkar bättre, men ändå inte jättebra
      1
    • Skaffa NATOs (?) mönster! DET funkar urbra i Sverige
      0

Recommended Posts

??? Ja, och vad tycker ni om utseendet? Själv tycker jag vårat kantiga mönstret är absolut snyggerst! Finns det egentligen något namn på det (M90?)

Och hur fugerar det utomlands. I en öken blir den ju inte så bra...

(Argh!!! Varför kan jag inte använda komandon när jag skriver? Varken smileys eller något annat! har dock märkt att 3 x ? blir ???)

• Forumsledning

Mönstret har två funktioner.

1. Dölja soldaten bland omgivningen

2.  Lätt att känna igen sina egna styrkor så att inte "Friendly Fire" uppstår.

Den svenska mönstret funkar hyffsat som kamouflage, tycker den amerikanska woodland och britternas funkar tom bättre här i Stockholmstrakten. Som igenkänning är den mycket bra då den skiljer sig ganska markant mot andra mönster. Det går snabbt att känna igen M90. Några nackdelar är att den är ganska mörk vilket gör att uniformen blir mycket varm i soligt väder.Tyget i sig är oxå ganska tjockt.

Klart IG av FM att inte tagit fram särskild urban-kammo för Stadsskytte och ökenomr, men för A-dyk som bara är några få finns särskild och Gore Tex för FJS och andra spörschlar.

Det har snackats om sådan sedan början på 90-talet.

Europas Snyggaste

1. Danskarna http://www.dupontdesign.dk/

2. Tyskarna

Europas Fulaste

1. Belgarna http://www.mil.be/armycomp/gallery.asp?LAN=N&ID=380

2. Finnarna http://tietokannat.mil.fi/np02/get2data.php3?id=16

MÅNGA LÄNDER

http://www.tridentmilitary.com/WorldCamouflage.htm

Men för fasiken! Du kan ju inte döma ut och tala om hur snygg uniformen är genom att titta på ägaren till den!! :D

(det stämmer rätt bra på bilderna, var är alla snygga M/90?! ;) )

men okej då, belgarnas var riktigt vidrig..

Tycker det funkar ganska hyggligt nu, man har ju aldrig haft någon annan.

Men en kollega jag hade för ett par år sedan tjatade hela tiden om hur mycket bättre m/59:an var, det skulle varit mycket svårare att upptäcka än den spräckliga.

Tyvärr är uniformen för varm på sommaren och för kall på vintern, men däremellan fungerar den bra. Men det är ett bra steg med sommaruniformen, fast man saknar alla fickor...

Lite märkligt kan tyckas men jag anser nog att m/59:an syns mindre i terränglådan än M/90.. Men m/90 är väldigt bra och jag trivs utmärkt i det så jag vill inte gärna byta tillbaka till m/59. Det är ju bra att man inför en sommarvariant av m/90 nu också även om risken för att den vanlige soldaten i Sverige får ut den är obefintlig. Men det är säkert ett välkommet tillskott till alla i utlandstjänst i varmare klimat. Skulle ju vara bra med m/90 i gråskala för stadsskytte förband och motsvarande med urbana uppgifter också. Men det är nog kanske inte så stor risk att vi får se det.

M/90..

Tror jag läste någonstans att mönstret tagits fram med någon avancerad superdator. Mönstret skulle "lura ögat" sades det, trots att mönstret ser ut som trianglar och kvadrater.

Vidare är mönstret och färgen en kompromiss mellan barr och lövskogsterräng. I södra europa har man inte lika mycket barrskog som här. Jag kan hålla med om att det tyska/danska "prickiga" mönstret är snyggare, men det är ju mer lämpat för lövskogen.

Såg att jänkarna har skaffat bla nytt woodland-camo, nu med sex färger. http://pvtpyle.com/North%20American/Marine...nd%20cadpat.jpg

Skulle ju vara bra med m/90 i gråskala för stadsskytte förband och motsvarande med urbana uppgifter också. Men det är nog kanske inte så stor risk att vi får se det.

Efter att fösrat handgranaten är kastad så spelar det ingen roll vilken färg som fanns på uniformen, den enda färgen som finns tills striden är slut är grå...

M/90..

Tror jag läste någonstans att mönstret tagits fram med någon avancerad superdator. Mönstret skulle "lura ögat" sades det, trots att mönstret ser ut som trianglar och kvadrater.

Har också läst en utvärdering av de olika testerna som gjordes inför M/90 inskaffandet. Har själv en uniform som utvärderades vid testerna, den är i stort sätt i samma snitt som M/90, men i ett mjukare och som jag tycker bättre tyg. Flera med mig tycker säkert att M/90 är på tok för ”högljudd” i skogen. Särskilt om du ska ta dig fram i snår, ris eller tät skog, då grenar  rispar å rasslar mot tyget.

Det lär enligt utvärderingen vara mycket svårare att med öppna riktmedel ta ut en riktpunkt mot M/90 mönstret. Det vore ju rätt trevligt om det stämmer… :)

Håller på och letar efter utvärderingen, återkommer med mer information.

Man måste ju tnka på hur terrängen ser ut i det område klädrna används, funktion gå före utseende men jag kan hålla med om att belgiens är gräsligt fult, man blir nästan spyfärdig och finnarna ser ut som om dom har målat med ljusgrön färg och fått stänk på kläderna

okey finnarna uniform är ful, men vem har sagt att marken är vacker, tycker finnars ser ut att passa bra liggandes mot marken, då den har lite bruna inslag..  man får väl även inte heller göra en uniform för bra om man ska gå på "kunna känna igen egna trupper"  lite jobbigt om man bara ser myningsflamman..

och det där med en urban camo.. sverige's enda nackdel är att vi ligger före i tiden.. vet ni inte att det satsas på att göra städerna mer miljövänliga/gröna?? ;)

EDIT:

Den som svarade "NATOs (?) funkar bättre, men ändå inte jättebra".. någon kommentar, visst detta är mest "tyckande" men intressant att höra då du är den enda förutom mig som röstat annorlunda ;)

och det där med en urban camo.. sverige's enda nackdel är att vi ligger före i tiden.. vet ni inte att det satsas på att göra städerna mer miljövänliga/gröna?? ;)

Vad jag vet är inte Murmansk och S:t Petersburg så vidare gröna, inte i förorterna i alla fall :).

Gustav II Adolf försvarade Sveriges engagemang i det tyska kriget (30-åriga kriget) med att det är bättre att slåss i utlandet än hemma. Detta gäller fortfarande. :)